آخرین اخبار

کاشت خيار ارگانيک در خانه، آموزش مراحل مختلف پرورش گياه خانه و دکوراسيون

کاشت خيار ارگانيک در خانه، آموزش مراحل مختلف پرورش گياه

  بزرگنمايي:

چه خبر - آموزش کاشت خيار در خانه

آموزش کاشت و پرورش خيار در گلدان شامل سه بخش اساسي مي باشد : آماده سازي گلدان و خاک براي کاشت بذر خيار ، کاشت بذر خيار در گلدان ، داشت و برداشت خيار
از آن جايي که خيار براي پرورش و رشد نياز به فضاي عمودي دارد، بنابراين مي توان اين گياه را در گلدان کاشت و پرورش داد. با اين حال بهتر است شما بذر گونه ايي خيار را انتخاب نماييد که خوشه ي کوتاهي داشته باشد و فضاي زيادي را اشغال نکند.
زماني که بوته ي خيار در حال رشد است آن را به وسيله ي چوب به سمت بالا هدايت کنيد تا روي زمين پهن نشود و باعث شود بوته ي گياه صورت عمودي رشد کند. از ديگر مواردي که براي پرورش خيار حائز اهميت است خاک مناسب براي گلدان است که همواره بايد مرطوب نگه داشته شود.

بيشتر بدانيد : روش کاشت سبزيجات و گياهان ارگانيک در خانه!

مرحله اول پرورش خيار ارگانيک : آماده سازي گلدان و خاک
انتخاب بذر مناسب براي کاشت خيار ارگانيک در گلدان

گونه هاي بذر خيار که مناسب رشد در گلدان هستند عبارتند از:

Salad Bush Hybrid
Bush Champion
Spacemaster
Hybrid Bush Crop
Baby Bush
Bush Pickle
Potluck

به طور کلي انواع بذر هاي Bush در مقايسه با انواع بذر هاي Vine براي کاشت و پرورش در گلدان بسيار مناسب تر هستند. انتخاب گونه ي مناسب بذر هماهنگ با فضايي که قصد داريد خيار را در آن پرورش دهيد باعث مي شود پرورش خيار موفق تري داشته باشيد.

آماده سازي گلدان جهت کاشت بذر خيار

در مرحله ي انتخاب گلدان سعي کنيد تا آن جا مي توانيد گلدان بزرگي براي اين کار انتخاب نماييد. حداقل قطر گلدان براي اين کار بايد 10 اينچ (25 سانتي متر) و عميق و گود باشد. اگر قصد دارين بيشتر از يک بوته خيار را در گلدان پرورش دهيد گلداني به حداقل قطر 20 اينچ (51 سانتي متر) به ظرفيت داخلي 19 ليتر را انتخاب کنيد.
اگر در بيرون از فضاي منزل قصد پرورش اين گياه را داريد سعي کنيد گلدان بزرگتري را انتخاب نماييد. شما مي توانيد به جاي گلدان هاي گرد از گلدان هايي با شکل مستطيل و يا جعبه هاي مستطيل شکل نيز استفاده نماييد. . همچنين براي اينکه فضايي کمتري اشغال شود مي توانيد گلدان را از جايي آويزان کنيد.

زهکشي گلدان کاشت بذر خيار ارگانيک
کاشت خيار,پرورش خيار,کاشت خيار ارگانيک,پرورش خيار ارگانيک در خانه,آماده سازي گلدان پرورش خيار

اگر گلدان شما حفره هاي زهکشي ندارد لازم که خودتان اين سوراخ ها را در گلدان ايجاد نماييد. خيارها آب را دوست دارند اما آب زياد به ريشه گياه صدمه وارد ميکند. اين حفره ها باعث مي شود تا آب و رطوبت اضافي از گلدان خارج شود.
اگر گلدان فاقد حفره هاي زهکشي بود مي توانيد به وسيله دريل اين سوراخ ها را ايجاد نماييد. براي اين کار ابتدا مکان هايي که قرار است سوراخ شود را علامت گذاري نموده سپس به وسيله دريل به آرامي اين کار را انجام دهيد. در اين مرحله مراقب باشد آسيبي به گلدان وارد نشود و نشکند.

تميز کردن گلدان پرورش خيار

گلدان را با آب گرم و صابون بشوييد. چرا که وجود باکتري هاي احتمالي در گلدان مي تواند باعث آسيب رساندن به گياه شود. شستشوي گلدان را در مواقعي که قبلا از اين گلدان براي پرورش گياه ديگري استفاده کرده ايد ضروري ست. چرا که تخم حشرات و باکتري هايي که در گلدان وجود دارند به بوته گياه حمله کرده و به آن آسيب مي رسانند. بنابراين حتما گبدان را با يک برس و آب گرم و صابون چند بار بشوييد.

نصب ستون هاي آويز براي رشد بوته هاي خيار

در خيارهاي نوع vine نياز است فضايي مانند داربست يا ستون براي پرورش و رشد گياه ايجاد کرد. اما خيارهاي نوع Bush نياز به ستون يا داربست ندارند ولي ايجاد ستون براي رشد اين گونه ي خيارها مي تواند براي آن ها مفيد و سودمند است. شما مي توانيد اين ستون ها را خودتان براي رشد گياه ايجاد نماييد. سه تکه چوب در اندازه هاي مساوي را انتخاب نموده و در گلدان قرار دهيد و بالاي چوب ها را مانند مخروط به هم متصل کرده و با نخ يا طناب به يکديگر چفت کنيد ( مانند خيمه ي چادر ).
ستون هاي فلزي مخروطي شکلي هم درفروشگاه ها موجود هستند که مي توانيد از آن ها براي اين کار استفاده نماييد. به اين طريق اين ستون ها فضايي براي رشد گياه را فراهم مي آورند و باعث رشد گياه بصورت عمودي مي شوند.

پر کردن گلدان کاشت خيار با کود و خاک مناسب
کاشت خيار,پرورش خيار,کاشت خيار ارگانيک,پرورش خيار ارگانيک در گلدان,کود خيار

براي تغذيه گياه بايد خاک خوب و مناسب درست کنيد. براي اين کار ماسه و کمپوست compost و پيت ماس peat moss براي تغذيه گياه را با هم به نسبت مساوي مخلوط کنيد. يادآور مي شويم که از خاک باغچه براي اين کار استفاده نکنيد چرا که ممکن است در آن باکتري هايي وجود داشته باشد که به گياه آسيب برساند.
خاک را داخل گلدان ريخته و اطراف ستون ها را با خاک بپوشانيد. سعي کنيد به وسيله ي خاک ستون ها را درون گلدان ثابت کنيد تا حرکت نکنند. خاک را بيش از حد فشرده نکنيد چراکه ريشه ي خيار نياز به خاک نرم براي رشد و نمو دارد. حدود يک اينچ ( 2.5 سانتي متر ) فضاي خالي بين سطح خاک و لبه ي گلدان باشد.

کود مناسب براي پرورش خيار ارگانيک

مخلوط کردن کود مناسب با خاک باعث افزايش رشد و تقويت گياه مي گردد. کود با فرمول آزمايشي 5-10-5 يا 14-14-14، براي بسياري از گونه هاي خيار نتيجه ي خوبي خواهد داد. عناصر موجود در کودها شامل پتاسيم K، فسفر P و نيتروژن N مي باشد. اين نوع کودها به کودهاي NPK معروف هستند. هر عنصر براي تغذيه ي بخشي از گياه مفيد و موثر است. دستورالعمل استفاده از کودها بر روي پاکت هاي آن ها نوشته شده که مي توانيد طبق آن استفاده نماييد.
براي مثال، نيتروژن باعث رشد برگ، فسفر باعث افزايش و گسترش ريشه و بهبود عملکرد ميوه مي شود و پتاسيم سبب تقويت گل دهي و قدرت کلي گياه مي شود. يک کود 5-10-5 نيز مي تواند بر بهبود عملکرد سبزيجات تأثيرگذار باشد. از طرف ديگر، کود 14-14-14، سلامت گياه را متعادل نگه مي دارد و باعث مي شود تا خيار تردتر شود. استفاده از يک کود آلي مي تواند براي محيط زيست نيز مناسب باشد.

مرحله دوم : کاشت بذر خيار ارگانيک در گلدان
زمان کاشت بذر خيار

هنگامي که آب و هوا گرم شد، بذر را روي سطح خاک و کود پخش کرده و بکاريد. دماي خاک براي رشد خيار حداقل بايد به 70 درجه فارنهايت (21 درجه سانتيگراد) برسد. شروع کاشت خيار در اوايل تيرماه (ماه جولاي)، متداول و رايج است و در شهريور ماه (ماه سپتامبر)، برداشت محصول آغاز مي شود.
اگر شما در منطقه ي گرمي زندگي مي کنيد مي توانيد کشت اين گياه را زودتر انجام دهيد. همچنين اگر کاشت گياه در فضاي بسته مانند خانه انجام مي دهيد مي توانيد هر زمان که مايل هستيد شروع کنيد.

روش کاشت بذر خيار در خاک
کاشت خيار,پرورش خيار,کاشت خيار ارگانيک,پرورش خيار ارگانيک در خانه,کاشت بذر خيار در گلدان

با استفاده از انگشت خود يا يک مداد سوراخي را در وسط خاک گلدان ايجاد کنيد. اين سوراخ بايد حدود 1.2 اينچ ( 1.3 سانتي متر ) عمق داشته باشد. اگر قصد داريد تعداد بذار هاي بيشتري در يک گلدان بکاريد به صورت دايره اي چند سوراخ در خاک ايجاد کنيد.
درون هر سوراخ 5 الي 8 بذر خيار قرار دهيد. اگر تعداد کمي بذر بکاريد احتمال رشد بذر ها در هر سوراخ کمتر مي شود. چرا که امکان دارد همه بذرها رشد نکنند.
سوراخ ها را با خاک پوشش دهيد. دقت کنيد در اين مرحله خاک را روي بذر فشار ندهيد چرا که امکان دارد به بذر آسيب برسد و رشد نکند.

استفاده از بطري پلاستيکي براي محافظت از بذر خيار
کاشت خيار,پرورش خيار,کاشت خيار ارگانيک,پرورش خيار ارگانيک در خانه,کاشت خيار در گلدان

اگر در محيط بيرون کشت خيار را انجام مي دهيد به وسيله ي بطري پلاستيکي مي توانيد از گياه محافظت کنيد. براي اين کار پايين بطري هاي پلاستيکي را ببريد و آن ها را به خوبي آب و صابون بشوييد.
بطري را در خاک فرو کنيد به طوري که اطراف بذر را بگيرد. اين بطري ها مي تواند بذر را در مقابل باد و حتي برخي آفات محافظت کند.

بيشتر بدانيد : گياهان تان را براي فصل سرما آماده کنيد

آبياري خاک پس از کاشت خيار
کاشت خيار,پرورش خيار,کاشت خيار ارگانيک,پرورش خيار ارگانيک در خانه,آبياري خيار

بلافاصله پس از کاشت بذر به آن آب بدهيد. خاک بايد کاملاً و بطور مداوم مرطوب باشد. با اين حال خاک را نيز بيش از حد خيس نکنيد، زيرا گودال هاي ايجاد شده در اثر آبياري زياد، ممکن است موجب پراکنده شدن بذرها شوند. بنابراين براي اين کارمي توانيد از ايپري هاي مخصوص آبياري استفاده کنيد.
پس از آبياري، سطح خاک را به وسيله ي پيت ماس peat moss يا straw over بپوشانيد. يک لايه ي نازک از موارد ذکر شده، مانع از خشکي بيش از حد خاک مي شوند. دراين صورت دانه ها و نهال ها مي توانند به خوبي رشد کنند.

نور مناسب براي رشد خيار در خانه
کاشت خيار,پرورش خيار,کاشت خيار ارگانيک,پرورش خيار ارگانيک در خانه,نور مناسب براي پرورش خيار

گلدان را در يک مکان روشن و آفتابي با 8 ساعت نور خورشيد در طول روز قرار دهيد. خيارها در شرايط گرم خوب رشد مي کنند و تابش زياد نور خورشيد نيز خاک را گرم و خوب نگه مي دارد. اگر داخل خانه خيار را پرورش مي دهيد اطمينان حاصل کنيد که نور کافي را دريافت مي کند (حداقل 6 ساعت نور در روز)

مرحله سوم پرورش خيار ارگانيک : داشت و برداشت
تنک کردن و مراقبت از جوانه خيار
کاشت خيار,پرورش خيار,کاشت خيار ارگانيک,پرورش خيار ارگانيک در خانه,پرورش خيار درگلدان

زماني که خيارها جوانه زدند و دو عدد از برگ هايشان سبز شد، تُنک کنيد (حذف برگهاي اضافي). دو عدد از بلندترين و قويترين جوانه ها را انتخاب و در خاک باقي بگذاريد. مابقي جوانه ها را از روي سطح خاک قيچي کنيد. جوانه هاي ضعيت را از خاک بيرون نکشيد زيرا انجام اين کار، سطح خاک را بهم مي زند و ممکن است باعث آسيب رسيدن به ساير جوانه ها شود.
قبل از اينکه خيارها به ارتفاع 8 تا 10 اينچ (20 تا 25 سانتيمتر) برسند، بوته هاي اضافي را بچينيد. بوته ي بلندتر و قوي تر را نگه داريد و بوته ي ضعيف تر را روي سطح خاک بگذاريد. در اين مرحله شما بايد 1 گياه را در هر گلدان داشته باشيد.

آبياري روزانه جوانه ي خيار

خيارها را روزانه آبياري کنيد. اگر سطح خاک خشک بود، ممکن است نياز به آبياري دوباره باشد. گياهان بالغ را به اندازه کافي آب دهيد. آب هاي اضافي نيز از سوراخ هاي زهکشي انتهاي گلدان خارج مي شود. هرگز خاک را خشک نگه نداريد زيرا خاک خشک، مانع رشد خيار شده و منجر به تلخي خيار مي شود. براي بررسي خاک انگشت خود را در خاک قرار دهيد اگر خشک بود نياز به آبياري دارد. همچنين با سنجش وزن گلدان و ميزان سنگيني آن به خشک يا مرطوب بودن خاک آن پي خواهيد برد. اگر در منطقه ي گرم و خشک زندگي مي کنيد شايد نياز باشد که روزي دو بار گياه خود را آبياري نماييد.

بيشتر بدانيد : اگر در منزلتان باغچه داريد به اين توصيه ها توجه کنيد!

ميزان کود مورد نياز براي رشد بوته خيار
کاشت خيار,پرورش خيار,کاشت خيار ارگانيک,پرورش خيار ارگانيک در خانه,کود خيار

هفته ايي يک بار کود به خاک اضافه کنيد. قبل از افزودن کودبه خاک، ابتدا خاک را مرطوب نماييد، چرا که اضافه کردن کود هنگامي که خاک گياه خشک است مي تواند مشکلاتي ايجاد کند. ترجيحا از يک کود قابل حل در آب استفاده کنيد و طبق دستورالعمل روي بسته ي کود آن را استفاده نماييد.

محافظت از بوته خيار در برابر آفات

شته ها، کرم ها، کنه ها و سوسک خيار، گياه خيار را هدف حمله قرار مي دهند. از روغن چريش (به معناي تسكين دهنده و التيام بخش انواع بيماري هاست و داراي خواص ضد تغذيه اي و دفع کنندگي حشرات مي باشد) يا ساير آفت کش هاي ارگانيک براي دفع حشرات استفاده کنيد.

بيشتر بدانيد : از بين بردن پشه هاي ريز گلدان با چند روش تجربي و موثر

برداشت خيار ارگانيک

اکثر خيارها 55 الي 70 روز پس از کاشت آماده ي برداشت هستند. زماني که هنوز خيارها جوان هستند به برداشت آن ها اقدام کنيد. چرا که خيارهاي بزرگتر تلخ مي شوند. حدود 1/2 اينچ (3سانتيمتر) از ساقه ي خيار را نگه داشته و سپس آن را بچينيد. اگر خيار به رنگ زرد درآمده باشد به احتمال زياد بيش از حد رسيده است.

بيشتر بدانيد : 4 گياه مقاوم که مي توانيد در آپارتمان نگهداري کنيد

بيشتر بدانيد : آموزش کاشت فلفل در خانه

بيشتر بدانيد : بفرماييد سبزي هاي آپارتماني

بيشتر بدانيد : 5 گياه خانگي که آرامش را به خانه تان مي آورند


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

نکاتي مهم و خواندني درباره مايع نرم کننده حوله و لباس

14 مورد استفاده از مايکروويو که تا به حال نمي دانستيد

ضد عفوني کردن سبزيجات، نکته هايي که بايد بدانيد!

گياه آپارتماني تان را بر اساس فنگ شويي انتخاب کنيد

چگونه لکه وايتکس را از روي لباس پاک کنيم؟

بهترين روش انتخاب و نگهداري از پياز

3 اشتباه ساده در دکوراسيون داخلي که خانه تان را دلگير مي کند

آموزش درست کردن عروسک با جوراب هاي قديمي + عکس

9 گل آپارتماني کم نور که به خانه تان انرژي مي دهند!

يک خانه تکاني اصولي با چند فوت و فن ساده!!

روش هايي براي يک خانه تکاني آسان و سريع به روش مارتا استوارت

با چند مواد پاک کننده طبيعي آشنا شويد !

سبزه عيد امسال تان را با تخم کدو درست کنيد

سبزه عيد : مدلهاي مختلف سبزه عيد را چگونه درست کنيم؟

نکاتي درباره نحوه صحيح استفاده از شامپو فرش

خانه تکاني نوروز با شوينده هاي طبيعي!!

در خانه تکاني اين قسمت هاي فراموش شده را فراموش نکنيد!!

آموزش تصويري تنگ کردن شلوار جين

خانه تکاني، شيشه ها را اينگونه برق بياندازيد!

ترفندهاي خانه تکاني، اين بار قسمت هاي سخت خانه!!

اگر در منزلتان باغچه داريد به اين توصيه ها توجه کنيد!

با کدو تنبل يک گلدان زيبا درست کنيد

در استفاده از ماشين لباسشويي اين اشتباهات را انجام ندهيد!

جلوگيري از جوانه زدن سيب زميني با يک روش ساده!

از بين بردن بوي سوختگي غذا با راهکارهايي موثر و ساده

9 ادويه پرکاربرد را بشناسيد، از خواص، کاربرد تا شرايط نگهداري

ادويه اصل را با اين ترفندها به راحتي تشخيص دهيد

اين رنگ ها تاثير منفي روي احساسات تان مي گذارند!!

تخت خواب ارزان با پالت هاي چوبي، ايده هايي نو با سبک روستيک

تزيين کاغذ ديواري با ايده هايي جالب و زيبا

مدل کابينت سفيد 2018، جديدترين مدل هاي کابينت آشپزخانه

در دکوراسيون اتاق کودک سايبان ها را چگونه نصب کنيم؟

کاغذ ديواري با 10 طرح شگفت انگيز

جديدترين کاغذ ديواري 2018 که اتاق خواب تان را رويايي مي کند!

پرده ريسه ايي، جديدترين مدل پرده که مي توانيد در خانه درست کنيد + آموزش

ليمو عماني خانگي را با اين دستور درست کنيد و لذت ببريد

دکوراسيون داخلي ويلاي مجلل التون جان در بورلي هيلز

از بين بردن لکه مبل با چند نکته ساده

نگاهي به 8 خانه حيرت انگيز تيلور سويفت Taylor Swift

دکوراسيون پاييزي با 7 رنگ که عاشقش مي شويد!!

گل هاي آپارتماني را با اين ايده ها زيبا و متفاوت بچينيد!!

طراحي دکوراسيون حمام کوچک با وسايل ارزان قيمت

دکوراسيون اتاق پسرانه با 11 ايده خلاقانه

چيدمان لوازم آرايش در منزل با چند ايده شيک و کم هزينه

جديدترين تم هاي تولد و بادکنک آرايي 2018

از بين بردن لکه هاي عرق از روي لباس

چطور بادمجان شيرين و بي دانه انتخاب کنيم؟

معجزه سنگ هاي رودخانه اي در دکوراسيون داخلي!!

آبغوره هاي خانگي را چگونه نگهداري کنيم که کپک نزند؟

تميز کردن مايکروفر در عرض چند دقيقه با يک روش آسان و ساده