آخرین اخبار

11 نکته براي فريز کردن صحيح مواد غذايي خانه و دکوراسيون

11 نکته براي فريز کردن صحيح مواد غذايي

  بزرگنمايي:

چه خبر -

اگر شما هم باغچه اي داريد که در آن ميوه و سبزيجات مي کاريد پس حتماً يخچال و فريزر شما هميشه پر از اين چيزها است و براي بسته بندي آنها دنبال چاره اي مي گرديد. آن دسته از افرادي که از مزارع و باغچه ها سبزيجات و ميوه جات تازه مي خرند نيز تمايل دارند که اين خوراکي هاي تازه را طوري نگهداري کنند که به هنگام مصرف همچنان تازه باشند. کنسرو کردن و ترشي کردن يکي از راه هاي نگهداري سبزيجات و ميوه جات و مصرف آنها است. راه ديگر فريز کردن آنهاست. ولي قبل از فريز کردن بايد کارهاي ديگري انجام داد. تجهيزات و لوازم مناسب را فراهم کنيد و براي کنسرو کردن بايد ابتدا ميکرب ها را بکشيد که اين کار البته ارزش غذايي آنها را کمي از بين مي برد. البته بايد بدانيد که خوراکي هاي فريز شده به اندازه خوراکي هاي کنسروي سالم نيستند.
مزيت فريز کردن بر کنسرو کردن اين است که وقتي از فريزر در مي آوريد مزه طبيعي تري دارند و مواد غذايي بيشتري نسبت به خوراکي هاي کنسروي دارند. در پروسه فريز کردن، مزه خوراکي کمي عوض مي شود. زيرا آب داخل ميوه و سبزي تبديل به يخ مي گردد. با يخ زدن آب داخل آنها، حجم يخ افزايش يافته و بعضي از سلول هاي ميوه مي ترکند. اين يعني بافت ميوه و سبزي عوض شده و له مي شود. البته راه هايي وجود دارد که مي توانيد کيفيت بيشتري به ميوه جات و سبزيجات يخ زده بدهيد. قبل از هر چيز در مورد وسايلي که براي آماده سازي آنها لازم داريد صحبت مي کنيد.

11 روش براي فريز کردن صحيح مواد غذاييراز اول در فريز کردن مواد غذايي

يک مسئله عالي در مورد فريز کردن ميوه جات و سبزيجات اين است که شما به وسايل خاصي نياز نداريد. کيسه هاي فريزر براي فريزسازي خشک مناسب هستند و اين شامل خوراکي هاي شيره دار يا پوره دار نمي شود. پلاستيک هاي سفت تر و محفظه هاي شيشه اي هم براي غذاهاي نيمه مايع، مرباها و خوراکي هاي ديگر مناسبند.
علاوه بر محفظه ها و قوطي ها، ما کاغذهاي فريزر، نوارچسب هاي فريزر و فويل را نيز پيشنهاد مي کنيم. اين لوازم براي بسته بندي بعضي خوراکي ها براي ذخيره بلندمدت لازم هستند. منظورمان از بلندمدت يعني بيشتر از 6 تا 12 ماه. هر چه خوراکي ها را به مدت طولاني تري در فريزر نگه داريد، کيفيت آنها پايين تر مي آيد.
براي آماده کردن خوراکي ها، بايد همه سبزيجات و ميوه ها را خوب بشوييد، به خصوص اگر قرار نيست پوست آنها را بکنيد. سپس بگذاريد خوب خشک شوند. بعضي سبزيجات و ميوه ها را مي شود بطور کامل فريز کرد، ولي بعضي از آنها را بايد پوست بکنيد، هسته آنها را درآوريد و خرد کنيد. البته اين موضوع کاملاً به سليقه شخصي شما بستگي دارد.

راز دوم در فريز کردن مواد غذايي

ميوه ها و سبزيجاتي که خصوصاً بطور کامل خيلي خوب فريز مي شوند عبارتند از: انواع گيلاس ها و بري ها (توت فرنگي، تمشک، بلوبري، زغال اخته، کرانبري و ...)، موز، فلفل چيلي، لوبيا، مارچوبه، گوجه فرنگي و ذرت.

راز سوم در فريز کردن مواد غذايي

محصولاتي که بهتر است به طور خرد شده يا نگيني شده فريز شوند عبارتند از: فلفل دلمه اي، آووکادو، انبه، آناناس، هندوانه، نخود، هويج، بروکلي، گل کلم، ميوه هاي هسته دار مانند هلو، شفتالو و آلو، سيب، کدو مسمايي و کدو حلوايي.
گل هاي کلم بروکلي و گل کلم را خرد کنيد. غلاف نخود را بکنيد و سر و ته لوبيا سبز و مارچوبه را بچينيد. هويج، کدو حلوايي، کلم بروکسل را پوست بکنيد و خرد و نگيني کنيد. برگ هاي بزرگ اسفناج، چغندر و کلم پيچ را بکنيد. قسمت هاي چوبي ريواس را بکنيد و آن را نگيني کنيد.
سيب زميني را نيز مي توان فريز کرد. ولي بهتر است اول آن را رنده کنيد. البته کيفيت سيب زميني فريز شده چندان خوب نيست. کدو نوعي سبزي است که مقدار آّب آن بالاست. مي توانيد آن را خرد کنيد يا رنده کنيد.
ذرت و موز براي فريز کردن انعطاف زيادي دارند. مي توانيد ذرت را بطور کامل فريز کنيد يا دانه هاي آن را از چوبش بتراشيد و سپس فريز کنيد. اين به خودتان بستگي دارد. موز را هم مي توانيد بطور کامل يا پوست کنده فريز کنيد. اگر موز را پوست بکنيد و خرد کنيد نيز مي توانيد صبح ها چند تکه برداريد و با صبحانه ميل کنيد.
بعد از پوست کردن و خرد کردن و نگيني کردن ميوه ها و سبزيجات نوبت به مراحل ديگر آماده سازي مي رسد.

راز چهارم در فريز کردن مواد غذايي

اغلب سبزيجات را بايد قبل از فريز کردن جوشاند. سبزيجات را در آب در حال جوش فرو کنيد و بگذاريد حداکثر 3 تا 4 دقيقه بپزند و سپس آنها را داخل آب سرد فرو کنيد تا بيش از اين نپزند. چرا اين کار مهم است؟ يادتان باشد که نمي خواهيم سبزيجات يا ميوه جات ما له شوند. اين کار باعث مي شود که رنگ و مواد غذايي آنها نيز حفظ شود و ميکروارگانيسم هاي سطحي که منجر به فاسد شدن مي شوند بميرند.
ذرت، گوجه فرنگي، پياز، سيب زميني و کدو حلوايي نيازي به جوشاندن ندارند. ميوه ها را نيز نبايد جوشاند.
سبزيجات برگدار را نبايد بپزيد. البته يک مسئله هم هست و آن اينکه کمي تفت دادن اسفناج به صرفه جويي در فضاي لازم براي فريز کردن آن کمک مي کند.
حتي مي توانيد اسفناج را تبديل به قالب هاي يخ کنيد و هر وقت خواستيد آن را به اسموتي هاي خود اضافه کنيد.
بعضي از خوراکي ها را نيز مي توان کباب کرد و سپس فريز کرد. براي آلو، گوجه فرنگي و فلفل اين کار را بکنيد.

راز پنجم در فريز کردن مواد غذايي

براي کنسرو سازي، غذاها را با اسيد سيتريک، آب ليمو يا اسيد اسکوربيک فرآوري مي کنند تا ميکروارگانيسم هاي آن بميرد و از تغيير رنگ غذا جلوگيري شود. اين موضوع براي فريز کردن هم درست است. فکر کنيد که بعد از خرد کردن ميوه ها، همه آنها قهوه اي شوند. اگر آنها را وارد آب اسيدي کنيد چنين اتفاقي نمي افتد.
محلولي از نيم قاشق چايخوري اسيد اسکوربيک (در داروخانه يافت مي شود) در هر 3 قاشق غذاخوري آب، يا 1 قاشق غذاخوري آبليمو در هر 4 فنجان آب استفاده کنيد. ميوه را در اين محلول فرو کنيد و درآوريد و بگذاريد خشک شود. يا اين محلول را به ميوه اسپري کنيد.
براي فريز کردن، ابتدا بايد آن را بسته بندي خشک کنيد. بسته بندي تک لايه ساده ترين حالت ست که اگر ميوه يا سبزي را در يک لايه (بطور کامل يا خرد شده) فريز کنيد، زودتر منجمد مي شود.

راز ششم در فريز کردن مواد غذايي

سريع فريز کردن خيلي خوب است زيرا: (الف) ميوه ها و سبزيجات اگر با هم و بطور متراکم فريز نشده باشند، به راحتي يخشان باز مي شود، (ب) کيفيت آنها به هنگام آب شدن يخ، بهتر مي شود.
تنها کاري که بايد بکنيد اين است که خوراکي مورد نظرتان را در يک لايه داخل ظرفي که زيرش کاغذ روغني گذاشته ايد فريز کنيد، بطوري که به ته ظرف نچسبد. هدف از اين کار اين است که خوراکي خيلي زود منجمد شود. تنظيم دماي فريز قبل از اين کار ايده خوبي است. تنظيم تهويه هواي داخل فريزر نيز توصيه مي شود.
اگر مي خواهيد خوراکي موردنظر فوراً منجمد شود در فريزر را باز و بسته نکنيد تا نوسان دمايي وجود نداشته باشد. بعد از منجمد شدن ظرف را از فريزر دربياوريد و غذاي منجمد شده را داخل محفظه، قوطي يا کيسه بريزيد و دوباره در فريزر بگذاريد. خارج کردن هواي داخل کيسه يا محفظه باعث مي شود که زمان طولاني تري حفظ شود و برفک نزند.

راز هفتم در فريز کردن مواد غذايي

گزينه دوم، فريز کردن با بسته بندي خيس يا با عصاره شکر است. دستور تهيه عصاره درست همانند عصاره اي است که به هنگام کنسروسازي تهيه مي کنيد. تمام مراحل درست مانند کنسروسازي است، به استثناي پختن. در واقع درست کردن آن بسيار ساده است.
فريز کردن مربا را فراموش نکنيد. در ماه هاي زمستان خيلي خوب دلچسب است که بتوانيد قوطي مرباي منجمدي که در تابستان از ميوه هاي تازه درست کرده بوديد را از فريزر درآوريد و مصرف کنيد. مرباسازي نيز يکي از راه هاي خوب حفظ ميوه جات است. حتي مي توانيد سبزيجات پوره شده، غذاي بچه، سوپ، سس و خوراکي هاي ديگر را فريز کنيد.

راز هشتم در فريز کردن مواد غذايي

بهتر است که تاريخ و محتويات هر بسته را روي آن بنويسيد. زيرا ممکن است بعد از شش ماه يادتان نيايد که داخل هر بسته چيست يا تاريخ فريز سازي آن کي بوده است. نوار چسب فريز براي اين کار مناسب هستند و علي رغم دماي پايين و رطوبت به خوبي روي کيسه مي چسبند. مي توانيد دور قوطي ها نيز نوارچسب بزنيد تا هوا داخل آنها نرود و برفک نزنند.
بسته بندي کيسه ها و محفظه ها داخل فويل و نوار چسب زدن به آنها نيز به اين هدف کمک مي کند.
کيسه ها زيپ دار نيز براي فريز کردن بسيار مناسبند. قيمت آنها مناسب است و استفاده از آنها آسان است.

راز نهم در فريز کردن مواد غذايي

کيسه ها و قوطي ها را بايد بطور کامل بسته بندي کنيد. تا آنجا که مي توانيد هواي داخل آنها را خارج کنيد. يک روش براي خارج کردن کامل هوا از آنها استفاده از ني و مکيدن هواي داخل آنها و بستن سريع سوراخ است. در مورد محفظه ها و قوطي ها، خارج کردن هوا بدون کمک دستگاه وکيوم کمي دشوار است. براي نگهداري بلند مدت از آنها، بهتر است از دستگاه وکيوم استفاده کنيد. خارج کردن هواي اضافي و مهر و موم کردن بسته هاي ميوه ها و سبزيجات، نتيجه بهتري مهيا مي کند.

راز دهم در فريز کردن مواد غذايي

وقتي از محفظه و قوطي استفاده مي کنيد، بايد به اندازه کافي سرخالي بگذاريد تا مايع داخل آنها جاي کافي براي افزايش حجم به هنگام انجماد داشته باشد. معمولاً در فريزرهاي عادي، ميوه ها و سبزيجات مدتي طولاني سالم مي مانند. با گذشت زمان غذاي منجمد همچنان قابل خوردن است، ولي کيفيت آن کاهش مي يابد. اگر قصد داريد خوراکي ها را مدتي طولاني در فريزر نگه داريد، فريز عميق در دماهاي سردتر گزينه بهتري است.

راز يازدهم در فريز کردن مواد غذايي

ميوه ها تا يک سال خوب مي مانند و سبزيجات تا 18 ماه در فريزر مي مانند. ميوه ها زماني که يخشان هنوز کاملاً باز نشده، مزه بهتري دارند زيرا له نشده اند. مي توانيد آنها را بپزيد و سس کنيد يا به اسموتي بيفزاييد. سبزيجات را بهتر است درست بعد از درآوردن از فريزر بپزيد و منتظر باز شدن يخ آنها نمانيد. بعضي از سبزيجات بعد از فريز کردن اصلاً خراب نمي شوند مانند ذرت و نخود. سبزيجات ديگر را بهتر است بگذاريد باز شوند و در سس، خورش، سوپ و ... بپزيد. هيچ چيز راحت از درآوردن يک بسته بروکلي، هويج، گل کلم و ... از فريزر و انداختن آنها در سوپ و درست کردن يک غذاي آسان نيست.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : در فريز کردن مواد غذايي مراقب اين اشتباهات باشيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ترفندهاي نگهداري مواد غذايي در يخچال و فريزر مخصوص کدبانوها

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 8 ماده غذايي که مي توانيد فريز کنيد، اما نمي دانستيد!!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اين غذاها را در فريزر نگذاريد


منبع : زندگي ايده آل



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

نکاتي مهم و خواندني درباره مايع نرم کننده حوله و لباس

14 مورد استفاده از مايکروويو که تا به حال نمي دانستيد

ضد عفوني کردن سبزيجات، نکته هايي که بايد بدانيد!

گياه آپارتماني تان را بر اساس فنگ شويي انتخاب کنيد

چگونه لکه وايتکس را از روي لباس پاک کنيم؟

بهترين روش انتخاب و نگهداري از پياز

3 اشتباه ساده در دکوراسيون داخلي که خانه تان را دلگير مي کند

آموزش درست کردن عروسک با جوراب هاي قديمي + عکس

9 گل آپارتماني کم نور که به خانه تان انرژي مي دهند!

يک خانه تکاني اصولي با چند فوت و فن ساده!!

روش هايي براي يک خانه تکاني آسان و سريع به روش مارتا استوارت

با چند مواد پاک کننده طبيعي آشنا شويد !

سبزه عيد امسال تان را با تخم کدو درست کنيد

سبزه عيد : مدلهاي مختلف سبزه عيد را چگونه درست کنيم؟

نکاتي درباره نحوه صحيح استفاده از شامپو فرش

خانه تکاني نوروز با شوينده هاي طبيعي!!

در خانه تکاني اين قسمت هاي فراموش شده را فراموش نکنيد!!

آموزش تصويري تنگ کردن شلوار جين

خانه تکاني، شيشه ها را اينگونه برق بياندازيد!

ترفندهاي خانه تکاني، اين بار قسمت هاي سخت خانه!!

اگر در منزلتان باغچه داريد به اين توصيه ها توجه کنيد!

با کدو تنبل يک گلدان زيبا درست کنيد

در استفاده از ماشين لباسشويي اين اشتباهات را انجام ندهيد!

جلوگيري از جوانه زدن سيب زميني با يک روش ساده!

از بين بردن بوي سوختگي غذا با راهکارهايي موثر و ساده

9 ادويه پرکاربرد را بشناسيد، از خواص، کاربرد تا شرايط نگهداري

ادويه اصل را با اين ترفندها به راحتي تشخيص دهيد

اين رنگ ها تاثير منفي روي احساسات تان مي گذارند!!

تخت خواب ارزان با پالت هاي چوبي، ايده هايي نو با سبک روستيک

تزيين کاغذ ديواري با ايده هايي جالب و زيبا

مدل کابينت سفيد 2018، جديدترين مدل هاي کابينت آشپزخانه

در دکوراسيون اتاق کودک سايبان ها را چگونه نصب کنيم؟

کاغذ ديواري با 10 طرح شگفت انگيز

جديدترين کاغذ ديواري 2018 که اتاق خواب تان را رويايي مي کند!

پرده ريسه ايي، جديدترين مدل پرده که مي توانيد در خانه درست کنيد + آموزش

ليمو عماني خانگي را با اين دستور درست کنيد و لذت ببريد

دکوراسيون داخلي ويلاي مجلل التون جان در بورلي هيلز

از بين بردن لکه مبل با چند نکته ساده

نگاهي به 8 خانه حيرت انگيز تيلور سويفت Taylor Swift

دکوراسيون پاييزي با 7 رنگ که عاشقش مي شويد!!

گل هاي آپارتماني را با اين ايده ها زيبا و متفاوت بچينيد!!

طراحي دکوراسيون حمام کوچک با وسايل ارزان قيمت

دکوراسيون اتاق پسرانه با 11 ايده خلاقانه

چيدمان لوازم آرايش در منزل با چند ايده شيک و کم هزينه

جديدترين تم هاي تولد و بادکنک آرايي 2018

از بين بردن لکه هاي عرق از روي لباس

چطور بادمجان شيرين و بي دانه انتخاب کنيم؟

معجزه سنگ هاي رودخانه اي در دکوراسيون داخلي!!

آبغوره هاي خانگي را چگونه نگهداري کنيم که کپک نزند؟

تميز کردن مايکروفر در عرض چند دقيقه با يک روش آسان و ساده