آخرین اخبار

موفقيت در مصاحبه شغلي يا ترفيع تنها با دانستن 5 نکته کار و زندگي

موفقيت در مصاحبه شغلي يا ترفيع تنها با دانستن 5 نکته

  بزرگنمايي:

چه خبر - اصول دست يابي به مهارت‌هاي ارتباطي قوي در مصاحبه هاي شغلي

تقريباً همه افراد ادعا مي کنند که مهارت هاي ارتباطي فوق العاده اي دارند، و هر شغلي آن را ايجاب مي کند. ولي مهارت هاي ارتباطي قوي واقعاً به چه معناست؟ و داشتن اين مهارت ها در مورد شغل شما چه معنايي دارد؟
اکثر شغل ها نيازمند ارتباطات قوي هستند، افرادي که بتوانند حرف خود را به روشني و به زبان مثبت هم به صورت کلامي و هم نوشتاري بيان کنند. اين يکي از عوامل کليدي موفقيت است، بنابراين درک آن برايتان مفيد خواهد بود. «ارتباطات قوي» بيشتر از آن چيزي که در ظاهر به نظر مي رسد، معنا دارد.
مشکل اينجاست که «مهارت هاي ارتباطي قوي» اصطلاحي است که خيلي زياد از آن استفاده مي شود و بسيار گسترده است، بنابراين فهميدن اينکه معناي آن چيست دشوار است. داشتن مهارت هاي ارتباطي خوب در محيط کار به طور کامل در اين مورد است که بتوان اطلاعات را به وضوح و به سادگي به افراد انتقال داد، به شيوه اي که کارها فهميده و انجام شود. اين موضوع به معناي انتقال و دريافت پيام ها به روشني، و توانايي در فهميدن مخاطبانتان است. معناي آن اينست که شما بتوانيد کارهايي مثل دادن و فهميدن دستورالعمل ها، ياد گرفتن چيزهاي جديد، پرسيدن سؤالات و رساندن اطلاعات را به راحتي انجام دهيد.
اين موضوع همچنان بدين معناست که شما بتوانيد خودتان را با شرايط جديد و متفاوت وفق دهيد، رفتار ديگران را درک کنيد، براي رسيدن به توافق سازش کنيد، گفتگوهاي دشوار را به آساني انجام دهيد، و از کشمکش و درگيري جلوگيري کنيد و آن ها را رفع کنيد. در واقع، بخش مهمي از ارتباطات خوب به داشتن حس همدلي مربوط مي شود، به طوري که بتوانيد درک کنيد که ديگران چگونه واژه ها و رفتار شما را تفسير مي کنند. و البته فراموش نکنيد که ارتباط يک خيابان دو طرفه است، بنابراين مهم است که شنونده خوبي نيز باشيد.
مهارت هاي ارتباطي قوي ابزارهايي ساده، ضروري و بسيار مفيد هستند که مي توانيد در اختيار داشته باشيد. در حقيقت، اين مهارت ها مهم ترين قابليتي هستند که کارکنان به دنبالشان هستند. بنابراين اگر در اين زمينه ضعف داريد، بهتر است که موارد زير را به خاطر بسپاريد.

در مصاحبه هاي شغلي، سر خود را بالا نگه داريد

دستان باز، ارتباط چشمي مناسب، لبخند فراوان، طرز ايستادن يا نشستن مناسب، احترام به فضاي شخصي ديگران: اين ها همه بخشي از بسته ارتباطي خوب هستند. همه اين ها نشان دهنده نگرش مثبت شما است و کمک مي کند که شما را به عنوان فردي قابل اعتماد معرفي کند. داشتن زبان بدن مناسب ايجاد اعتماد و توافق مي کند و به اين معني است که آدم ها نه تنها به شما اعتماد بيشتري خواهند داشت، بلکه مي خواهند به شما گوش دهند و با شما کار کنند.

توانايي صحبت به آساني در مصاحبه هاي شغلي

زبان خوب لزوماً به اين معني نيست که شما به مهارت هاي سخنراني وينستون چرچيل احتياج داريد. بلکه به اين معني است که طرز بيان شما شفاف و رسا باشد، جملاتتان مختصر باشند، فرايند فکري شما منطقي باشد و انتقال پيام شما حالت شناور داشته باشد. سخنران مطمئن و دوستانه بودن منجر به برقراري اعتماد با مخاطبان شما مي شود و به شما کمک مي کند که اطلاعات را استخراح کنيد و مقدمه هاي خوبي داشته باشيد. اين کار به حفظ روابط قوي در محيط کار با همکاران و مشتريان کمک مي کند.
خوب صحبت کردن همچنين نيازمند اين است که سخنراني خود را با مخاطبان خود تطبيق دهيد، از جمله اينکه انتخاب کلمات خود و لحن خود را براي سناريوهاي مختلف تغيير دهيد. شما بايد انعطاف پذير باشيد تا به صورت اثربخش پيام خود را انتقال دهيد و زباني را انتخاب کنيد که براي شنوندگانتان مناسب و قابل فهم باشد.

در استفاده از کلمات مهارت داشته باشيد

تا حالا پيامي دريافت کرده ايد که در آن بيش از اندازه از کلمات اختصاري استفاده شده، يا ايميلي گرفته ايد که مفهوم مشخصي نداشته باشد؟ انتقال پيام خوب همچنين به اين معناست که بتوانيد به خوبي بنويسيد، يا حداقل به اندازه اي خوب بنويسيد که پيام خود را به روشني منتقل کنيد. اين فقط به معناي املاي کلمات، دستور زبان، ساختار جمله و نقطه گذاري نيست، بلکه همچنين قابليت خواندن به سرعت، استفاده از ايميل، فايل هاي پيوستي، و ارسال و پاسخ به پيام ها در زمان مقتضي را نيز شامل مي شود. و درست مثل صحبت کردن، از کلماتي استفاده کنيد که براي هر موقعيت خاص مناسب باشد.

محيط دور و بر خود را در نظر بگيريد

مناسب بودن زبان شما در شرايط متفاوت از اهميت بسياري برخوردار است. اثربخشي شما به عنوان يک سخنران کاملاً وابسته به اين است که چگونه پيام خود را با شرايط متفاوت، محيط هاي متفاوت، مخاطبان متفاوت و اهداف متفاوت سازگار مي کنيد.
چگونگي انتقال پيام در محيط کار همچنين به نوع شغل نيز بستگي دارد. اگر شما معلم باشيد، نياز به مهارت هاي ارتباطي زيادي از جمله نوشتن، صحبت کردن و زبان بدن داريد، چرا که شما با جمعيت کثيري از افراد و گروه ها صحبت مي کنيد. شما بايد حس همدلي داشته باشيد و در عين حال بتوانيد فرمان دهيد. تغيير اين علائم براي سازگار شدن با سناريو تا حد زيادي چيزي است که شما را تبديل به معلمي خوب مي کند. اين مهارت ها لازم است که براي مثلاً يک وکيل يا يک فروشنده به شکلي ديگر متعادل شود.

روي کاغذ و به صورت حضوري

رزومه شما اولين تصوراتي است که يک کارفرما از شخصيت شما پيدا خواهد کرد. و با اينکه نوشتن اين جمله که «من مهارت هاي ارتباطي بسيار خوبي دارم» در رزومه شما زحمت زيادي ندارد، ولي حقيقت اين ادعا وقتي که با مصاحبه کننده چهره به چهره شويد به سرعت مشخص مي شود.
کارفرماي بالقوه از طريق رزومه مي تواند فوراً مهارت هاي نويسندگي شما را ارزيابي کند. اگر مي خواهيد به عنوان يک متقاضي شغل جدي گرفته شويد، بايد مطمئن شويد که هم رزومه و هم کاور لتر شما نگارش صحيحي دارند و فاقد غلط هايي املايي هستند. رزومه و کاور لتر شما همچنين اين فرصت را به کارفرما مي دهد که توانايي شما در صحيح و با دقت خواندن را ارزيابي کند، که بستگي به اين دارد که چقدر خوب به نيازمندي هاي شغل اشاره کرده باشيد، و چقدر خوب در مورد نکات خاص توضيح داده باشيد. از آنجايي که چيز زيادي از طريق رزومه و کاور لتر شما به عنوان اولين گام شما در انتقال پيام فهميده مي شود، مهم است که خودتان را به خوبي آماده کنيد.
زماني که موفق به گرفتن وقت مصاحبه شويد، کارفرما تا حد بسياري از عادت هاي ارتباطي شما آگاه مي شود، و اين نقش زيادي در شانس شما براي گرفتن کار خواهد داشت. کارفرما زبان بدن، مهارت هاي سخنوري، اعتماد به نفس شما، انتخاب کلمات شما، لحن شما و به طور کلي همه چيز را چک خواهد کرد. در اينجا دشوار است که مهارت هاي ارتباطي قوي را به صورت ساختگي نشان دهيد، بنابراين مهم است که پاسخ به سؤالات احتمالي را از قبل تمرين کنيد و تا حدي که امکان دارد خود را از قبل آماده سازيد.
در مصاحبه، ممکن است از شما خواسته شود که در مورد نمونه اي از مهارت هاي ارتباطي قوي که در گذشته به کار برده ايد صحبت کنيد. مي توانيد از شرايط مختلف استفاده کنيد: زماني که به شکلي ماهرانه از بروز درگيري اجتناب کرديد، يا کشمکشي را رفع کرديد؛ يا زماني که محصولي را به مشتري مرددي فروختيد يا اينکه ايده اي را در مقابل رئيس خود ارائه کرديد. در تمام موارد، مي توانيد موقعيت را از زواياي متعدد به طور همزمان بيان کنيد، ظرفيت خود در همدلي، درک متقابل و ديپلماسي، توانايي خود براي سازگاري با شرايط، و اينکه رويکرد مستقيم شما چگونه باعث شد مشکلي خيلي زود رفع شود را برجسته کنيد.
فارغ از اينکه در چه زمينه اي فعاليت مي کنيد و علي رغم بي معني بودن ظاهري اين اصطلاح، قوي تر کردن «مهارت هاي ارتباطي تان» در طول زمان همواره برايتان منفعت به همراه خواهد داشت. اگر آن به درستي را انجام دهيد، مسيري ساده تر در طول زندگي و حرفه شغلي تان برايتان تضمين خواهد شد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مهارت‌هاي ارتباطي خود را بر اساس چهره‌شناسي تقويت کنيد!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : راهکار براي اينکه مهارت هاي شخصي تان را افزايش دهيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مهم ترين مهارت ها براي کارمندان کدام اند؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : در مصاحبه هاي استخدامي چگونه موفق شويم؟


منبع : زندگي ايده آل



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟