تحمل فقط براي مردم نباشد
دوشنبه 26 شهريور 1397 - 7:59:13 AM
چه خبر - بايد اين باور را در مردم پديد آورد که اثر تحريم‌ها را همه با هم تحمل مي‌کنند

«آمريکا اعلام کرده است که عليه ما يک جنگ اقتصادي به راه انداخته است. علاوه بر اين، آنها جنگ رسانه‌اي و سياسي ايجاد کرده‌اند تا بر افکار عمومي ملت ما تاثير بگذارند». اينها عباراتي است که معاون اول رئيس جمهور هفته پيش بيان کرده‌اند.
روزبه کردوني رئيس مرکز اطلاع‌رساني وزرات رفاه در ادامه يادداشت خود نوشت: همينجا بايد اشاره شود که ريچارد نفيو در کتاب هنر تحريم ها به صراحت بيان کرده است هدف تحريم ها تحت الشعاع قرار دادن قاطعيت و عزم روان شناختي کشور تحريم شونده است و تحت تاثير قرار دادن مبنا و پايه جسمي فيزيکي براي کاهش استقامت روان شناختي کشور هدف است.
در اين ميان و در يک چارچوب ادبيات سياست‌گذاري بايد عنوان شود که معاون اول رئيس‌جمهور «جنگ رسانه‌اي امريکا عليه ايران» را به عنوان يک دستور کار سياستي دولت پذيرفته و اعلام کرده‌اند. اما سوال مهم اين است که آيا راهکار سياستي براي مواجهه با اين موضوع نيز تدوين شده است ؟
آيا براي مقابله با رقيبي که در تدوين جنگ اقتصادي رسانه اي تبليغاتي عليه ايران از جمعيت شناسي کشور و توجه به تفاوت فشارهاي اقتصادي در جمعيت جوان و پير تا توجه به تحريم مسافرتي که ازادي حرکت جمعيت شهري و دانشجويان را تحت تاثير قرار مي‌دهد تا عدم منع برخي واردات به منظور تحليل ذخيره ارزي کشور را مد نظر قرار داشته است حداقل در حوزه رسانه‌اي تبليغاتي يک آمادگي نسبي در کشور ايجاد شده است؟
واقعيت اين است همانگونه که رهبري نظام اخيرا عنوان کرده اند اين جنگ رسانه اي بر فضاي عمومي کشور تاثير گذار بوده است. در اين چارچوب با توجه به اينکه يکي از دغدغه‌هاي آقاي جهانگيري جنگ رسانه‌اي آمريکا عليه ايران است نکات زير شايد در اين حوزه مفيد باشد.
1- به نظر مي‌رسد بسيار ضروري است دولت يک تحليل دقيق، صادقانه، واقع‌بينانه و فراتر از کليشه‌هاي موجود از وضعيت کشور ارائه دهد. اين تحليل بايد مبتني بر شناخت دقيق از دغدغه‌ها، باورها و سوالات و ابهامات مردم باشد.
2- نتايج يک نظرسنجي ملي که اخيرا به سفارش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي توسط موسسه ايسپا انجام شده است نشان مي‌دهد که بيش از 62 درصد مردم بر اين نظر قائل هستند که ارتباط نزديک‌تر وزرا و مسئولين با مردم بر آرامش فضاي رواني جامعه تاثير زياد يا مثبتي دارد. نکته جالب توجه اينکه جامعه روستايي تاثير اين ارتباط را بيش از جامعه شهري ارزيابي کرده است. با اين وصف مناسب است با پرهيز از گزاره‌هاي آمرانه، توصيه‌گرايانه و کلي‌گرايانه، دولتمردان حضور تحليلي اقناعي و نه حضور خبري تبليغاتي بين مردم داشته باشند.
3- بايد در حوزه عمومي و رسانه‌اي از ايجاد فضاي دولت عليه دولت پرهيز داشت. صداي واحدِ تحليلي از دولت بايد به گوش برسد. نتايج همان نظرسنجي نشان مي‌دهد اکثريت پرسش‌شوندگان در پاسخ به اين سوال که مسئول اصلي ايجاد يا تشديد موقعيت کنوني را کدام وزارتخانه يا وزير مي‌دانيد اعلام کرده‌اند همه وزراي دولت را مسئول مي‌دانند.
4- از سوي ديگر بايد توجه داشت که با اقشار مختلف جامعه که گرايش‌هاي سياسي متفاوت دارند و داراي علايق و ارزش‌هاي متفاوتي هستند بايد به ادبيات متفاوت سخن گفت. راب ويلر استاد جامعه‌شناسي داشنگاه استانفورد در اين خصوص عنوان مي‌کند اگر مي‌خواهيم گفت‌وگوهاي سياسي موفق داشته باشيم و نظر کسي را به موضوعي جلب کنيم بايد آن موضوع را به ارزش‌هاي اخلاقي بنيادي آن فرد يا گروه مرتبط کنيم.
5- نکته ديگر توجه به کاهش تاثيرگذاري گروه‌هاي مرجع و پايان يافتن دوران تريبون مرکزي در گفت‌وگو با جامعه است. دولت براي گفت‌وگو با مردم بايد از قابليت افراد تاثيرگذار بويژه تاثيرگذاران سياستي (policy influencer) چه در سطح محلي چه در سطح ملي استفاده کند.
نکته آخر اينکه همه اين موارد زماني مي‌تواند موثر باشد که مردم باور داشته باشند هزينه تحريم‌ها را مسئولين و مردم با هم تحمل مي‌کنند و در تصميماتي که براي مواجه با اين شرايط گرفته مي‌شود نظرات آنها نيز شنيده، بررسي و توجه مي‌شود. معاون اول رئيس‌جمهور در همين سخنان خود اشاره کرده‌اند که «تحريم‌ها اثر زيادي داشته است». بايد به راهکارها، اقدامات و تصميماتي انديشيد که اين باور را در مردم پديد آورد که اثر تحريم‌ها را همه با هم تحمل مي‌کنند.


منبع: sharghdaily.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/144353/تحمل فقط براي مردم نباشد
بستن   چاپ