آخرین اخبار

هزينه پرخرج ترين سريال هاي تلويزيون ايران چقدر است؟! تلويزيون

هزينه پرخرج ترين سريال هاي تلويزيون ايران چقدر است؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - گران‌ترين سريال‌هاي تلويزيون

رسانه ملي، طي سال هاي فعاليتش در عرصه توليد، سريال هاي زيادي را توسط تهيه کنندگان، کارگردانان و عوامل مختلف عرصه تلويزيون به روي آنتن برده که از ميان آنها برخي عجولانه ساخته شده اند و کيفيت پاييني دارند، در نتيجه پس از چندي از ذهن مخاطبان پاک شده اند يا در نهايت در بازپخش هاي بعدي مورد توجه قرار نگرفته اند. اما به هر حال از ميان انبوه آثاري که پس از انقلاب اسلامي، توسط تلويزيون توليد شده اند و تعدادشان هم کم نيست، برخي توسط نويسندگان و کارگردان هايي کاربلد به رشته تحرير درآمده و ساخته شده اند و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته اند.
بي شک در ميان کارگردان هايي که طي اين سال ها با تلويزيون همکاري کرده اند، کم نيستند هنرمندان اسم و رسم داري که مرضيه برومند، محمدرضا هنرمند، رضا عطاران و سعيد آقاخاني تنها برخي از هنرمندان مطرحي هستند که به توليد سريال براي تلويزيون پرداخته اند و آثار کم و بيش با کيفيتي را به مخاطب ارائه داده اند. البته بايد گفت تنها با سود بردن از دانش نويسندگان و تجربه کارگردان هاي کاربلد و استفاده از بازيگران محبوب و حرفه اي نمي توان اثري ماندگار توليد کرد و آنچه باعث بالا بردن کيفيت اثر مي شود هزينه اي است که براي توليد آن در نظر گرفته مي شود. رسانه ملي با آن که همچنان از کمبود و نبود بودجه لازم براي توليد آثار مختلف رنج مي برد، اما در برخي مواقع بنا به سياست ها و برنامه ها، با اختصاص دادن مبالغ سنگين اقدام به توليد آثاري کرده که گاه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته اند و گاه خير!
اما در ميان ليست بلندبالاي سريال هاي تلويزيوني، کدام آثار توليدي سنگين يا به اصطلاح هزينه بالايي داشته اند و در عين حال توانسته اند نظر مخاطبان را جلب کنند و به نوعي سليقه آنها را ارتقا داده اند؟ گزارش پيش رو در اين باره است.

سريال «امام علي (ع)»

بي شک سريال «امام علي (ع)» به تهيه کنندگي محمد بيک زاده و کارگرداني داوود ميرباقري يکي از بهترين آثار تاريخي تلويزيون است و کمتر اثري را مي توان يافت که از لحاظ کيفي با اين سريال تاريخي برابري کند. حتي اغراق آميز نيست اگر بگوييم در کارنامه داوود ميرباقري نيز اثري بهتر از سريال «امام علي (ع)» را نمي توان يافت.
اغلب عوامل سريال «امام علي (ع)» از ميان هنرمندان درجه يک سينما انتخاب شده اند و بازيگران خوش نام و زبده اي شخصيت هاي متعدد آن را بازي کرده اند. زنده ياد مهدي فتحي، داريوش ارجمند، بهزاد فراهاني، پرويز پرستويي، محمدرضا شريفي نيا، اصغر همت و زنده ياد حسين پناهي تنها برخي از بازيگران اين اثر تاريخي هستند. شايد يکي از دلايل مهم موفقيت سريال «امام علي (ع)» فيلمنامه آن باشد که داوود ميرباقري زمان زيادي را صرف نگارشش کرده و در جهت کامل تر شدن آن منابع موثق بسياري را مورد مطالعه و پژوهش قرار داده است.

پرخرج ترين سريال,گران ترين سريال,سريال امام علي
سريال «امام علي (ع)»

فيلمنامه سريال «امام علي (ع)» سال 1370 در زمان رياست علي لاريجاني مورد تاييد قرار گرفت و در ابتدا «خاري در گلو» نام داشت. پس از تاييد فيلمنامه اين اثر، از ميرباقري خواسته شد که آن را بازنويسي کند و پس از کش و قوس هاي اداري و سازماني بالاخره نخستين اثر مهم تاريخي – مذهبي صدا و سيما در سال 1373 وارد مرحله توليد شد و ساخت آن حدود چهار سال طول کشيد و يک سال بعد به روي آنتن رفت.
به اين ترتيب مي توان گفت با توليد سريال «امام علي (ع)»، مسير براي ديگر کارگردان ها در جهت توليد آثار تاريخي هموار شد و پس از آن بود که چند سريال تاريخي ديگر توليد شدند و به روي آنتن شبکه هاي مختلف سيما رفتند. آنهايي که سريال «امام علي (ع)» را ديده اند مي دانند که هزينه زيادي صرف توليد آن شده است؛ از طراحي لباس انبوه بازيگران و هنروران گرفته تا ساخت دکورهاي پر خرج و کم نقص.
آن طور که رسانه هاي مختلف گفته اند سريال «امام علي (ع)» در طول مدت ساخت بيش از 10 بار دچار اصلاح برآورد شد و در نهايت با بودجه اي معادل 269 ميليون تومان به پايان رسيد که نسبت به ارزش پول در آن سال ها رقمي بالا به حساب مي آيد. به اين ترتيب مي توان گفت سريال «امام علي (ع)» با کيفيت ترين اثر تاريخي تلويزيون يکي از پرهزينه ترين سريال هايي است که در رسانه ملي توليد شده است.

بيشتر بدانيد : صحبت هاي جالب بازيگر نقش ابن‌ملجم مرادي در سريال امام علي (ع)

سريال «يوسف پيامبر»

سريال تاريخي – مذهبي «يوسف پيامبر» به تهيه کنندگي، نويسندگي و کارگرداني مرحوم فرج اله سلحشور که در زمان توليد و پخش موافقان و مخالفان فراواني داشت و با حاشيه هاي بسياري همراه بود، يکي از پر هزينه ترين سريال هاي توليد شده توسط رسانه ملي است. مرحوم فرج اله سلحشور که بيشتر در عرصه بازيگري فعال بوده و در دهه هاي گذشته مقابل دوربين برخي از کارگردان هاي سينما رفته، در عرصه کارگرداني کارنامه بلندبالايي ندارد. او پس از ساخت دو سريال «مردان آنجلس» و «ايوب پيامبر» با توليد سريال «يوسف پيامبر» توانست مخاطبان زيادي را پاي تلويزيون بنشاند.

پرخرج ترين سريال,گران ترين سريال,يوسف پيامبر
سريال «يوسف پيامبر»

سريال «يوسف پيامبر» که در سال 1387 به روي آنتن شبکه اول سيما رفت، اثري پر خرج است و همان طور که از نامش پيداست درباره زندگي يوسف پيامبر و عشق زليخا به اوست. اين سريال يکي از پربازيگرترين آثار تلويزيوني است و مصطفي زماني، بازيگر اين سال هاي سينما، نخستين بار با حضور در اين اثر پا به عرصه بازيگري گذاشت و نزد مخاطبان محبوبيت يافت. از ديگر بازيگران اين سريال مي توان به محمود پاک نيت، کتايون رياحي، جعفر دهقان، عباس اميري، جهانبخش سلطاني، رحيم نوروزي، مهوش صبرکن، الهام حميدي، پروانه معصومي و ليلا بلوکات اشاره کرد.
با توجه به بازسازي لوکيشن هايي که اقليم کشور مصر در قرن هاي گذشته را به ياد مخاطب مي آورد و با توجه به لباس هاي فاخر شخصيت ها و هنروران آن، مي توان حدس زد که سريال «يوسف پيامبر» اثري پر خرج است؛ هر چند هزينه دقيق ساخت اين سريال در زمان توليد و پخش مشخص نبود و رسانه هاي مختلف اطلاعات ضد و نقيضي را درباره آن منتشر مي کردند.
به طور مثال در آن سال ها که سريال «يوسف پيامبر» به روي آنتن بود، مدير روابط عمومي آن پس از کناره گيري از پروژه بابت اختلافاتش با سلحشور، به رسانه ها اعلام کرده بود که هزينه توليد اين سريال بيش از 12 ميليارد بوده که فرج اله سلحشور در شبکه جهاني جام جم ضمن تکذيب اين رقم، بودجه توليد آن را 7 ميليارد اعلام کرده بود. به طور دقيق تر مي توان به گفتگوي مرحوم سلحشور با سايت خبري «سيمافيلم» رجوع کرد. سلحشور در آن گفتگو درباره رقم دقيق سريال اين گونه گفته بود: «در آخرين اصلاح برآوردي که براي اين کار در سيمافيلم صورت گرفته، مبلغ آن شش ميليارد و چهارصد ميليون تومان بوده است.»

بيشتر بدانيد : 10 دليل پربيننده شدن سريال يوسف پيامبر!

سريال «در چشم باد»

سريال «در چشم باد» به تهيه کنندگي زنده ياد حبيب اله کاسه ساز، مسعود جعفري جوزاني، رضا انصاريان و عباس اکبري و کارگرداني مسعود جعفري جوزاني، يکي از آثار تاريخي حماسي تلويزيون است که توسط سيمافيلم توليد شده و ضبط آن از سال 1382 تا 1387 به مدت پنج سال ادامه داشته است.
سريال «در چشم باد» که نگارش فيلمنامه آن توسط جعفري جوزاني دو سال زمان برده، درباره وقايع سياسي و اجتماعي سه دوره از تاريخ ايران در سال هاي 130، 1320 و 1360 است که بخش اول، پايان دوره قاجار و دوره پهلوي را در بر مي گيرد، دوره دوم آن درباره جنگ جهاني دوم است و بخش سوم آن به اتفاقات اجتماعي و سياسي پس از انقلاب اسلامي مي پردازد و درباره فتح خرمشهر است.
همه اينها گوياي اين است که پروژه «در چشم باد» توليد سنگيني داشته و هزينه هاي بالايي را مي طلبيده است، به خصوص اين که جعفري جوزاني همه بازيگران اين سريال را از ميان هنرمندان حرفه اي و چهره سينما و تلويزيون انتخاب کرده است و در انتخاب عوامل نيز وسواس زيادي به خرج داده تا در نهايت اثري با کيفيت را به روي آنتن ببرد که اتفاقا موفق بوده است.

پرخرج ترين سريال,گران ترين سريال,درچشم باد
سريال «در چشم باد»

«در چشم باد» که آهنگساز آن حسين عليزاده، يکي از بزرگان عرصه موسيقي معاصر است، با بازي پارسا پيروزفر، اکبر عبدي، کامبيز ديرباز، سعيد نيک پورسحر جعفري جوزاني، فريبا متخصص، لاله اسکندري، رضا شفيعي جم، جهانگير الماسي، محمود پاک نيت، مصطفي زماني، محمدرضا هدايتي، هومن سيدي و ... يکي از بزرگترين پروژه هاي سريال سازي در تلويزيون است که براي ساخت آن از 480 لوکيشن استفاده شده و به بيش از 10 شهرستان و استان ديگر سفر انجام گرفته است.
به گفته مسعود جعفري جوزاني، سريال «در چشم باد» 12 ميليارد تومان هزينه در بر داشته است؛ جعفري جوزاني در گفتگو با يکي از رسانه ها در اين باره گفته است «چندين بار شنيدم که مي گفتند «در چشم باد» پرحرج ترين سريال بوده است؛ من به شما مي گويم چنين چيزي صحت ندارد. اگر پول همه بخش ها را از فيلمنامه تا پايان تدوين پرداخت کنند، اين سريال حدود 12 ميليارد تومان هزينه داشته که رقم ناچيزي است. وي در ادامه گفته: «حداقل بودجه اين سريال براي کارهايي که انجام گرفت، مي بايست 50 ميليارد تومان باشد؛ اما ما در اين شش سال و تا پايان کار، حدود 12 ميليارد تومان خرج کرديم که بسيار اندک است. اين معجزه فقط در ايران مي تواند اتفاق بيفتد.» جعفري جوزاني سپس به اين نکته اشاره کرد که اغلب عوامل سريال «در چشم باد» دستمزد واقعي خود را نگرفتند!

بيشتر بدانيد : نگاهي به سريال «در چشم باد»

سريال «مختارنامه»

سريال «مختارنامه» به تهيه کنندگي محمود فلاح و کارگرداني داوود ميرباقري محصول سيمافيلم است که توليد آن سال 83 آغاز شد و تا تيرماه 88 ادامه پيدا کرد. با اين که داوود ميرباقري پس از ساخت سريال «امام علي (ع)» سريال هاي تاريخي «مسافر ري»، «معصوميت از دست رفته» را کارگرداني کرده، اما «مختارنامه» نسبت به آثار قبلي او توليد سختي داشته و هزينه بالايي صرف آن شده است. سريال پربازيگر «مختارنامه» همان طور که از نامش پيداست درباره زندگي مختار ثقفي است، شخصي که پس از قيام عاشورا به خونخواهي امام حسين (ع) برخاست و انتقام او و 72 تن از يارانش را گرفت و در نهايت به شهادت رسيد.
داوود ميرباقري بر اساس وسواسي که در آثارش به خرج مي دهد، بهترين عوامل و بازيگران را براي سريال «مختارنامه» انتخاب کرده و تلاش کرده به اين وسيله اثري متفاوت و جذاب را به روي آنتن ببرد. فريبرز عرب نيا بازيگري که کمتر او را در تلويزيون ديده ايم ايفاگر نقش مختار است و از ديگر بازيگران اين اثر پرمخاطب مي توان به مهدي فخيم زاده، رضا رويگري، فرهاد اصلاني، رضا کيانيانت، ويشکا آسايش، زنده يادان داود رشيدي و انوشيروان ارجمند اشاره کرد.


سريال «مختارنامه»,پرخرج ترين سريال,گران ترين سريال,مختارنامه
سريال «مختارنامه»

گفتني است سريال «مختارنامه» که فيلمبرداري آن در شهرهاي تهران، قزوين، تاکستان، ورامين، آبادان، شوشتر، شهريار، آران و بيدگل، اسلامشهر، کوير سفيدشهر و شاهرود انجام شده، يکي از معدود آثاري است که براي طراحي صحنه و لباس آن زحمات زيادي کشيده شده است تا آنجا که داوود ميرباقري به اتفاق عواملش شهرکي را در احمدآباد مستوفي ساختند. لوکيشن اصلي «مختارنامه» در احمدآباد مستوفي واقع در جنوب غربي اتوبان آزادگان تهران بود و دکورهاي آن توسط محسن شاه ابراهيمي؛ مدير هنري و جليل فتوحي نيا؛ طراح صحنه و گروه ساخت و ساز، ساخته شد.
اصلي ترين دکورهاي مجموعه، شهر کوفه، مکه و مدائن بود که در زمين هاي کشاورزي منطقه احمدآباد مستوفي بنا شد. هزينه ساخت سريال «مختارنامه» که در چهل قسمت 60 دقيقه اي توليد شده، از سوي داوود ميرباقري در همايش «قيام تا قيام» 20 ميليارد تومان اعلام شده است. به اين ترتيب مي توان اين اثر تلويزيوني را يکي از پرهزينه ترين آثار تلويزيوني دانست.

بيشتر بدانيد : همه آنچه كه بايد در مورد سريال «مختارنامه» بدانيم


منبع : rooznamehsaba.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بازيگران آينه عبرت/ از ممنوع الکاري تا شراکت با بابک زنجاني + عکس

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 2)

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 1)

نقد و بررسي قسمت اول فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت + عکس

سريال هاي رمضاني تلويزيون: از کشف حجاب تا دلدادگي + عکس

چگونه جان اسنو و دنريس در دنياي «بازي تاج و تخت فاميل» مي شوند؟

ترسناک ترين سريال ها، مختص عاشقان ترس و هيجان ! + عکس

سوالات مهم و بي جواب در مورد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت»

26 سريال برتر سال 2019 بر اساس آراي IMDB

رکود کريس آنجل در برنامه «عصر جديد» زده شد ولي داوران درک نکردند!!

حميد گودرزي: در جشنواره جام جم ناراحتي من به خاطر محمدرضا گلزار نبود!!

کدام بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» در فصل 8 بايد بميرند!!

معرفي سريال هاي جديد تلويزيون براي پخش در سال 98 + عکس

بازيگران «بازي تاج و تخت» روي فرش قرمز فصل 8 سريال

سانسور صحبت هاي جنجالي مهران مديري در ويژه برنامه دورهمي + فيلم

چالش هاي يلدا قشقايي بازيگر سريال «بر سر دوراهي»

تصميم جديد بهنوش بختياري در سال جديد براي حضور در فضاي مجازي

گفت و گو با حامد سريال «برسردوراهي» + عکس

دستمزد بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» براي هر فصل و سود خالص آنها

بچه داري و استراحت: برنامه رامبد جوان براي نوروز! + عکس

جزئيات برنامه هاي نوروز 98 تلويزيون: از خندوانه و دورهمي تا عصر جديد

سانسور کردن «ابي» در عصر جديد عليخاني!! + فيلم

گزارشي از پشت صحنه سريال «بر سر دوراهي» + عکس جديد

جنجال هاي جشنواره جام جم / از انصراف مديري تا حذف عادل!

عکس هاي جديد از سريال تلويزيوني «ستايش 3»

تريلر جديد فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت Game of Thrones

هر آنچه مي خواهيد درباره برنامه هاي نوروز تلويزيون 98 بدانيد

پوسترهاي فصل هشتم «بازي تاج و تخت» منتشر شد + عکس

جديدترين تصاوير از سريال خنده دار نوروزي «ن. خ» سعيد آقاخاني

سکانس هاي آزار دهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس

نگاهي به 3 سريال نوروزي «ن.خ»، «بر سر دوراهي» و «زوج و فرد»

سکانس هاي آزاردهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس (قسمت 2)

بهاره رهنما، اکبر عبدي و ارژنگ اميرفضلي در سريال نوروزي سال 98 + تصاوير

از دورهمي و خندوانه تا صداپيشگي شهاب حسيني: برنامه هاي نوروزي

اميرحسين مدرس مجري ويژه برنامه تحويل سال شبکه 4 شد

زمان و ساعت پخش سريال هاي نوروز 98 مشخص شد

ويژه برنامه هاي تحويل سال 98 و اسامي مجريان

برترين سريال هاي سال 2018 بر اساس رتبه بندي سايت IMDB + عکس

عکس ها و توضيحات مهراوه شريفي نيا از بازي در سريال نوروزي

متفاوت ترين نقشي که شهين تسليمي بازي کرده + عکس

پرمعناترين و فراموش نشدني ترين ديالوگ هاي سريال «بازي تاج و تخت»

اولين عکس هاي ميترا حجار در سريال نوروزي «بر سر دوراهي»

شرايط و هزينه هاي حضور ستاره ها در برنامه «پنج ستاره»

چرا علي ضياء و برنامه فرمول يک، متهم به ترويج همسرآزاري شد؟!

چرا سعيد آقاخاني اين نام عجيب را براي سريال نوروزي اش انتخاب کرد؟! + عکس

سحر قريشي، بهرام رادان و ميترا حجار در سريال «رقص روي شيشه»

سير تا پياز درباره شرکت کنندگان و شيوه راي دهي در مسابقه عصر جديد

عصر جديد احسان عليخاني، کپي ناشيانه از تلنت شوهاي غربي يا ايده ايي خلاقانه؟

فراخوان قسمت نوروزي «پايتخت» براي جذب يک بازيگر خردسال

با نبرد وينترفل، خونين ترين و بزرگترين نبرد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت» آشنا شويد(قسمت 2)