آخرین اخبار

خانواده پر استرس داراي چه نشانه هايي است؟ سلامت روان

خانواده پر استرس داراي چه نشانه هايي است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - نشانه هاي خانواده پر استرس

هر پدر و مادري مي داند استرس بخشي از زندگي خانواده هاي مدرن شده است. بسياري از ما، استرس ناشي از موضوعاتي مانند زمان خواب يا نحوه برخورد با بچه ها را به عنوان يک جزء اجتناب ناپذير زندگي پذيرفته ايم. نتيجه نهايي اين موضوع، تبديل شدن خانه اي که از آن انتظار همدلي و آرامش داشتيم به خانه اي پر از ترس و خشم است. براي اين که استرس زندگي و آسيبي را که از آن به فرزندان مان وارد مي شود، کاهش دهيم راه هاي مختلفي وجود دارد. علايم يک خانواده پر استرس و توصيه هاي مشاوران براي بهبود اين شرايط را در ادامه مي خوانيد.

1. اعضاي خانواده کمتر از حد معمول مي خوابند

وقتي استرس در خانواده افزايش مي يابد، يکي از نخستين مسائلي که تحت تاثير قرار مي گيرد، کيفيت خواب است که اغلب براي اعضاي خانواده همراه با بي خوابي است. کمبود خواب باعث مي شود شما و فرزندان تان بيشتر و بيشتر عصبي و مضطرب شويد و اين دور باطل همچنان ادامه يابد. دکتر تينا آلتمن، متخصص کودکان از کاليفرنيا و سخنگوي آکادمي پزشکي کودکان مي گويد اگر احساس مي کنيد کودکان تان خشن تر از گذشته شده اند، سعي کنيد آن ها را نيم ساعت زودتر به رختخواب بفرستيد. اين کار را درباره خودتان هم انجام دهيد تا شاهد يک تغيير واقعي در جو خانواده باشيد.

2. اعضاي خانواده زياد فرياد مي کشند

اگر از تاثير استرس بر خانواده تان مطمئن نيستيد، کافي است از گوش هايتان کمک بگيريد. هرقدر ما يا فرزندان مان استرس بيشتري را تجربه کنيم، تمايل بيشتري به بالا بردن صدا و ايجاد بگومگوهاي غيرضروري پيدا مي کنيم. دکتر آلتمن در اين باره مي گويد اگر فرزندان تان در گفت و گوها فرياد مي کشند، همه تلاش تان را بکنيد تا با اطمينان و آرامش بيشتري پاسخ آن ها را بدهيد و اين آرامش را به آن ها منتقل کنيد اما اگر شما هم در مقابل فرياد مي کشيد، بهتر است گفت و گو را متوقف کنيد. به فرزندان تان بگوييد ما هردو نياز به آرامش داريم پس بايد بنشينيم و نفس عميق بکشيم. اين کار هم براي شما و هم براي آن ها ضروري است.

3. اعضاي خانواده کمتر دور هم غذا مي خورند

وقتي شما يا همسرتان عصبي هستيد و استرس داريد، فرزندان تان ترجيح خواهند داد براي اين که با شما صحبت نکنند، کمتر سر ميز غذا حاضر شوند.دکتر ماري الفورد، روان شناس و عضو انجمن روان شناسي مي گويد: براي اين که خانواده را سر ميز غذا گرد هم بياوريد، جملات مثبتي درباره خانواده تان روي کاغذ بنويسيد و هنگام صرف غذا، آن را بلند بخوانيد. اين کار کمک مي کند بچه ها انتظار صرف غذا را در جوي آرام و مثبت داشته باشند. مي توانيد اين کار را از هريک از بچه ها هم بخواهيد و به اين شکل، يک سنت جديد و مثبت در خانواده ايجاد کنيد.

4. فرزندان تان گوشه گير شده اند

خانواده پر استرس داراي چه نشانه هايي است؟

بعضي از بچه ها وقتي استرس زيادي را تحمل مي کنند، منزوي مي شوند و خودشان را از ديگران دور مي کنند. بچه هاي بزرگ تر ممکن است خود را در اتاق حبس کنند اما واکنش بچه هاي کوچک تر احتمالا خودداري از بازي با ديگر بچه ها خواهد بود. دکتر الفورد توصيه مي کند در چنين حالتي با فرزندتان صحبت و او را از اين موضوع مطمئن کنيد که ارتباط ميان شما و او برقرار است و او مي تواند درباره هر موضوعي با شما صحبت کند. اگر خودتان استرس داريد و بچه ها متوجه اين موضوع شده اند، به آن ها بگوييد با کارهايي مانند دوش گرفتن يا تنفس عميق آرام تر مي شويد. اين کارها به طور قطع شما را آرام تر خواهد کرد و به فرزندان تان نشان خواهد داد شما مي توانيد استرس تان را کنترل و مديريت کنيد.

5. در شغل تان به مشکل برمي خوريد

يک مهلت کاري را از دست داده ايد؟ در کنفرانس خوب ظاهر نشده ايد؟ استرس، ممکن است عامل اصلي آن باشد زيرا استرس توانايي تمرکز و سازمان دهي را از شما مي گيرد، آن هم درست در زمان هايي که نياز به عملکرد دقيق و حرفه اي داريد. دکتر الفورد توصيه مي کند در اين مواقع، منبع استرس را شناسايي و با همسرتان براي از بين بردن آن همفکري کنيد. به عنوان مثال اگر آماده شدن همزمان شما و بچه ها هنگام صبح باعث مي شود، روزتان را با عصبانيت و استرس آغاز کنيد، راهکاري براي آن بيابيد. به عنوان مثال نيم ساعت زودتر بيدار شويد يا بخشي از کارهاي تان را از شب قبل انجام دهيد.

6. افراد خانواده احساس بيماري دارند

استرس مزمن، بدن را در هر سن و سالي تحت تاثير قرار مي دهد. وقتي خانواده در شرايط پر استرسي قرار دارد، سيستم ايمني اعضاي خانواده ضعيف مي شود و احتمال ابتلا به بيماري ها افزايش مي يابد. در اين شرايط، بچه هاي کوچک تر معمولا از دل درد، سردرد يا کابوس هاي شبانه شکايت مي کنند و بزرگ ترها دچار درد گردن، شانه، پشت و گاهي نيز دچار بي خوابي مي شوند. در چنين شرايطي، علاوه بر افزايش ساعت هاي خواب، از تميز نگه داشتن دست ها و تحرک کافي خود و اعضاي خانواده تان مطمئن شويد. براي اين که ضمن جلوگيري از بيماري ها با عامل استرس زا نيز مقابله کنيد، دکتر الفورد توصيه مي کند به فعاليت هاي لذت بخش مانند بازي هاي خانوادگي شبانه يا ديدن فيلم بپردازيد.

7. شما و خانواده تان اوقات فراغت نداريد

اين که بچه ها بعد از مدرسه به کلاس هاي آموزشي بروند و بعد از آن هم به فعاليت هاي فوق برنامه ديگري بپردازند، فشار زيادي به همه اعضاي خانواده وارد مي کند و مي تواند استرس صبحگاهي سروقت رسيدن به مدرسه، سرکار و... را افزايش دهد. دکتر آلتمن در اين باره مي گويد :به عنوان مثال اگر متوجه شديد درحال اين طرف و آن طرف دويدن هستيد تا سر وقت به مدرسه يا سرکار برسيد، چند لحظه بايستيد، 10 نفس عميق بکشيد و دوباره به آماده کردن خودتان مشغول شويد. اين که با آرامش همه وسايل مورد نيازتان را برداريد اما چند دقيقه ديرتر برسيد، کمتر از اين که بعد از رسيدن به مدرسه يا سرکار متوجه شويد چيزي را فراموش کرده ايد به شما استرس وارد خواهد کرد. اما راهکار بلند مدت، کاستن از ميزان فعاليت ها و برنامه هاي خود و فرزندان تان است؛ هم شما و هم آن ها نياز به زمان بيکاري و اوقات فراغت داريد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 10 تکنيک آرامش بخش براي از بين بردن استرس

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 9 نشانه عجيب استرس را به خاطر بسپاريد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فشار عصبي و استرس را چگونه مي توان مهار کرد


منبع : khorasannews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!