آخرین اخبار

روانشناسي رنگ ها: 4 رنگ اصلي چه تاثيري بر شما مي گذارند؟ سلامت روان

روانشناسي رنگ ها: 4 رنگ اصلي چه تاثيري بر شما مي گذارند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - تاثير 4 رنگ اصلي بر شما

همه ما به بعضي از رنگ ها بيشتر علاقه داريم. گاهي به دليل اين که با ديدن شان احساس آرامش مي کنيم و گاهي براي اين که همرنگ پيراهن تيم فوتبال مورد علاقه مان است.
با اين حال، تاثير رنگ ها در عملکردهاي روزانه ما بسيار بيشتر از چيزي است که به آن باور داريم. به طور مثال، بارها و در تحقيقات متعدد پژوهشگران ثابت شده که ميزان کارايي افراد در اتاقي به رنگ قرمز با همان اتاق به رنگ آبي، فرق دارد. اما روان شناسي رنگ چيست و رنگ ها چگونه احساسات ما را تحت تاثير قرار مي دهند؟ در ادامه اين مطلب به برخي جنبه هاي روان شناسي رنگ ها و تاثيرات چهار رنگ اصلي بر روان انسان ها، اشاره خواهد شد.

روان شناسي رنگ چيست؟

روان شناسي رنگ مسئول بررسي جنبه هاي مختلف تاثير رنگ ها بر انسان است. رنگ ها مي توانند تصورات و احساسات ما را تغيير دهند، حافظه و تمرکزمان را بهبود ببخشند و حتي ما را براي اتخاذ تصميمات خاصي متقاعد کنند. بر اين اساس دانستن معني رنگ ها، مي تواند به درک بهتر رفتار ما کمک زيادي کند. روان شناسي رنگ يک رشته درحال توسعه است. آگاهي از اين علم براي حرفه هايي مانند طراحي داخلي، بازاريابي، تبليغات و فروش اهميت زيادي دارد. کشف معني رنگ ها مي تواند در زندگي روزمره نيز نقش زيادي داشته باشد و به عنوان مثال به ما در انتخاب لباس مناسب براي يک رويداد خاص، انتخاب هديه ايده آل براي يک دوست يا صرفا براي داشتن يک احساس خوب در خانه کمک کند.

آبي : رنگ آرامش اما دشمن شادي!

آبي,روانشناسي رنگ ها: 4 رنگ اصلي چه تاثيري بر شما مي گذارند؟

رنگ آبي به ايجاد احساس آرامش شهرت دارد. به گفته محققان دانشگاه جورجياي آمريکا، رنگ آبي به ما احساس آرامش و سکون مي دهد و حتي مي تواند به تعادل تيروئيد و کاهش فشار خون کمک کند. حتي دولت ها نيز از آثار آرامش بخش بودن رنگ آبي غافل نبوده اند و به طور مثال در سال 2000، وقتي روشنايي خيابان ها در گلاسکو بزرگ ترين شهر اسکاتلند به رنگ آبي تغيير يافت، ميزان جرايم در اين شهر کاهش پيدا کرد. در سال 2012 نيز پس از تغيير روشنايي شهر ناراي ژاپن به رنگ آبي جرم و جنايت 9درصد کاهش يافت. با اين حال استفاده زياد از رنگ آبي مي تواند ما را تا حدي غمگين و افسرده کند. براي ايجاد تعادل بهتر است اين رنگ را در ترکيب با رنگ هايي مثل زرد و سبز مورد استفاده قرار داد.

قرمز : رنگ عشق اما دشمن آي کيو!

قرمز,روانشناسي رنگ ها: 4 رنگ اصلي چه تاثيري بر شما مي گذارند؟

رنگ قرمز از نظر مطالعات روان شناسي، رنگ شور و عشق است. با اين حال، پژوهشگران دانشگاه دورهام انگلستان با مطالعه روي شرکت کنندگان مسابقات ورزشي دريافتند از ميان رقباي ورزشي با مهارت يکسان، احتمال پيروزي افرادي که لباس قرمز داشته باشند، بيشتر است. رنگ قرمز گاهي نيز تاثيرات منفي به جا مي گذارد. جون مک لئود نويسنده کتاب رنگ هاي روح مي گويد رنگ قرمز باعث ترشح هورمون آدرنالين در خون مي شود و اين هميشه خوب نيست. به تازگي محققان دانشگاه راچستر و دانشگاه مونيخ نيز پي بردند کاهش سطح آي کيو از تاثيرات بودن زياد در محيطي با رنگ قرمز است. همين تحقيقات نشان داد که استفاده زياد از رنگ قرمز، ممکن است باعث عصبانيت يا حتي خشونت شود.

زرد: رنگ هوش اما دشمن خوشحالي!

زرد,روانشناسي رنگ ها: 4 رنگ اصلي چه تاثيري بر شما مي گذارند؟

در مطالعه اي که به تازگي انجام شد، محققان سه گروه از افراد را مورد آزمايش قرار دادند. اين سه گروه به طور جداگانه در سه اتاق قرمز، آبي و زرد رنگ با پيش غذاهايي پذيرايي شدند. نتيجه آزمايش نشان داد مهمانان اتاق زرد، دو برابر دو گروه ديگر غذا خوردند.رنگ زرد علاوه بر خاصيت تحريک کنندگي اشتها، تحريک کننده ذهن و هوش نيز هست. مک لئود مي گويد که اين ويژگي رنگ زرد براي اتاق ادارات يا اتاق مطالعه مناسب است. همچنين بر اساس تحقيقات دانشگاه جورجيا، محققان دريافتند ترکيب زرد با سبز تداعي کننده نفرت و انزجار است. بر اساس همين تحقيقات، استفاده زياد از رنگ زرد به ويژه زرد پررنگ تاثيراتي مانند عصبانيت و بي ثباتي عاطفي به همراه دارد. ترکيب رنگ زرد با رنگ هاي گرم ديگر اين تاثيرات را متعادل مي کند.

سبز : رنگ اميد اما دشمن سخاوت!

سبز,روانشناسي رنگ ها: 4 رنگ اصلي چه تاثيري بر شما مي گذارند؟

اگرچه رنگ سبز رنگ محبوبي است اما مطالعه دانشگاه جورجيا نشان مي دهد که رنگ سبز به دليل يادآوري رنگ طبيعت، بيشتر از هر رنگ ديگري احساسات مثبت ايجاد مي کند. بنابراين هنگامي که نياز به آرامش داريد، از رنگ سبز براي ايجاد روحيه سالم، آرامش و هارموني استفاده کنيد. جالب است بدانيد زنان در تشخيص طيف هاي مختلف رنگ سبز، توانايي بيشتري نسبت به مردان دارند. به عنوان مثال زماني که مرد و زن به چمن هاي سبز بوستاني نگاه مي کنند، زنان آن را سبزتر و مردان کمي زردتر مي بينند. بايد به اين نکته توجه کرد که استفاده زياد از اين رنگ به ويژه در طيف پررنگ مي تواند احساس مالکيت و خودخواهي و احتمالا احساس حسادت ايجاد کند. طيف هاي کمرنگ تر سبز تاثيرات نامطلوب کمتري دارند.

تاثيرات رنگ ها بر مغز و احساسات مان

ما روزانه در معرض انبوهي از محرک ها قرار داريم. مغز ما به طور همزمان با چالش هاي بسياري روبه روست و ما زمان کافي براي پردازش اطلاعاتي که از طريق حواس مان دريافت مي کنيم، نداريم. تداعي هايي که بر اثر عوامل مختلفي همچون رنگ ها و اشکال در ذهن شکل مي گيرند، باعث صرفه جويي زيادي در زمان مي شوند زيرا در هنگام تداعي، روند پردازش به طور خودکار صورت مي گيرد. علاوه بر اين، تعامل رنگ ها با حافظه، احساسات ما را بيدار و ما را به سمت استدلال هاي خاصي راهنمايي مي کند. به عنوان مثال، دو رنگ صورتي و قرمز تداعي گر عشق و روحيات عاشقانه هستند. در نتيجه اگر وارد فروشگاهي با اين ترکيب رنگ شويد، به احتمال زياد ناگهان به ياد مي آوريد که چقدر ديگران را دوست داريد و حتي ممکن است هديه اي براي دوست نزديک تان خريداري کنيد. به همين ترتيب رنگ هاي مختلف مي توانند دربردارنده تاثيرات و معاني مختلفي باشند. دانستن جديدترين نتايج مطالعات درباره چهار رنگ اصلي، براي تان جذاب خواهد بود که در مطالب بالا به آن اشاره شده است.


منبع : khorasannews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!