آخرین اخبار

چرا تيم واليبال بانوان ايران ضعيف است؟ ساير ورزش ها

چرا تيم واليبال بانوان ايران ضعيف است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا واليبال بانوان ايران همچنان درجا مي‌زند؟

واليبال بانوان ايران در چند ماه اخير رقابت‌هاي مختلفي را چون قهرماني واليبال نوجوانان دختر آسيا، قهرماني واليبال جوانان دختر زير 19 سال آسيا و جام باشگاه‌هاي واليبال بانوان آسيا را پشت سر گذاشته و در شهريور ماه سال جاري نيز به جام کنفدراسيون‌ها اعزام مي‌شود.

پيش از شروع اين رقابت‌ها اميدواري زيادي براي حضور قدرتمند تيم‌هاي ايران و ارتقاء جايگاه آنها وجود داشت، اتفاقي که سال‌ها همچون آرزويي در بين جامعه واليبال وجود دارد.با اين حال واليبال بانوان در گير و دار توجه به تيم هاي مردان کمتر مورد توجه بوده است. بانوان واليبال ايران هرچند طي سال گذشته به اردوها و رقابت‌هاي مختلفي اعزام مي‌شدند اما عدم ارتقاء مناسب جايگاه آنها، نشان از عدم توجه مديريت‌ مردانه مسئولان دارد. براي مثال ضعف در برگزاري ديدارهاي تدارکاتي، عدم جذب مربي کارکشته خارجي و عدم پويايي ليگ و ثبات باشگاه‌ها در بخش زنان نشان‌دهنده روند نه چندان مطلوب اين حوزه است.
نسرين خزاني مربي باسابقه واليبال بانوان با بيان اينکه اي کاش مسئول و رئيسي داشتيم که امکانات را به طور مساوي بين مردان و زنان تقسيم مي‌کرد، گفت: "اگر به يک مردي يک ميليارد و 600 ميليون مي‌دهند مي‌توانند 400 ميليون هم براي بانوان هزينه کنند ولي اين کار را انجام نمي‌دهند. براي پنج بازيکن مرد، بالاي يک ميليارد هزينه مي‌کنند ولي براي يک تيم کامل خانم‌ها که شامل حدود 20 نفر است 500 ميليون هم هزينه نمي‌کنند. اين مشکلات را که نمي‌توانيم حل کنيم، آقايان هم دوست ندارند حل کنند. کسي هم نيست به دادمان برسد پس بايد بگوييم خداحافظ".

مائده برهاني کاپيتان تيم ملي واليبال بانوان نيز در گفت‌وگو با ايسنا ضمن بيان اين موضوع که نبايد بحث جنسيت در اين زمينه مطرح باشد گفت: "چه مرد و چه زن بايد توجه ويژه‌اي به ورزش بانوان داشته باشند و از بهترين شرايط براي پيشرفت بانوان استفاده کنند".
هرچند که مطالبات جامعه را در اين حوزه نمي‌توان ناديده گرفت، اما مطالبه‌اي که معمولا در نتيجه خوراک تک‌جنسيتي رسانه‌ها بويژه صدا و سيما شکل گرفته است، باعث مي‌شود تا مديران و روساي فدراسيون‌هاي مختلف براي بهتر ديده شدن در قاب دوربين و توجيه افکار عمومي، بيشتر تمرکزشان را بر بخش مردان بگذارند.
تغيير مديريت در فدراسيون واليبال اگر چه اما و اگرهايي را به وجود آورد اما اميدواري‌هاي زيادي وجود داشت تا شايد واليبال زنان بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد. انتخاب کعبي‌زاده همراه شد با وعده‌اش در مورد استفاده از مربي خارجي. هر چند تجربه مايدا چيچيچ نگراني استفاده از مربيان کم تجربه را به وجود آورده بود اما با تاکيد کعبي زاده بر استفاده از مربياني که تجربه هدايت تيم هاي خوب را دارند اميدواري‌ها دوباره جان گرفت.
کعبي زاده در ارديبهشت 1397 در اين مورد به ايسنا گفت: "در انتخاب مربيان فقط آسيا را در نظر نمي گيريم، رزومه‌هاي مختلف، مربيان مختلف و شايد اروپا را بررسي کنيم اما حتما به مربياني که تجربه دارند، توجه مي‌کنيم".
هرچند هنوز با گذشت سه ماه گزينه‌هاي فدراسيون واليبال براي هدايت تيم زنان معرفي نشده است اما بنا بر گفته نايب رئيس بانوان فدراسيون واليبال همچنان با مربيان خارجي درحال مذاکره هستند.
خزاني هم به سابقه حضور مربي خارجي در ايران اشاره و چون کعبي زاده بر استفاده از مربي باتجربه تاکيد کرد و گفت: "اگر قرار است مثل گذشته از مربي خارجي استفاده کنيم تاثيري ندارد. کسي که انتخاب مي‌شود بايد اطلاعات کامل در مورد تيم‌هاي آسياي شرقي داشته باشد. اگر مربي بدتري نسبت به آنها انتخاب شود چه فايده دارد ما که هزار بار به اين تيم‌ها باخته ايم و هنوز هم نمي‌دانيم بايد چه کار کنيم که حالا کسي را انتخاب و پول زيادي خرجش کنند ولي بي نتيجه باشد، مثل مايدا چيچيچ که از اروپا آمد و در زندگي‌اش مربيگري نکرده بود".

اما حضور ضعيف نمايندگان ايران در رقابت‌هاي مختلف آسيايي در بخش بانوان هرچند که در هياهوي بازي‌هاي ليگ ملت‌هاي واليبال مردان تا حدودي از نگاه‌ها پنهان ماند اما بايد به تک تک آنها توجه کرد.
30 ارديبهشت ماه سال جاري تيم ملي واليبال نوجوانان دختر ايران با هدايت ميترا شعبانيان به رقابت‌هاي قهرماني نوجوانان دختر آسيا که در تايلند برگزار شد، اعزام شد که با کسب سه پيروزي و سه شکست با دو پله صعود نسبت به دور قبل در جايگاه هفتم آسيا قرار گرفت. ارتقاي رتبه آرامي که بسياري ترجيح دادند نيمه پر آن را ببينند.
20 خرداد ماه تيم ديگري از ايران راهي مسابقه هاي قهرماني واليبال دختران زير 19 سال شد هدايت اين رده ملي بر عهده ابراهيم وادي بود. اين تيم رقابت‌هاي آسيايي را با پيروزي آغاز کرد اما پس از آن تيمي که به گفته کعبي زاده 9 ماه در اردوي آماده‌سازي بود تنها با يک پله صعود نسبت به قبل، هشتم آسيا شد.
پس از اين، جام باشگاه‌هاي واليبال بانوان آسيا برگزار شد. پيکان با 12 بازيکن که نزديک به 10 نفر آنها از بازيکنان تيم ملي واليبال بزرگسالان تشکيل شده بود عازم قزاقستان شدند. در واقع اگر واقع بين باشيم در اصل ترکيب تيم ملي ايران به مصاف تيم‌هاي باشگاهي آسيا رفت.
نتيجه کسب شده ششمي آسيا بود بدون ارتقاء جايگاهي نسبت به دور قبل. بازهم بدون بازي تدارکاتي برون مرزي تيمي به رقابت اعزام شد و تنها با حفظ جايگاه دور قبل برگشت. اين اتفاق هشداري براي فدراسيوني است که در شهريور ماه AVC کاپ را پيش رو دارد.
خزاني در اين مورد گفت: "حدود 12 سال است که به مسابقه هاي مختلف اعزام مي‌شويم و بعد از اين مدت هنوز هم نمي‌توانيم چين تايپه و اندونزي را ببريم، مي‌دانيم تيم هاي آسياي شرقي سرعتي هستند و پرش هاي بالايي دارند ولي چرا نمي‌توانيم در اين مدت اشکال هايمان را برطرف کنيم. اطمينان دارم که از نظر تکنيکي تمام تيم هاي آسياي شرقي از ما بهتر و سريع‌تر کار مي‌کنند. در تکنيک دچار مشکل هستيم و به آن دقت نمي‌کنيم و با اينکه مي‌دانيم سرعت تيم هاي آسياي شرقي بالا است اما چرا نبايد قبل از اينکه اعزام شويم سرعتمان را زياد کنيم. يا آگاهي و علم اين کار را نداريم و يا بلد نيستيم. خيلي دردآور است که بعد از حدود 12 سال هنوز به تيم‌هاي آسياي شرقي مي‌بازيم، حالا اندونزي هم به آنها اضافه شده است. بخدا ناراحت مي شوم که چرا اين اتفاق براي واليبالمان مي‌افتد. البته به شما قول مي‌دهم از اين بدتر هم خواهد شد چون اشکال داريم."

برهاني کاپيتان تيم ملي نيز مشکل عمده واليبال بانوان ايران را ليگ اين رشته دانست و گفت: " تا زماني که ليگ فعال و پويايي نداشته باشيم پيشرفت واليبالمان در آسيا کند خواهد بود. ارتقاي جايگاه ابزار مي‌خواهد. با اين مسيري که در واليبال بانوانمان طي مي‌کنيم مردم نبايد منتظر نتايج خيلي خوب باشند".
هميشه و در اکثر رشته‌هاي ورزشي مکررا شنيده‌ايم که ليگ پويا تيم ملي پويايي را ايجاد مي‌کند اما هنوز در اين بخش مشکلات زيادي داريم به گونه اي که برهاني بيان کرد:" در ليگ‌مان فقط دو باشگاه خوب حضور دارند باقي تيم‌ها در حد حضور هستند و حتي پول بازيکن‌هايشان را هم نمي‌دهند در واقع يک ليگ همينطوري داريم".
خزاني نيز در مورد ليگ واليبال بانوان بيان کرد: " در ليگ از نظر مالي حمايت نمي‌شويم. حتي اگر اين اتفاق بيفتد جا خالي مي‌کنند و به تعهداتشان عمل نمي‌کنند که اين کار خيلي بد است و از مشکلات ليگمان محسوب مي‌شود".
دختران واليباليست ايران پتانسل خوبي دارند که کافي است به آنها توجه شود. اين موضوع در ساير بخش هاي ورزش بانوان چون فوتسال قابل مشاهده است که با حمايت فدراسيون فوتبال براي دو دوره پياپي جام قهرماني آسيا را از آن خود کرد. واليبال بانوان ايران نيز چنين همتي را مي‌طلبد. مطالبه اي که نه تنها فدراسيون واليبال در قبال آن مسئول است بلکه وزارت ورزش نيز به عنوان متولي ورزش کشور در مقام پاسخگويي آن قرار دارد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

روز خوب ايران در دو و ميداني قهرماني آسيا

واقعيتي درباره مسابقه صدف خادم که نميدانيد

صدف خادم 24 ساله اولين دختر ايراني در مسابقات جهاني بوکس

قهرماني احسان حدادي در کاليفرنيا

محروميت مادام العمر مربي کشتي که گوش شاگردانش را مي شکست!

بازگشت آقاي ستاره به تيم ملي واليبال ايران

مهاجرت کشتي گير سرشناس و حضور در تيم ملي جمهوري آذربايجان

درگذشت قهرمان وزنه برداري در روز اول عيد

اعزام تيم ملي وزنه برداري زنان ايران به مسابقات آسيا 2019

خداحافظي جذاب ترين اسکي باز زن از مسابقات! عکس

سوژه شدن مرجان کلهر اسکي باز کشورمان بخاطر اقدام غيرمنتظره اش!

چند نکته درباره چهارمين دوره تورنمنت بين المللي جام فجر

پشت پرده استعفاي اميررضا خادم؛ تلاش پنهاني براي رياست کشتي!

وضعيت پيچيده کشتي بانوان ايران

ادامه رفتار هاي زشت سيد محمد موسوي در ليگ واليبال

شاکي شدن محمد موسوي؛ از اين واليبال مي روم

حرف هاي عجيب کيانوش رستمي در برنامه زنده

خودکشي غيرمنتظره قهرمان دوچرخه سواري زنان در 23 سالگي!! عکس

جنجالي شدن کشيدن کاريکاتور از حرکت سرنا ويليامز! عکس

حذف کاراته از المپيک و جايگزيني برک دنس Break Dance !!

بچه دار شدن محمد بنا در 60 سالگي! + نام فرزندش

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات اتومبيلراني ايران! عکس

حجاب را در المپيک ممنوع کنيد!

4 سال محروميت کشتي گير کشورمان بخاطر دوپينگ

سوژه شدن حرکت ماتريکسي ورزشکار زن ايراني! عکس

حذف غيرمنتظره سرنا ويليامز از تنيس اوپن استراليا

بازگشت قدرتمندانه ماريا شاراپووا پس از دوپينگ و محروميت

شکست غيرمنتظره ماريا شاراپووا در تنيس اوپن استراليا

مصاحبه با دختري که يک قاتل ژاپني است! عکس

برنده مسابقه هيجان انگيز راجر فدرر با سرنا ويليامز که بود؟

2 برنز براي کشتي آزاد ايران در رقابت هاي جهاني

حمله تند سعيد معروف به رئيس فدراسيون واليبال! عکس

چهره ديگر سعيد معروف با ادبياتي زننده!

نتايج ضعيف کشتي فرنگي ايران در 4 وزن نخست قهرماني جهان

افشاگري هاي عجيب فرهاد ظريف در برنامه تلويزيوني درباره واليبال ايران

تيم جودو زنان و مردان پاري سن ژرمن را ببينيد! عکس

کتک زدن محمد موسوي در ديدار جنجالي شهرداري اروميه و پيام مشهد

معرفي سرمربي تيم ملي کشتي آزاد

احسان حدادي بي خيال طلاي المپيک 2020 شود!

احضار سرمربي تيم ملي بانوان براي پاسخگويي

رکوردشکني تيم واليبال بانوان ايران

بهترين خبر براي کشتي فرنگي: محمد بنا سرمربي ايران شد

ماجراي خيانت و ظلم رسول خادم از زبان شاگرد محمد بنا

آزمايش غيرمنتظره دوپينگ از احسان حدادي در منزلش!

قرعه دشوار در کشتي آزاد قهرماني جهان در انتظار ايراني ها

عکس: بُهت حسن يزداني پس از شکست غيرمنتظره مقابل حريف آمريکايي

قرعه ناباورانه در مسابقات کشتي جهاني 2018 براي حسن يزداني

مونا آشفته و مهسا صابري در ليگ ترکيه!

دردسر مائده برهاني در اولين بازي براي تيم ترکيه اي بخاطر داشتن حجاب

محمد موسوي زير حرف خودش زد!