آخرین اخبار

الناز باجلاني وزنه بردار آينده دار کشورمان! عکس ساير ورزش ها

الناز باجلاني وزنه بردار آينده دار کشورمان! عکس

  بزرگنمايي:

چه خبر - پدر و دختر وزنه‌بردار و تعبير يک رويا

پس از اين که وزنه‌برداري بانوان بالاخره در ايران مجوز گرفت، چهار دختر نوجوان خيلي زود اولين اعزام بين‌المللي خود را تجربه کردند و نام خود را به عنوان تيم نخستين بانوان اعزامي به مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا در تاريخ ورزش ايران ثبت کردند.

الناز باجلاني، مهديه کلالي، نرگس ميرزکي و پارميدا محموديان نفراتي بودند که در ازبکستان با جسارت مثال زدني روي تخته مسابقات رفتند و نمايش خوبي از اولين حضور دختران ايراني به اجرا گذاشتند.

الناز باجلاني بدون شک ستاره اين تيم بود که در اولين حضور خود توانست بالاتر از قرقيزستان، مغولستان، ترکمنستان و کره شمالي ( ورزشکارش اوت شد) قرار گيرد و مقام پنجم آسيا را به دست آورد.

الناز دست پرورده پدرش فرشاد باجلاني از وزنه‌برداران قديمي ايران و استان کردستان از شهر کامياران است و پدرش در سال‌هاي که خبري از راه‌اندازي وزنه‌برداري بانوان نبود الفباي وزنه‌برداري را به دخترش آموخت به اميد روزي که فعاليت بانوان در ايران آغاز شود.

روياي آن‌ها در نهايت به واقعيت پيوست و الناز با عملکردش در مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا نشان داد در آينده حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت. اکنون اين پدر و دختر وزنه‌بردار انگيزه بيش‌تري پيدا کردند تا دختر خانواده باجلاني در آينده يکي از ستارگان دنياي وزنه‌برداري شود.


الناز و پدرش پدرش فرشاد باجلاني

الناز دست و پدرش پدرش فرشاد باجلاني


*در ادامه گفت‌وگو با الناز باجلاني را مي‌خوانيد:


- اولين مرتبه که دستت به ميله وزنه‌برداري خورد چندساله بودي؟
قبل از اين که وزنه‌برداري بانوان راه‌اندازي شود زير نظر پدرم آموزش مي‌ديدم. 9 ساله بودم که وزنه‌برداري را شروع کردم اما به اين صورت نبود که به طور مداوم کار کنم بلکه کارهاي زيرسازي، اصلاح تکنيک و بدنسازي را انجام مي‌دادم. وقتي فهميدم وزنه‌برداري بانوان قرار است به صورت راه‌اندازي شود به صورت حرفه‌اي تمرين مي‌کردم.
- اين رشته چقدر براي خانم‌ها سنگين است چون هنوز خيلي از خانواده‌ها فکر مي‌کنند وزنه‌برداري رشته مردانه‌اي است و براي خانم‌ها مناسب نيست؟
ورزش سنگيني است اما اين که بگويند رشته مردانه‌اي است و خانم‌ها نمي‌توانند آن را انجام دهند درست نيست؛ اتفاقا زنان ايراني در اين رشته مي‌توانند موفق باشند.
- يعني فکر مي کني استعداد دارند؟
بله استعداد دارند. ما اولين نفراتي بوديم که به مسابقات قهرماني آسيا رفتيم و دلم نمي‌خواهد آخرين نفرات هم باشيم. اميدوارم دختران بيش‌تري به وزنه‌برداري علاقه‌مند شوند و خانواده‌هاي بيش‌تري هم جذب اين رشته شوند و به دختران اجازه بدهند در اين رشته کار کنند.
- در مورد حال و هواي خود در مسابقات قهرماني آسيا صحبت مي‌کني؟
قبل از حضور در مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا، مسابقه استاني و کشوري نداشتيم تا بفهميم مسابقه چه فضايي دارد. مسابقات آسيايي هم مسابقه بزرگي است ولي ما کم نياورديم و تمام تلاش‌مان را کرديم. خيلي خوب عمل کرديم. اکثر وزنه‌هاي‌مان را زديم و توانستيم رضايت فدراسيون و مربيان‌مان را به دست آوريم.
- زماني که به اين فکر مي‌کردي بايد روي تخته مسابقات بروي و مقابل افراد زيادي وزنه‌بزني دچار استرس نمي‌شدي؟
قبل از مسابقات استرس خيلي زيادي داشتيم و مي‌گفتيم نمي‌توانيم اما وقتي وارد سالن گرم کردن مسابقات شديم تمام استرس‌مان از بين رفت. فقط دنبال اين بوديم که وزنه‌هاي‌مان را صحيح بزنيم.
- پدرت قبل از حضور در مسابقات قهرماني آسيا چقدر راهنمايي‌ات کرد؟
قبل از مسابقات خيلي من را راهنمايي کرد و در مورد مسابقات و جو آن صحبت کرد. به من گفت نبايد استرس داشته باشم. در واقع از قبل من را آماده کرد که باعث شد با حواس جمع وارد رقابت شوم و بالاتر از چهار کشور هم قرار گرفتم.
- مقامي که در مسابقات قهرماني آسيا گرفتي چقدر برايت ارزشمند است؟
درست است نتوانستيم مدال بگيرم اما همين که در اولين حضورم مقام پنجم آسيا را به دست آوردم به نظرم کار بزرگي بود.
- در رشته ورزشي ديگري هم فعاليت داري؟
فقط وزنه برداري
- زمان مسابقه به پدرت هم فکر مي‌کردي؟
هر وزنه‌اي را که مي‌خواستم بزنم ابتدا به پدرم فکر مي‌کردم و بعد آن وزنه را مي‌زدم و پدرم از نتيجه کارم خيلي خوشحال شده بود.
- به نظر مي‌رسد با تجربه‌اي که به دست آورده‌اي تمرين کردن برايت از قبل جدي‌تر شده باشد؟
بله. اين طور نيست که بعد از مسابقه ديگر تمريناتم سبک شود بلکه جدي‌تر دنبال مي‌کنم تا براي مسابقات بعدي آماده شوم.
-در مسابقات قهرماني آسيا، نگاه کشورهاي ديگر به دختران ايراني چگونه بود؟
واقعا خيلي خوب برخورد کردند. آن‌ها مي‌دانستند که ما براي اولين مرتبه در مسابقات شرکت مي‌کنيم و مدت زمان کمي است که وزنه‌برداري را شروع کرده‌ايم و واقعا اين قضيه را درک مي‌کردند و به ما مي‌گفتند خيلي خوب هستيم. باعث خوشحالي‌شان شده بود که دختران ايران هم در اين مسابقات شرکت مي‌کنند. ما با حجاب اسلامي توانستيم تکنيک‌ها را خوب اجرا کنيم.
- الان اين انتظار را داري توجه به وزنه‌برداري بانوان مانند رشته‌هاي ديگر شود؟
هر کاري اوايل سختي‌هايي دارد ولي 100 درصد به مروز زمان مثل رشته‌هاي ديگر مي‌شود.
- فکر مي‌کني روزي دختران وزنه‌برداري مانند رشته‌هاي ديگر بتوانند بهترين مدال‌ها را براي ايران بگيرند؟
بله حتما. وزنه برداري 100 درصد از رشته‌هاي موفق خواهد شد.
- آينده‌اي که براي خود در وزنه برداري تصور مي‌کني چگونه است؟
من الان اول راه هستم اما اين را مي‌دانم که حتما دختران وزنه‌بردار روي سکو قهرماني مي‌روند.
- صحبت پاياني؟
اميدوارم آخرين نفراتي نباشيم که به مسابقات رفتيم و خانواده‌ها اجازه بدهند دختران‌شان به سمت وزنه‌برداري بيايند و به کساني هم که به وزنه‌برداري علاقه دارند پيشنهاد مي‌کنم حتما علاقه خود را دنبال کنند.

تمرينات الناز باجلاني

تمرينات الناز باجلاني

* در ادامه گفتگو با فرشاد باجلاني پدر الناز را مي‌خوانيد:


- چه زماني متوجه شديد فيزيک بدني الناز به وزنه‌برداري مي‌خورد؟
حدود پنج، شش سال پيش بود که مي‌ديدم خيلي انرژي دارد و بچه چالاکي است؛ به او پيشنهاد دادم که ورزش کند حالا نه در وزنه‌برداري هر رشته‌اي که خودش دوست دارد. الناز هم قبول کرد و به وزنه‌برداري علاقه نشان داد. ابتدا متوجه شدم که دستانش براي اين که ميله را بگيرد کوچک است اما خودش خواست ادامه دهد و زماني که آموزش تکنيک را شروع کرديم ديدم دست‌هاي قوي دارد و خيلي زود تکنيک‌ها را ياد گرفت و با علاقه پيش مي‌رفت. تا اين که خبر رسيد ايران قرار است وزنه‌برداري بانوان را فعال کند و ما هم جدي‌تر کار کرديم.
البته امکانات به آن صورت نداشتيم با ميله‌اي که خودم درست کردم در خانه تمرين مي‌کرد. فرش خانه را جمع مي‌کرديم و تمرين مي‌کرديم. براي اين که سر و صدا ايجاد نشود استرس اين را داشت که وزنه نيفتد و همين باعث شد وزنه‌هايش نيفتد و تکنيکش خوب شود.
دوماه مانده بود به مسابقه رکورد گيري يکي از دوستانم به نام کيوان مظفري که سالن بدنسازي داشت يک گوشه از سالنش را به ما داد تا آن‌جا تمرينات‌مان را ادامه دهيم. در مسابقه رکورد گيري هم تکنيک خوبي به اجرا گذاشت و از همه بهتر وزنه زد و نظرها را جلب کرد.
- در شهر خودتان مربيگري مي‌کنيد؟
خيلي به مربيگري علاقه‌اي ندارم. فقط دخترم را آموزش مي‌دهم. اول با دختر بزرگم کار کردم چون به من الهام شده که روزي وزنه‌برداري بانوان هم راه‌اندازي مي‌شود البته از چيزي که در ذهن من بود زودتر فعاليت وزنه‌برداري بانوان آغاز شد. دختر بزرگم قدرت و تکنيکش خيلي خوب بود علاقه هم داشت اما خب از تمرين فراري هم بود و نمي‌توانستم به زور مجبورش کنم و او ادامه نداد. اما الناز گفت او مي‌تواند در وزنه‌برداري کار کند فقط دست‌هايش کوچک است اما همان دست‌هاي کوچک خيلي قدرتمند هستند.
- مربي سخت‌گيري هستند؟
بله سخت‌گيري هم مي‌کنم. برخي اوقات حتي دعواي‌مان هم مي‌شود (باخنده). اما الان درکش نسبت به وزنه‌برداري بيش‌تر شده و مي‌داند سخت است.
- در زمان وزنه زدن الناز در مسابقات قهرماني آسيا نگران نبوديد؟
با وجود اين که به او سفارشات لازم را کرده بودم اما استرش داشتم چون نه تنها براي تازه کارها حتي براي وزنه‌برداران حرفه‌يي هم ممکن است وزنه‌ها بيفتد. اما الناز خوب ظاهر شد و من راضي هستم. او توانست بالاتر از چهار کشور قرار گيرد و توجه تمام رسانه‌ها را جلب کرده بود.
- الناز از اين پس در شهر خود به چه امکاناتي احتياج دارد تا جدي‌تر تمريناتش را دنبال کند؟
خدا را شکر سالن وزنه‌برداري بزرگ و خوبي داريم اما چون هالتر بانوان متفاوت از مردان است بايد با آن تمرين کند که نداريم. اميدوارم فدراسيون به استان ما يک هالتر بانوان بدهد و وقت تمرين در سالن را بدهند تا بتوانيم بهتر تمرين کنيم.
- نگاه الناز نسبت به وزنه‌برداري بعد از حضور در مسابقات آسيايي فرقي کرده است؟
الناز سال‌ها تمرين کرده اما بدون انگيزه حضور در مسابقه. اما الان که مسابقه بين‌المللي رفته انگيزه‌اش خيلي براي تمرين کردن بيش‌تر شده است. علاقه‌اش بيش‌تر شده به طوري که خودش من را مجاب مي‌کند بايد زودتر سر تمرينات برويم.
- چه آينده‌اي را براي دخترتان تصور مي‌کنيد؟
الناز از لحاظ فيزيک چيزي کم ندارد اما فقط اين کافي نيست بلکه بايد تمرين زيادي داشته باشد و رياضت بکشد. هم‌چنين امکانات هم برايش فراهم باشد. اين موارد وجود داشته باشد من به نتيجه گرفتن او اميدوارم و اين که روي سکوهاي جهاني و المپيک برود.
- برخي خانواده‌ها فکر مي‌کنند وزنه‌برداري ممکن است به خانم‌ها آسيب برساند؛ واقعا چنين چيزي وجود دارد؟
هيچ رشته‌اي بدون آسيب نيست اما چون وزنه‌برداري با وزنه سر و کار دارد فکر مي‌کنند آسيب مي‌زند در حالي که اگر اصولي کار شود مصدوميت‌ها جزيي است. از طرفي در هر رشته‌اي اصولي کار نشود احتمال آسيب ديدگي خيلي زياد است.
- نگاه اقوام و دوستان نسبت به حضور الناز در وزنه‌برداري چگونه بود؟
ابتدا از فاميل درجه يک مخالف نشان دادند اما الان با الناز همراه شده‌اند و او را تشويق مي‌کنند و نگاه‌ها خيلي خوب شده است.
- زماني که الناز ورزش حرفه‌يي را شروع کرد مهم‌ترين حرفي که به او زده‌ايد چه چيزي بوده است؟
هميشه به او گفته‌ام خودش را گم نکند حتي اگر روزي روي سکوي المپيک رفت مردمي باشد. خدا را شکر اخلاق خوبي هم دارد و همه از او راضي هستند.
- صحبت پاياني؟
اگر کسي حرف‌هاي من را خواند مي‌خواهم بگويم که اگر به وزنه‌برداري علاقه دارد بدون ترس جلو بيايد. با وجود اين که وزنه‌برداري اسم خشني دارد اما اگر آن را شروع کنند پشيمان نمي‌شوند. اگر اصولي جلو بروند موفق خواهند شد. الان استان‌هاي ديگر هم فعاليت در وزنه‌برداري بانوان را شروع کرده‌اند و اميدوارم تعداد دختران وزنه‌برداران بيش‌تر شود. چون هر چه تعداد بيش‌ترباشد، امکانات هم بيش‌تر مي‌شود.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

روز خوب ايران در دو و ميداني قهرماني آسيا

واقعيتي درباره مسابقه صدف خادم که نميدانيد

صدف خادم 24 ساله اولين دختر ايراني در مسابقات جهاني بوکس

قهرماني احسان حدادي در کاليفرنيا

محروميت مادام العمر مربي کشتي که گوش شاگردانش را مي شکست!

بازگشت آقاي ستاره به تيم ملي واليبال ايران

مهاجرت کشتي گير سرشناس و حضور در تيم ملي جمهوري آذربايجان

درگذشت قهرمان وزنه برداري در روز اول عيد

اعزام تيم ملي وزنه برداري زنان ايران به مسابقات آسيا 2019

خداحافظي جذاب ترين اسکي باز زن از مسابقات! عکس

سوژه شدن مرجان کلهر اسکي باز کشورمان بخاطر اقدام غيرمنتظره اش!

چند نکته درباره چهارمين دوره تورنمنت بين المللي جام فجر

پشت پرده استعفاي اميررضا خادم؛ تلاش پنهاني براي رياست کشتي!

وضعيت پيچيده کشتي بانوان ايران

ادامه رفتار هاي زشت سيد محمد موسوي در ليگ واليبال

شاکي شدن محمد موسوي؛ از اين واليبال مي روم

حرف هاي عجيب کيانوش رستمي در برنامه زنده

خودکشي غيرمنتظره قهرمان دوچرخه سواري زنان در 23 سالگي!! عکس

جنجالي شدن کشيدن کاريکاتور از حرکت سرنا ويليامز! عکس

حذف کاراته از المپيک و جايگزيني برک دنس Break Dance !!

بچه دار شدن محمد بنا در 60 سالگي! + نام فرزندش

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات اتومبيلراني ايران! عکس

حجاب را در المپيک ممنوع کنيد!

4 سال محروميت کشتي گير کشورمان بخاطر دوپينگ

سوژه شدن حرکت ماتريکسي ورزشکار زن ايراني! عکس

حذف غيرمنتظره سرنا ويليامز از تنيس اوپن استراليا

بازگشت قدرتمندانه ماريا شاراپووا پس از دوپينگ و محروميت

شکست غيرمنتظره ماريا شاراپووا در تنيس اوپن استراليا

مصاحبه با دختري که يک قاتل ژاپني است! عکس

برنده مسابقه هيجان انگيز راجر فدرر با سرنا ويليامز که بود؟

2 برنز براي کشتي آزاد ايران در رقابت هاي جهاني

حمله تند سعيد معروف به رئيس فدراسيون واليبال! عکس

چهره ديگر سعيد معروف با ادبياتي زننده!

نتايج ضعيف کشتي فرنگي ايران در 4 وزن نخست قهرماني جهان

افشاگري هاي عجيب فرهاد ظريف در برنامه تلويزيوني درباره واليبال ايران

تيم جودو زنان و مردان پاري سن ژرمن را ببينيد! عکس

کتک زدن محمد موسوي در ديدار جنجالي شهرداري اروميه و پيام مشهد

معرفي سرمربي تيم ملي کشتي آزاد

احسان حدادي بي خيال طلاي المپيک 2020 شود!

احضار سرمربي تيم ملي بانوان براي پاسخگويي

رکوردشکني تيم واليبال بانوان ايران

بهترين خبر براي کشتي فرنگي: محمد بنا سرمربي ايران شد

ماجراي خيانت و ظلم رسول خادم از زبان شاگرد محمد بنا

آزمايش غيرمنتظره دوپينگ از احسان حدادي در منزلش!

قرعه دشوار در کشتي آزاد قهرماني جهان در انتظار ايراني ها

عکس: بُهت حسن يزداني پس از شکست غيرمنتظره مقابل حريف آمريکايي

قرعه ناباورانه در مسابقات کشتي جهاني 2018 براي حسن يزداني

مونا آشفته و مهسا صابري در ليگ ترکيه!

دردسر مائده برهاني در اولين بازي براي تيم ترکيه اي بخاطر داشتن حجاب

محمد موسوي زير حرف خودش زد!