آخرین اخبار

اشکالات سريال کيميا از زبان مخاطبان! تلويزيون

اشکالات سريال کيميا از زبان مخاطبان!

  بزرگنمايي:

مصاحبه با مردم درباره سريال "کيميا"

پخش سريال «کيميا» که از آن به عنوان بلندترين مجموعه‌ي تلويزيوني سازمان صداوسيما ياد مي‌شود، از نيمه گذشت.به ميان مخاطبان اين سريال رفتيم تا نظر آنها را درباره‌ي اين مجموعه که روايتگر سه مقطع زماني قبل از انقلاب اسلامي، دوران دفاع مقدس و زمان حال کشورمان است، جويا شويم.

«چرا فکر مي‌کنند مردم در جريان اوضاع جامعه نيستند؟»، «در حق انقلاب و انقلابيون جفا کرده‌ايم»، «نقش کيميا و مادرش خيلي خوب بازي شده»، «بين «شهرزاد» و «کيميا»، شهرزاد را انتخاب مي‌کنم»، «جنگ را تاثيرگذار نشان دادند»، «از «کيميا» به عنوان سريال پرگاف ياد مي‌کنند»، «کارگردان کاملاً خلع سلاح بود» و «شخصيت‌هاي سريال‌هاي تلويزيوني شبيه آدم‌هاي واقعي نيستند» از جمله گفته‌هاي مخاطبان مجموعه تلويزيوني «کيميا» است.

1449818396597_1.jpg1449818396597_1.jpg

چرا فکر مي‌کنند مردم در جريان اوضاع جامعه نيستند؟

خانم 26 ساله - کارشناسي ارشد رشته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبايي - که وضعيت سريال‌سازي تلويزيون در سال‌هاي اخير را نامناسب مي‌داند، درباره سريال«کيميا» مي‌گويد: من به خاطر سنم طبيعتاً اطلاعاتي از اوضاع آن زمان ندارم، ولي آيا شرايط کشور بعد از انقلاب واقعاً تا اين اندازه آشفته بود که هر کسي بتواند هر کاري مي‌خواهد بکند؟

او با بيان اينکه اگر مردم سرگرم يک سريال طولاني مثل «کيميا» باشند خيلي بهتر از چند سريال متفاوت است، به شخصيت «آرش» با بازي پوريا پورسرخ اشاره کرد و حرف‌هايش را اينگونه ادامه داد: اين شخصيت تبديل به يک ابرقهرمان شده که هرکاري بخواهد انجام مي‌دهد. اين قبيل مسائل که در سريال «کيميا» هر از گاهي ديده مي‌شوند با واقعيت مغايرت دارند. من نمي‌دانم چرا سريال‌سازان فکر مي‌کنند مردم در جريان اوضاع جامعه نيستند!

کارگردان کاملاً خلع سلاح بود

يک روزنامه‌نگار و شاعر 38 ساله با بيان اينکه گروه سازندگان سريال «کيميا» از جنبه‌هاي مختلف از ديگر کار‌هاي مشابه صداوسيما ضعيف‌تر عمل کرده‌اند، مي‌گويد: از جنبه‌ي استناد‌هاي تاريخي يا بستر تاريخي کار کاملاً آشفته است؛ براي مثال مخاطب اصلاً متوجه نمي‌شود که استراتژي سريال براي پرداختن به تاريخ چيست.

او که معتقد است از لحاظ طراحي صحنه و لباس کار دم‌دستي و سطح پاييني ارائه شده است، سخنانش را اينگونه ادامه مي‌دهد: از نظر بازي هم کارگردان کاملاً خلع سلاح بود و بازيگران هر کاري دلشان مي‌خواست انجام داده بودند؛ به طور کلي برخي بازيگران مهارت‌هايي پيدا مي‌کنند و مرتبا به صورت کليشه‌اي از آنها استفاده مي‌شود.

اين مخاطب معتقد است تنها نقطه قوت اين سريال در سکانس‌هاي خارج از کشور است، چراکه توانستند از امکانات موجود در آنجا به خوبي استفاده کنند.

او با اشاره به فيلم‌نامه سريال «کيميا» مي‌گويد: اين سريال‌ هم همانند بسياري از سريال‌هاي داخلي و خارجي اصرار بيش از اندازه‌اي بر خوب يا بد بودن بعضي از شخصيت‌هاي داستان دارد که در تقابل آنها داستان تا اوج پيش مي‌رود ولي ديگر نويسنده نمي‌داند چطور بايد آن را به سرانجام برساند؛ به همين خاطر هم هست که بسياري از سريال‌هاي ما در قسمت آخر رها مي‌شوند و مخاطب احساس مي‌کند که به او توهين شده يا با او بازي شده است.


در حق انقلاب و انقلابيون جفا کرده‌ايم

به نظر يک آقاي 30 ساله که دانشجوي کارشناسي ارشد رشته کامپيوتر است فارغ از اينکه «کيميا» سريال خوب يا بدي است، توانسته به خوبي مخاطبان را جذب کند.

او معتقد است: اين سريال حکومت شاهنشاهي و ساواک را آنقدر ضعيف نشان داده که به واسطه آن انقلاب و تلاش مردم براي رسيدن به آن را زير سوال برده است. من فکر مي‌کنم اينکه رژيم پهلوي را تا اين اندازه ابله نشان دهيم در حق انقلاب و انقلابيون جفا کرده‌ايم.

نقش کيميا و مادرش خيلي خوب بازي شده

يک آقاي 56 ساله که از کارمندان خدمات يک اداره دولتي است و به اصرار همسرش اين سريال را نگاه مي‌کند، «کيميا» را سريالي متوسط ارزيابي مي‌کند و مي‌گويد: بعضي از وسايلي که در سريال استفاده شده، امروزي هستند؛ مثلا من فکر مي‌کنم زمان انقلاب لوله‌کشي‌هاي گاز نبود يا ظرف‌ها و لباس‌ها اينقدر شيک و امروزي نبودند.

او که به نظرش سريال «کيميا» بسيار طولاني و کش‌دار است، مي‌گويد: نقش کيميا و مادرش خيلي خوب بازي شده و طبيعي است.

بين «شهرزاد» و «کيميا»، شهرزاد را انتخاب مي‌کنم

دختر 21 ساله - دانشجوي سال آخر مهندسي کامپيوتر - سريال «کيميا» را از لحاظ فضاسازي خوب ارزيابي و فکر مي‌کند محتواي داستان مي‌توانست خيلي بهتر از اين باشد.

او مي‌گويد: پيشرفت شبکه‌هاي اجتماعي باعث شده تا مردم نسبت به مسائل جامعه آگاه‌تر باشند؛ به همين خاطر هم مردم خيلي از موضوعات غيرواقعي که در سريال‌ها مطرح مي‌شوند را باور نمي‌کنند.

او که سريال «کيميا» را نسبت به ساير سريال‌هاي تلويزيوني سال‌هاي اخير خوب مي‌داند، ادامه مي‌دهد: ولي اگر بخواهم بين سريال «شهرزاد» که در شبکه خانگي منتشر مي‌شود که بايد براي ديدن آن هزينه پرداخت کنم و سريال «کيميا» يکي را انتخاب کنم، «شهرزاد» را انتخاب مي‌کنم.



1445416767892_450.jpg1445416767892_450.jpg

جنگ را تاثيرگذار نشان دادند

يک خانم 53 ساله - فرهنگي بازنشسته - سريال «کيميا» را خوب ارزيابي مي‌کند و معتقد است: اين سريال خاطرات گذشته را به خوبي يادآوري مي‌کند و نکات ريز آن زمان را نمايش داده‌ است؛ در اين سريال سبک زندگي، خانه‌ها، لباس‌ها و خيلي موارد ديگر را درست همانند گذشته نشان داده‌اند.

او با بيان اينکه شخصيت «کيميا» کمي حالت اسطوره به خودش گرفته است، مي‌گويد: جنگ خرمشهر را خيلي واقعي و تاثيرگذار نشان داده‌اند؛ همه صحنه‌هاي جنگ براي من کاملا باورپذير هستند و آنقدر تحت تاثير قرار مي‌گيرم که نمي‌توانم بعضي از صحنه‌ها را تماشا کنم.

بازي‌ها اغراق‌آميز است

آقاي - 24 ساله دانشجوي سال آخر رشته فيزيک - معتقد است: بازيگران سريال «کيميا» بيشتر تلاش کرده‌اند لحاظات بحراني و احساسي را خوب از آب دربياورند؛ ولي در مجموع بازي‌ها اغراق‌آميز و اصلا جذاب نيست؛ براي مثال تلاش نافرجام مهرآوه شريفي‌نيا براي بازي در نقش يک دختر دبيرستاني و تغيير سريع شخصيت او پس از ازدواج و تبديل شدن به يک زن پخته، اصلاً طبيعي نيست.

او با بيان اينکه برخي از واقعيات تاريخي اين سريال مستند نيستند، ادامه داد: برخي صحنه‌سازي‌هاي انقلاب نسبتا خوب است؛ ولي وقايع تاريخي بيشتر نگاه دلخواهي بوده که کارگردان مي‌خواست به آن دوران داشته باشد. به هر حال متاسفانه مردم سريال‌هايي که پر از بدبختي و ناراحتي است و شخصت‌هاي آن مدام در استرس و ناکامي هستند را خيلي دوست دارند.

از «کيميا» به عنوان سريال پرگاف ياد مي‌کنند

خانمي 27 ساله - فارغ‌التحصيل رشته علوم ارتباطات - مي‌گويد: خبر ساخت اولين سريال 100 قسمتي تلويزيون در ميان پخش سريال‌هاي بالاي 200 قسمتي ترکيه‌اي و شبکه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان، باعث دلگرمي و نويدي براي مخاطبان بود. اما پس از پخش چند قسمت و ديدن گاف‌ها و اشتباهات متعدد، باعث شد اين مجموعه رنگ ببازد و از آن به عنوان يک سريال پرگاف ياد کنند.

او صحبت‌هايش را اينگونه ادامه مي‌دهد: آزيتا حاجيان تنها بازيگري است که توانسته به خوبي نقشش را ايفا کند، ما‌بقي بازيگران از جمله بازيگر نقش «کيميا» نتوانستند آنطور که بايد از عهده‌ي بازي برآيند و کاملا تصنعي اين نقش را ايفا مي‌کنند. شخصيت «کيميا» بيش از اندازه پررنگ شده و به نظر من هر دختر ديگري هم که جاي او بود، همين واکنش‌ها را نشان مي‌داد.

اين مخاطب درباره حضور برخي چهره‌هايي که در سريال «کيميا» وجود دارند، مي‌گويد: استفاده کردن از هنرمندان مطرح از جمله رضا کيانيان، نيکي کريمي و حامد بهداد با نقش‌هاي کم‌رنگ و کوتاهي که دارند فقط براي جذابيت مجموعه بود، در غير اين صورت بازي خاصي از آنها نمي‌بينيم.

شخصيت‌هاي سريال‌هاي تلويزيوني شبيه آدم‌هاي واقعي نيستند

خانمي 42 ساله که بيش از 10 سال است در يک فروشگاه لباس کار مي‌کند، آنقدر سريال «کيميا» جذبش کرده که هر شب هرطور شده تلاش مي‌کند تا آن را ببيند. او مي‌گويد: علي‌رغم اينکه سريال را خيلي دوست دارم و داستان آن را دنبال مي‌کنم، ولي ايراداتي هم دارد؛ به نظرم شخصيت‌هاي کيميا و آرش بيش از اندازه پررنگ شده‌اند و خيلي مثبت مثبت و منفي منفي هستند. اينکه شخصيت‌هاي سريال‌هاي تلويزيوني شبيه آدم‌هاي واقعي نيستند، باعث مي‌شود تا ديگر نتوانيم آنها را باور و با آنها ارتباط برقرار کنيم.

اين مخاطب با اشاره به قسمت‌هاي مربوط به دفاع مقدس ادامه مي‌دهد: صحنه‌هاي جنگ خيلي خوب و باورپذير ساخته شدند؛ يکي از ويژگي‌هاي «کيميا» اين است که همه اعضاي يک خانواده را در جنگ نشان مي‌دهد، به خاطر همين هم همه اعضاي خانواده با ديدن صحنه‌هاي جنگ اين سريال احساس هم‌ذات پنداري مي‌کنند.

به نقل از سيمرغ در مجموعه تلويزيوني «کيميا» که در سه مقطع زماني قبل از انقلاب، دوران‌ جنگ و زمان حال روايت مي‌شود، بيش از 300 بازيگر ايفاي نقش مي‌کنند؛ مهراوه شريفي‌نيا، حسن پورشيرازي، آزيتا حاجيان، پوريا پورسرخ، آرش مجيدي، سيد مهرداد ضيايي، رضا توکلي، علي شادمان، عطا عمراني، امير کاظمي، کاظم هژيرآزاد، حسين توشه، کوروش زارعي، شهين تسليمي، آشا محرابي، سودابه بيضايي، فريبا طالبي، نسرين نکيسا، وحيد رهباني، مالک سراج، عبدالحليم تقلابي، ابتسام بقلايي، نويد خدا‌شناس، ميرفرخ هاشميان، محسن مجلس آرا و... از جمله بازيگران «کيميا» به کارگرداني جواد افشار هستند.




منبع : isna.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بازيگران آينه عبرت/ از ممنوع الکاري تا شراکت با بابک زنجاني + عکس

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 2)

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 1)

نقد و بررسي قسمت اول فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت + عکس

سريال هاي رمضاني تلويزيون: از کشف حجاب تا دلدادگي + عکس

چگونه جان اسنو و دنريس در دنياي «بازي تاج و تخت فاميل» مي شوند؟

ترسناک ترين سريال ها، مختص عاشقان ترس و هيجان ! + عکس

سوالات مهم و بي جواب در مورد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت»

26 سريال برتر سال 2019 بر اساس آراي IMDB

رکود کريس آنجل در برنامه «عصر جديد» زده شد ولي داوران درک نکردند!!

حميد گودرزي: در جشنواره جام جم ناراحتي من به خاطر محمدرضا گلزار نبود!!

کدام بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» در فصل 8 بايد بميرند!!

معرفي سريال هاي جديد تلويزيون براي پخش در سال 98 + عکس

بازيگران «بازي تاج و تخت» روي فرش قرمز فصل 8 سريال

سانسور صحبت هاي جنجالي مهران مديري در ويژه برنامه دورهمي + فيلم

چالش هاي يلدا قشقايي بازيگر سريال «بر سر دوراهي»

تصميم جديد بهنوش بختياري در سال جديد براي حضور در فضاي مجازي

گفت و گو با حامد سريال «برسردوراهي» + عکس

دستمزد بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» براي هر فصل و سود خالص آنها

بچه داري و استراحت: برنامه رامبد جوان براي نوروز! + عکس

جزئيات برنامه هاي نوروز 98 تلويزيون: از خندوانه و دورهمي تا عصر جديد

سانسور کردن «ابي» در عصر جديد عليخاني!! + فيلم

گزارشي از پشت صحنه سريال «بر سر دوراهي» + عکس جديد

جنجال هاي جشنواره جام جم / از انصراف مديري تا حذف عادل!

عکس هاي جديد از سريال تلويزيوني «ستايش 3»

تريلر جديد فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت Game of Thrones

هر آنچه مي خواهيد درباره برنامه هاي نوروز تلويزيون 98 بدانيد

پوسترهاي فصل هشتم «بازي تاج و تخت» منتشر شد + عکس

جديدترين تصاوير از سريال خنده دار نوروزي «ن. خ» سعيد آقاخاني

سکانس هاي آزار دهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس

نگاهي به 3 سريال نوروزي «ن.خ»، «بر سر دوراهي» و «زوج و فرد»

سکانس هاي آزاردهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس (قسمت 2)

بهاره رهنما، اکبر عبدي و ارژنگ اميرفضلي در سريال نوروزي سال 98 + تصاوير

از دورهمي و خندوانه تا صداپيشگي شهاب حسيني: برنامه هاي نوروزي

اميرحسين مدرس مجري ويژه برنامه تحويل سال شبکه 4 شد

زمان و ساعت پخش سريال هاي نوروز 98 مشخص شد

ويژه برنامه هاي تحويل سال 98 و اسامي مجريان

برترين سريال هاي سال 2018 بر اساس رتبه بندي سايت IMDB + عکس

عکس ها و توضيحات مهراوه شريفي نيا از بازي در سريال نوروزي

متفاوت ترين نقشي که شهين تسليمي بازي کرده + عکس

پرمعناترين و فراموش نشدني ترين ديالوگ هاي سريال «بازي تاج و تخت»

اولين عکس هاي ميترا حجار در سريال نوروزي «بر سر دوراهي»

شرايط و هزينه هاي حضور ستاره ها در برنامه «پنج ستاره»

چرا علي ضياء و برنامه فرمول يک، متهم به ترويج همسرآزاري شد؟!

چرا سعيد آقاخاني اين نام عجيب را براي سريال نوروزي اش انتخاب کرد؟! + عکس

سحر قريشي، بهرام رادان و ميترا حجار در سريال «رقص روي شيشه»

سير تا پياز درباره شرکت کنندگان و شيوه راي دهي در مسابقه عصر جديد

عصر جديد احسان عليخاني، کپي ناشيانه از تلنت شوهاي غربي يا ايده ايي خلاقانه؟

فراخوان قسمت نوروزي «پايتخت» براي جذب يک بازيگر خردسال

با نبرد وينترفل، خونين ترين و بزرگترين نبرد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت» آشنا شويد(قسمت 2)