بزرگنمايي:
گوگل چگونه خلاقيت کارمندانش را زياد مي کند؟
حتما شما هم در شبکههاي اجتماعي با پيامهايي همچون سوالات مطرح شده در آزمون استخدامي گوگل روبهرو شدهايد؛ سوالاتي نظير "در يک اتوبوس چند توپ گلف جاي ميگيرد". سوال در مورد يک اتفاق نادر يا عجيب و محک زدن نوع نگاه فرد در تحليل موضوع در جهت استخدام خلاقترين فرد، رويکردي است که شرکتهاي بزرگ و مطرح براي استخدام در پيش گرفتهاند.
غول دنياي اينترنت بهترين روش استخدام افراد را طرح سوالات ساختاريافته در جهت شغل مورد نياز ميداند. روشي که محققين علوم مديريتي هم به آن باور دارند. مشکل مصاحبههايي از اين دست از نظر گوگل در نداشتن روايي لازم در طرح سوالات است. گوگل همواره توجه ويژهاي به بخش آکادميک و استفاده از تئوريها و مطالب منتشر شده در فضاي دانشگاهي داشته همچنين اين شرکت با به کارگيري بهترين روشهاي صنعت توانسته به يک تعامل دوطرفه با جامعهي دانشگاهي برسد.
در حال حاضر نيز با راهاندازي پروژهي re:work به دنبال انتشار بهترين روشهايي ميگردد که خود به آنها رسيده است. در نتيجه گوگل ايدهي ساخت جامعهي کاري آينده را براي تمام افراد و شرکتها در سر دارد. پروژهي re:work با هدف انتشار تجربيات گوگل در زمينههاي مختلف و انتشار مطالعات موردي به وجود آمده است. با مراجعه به وبسايت اين پروژه به راحتي ميتوان به اطلاعات زيادي در زمينههاي مختلف مديريتي دست پيدا کرد. در اين وبسايت همچنين ميتوان به اطلاعاتي در مورد تجربيات گوگل در مورد نحوهي ايجاد يک محيط خلاق در فضاي کاري دسترسي داشت.
4 تجربهي گوگل براي افزايش خلاقيت در محيط کارپيشبيني عملکرد
گوگل اولين شرکتي نبود که در مصاحبهي استخدامي سوالات عجيب و غيرمرتبط مطرح ميکرد. با اين حال اولين شرکتي که به طور قطع ناکارآمدي آن را پذيرفت گوگل بود. مشکل اصلي در برابر مديريت خلاقيت در يک سازمان در تعريف خلاقيت نهفته است. خيلي از افراد اعتقاد دارند که خلاقيت يک استعداد دروني است و هر کسي قادر به کشف راههاي خلاقانه در مواجه با يک مشکل نيست.
مطالعات تجربي اين پيش فرض را به طور کل رد ميکنند. امروزه ميتوان افراد خلاق در سازمانها را شناسايي کرد، کارمندان را در جهت افزايش خلاقيت فردي آموزش داد و عملکرد خلاق گروههاي کاري را مديريت کرد. در اين بين نيز چارچوبهاي تئوريکي وجود دارند که به وسيلهي آنها ميتوان عملکرد افراد خلاق در سطح سازمان را زير نظر گرفت و ويژگيهاي يک فرد خلاق را در هنگام استخدام شناسايي کرد.
توسعه مهارتهاي مديريتي
در مورد مديران، گوگل تجربهاي ديگر را براي ما به اشتراک ميگذارد. اين ادعا که مدير نقشي در مديريت خلاقيت کارمندان خود ندارد و حتي در جاهايي به از بين بردن خلاقيت اقدام ميکند به طور کل اشتباه به نظر ميسد. بدون حضور فعال مديريت ايجاد فضاي خلاق در محيط سازمان امکان پذير نيست. محققين دريافتهاند توانمند سازي اعضاي تيم به جاي نظارت بر تک تک افراد، اهميت به وضعيت رفاهي اعضا و موفقيت آنها، ايجاد ديدگاه مشترک و همچنين استفاده از نيروهاي مجرب براي راهنمايي اعضا در رسيدن به اهداف مشترک از جمله عوامل مهم موفقيت و رسيدن به خلاقيت در سازمان به شمار ميروند.
مديريت تنوع
تنوع از جمله مباحث جديد در زمينهي مديريت منابع انساني به شمار ميرود. تنوع در محيط کار ميتواند به افزايش نوآوري ختم شود. با کنار هم قرار دادن افراد مختلف از نژادها، قومها و جنسيتهاي مختلف بايد اميد داشت که ايدهها و فکرهاي جديدي در سازمان شکل گيرند. در اين بين مشکل اصلي در مسير رسيدن به همافزايي در گروههايي با اعضاي متنوع، خطا در فهم مشترک است. بنابراين اعضاي تيم به جاي بررسي و تحليل ايدهها به قضاوت کردن يکديگر تنها بر اساس پيشزمينهي نژادي ميپردازند. گوگل براي رفع اين مشکل راهکارهاي متنوعي در نظر گرفته است. اين شرکت با ارائهي چارچوبها و برگزاري کارگاههايي براي کاهش خطا و ساخت ابزارهايي براي بهبود فرآيندهاي کاري سعي در رفع سوتفاهمات در ميان افراد و در نتيجه ايجاد فرهنگ خلاقيت در فضاي سازماني خود دارد.
فعاليتهاي تيمي
گوگل در جديدترين پست خود در وبلاگ re:work به بررسي فعاليتهاي تيمي پرداخته است. اين شرکت در تحقيقات خود پنج عامل در موفقيت تيمها را معرفي ميکند. امنيت رواني، وابستگي، ساختارمندي وشفافيت برنامهها، درک مشترک از کار و تاثير نتيجهي کار پنج عامل اصلي موفقيت تيمهاي کاري محسوب ميشوند. در اين بين امنيت رواني اعضا، راحت بودن افراد در ابراز ايدهها و علايق خود، اهميت بيشتري براي موفقيت تيم دارد.
در انتها بايد گفت شروع پروژهي re:work توسط گوگل و تلاش اين شرکت براي به اشتراک گذاري تجربيات موفق خود در زمينههاي مختلف جاي تحسين دارد و نوآوري گوگل در انتشار دانش را نشان ميدهد.
منبع : zoomit.ir