آخرین اخبار

همه چيز در مورد سريال «دلدادگان» تلويزيون

همه چيز در مورد سريال «دلدادگان»

  بزرگنمايي:

چه خبر - شکست سريال دلدادگان در جذب مخاطب

نزديک به يک سال است که خبرهاي زيادي از ساخت سريالي با نام «پاهاي بيقرار» منتشر مي شود. مجموعه اي که ماه هاي اول فيلم برداري اش در شهرک سينمايي غزالي سپري شد و مدام عکس هايي از گريم هاي دهه پنجاه بر روي صورت بازيگراني مثل حميد گودرزي، آرش مجيدي و چند تن ديگر منتشر ميشد. حالا پس از يک سال اين سريال به پخش رسيده و روزهاي ابتدايي خود را مي گذراند. مجموعه اي که در دو هفته اخير آنتن شبکه سه را پر کرده اما هنوز در جذب مخاطب زياد موفق نبوده است.

دلدادگان از کجا آمدند؟

طرح سريال «دلدادگان» مربوط به سه يا چهار سال قبل است، بابک کايدان و مهدي محمدنژاديان در آذر 95 با ايرج محمدي طرح خود را مطرح مي کنند و نگارش فيلمنامه 9 ماه طول مي کشد تا اينکه پس از پيش توليد، فيلمبرداري سريال با نام «پاهاي بيقرار» به کارگرداني منوچهر هادي، آخر مرداد 96 آغاز ميشود. مجموعه جديد محصول سيمافيلم است و به سفارش شبکه پنج جلوي دوربين مي رود. بنابراين از تابستان سال گذشته تا اواخر تير امسال، همه اين مجموعه را مربوط به شبکه پنج ميدانستند. اما در نهايت مرداد 97 و يک سال پس از شروع ساخت آن، سيما فيلم تصميم گرفت آن را از شبکه سه با نام «دلدادگان» در 60 قسمت به روي آنتن بفرستد.
اين مجموعه سه فصل دارد که فصل اول آن مربوط بين 1357 تا 1364 مي گذرد. فعلا دو هفته اي است که فصل اول اين مجموعه به روي آنتن رفته. بخشي که با گره خوردن چند ماجراي عشقي و جنايي شروع شده و سعي مي کند در هر قسمت با يک اتفاق غيرمنتظره بيننده را به سمت خود جلب کند.
تا اينجا که 10 قسمت از سريال گذشته است، با خانواده مالک آشنا شده ايم که مردي خير است و فرزندانش امير و حديث هر کدام درگير روابط عاطفي عجيبي شده اند. امير در نتيجه نجات جان يک دختر جوان پايش به شرکتي باز مي شود و مدام همراه با مادر و دختري که صاحب آن شرکت هستند، به ماجراهاي عجيبي وارد مي شود و حتي جلوي چشمانش کسي به قتل مي رسد. حديث عاشق پسر هم دانشگاهي اش شده که مدام تلفن هاي او را بي جواب مي گذارد و مادرش به جرم قتل در زندان است، اما به حديث مي گويد که مادرم خارج از کشور است.

سريال دلدادگان
سريال دلدادگان

در اين ميان خرده داستانهايي مربوط به مالک و موسسه خيريه اش هم وجود دارد. اما مسئله اي که تا اينجاي کار مشخص شده اين است که بيننده در هر قسمت 45 دقيقه فقط بايد منتظر يک اتفاق باشد و بقيه دقايق را به صورت کش دار ببيند. چون الان تقريبا نيمي از فصل اول گذشته و به صورت کامل شخصيت پردازي ها انجام شده و فيلمنامه ميتواند با تمام قوا شروع به قصه گويي کند، اما هنوز هم دقايق طولاني از هر قسمت به توضيح شرايط و ويژگي هاي شخصيت ها مي گذرد.
از خبرهايي که از گوشه و کنار به گوش مي رسد، با توجه به گفته کارگردان، انگار سريال قرار است تغيير فاز بدهد و از اين حالت رخوت ابتدايي خارج شود. پس از آن هم که کل داستان به سال هاي ابتدايي انقلاب اسلامي بر مي گردد و بايد منتظر بود و ديد که منوچهر هادي و عوامل سريالش مي توانند از پس بيان درست تاريخ معاصر ايران در قالب يک درام خانوادگي برآيند يا نه؟

کارگردان و نويسنده هايي که ميشناسيم

عوامل سازنده سريال «دلدادگان» همه افرادي هستند که پيش از اين و مخصوصا در چند سال اخير نام آنها را شنيده ايم يا در تيتراژهاي مختلف نامشان را ديده ايم. از کارگردان مجموعه شروع مي کنيم، کسي که کارش را با دستياري شروع کرده و حالا دو سه سالي است که بسيار پر کار است. منوچهر هادي که روزگاري کنار دست اصغر فرهادي در فيلم «چهارشنبه سوري» و کيانوش عياري در مجموعه «هزاران چشم» مشغول به کار بوده، کارگرداني را با ساخت تله فيلم شروع کرد و در سال 86 اولين سينمايي بلند خود را با نام «قرنطينه» ساخت. از آن زمان تاکنون 6 فيلم سينمايي، يک مجموعه نمايش خانگي و 5 سريال ساخته که در ميان آنها «من سالوادور نيستم» که مدتي پرفروش ترين فيلم سينماي ايران بود و «آينه بغل» که به تازگي اکرانش تمام شده، از کارهاي شاخص هادي محسوب مي شوند.

سريال دلدادگان,عوامل سريال دلدادگان
عوامل سريال دلدادگان

او به واسطه سريال هاي «خداحافظ بچه» و «دختران حوا» در تلويزيون هم به سطح متوسطي از مخاطب دست پيدا کرده و حالا در آخرين تجربه سريال سازي اش ماجراي «دلدادگان» را روايت مي کند. منوچهر هادي مخاطب عام را مي شناسد و براي رضايت مندي آن مي داند چه راههايي را برود، اما در تمام اين سال ها نتوانسته منتقدين و نگاه هاي تخصصي به سينما و تلويزيون را راضي نگه دارد. او اين بار قرار است با مجموعه «دلدادگان» براي اولين بار راوي تاريخ معاصر ايران باشد. فيلمنامه سريال «دلدادگان» با همکاري مشترک بابک کايدان و مهدي محمدنژاديان نوشته شده.
کايدان فارغ التحصيل ادبيات نمايشي است و از سال 84 کار نويسندگي را آغاز کرده. او در نوشتن فيلمنامه هاي آثار تلويزيوني و سينمايي زيادي در اين سال هاي اخير شرکت داشته که در عمده اين کارها همکار منوچهر هادي بوده و براي سريال ها و فيلم هاي سينمايي او قلم زده است. يکي از مهمترين کارهاي بابک کايدان نوشتن فيلم نامه «پريناز» بود، فيلمي به کارگرداني بهرام بهراميان که هفت سال در توقيف ماند و بلاخره سال گذشته در گروه هنر و تجربه اکران شد. «دلدادگان» پنجمين همکاري مشترک کايدان و هادي است که تا به اين جا نشان داده در حد و اندازه همکاري هاي قبلي است.
مهدي محمدنژاديان هم فارغ التحصيل ادبيات دراماتيک است و اولين تجربه جدي و مهم او در زمينه فيلم نامه نويسي برمي گردد به همکاري در نوشتن فيلمنامه سريال «شوق پرواز» که در کنار فرهاد توحيدي تجربه بزرگ و مهمي براي او محسوب مي شود. پس از اين سريال او در سه فيلم سينمايي «گشت ارشاد»، «کلاشينکف» و «گشت ارشاد 2» کتار سعيد سهيلي کار فيلم نامه نويسي را دنبال کرد. او حالا يکي از عوامل سريال 60 قسمتي دلدادگان» است و بايد منتظر بود و ديد نتيجه کار به چه صورت خواهد بود.

ترکيبي از نسل جديد و قديم

آنچنان که از تيتراژ سريال و خبرهاي منتشر شده درباره آن معلوم است، بيننده سريال «دلدادگان» با دو گروه مختلف از بازيگران روبرو است. بازيگران زمان حال و بازيگران دو فصل ديگر که ماجراي آن در سال هاي پاياني دهه پنجاه و سال هاي ابتدايي دهه شصت مي گذرد. تجربه بد سريال «کيميا» و «ستايش 2» در زمينه گريم و کهنسال نشان دادن بازيگران جوان در سال هاي اخير باعث شد که عوامل سريال «دلدادگان» تصميم درستي بگيرند و براي دوره ميانسالي و کهنسالي بازيگران خود، دست به انتخاب از ميان بازيگراني با سن متناسب با قصه بزنند و شايد يکي از نکات مثبت سريال نيز همين باشد.
مثلا آرش مجيدي در دو فصل مربوط به گذشته، نقش مالک جوان را دارد و با سميرا حسن پور که نقش مرضيه را ايفا مي کند، ازدواج مي کند. نقش اين دو در زمان حال به مسعود رايگان و مهرانه مهين ترابي سپرده شده. البته دو بازيگر سيروس همتي و مهدي صبايي نقش هاي خود را از جواني تا پيري بر عهده دارند که اي کاش درباره اين دو هم اين اشتباه صورت نمي گرفت، چون صدا و ميميک هاي صورت سيروس همتي در نقش سيد، اصلا به يک مرد 60 يا 70 ساله نمي خورد.

سريال دلدادگان
سريال دلدادگان

چون هنوز بازيگران فصل هاي ديگر بازي خود را شروع نکرده اند و نمي توان فعلا درباره آنها صحبت کرد، اما بازيگران فصل اول ترکيبي از نسل جديد بازيگران و نسل قديمي هستند. از مشکلاتي که در بازي بازيگران سريال وجود دارد، مي توان به کمي شعارزدگي در بازيها و ديالوگهاي تکراري اشاره کرد که ميان بازيگران رد و بدل مي شود و براي بيننده خسته کننده است و اين زنگ خطري است براي سريال که با ريزش مخاطب روبه رو شود. نقش هاي کم جاني هم در سريال وجود دارد که يکي از آنها نقشي است که به مهرانه مهين ترابي سپرده شده. او با تجربه زياد و طولاني در کار تصوير نقش مادر حديث و امير را بر عهده دارد، اما مادر دلسوزي است که در همه سريال هاي ايراني مي بينيم و نقش او هيچ نکته ويژه اي براي بيننده ندارد.
اما در کنار اين نمي توان بازي روان هميشگي مسعود رايگان و پانته آ بهرام در نقش افسانه را ناديده گرفت. يکي ديگر از بازيگران اصلي فصل اول مليکا شريفي نيا در نقش حديث است، او خودش بارها در صفحه مجازي اش نقش حديث را يکي از بازي هاي محبوب خود معرفي کرده، اما گريم اغراق آميز ابروهاي حديث و اصرار بي حدش براي ازدواج با پسري که هيچ چيز از او نمي داند، نقش او را بيشتر به حاشيه سريال برده و بيننده دوست دارد ساير داستان ها را دنبال کند تا مدام غرغرهاي او را بشنود. دو بازيگر اصلي ديگر هم در فصل اول «دلدادگان» حضور دارند، سامان صفاري و سانيا سالاري که در بخش معرفي چهره هاي جديد به آن مي پردازيم.

حاشيه ها

منوچهر هادي تا به حال هر کار سينمايي يا تلويزيوني انجام داده به دور از حاشيه هاي غيرکاري بوده، اما چند روز پس از شروع پخش سريال «دلدادگان» زماني که قيمت دلار به بالاترين حد خود رسيده بود، گراني ها شروع شده بود و بحث ها درباره اين موضوع داغ بود، فيلمي در فضاي مجازي پخش شد که در پشت صحنه سريال «دلدادگان» عوامل توليد همه مغموم و ناراحت سر بر شانه هم گذاشته بودند و آهنگ غمگيني را زمزمه مي کردند و از گراني ها شکايت مي کردند.
پخش اين فيلم در روزهاي ملتهب واکنش هاي زيادي را به همراه داشت، عده زيادي آن را تمسخر مردم و شرايط زندگي شان از سمت هادي و عوامل سريال خواندند و سيل کامنت ها و نظرات تا جايي ادامه پيدا کرد که رضا رشيدپور از منوچهر هادي، ايرج محمدي تهيه کننده و چند تن از بازيگران دعوت کرد تا در برنامه «حالا خورشيد» حضور پيدا کنند.

هادي در اين برنامه از مردمي که رنجيده خاطر شده اند، عذرخواهي کرد اما در ادامه صحبت هايش مخاطب اين کليپ اعتراضي را دولت معرفي کرد و گفت:

«وقتي دلار 11 هزار تومان و مسئولين در تلويزيون مي گويند دلار 4 هزار تومان است، مردم نسبت به تلويزيون بي اعتماد مي شوند.»

او همچنين گله مندي خود را از بعضي از همکارانش بيان کرد:

«دوست و همکار عزيز که کليپ من را در صفحه خودت قرار ميدهي، وقتي اين فيلم را ديدي به جاي پست کردن آن به خود من زنگ ميزدي.»

بيشتر بدانيد : شوخي جنجالي منوچهر هادي با وضعيت اقتصادي مردم و بازتاب آن + فيلم

همچنين مليکا شريفي نيا که انگار اين کليپ با موبايل او فيلم برداري شده بود در يک ويدئوي جداگانه رسما بابت آن از مردم عذرخواهي و در آن بيان کرد:

«اين کليپ در ابتداي بهار و زماني که دلار به 6 هزار تومن رسيده بود برداشته شده و مربوط به الان نيست. از طرفي ما فقط مي خواستيم صحبتي با مسئولين داشته باشيم و قصد مسخره کردن مردم را نداشتيم. ما خودمان مردم هستيم.»

بيشتر بدانيد : واکنش مليکا شريفي نيا به ويدئوي پرحاشيه اش + فيلم

چهره هاي جديد در «دلدادگان»

منوچهر هادي هميشه معرفي چهره هاي جديد را به عنوان يکي از دغدغه هايش بيان مي کند. او اين راه را در سريال «دلدادگان» هم ادامه داده و علاوه بر اينکه از جوان هاي تازه نفس در کارش استفاده کرده، هر هفته در صفحه مجازي اش به معرفي اختصاصي يکي از اين چهره ها مي پردازد تا مردم بيشتر با پيشينه بازيگران آشنا شوند.

مسعود دلخواه /نقش:عنايت

دکتر مسعود دلخواه از کارگردان هاي صاحب نام تئاتر ايران است. او تحصيلاتش را تا مقطع دکترا در آمريکا ادامه داده و سال ها به عنوان مدرس تئاتر در آمريکا مشغول فعاليت بوده. دلخواه چند سالي است به ايران بازگشته و در اين مدت چندين تئاتر را به عنوان کارگردان به صحنه برده و بارها جوايز مختلفي از جشنواره هاي تئاتر دريافت کرده. او سال ها پيش در تلويزيون بازي هاي کوتاهي انجام داده، اما بازي او در سريال «دلدادگان» اولين حضور جدي اش در مدياي تلويزيون در سال هاي اخير محسوب ميشود.

مسعود دلخواه,سريال دلدادگان
مسعود دلخواه

مسعود دلخواه در نقش عنايت، دوست خانوادگي افسانه بازي مي کند و به غير از دلسوزي هاي پدرانه براي افسانه و دخترش ارغوان، بيننده هنوز چيز زيادي درباره اين شخصيت نمي داند و انگار بيشتر قرار است در نقش يک نصيحت کننده در کنار اين خانواده و امير پورسليم بماند.

سامان صفاري / نقش: امير پورسليم

کمتر کسي فيلم «شيار 143» را نديده است.سامان صفاري همان يونس است که مش الفت با بازي مريلا زارعي 30 سال منتظر بازگشتش از جبهه بود. صفاري با گريمي که خيلي با قيافه واقعي اش فاصله دارد، چند پلان کوتاه در اين فيلم حضور دارد و خيلي بازي برجسته اي ندارد اما از پس لهجه کرماني به خوبي برآمده.
او در اين سالها بازيگري تئاتر را به صورت پيگير ادامه داده و در کنار آن در فيلم هاي کوتاه و هنر و تجربه هم حضور داشته است. همچنين فيلم «پارادايس» به کارگرداني علي عطشاني با بازي اومدت هاست که اجازه اکران نمي يابد. سامان صفاري حالا عهده دار يکي از نقش هاي اصلي فصل اول سريال «دلدادگان» است و به واسطه چهره اش در فضاي مجازي و ميان دختران نوجوان طرفداراني به دست آورده. اما درباره نوع بازي اش بايد گفت هنوز راه زيادي براي پخته شدن در بازيگري دارد.

سانيا سالاري/نقش: ارغوان

در اين 10 قسمتي که از سريال «دلدادگان» گذشته، دو بازيگر جوان اصلي سريال يعني امير و ارغوان وارد يک رابطه احساسي با هم شده اند. ارغوان دختري به شدت احساساتي است که به خاطر شکست هايي که خورده دچار مشکلات روحي شده. سانيا سالاري به عنوان يکي از نقش هاي اصلي سريال فضا و فرصت زيادي براي اثبات قدرت بازيگري خودش جلوي دوربين داشت، اما با گذشت چند قسمت توجه ببينده بيشتر به بازي او با لب ها و نحوه حرف زدنش جلب مي شود تا بازي خاصي از او ديده شود.
سالاري بازيگري را از کلاس هاي مهتاب نصيرپور شروع کرده و پس از آن در بيشتر تئاترهاي چند سال اخير محمد رحمانيان حضور داشته. او همچنين نقش قطام را در تئاتر «مجلس ضربت خوردن» برعهده داشته. نگاهي به کارهاي صحنه او و مقايسه با بازي اش جلوي دوربين، ثابت مي کند که او بايد بيشتر کار تئاتر را پيگيري کند.

چهره هاي ديگر سريال دلدادگان

همانطور که در ابتداي مطلب اشاره کرديم منوچهر هادي در معرفي چهره هاي جديد بسيار تلاش مي کند. سريال «دلدادگان» علاوه بر چهره هاي اصلي دو بازيگر مکمل هم دارد که هر دو سال ها در کنار هادي و پشت دوربين مشغول دستياري و يادگيري بوده اند. اگر سري به صفحه مجازي منوچهره هادي بزنيد، با اين چهره ها بيشتر آشنا مي شويد.

سريال دلدادگان
سريال دلدادگان

يکي از آنها علي سخنگو است که نزديک به ده سال دستيار هادي بوده و حالا براي اولين بار بازيگري را تجربه مي کند. سخنگو نقش پارسا خواستگار حديث را بر عهده دارد. او دروغ هاي زيادي به عشقش گفته و تا به حال بيننده فقط با دست و پا زدن هاي او در اين رابطه روبرو بوده است.
بازيگر بعدي ميلاد ملکي است. او هم در بسياري از پروژه هاي منوچهر هادي دستيار و همکار پشت صحنه بوده و حالا در سريال نقش يک معتاد خلافکار را بازي مي کند که با دروغ خودش را به موسسه خيريه مالک پورسليم رسانده است.


منبع : روزنامه سازندگي



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بازيگران آينه عبرت/ از ممنوع الکاري تا شراکت با بابک زنجاني + عکس

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 2)

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 1)

نقد و بررسي قسمت اول فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت + عکس

سريال هاي رمضاني تلويزيون: از کشف حجاب تا دلدادگي + عکس

چگونه جان اسنو و دنريس در دنياي «بازي تاج و تخت فاميل» مي شوند؟

ترسناک ترين سريال ها، مختص عاشقان ترس و هيجان ! + عکس

سوالات مهم و بي جواب در مورد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت»

26 سريال برتر سال 2019 بر اساس آراي IMDB

رکود کريس آنجل در برنامه «عصر جديد» زده شد ولي داوران درک نکردند!!

حميد گودرزي: در جشنواره جام جم ناراحتي من به خاطر محمدرضا گلزار نبود!!

کدام بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» در فصل 8 بايد بميرند!!

معرفي سريال هاي جديد تلويزيون براي پخش در سال 98 + عکس

بازيگران «بازي تاج و تخت» روي فرش قرمز فصل 8 سريال

سانسور صحبت هاي جنجالي مهران مديري در ويژه برنامه دورهمي + فيلم

چالش هاي يلدا قشقايي بازيگر سريال «بر سر دوراهي»

تصميم جديد بهنوش بختياري در سال جديد براي حضور در فضاي مجازي

گفت و گو با حامد سريال «برسردوراهي» + عکس

دستمزد بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» براي هر فصل و سود خالص آنها

بچه داري و استراحت: برنامه رامبد جوان براي نوروز! + عکس

جزئيات برنامه هاي نوروز 98 تلويزيون: از خندوانه و دورهمي تا عصر جديد

سانسور کردن «ابي» در عصر جديد عليخاني!! + فيلم

گزارشي از پشت صحنه سريال «بر سر دوراهي» + عکس جديد

جنجال هاي جشنواره جام جم / از انصراف مديري تا حذف عادل!

عکس هاي جديد از سريال تلويزيوني «ستايش 3»

تريلر جديد فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت Game of Thrones

هر آنچه مي خواهيد درباره برنامه هاي نوروز تلويزيون 98 بدانيد

پوسترهاي فصل هشتم «بازي تاج و تخت» منتشر شد + عکس

جديدترين تصاوير از سريال خنده دار نوروزي «ن. خ» سعيد آقاخاني

سکانس هاي آزار دهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس

نگاهي به 3 سريال نوروزي «ن.خ»، «بر سر دوراهي» و «زوج و فرد»

سکانس هاي آزاردهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس (قسمت 2)

بهاره رهنما، اکبر عبدي و ارژنگ اميرفضلي در سريال نوروزي سال 98 + تصاوير

از دورهمي و خندوانه تا صداپيشگي شهاب حسيني: برنامه هاي نوروزي

اميرحسين مدرس مجري ويژه برنامه تحويل سال شبکه 4 شد

زمان و ساعت پخش سريال هاي نوروز 98 مشخص شد

ويژه برنامه هاي تحويل سال 98 و اسامي مجريان

برترين سريال هاي سال 2018 بر اساس رتبه بندي سايت IMDB + عکس

عکس ها و توضيحات مهراوه شريفي نيا از بازي در سريال نوروزي

متفاوت ترين نقشي که شهين تسليمي بازي کرده + عکس

پرمعناترين و فراموش نشدني ترين ديالوگ هاي سريال «بازي تاج و تخت»

اولين عکس هاي ميترا حجار در سريال نوروزي «بر سر دوراهي»

شرايط و هزينه هاي حضور ستاره ها در برنامه «پنج ستاره»

چرا علي ضياء و برنامه فرمول يک، متهم به ترويج همسرآزاري شد؟!

چرا سعيد آقاخاني اين نام عجيب را براي سريال نوروزي اش انتخاب کرد؟! + عکس

سحر قريشي، بهرام رادان و ميترا حجار در سريال «رقص روي شيشه»

سير تا پياز درباره شرکت کنندگان و شيوه راي دهي در مسابقه عصر جديد

عصر جديد احسان عليخاني، کپي ناشيانه از تلنت شوهاي غربي يا ايده ايي خلاقانه؟

فراخوان قسمت نوروزي «پايتخت» براي جذب يک بازيگر خردسال

با نبرد وينترفل، خونين ترين و بزرگترين نبرد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت» آشنا شويد(قسمت 2)