آخرین اخبار

چرا خشمگين مي شويم+روش هاي کنترل خشم سلامت روان

چرا خشمگين مي شويم+روش هاي کنترل خشم

  بزرگنمايي:

چه خبر - علت خشم، عصبانيت و پرخاشگري چيست

به گفته روان درمان گر، حسام فيروزي ، درون همه افراد احساساتي طبيعي مثل خشم، غم، ترس و شادي وجود دارد و زماني اين احساسات نمودي بيروني پيدا مي‌کنند و تبديل به رفتار مي‌شوند، گفت:خشم احساسي است که مي‌تواند تبديل به رفتاري خشونت‌آميز شود، «خشونت» رفتاري انتخابي است که فرد آن را براي سازگاري با محيط انتخاب مي‌کند.
خشم يک احساس است و هر فردي بايد احساس خود را بشناسد، آن را از احساسات ديگر تشخيص بدهد و آن را درجه بندي‌ کند تا بتواند سازماندهي شده و با تدبير و با راه مناسب خشم خود را ابراز کند، افراد دلايل مختلفي براي انتخاب خشونت دارند ، خشونت در برخي افراد تقويت شده است، زماني که افراد از طريق اعمال خشونت به خواسته خود دست‌ پيدا مي‌کنند اين رفتار در آنها تقويت شده و باعث مي‌شود که انتخاب کنند هر زمان براي رسيدن به خواسته‌هاي خود به خشونت متوصل شوند، همچنين برخي از افراد راه حل ديگري به جز خشونت براي ابراز احساسات خود نمي‌يابند، درواقع آن‌ها راه حل ديگر را ياد نگرفته‌اند، برخي نيز خشونت را تقليد مي‌کنند و با الگوگيري از رفتارهاي خشن رفتارهايشان را تنظيم مي‌کنند.
افراد غير از شخص پرخاشگر نيز بايد رفتار خود را ساماندهي کنند، در مواجهه با فرد پرخاشگر در لحظه پرخاشگري بهتر است با وي مدارا کنيم و او را به آرامش دعوت کنيم. به اين دليل که ممکن است فرد پرخاشگر واقعيت سنجي خود را از دست داده باشد و با تصميم گيري نادرست دست به رفتاري غير قابل جبران بزند.

خشم در خانواده ها عامل بروز آن در جامعه

خشم

ناکامي اصلي ترين علت بروز پرخاشگري است، زماني که کودکي در خانواده دچار ناکامي مي‌شود و با استفاده از خشونت به خواسته خود دست مي‌يابد، خشونت براي او تبديل به راهکاري براي ابراز نيازهايش مي‌شود و در واقع ياد مي‌گيرد که از پرخاشگري استفاده کند، همچنين زماني که فشار هاي اجتماعي اعم از اقتصادي و معيشتي و... براي خانواده‌ها ايجاد مي شود و مهارت هاي لازم و ابزارهاي تخليه‌اي موثر براي آن تعبيه نشده است، فشارها از طريق بدوي ترين شيوه ابراز خشم يعني پرخاشگري تخليه مي‌گردد.
پرخاشگري به مرور زمان، از طريق خانواده به الگويي در جامعه تبديل و در جامعه منتشر مي‌شود، به طوريکه با انتقال پرخاشگري به فرزندان و ورود آن‌ها به جامعه، خشونت در لايه‌هاي جامعه نهادينه مي‌شود، يکي ديگر از دلايل مهم خشن شدن جامعه نيز رفتار افرادي است که به عنوان مسئولين جامعه در نقش اولياء ايفاي نقش مي کنند ، زماني که اين افراد در تريبون‌هاي رسمي از پرخاش چه به صورت کلامي و چه به صورت فيزيکي استفاده کنند افراد جامعه نيز با آنها همانند سازي کرده و آن رفتار را تقليد مي کنند.
مهم ترين کاري که مي‌توان براي جامعه انجام داد آموزش مهارت‌هاي فرزند پروري به والدين است؛ زيرا والدي که توان ارائه آموزش لازم به کودک خود را ندارد ناکام و در نتيجه خشمگين مي شود و در ادامه، انتظارش از کودک خود بالا مي رود و با به کار بردن ابراز خشم رابطه خود با کودکش را دچار مشکل مي کند، اين مسئله باعث مي شود که کودک پرخاشگري را الگوي خود قرار دهد و در آينده در ارتباطاتش دچار مشکل شود.
آموزش مهارت‌هاي زوج و ارتباطات همسر و ارتباطات بين فردي نيز بسيار کمک کننده در کاهش خشونت است؛ اما همه اين موارد مستلزم اين است که جامعه بپذيرد که خشم رفتار موثري نيست و بعد از آن انتخاب کند که آموزش ببيند تا از اين معضل رهايي پيدا کند، در اين راستا دولت ها نقش مهم و موثري دارند و مي‌توانند با اجراي آموزش‌هاي گروهي جامعه را از اين معضل رهايي دهند.

درجه بندي و آموزش مهارت هاي زندگي از راهکارهاي کنترل خشم

راهکارهاي امروزي در رابطه با کاهش خشم اکثرا راهکارهاي آموزشي هستند که شامل مراحل شناخت و تفکيک و درجه بندي خشم مي‌شود.
درجه بندي خشم به معني تشخيص ميزان ابراز خشم بين يک طيف و درجه بندي آن است، برخي مواقع افراد بيشتر از مقدار واقعي خشمگين مي‌شوند براي مثال مادري براي شلوغي اتاق فرزندش به همان ميزان فرياد مي‌زند که کودکي موقع پرت شدن از طبقات بالايي يک ساختمان، که اين مسئله نشان‌دهنده عدم تنظيم ابراز خشم است.
فيروزي با بيان اينکه در زمان احساس خشم گزينه‌هاي مختلفي براي بروز آن وجود دارد، گفت: فرار کردن،حمله کردن، تسليم شدن ، گفت‌وگو کردن و هر رفتار ديگري مي‌تواند واکنشي براي ابراز خشم يک فرد باشد اما نوع انتخاب آن بايد وابسته به موقعيت و شرايط فرد انتخاب شود تا سازگاري لازم با محيط شکل بگيرد.
وي در ادامه موثرترين روش کاهش خشونت در جامعه را آموزش مهارت‌هاي زندگي بيان کرد و افزود: آموزش تنها روشي است که در دنياي مدرن مي شود از آن نتيجه گرفت؛ چرا که استفاده از ابزارهاي سنتي براي دنياي مدرن نه تنها موثر واقع نخواهد شد؛ بلکه اثر معکوس نيز به جا خواهد گذاشت.
اين روان دمانگر با اشاره به اينکه از مهمترين مهارت‌هاي زندگي مي توان به بسط دادن گفت و گو در جامعه و آموزش اشاره کرد، گفت: گفت و گو نيازمند سه فاکتور پذيرش تفاوت هاي يکديگر، احترام و حفظ حريم و مرزهاي انساني و به رسميت حق انتخاب براي افراد جامعه است.
استفاده از دارو تاثيرات شگرفي در درمان پرخاشگري دارد و در موارد حاد و زمان هايي که عملکرد فرد دچار مشکل مي شود بسيار موثر است؛ اما تاثير دارو تا زماني است که فرد آن را مصرف مي کند.

بيشتر بدانيد : 10 راه‌ کنترل خشم

بيشتر بدانيد : خشم چيست و در چه ساعاتي بيشتر بروز مي کند

بيشتر بدانيد : راه حل هاي اصولي براي کنترل خشم و مقابله با افراد پرخاشگر


گرد آوري :
منبع : isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!