آخرین اخبار

استرس رفتن به مدرسه را چطور کاهش دهيم؟ سلامت روان

استرس رفتن به مدرسه را چطور کاهش دهيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - پيشگيري از استرس رفتن به مدرسه

تابستان مثل يک چشم بر هم زدن به پايان رسيد و حالا پاييز پشت در خانه مان رسيده است. دانش آموزان در همه سنين از پيش دبستاني گرفته تا دانشجو، خود را براي سال جديد آماده مي کنند. مدرسان جديد را پيش بيني مي کنند، به دوستان جديد، و تجربيات جديدي که قرار است بياموزند فکر مي کنند.
اگر شما هم قرار است به مدرسه بازگرديد ( يا فرزندتان قرار است اين کار را بکند ) با انتقالي هيجان انگيز و البته استرس زا روبرو هستيد. اين استرس ها مي توانند در شکل هاي متفاوتي خود را نشان دهند.
طبيعتا جهت آماده شدن براي سال جديد ماموريت هاي متعددي براي انجام داريد. مي خواهيد براي خريد ليست بلند بالايي که شامل لباس، نوشت افزار، و حتي شايد گجت هاي الکترونيکي است پول خرج کنيد.
از نظر اجتماعي ممکن است خود را آماده ي ملاقات افراد جديد کنيد و به دوستان قديمي بدرود بگوييد. از نظر احساسي با ناشناخته هايي در فرم معلم، کلاس درس، و قوانين روبرو هستيد. در چنين شرايطي ممکن است به راحتي احساس ناتواني کنيد.
اما بياييد از نظر ديگر هم به اين اتفاق نگاهي بکنيم، شروع سال جديد تحصيلي مسيري است به سوي فرصت هاي هيجان انگيز جديد. که به شما اجازه يادگيري و رشد مي دهند، کاري مي کند منعطف شويد و دوستان جديدي در زندگي خود وارد کنيد. براي تغيير از يک ذهنيت پر استرس به ذهنيتي مثبت انديش، به اين 5 راه علمي خود را عادت دهيد تا بتوانيد سال جديد را آزاد از فشارها و پر انگيزه شروع کنيد.

1- يادي از خاطرات سال پيش

اگر فکر مي کنيد بازگشت به فضاي تحصيلي دشوار است به ياد سال هاي گذشته بيفتيد، و به خاطر بياوريد آنها نيز سخت بوده است. اما آنها نيز گذشته اند و منجر به يادگيري تجربيات جديد شده اند. ياد آوري مواردي خاص کمکتان مي کند به خاطر بياوريد چه چيزهايي از مدرسه رفتن را دوست داشتيد، و توجهتان از موارد نگران کننده منحرف شود. در واقع ياد آوري روزهاي شاد گذشته استرس تان را کاهش مي دهد و علائم افسردگي را درمان مي کند.
تحقيقات نشان داده اند افرادي که تجربيات خوب را به ياد مي آورند – مثلا با تماشاي آلبوم عکس يا ديدن فيلمي در گوشي همراه – در واقع دوباره آن تجربه خوب را زندگي مي کنند و از وقوع مجدد آن احساسات نفع مي برند. مدتي تنها يا با ديگر دوستان به عکس هاي جالب سال گذشته نگاه کنيد. روي هر عکس مدتي مکث کنيد، و به ياد بياوريد بودن در هر کدام از آن شرايط چه احساسي داشت.
سعي کنيد تمام جزئيات خوب را به خاطر بياوريد: چه چيزي پوشيده بوديد؟ هوا چطور بود؟ براي به جا ماندن آن روز چه کاري کرديد؟ انعکاس اين موقعيت هاي شاد در گذشته کمک مي کند استرسي که در زمان حال داريد کاهش پيدا کند.

2- تغييرات را به عنوان فرصتي براي رشد قبول کنيد

نسيم نقولا طالب، متفکر و نويسنده کتاب پرفروش قويه سياه است، که بر مفهوم ضد شکنندگي: توانايي رشد، کشف دوباره خود، و تکامل مهارت هاي جديد در زمان رويارويي با تغيير شرايط نوشته شده بود. با توجه به طرز فکر طالب، تغيير منشاء تمام خلاقيت ها و رشد در زندگي، کار، و حتي زيست شناسي و تکامل است. از اين منظر، چالش ها به معناي رشد در آينده – چيزي که بايد قبول کرد و از آن اجتناب نکرد – هستند.
به جاي اينکه روي شروع سال تمرکز کنيد، خود را در پايان آن تصور کنيد. خود را ببينيد که از مدرسه فارغ التحصيل شده ايد ( و يا فرزندتان که فارغ التحصيل شده ) و به عقب نگاه کنيد. تصور کنيد چقدر تکامل يافته تر و تواناتر خواهيد بود، و از اينکه به چنين موفقيتي رسيديد چقدر به خود افتخار مي کنيد. وقتي درک کنيد که رو به رشد پيش مي رويد ديگر احساس اضطراب نخواهيد داشت.

3- سازمان دهي درهم و برهمي ها
school-stress01.jpg

براي کاهش استرس بازگشت به مدرسه بايد رسيدگي و پيگيري تعداد زيادي از موارد فيزيکي در نظر گرفته شود. از جمله، فرم ها، برگه ها، کتاب ها، و وسايل مدرسه. اگر هر کدام از اينها در جاي مناسب نگهداري نشوند، بهم ريختگي پيش مي آيد که يکي از عوامل اصلي ايجاد استرس و تنش است.
در تحقيقي که سال 2012 انجام شد محققان متوجه شدند درهم و برهمي فيزيکي خانه باعث افزايش شديد هورمون استرس در جريان خون خانم ها مي شود. روانشناسان نيز تا به حال در اين مورد بسيار گفته اند. براي اينکه از بهم ريختگي و استرسي که به دنبالش مي آيد جلوگيري کنيد، زماني را به مرتب کردن وسايل و قرار دادن هر چيز سر جاي خود اختصاص دهيد.
از شب قبل کيف مدرسه و لباستان را آماده کنيد، کتاب ها و وسائل مدرسه را در کشو، دراور و هر جايي که مخصوصشان است قرار دهيد. سعي کنيد ليستي از کارهايي که براي آماده شدن بايد انجام دهيد تهيه کنيد و تا پايان روز تکميلش کنيد.

4- تنفس آگاهانه براي کاهش استرس بازگشت به مدرسه

بسياري از ما وقتي گرفتار، مشغول و يا مضطرب هستيم به صورت غير ارادي نفسمان را حبس مي کنيم. تحقيقي در سال 2007 نشان داده 80 درصد از مردم هنگام مکاتبات ايميلي خود بدون اينکه متوجه شوند نفس خود را حبس مي کنند. زماني که مشغول انجام کاري هستيم و يا خود را آماده ي کاري مي کنيم نيز پديده اي مشابه اتفاق مي افتد.
درست و عميق نفس نکشيدن به اين معناست که مغزمان به آن اندازه که نياز است اکسيژن دريافت نمي کند. ما را از قابليت کاهش دهنده ي استرس تنفس محروم مي سازد. بسيار مهم است که هر يک مدت کمي مکث کنيم و درست نفس بکشيم. تمرين تنفس آگاهانه مي تواند کمک کند مغز بهتر استرس و احساسات را کنترل نمايد. تمرين تنفس آگاهانه را مي توانيد هر زمان و هر جايي که خواستيد انجام دهيد تا جلوي الگوهاي تنفس مخرب مانند نگه داشتن نفس را دفع کنيد.
مي خواهيد يک گام جلوتر برويد؟ تنها چند دقيقه مديتيشن در روز کمک مي کند افکار منفي از بين بروند و صدمه اي که استرس به بدن و ذهنمان زده التيام بيابد.

5- به ذهن خود چشم انداز هاي مبتني بر آينده بدهيد

ذهن از شبيه سازي حوادث قريب الوقوع استفاده مي کند تا با نگراني هاي آينده دست و پنجه نرم کند. ما آينده را تجسم مي کنيم تا بتواني به صورت ذهني رفتارهاي مناسب را تمرين کنيم. به سناريو فرضي پاسخ دهيم، و در نتيجه احساس کنيم که بيشتر آماده ايم. اما اگر تصوير واضحي از وضعيت آينده خود نداشته باشيد.
شبيه سازي چيزهايي که در حال آمدن هستند سخت مي شود: کلاستان چه شکلي خواهد بود؟ کجا خواهي نشست؟ چه کسي کنارت خواهد نشست؟ معلم چه شکلي خواهد بود؟
چيزهايي که نمي دانيد را رها کنيد، اين تفکرات بيشتر باعث افزايش استرس و اضطراب مي شود. براي اينکه به ذهنتان کمک کنيد براي آينده ناشناخته بيشتر آماده شود. هر کاري بکنيد تا با آنچه به زودي محيط جديدتان مي شود آشنا شويد.
برويد و کلاس جديدتان را ببينيد، به گروه هاي شبکه اجتماعي مخصوص مدرسه يا کلاستان ملحق شويد. با معلم جديد خود ملاقات کنيد و يا به صورت آنلاين او را بررسي کنيد. هر چقدر جزئيات بيشتري در اختيار داشته باشيد، تصوير ذهني بهتري خواهيد ساخت. هر چقدر اين تصوير واقعي تر باشد ميزان استرستان نيز کمتر مي شود.

بيشتر بدانيد : مقابله با استرس بازگشت به مدرسه

بيشتر بدانيد : روشهاي کاهش استرس در کودکان

بيشتر بدانيد : کاهش استرس با 8 روش ثابت شده و کاربردي


منبع : kermany.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!