آخرین اخبار

آمار عجيب از مرگ و مير در حاشيه مسابقات بزرگ ورزشي! ساير ورزش ها

آمار عجيب از مرگ و مير در حاشيه مسابقات بزرگ ورزشي!

  بزرگنمايي:

چه خبر - تلفات جاني در بازي‌هاي بين‌المللي بزرگ

مسابقات بزرگ بين‌المللي ورزشي غالبا با شور و شوق زياد و تصويري که نمايانگر هيجان است در کشورهاي مختلف برگزار مي‌شوند. مسئولان ورزشي مرتبا از موفقيت اين مسابقات صحبت مي‌کنند و آثار مثبت آنها را بر مي‌شمارند. براي مثال اخيرا با برگزاري المپيک زمستاني 2017 توماس باخ، رييس IOC واژه " المپيک صلح" را ابداع کرد و تاثيرات اين بازي‌ها در صلح و آرامش را بي سابقه خواند.
با اين حال آن چه در پشت پرده برگزاري مسابقات ورزشي بزرگ اتفاق مي‌افتد شايد آن‌چنان که به نظر مي‌رسد صلح آميز و مسرت بخش نباشد.
اتفاقات تلخي که در حاشيه برگزاري مسابقات ورزشي مي‌افتد قابل چشم پوشي نيستند و گاهي اوقات اين اتفاقات به مرگ صدها يا هزاران انسان مي‌انجامد. در صورتي که مرگ انسان‌ها با روحيه ورزش و شعارهاي ورزشي منافات دارد.

در اين جا به اتفاقات مرگبار در حاشيه مسابقات ورزشي نگاهي خواهيم داشت:
**حدود يک سال پيش از برگزاري المپيک ريو 2016 سازمان ملل نگراني خود را از کشتار کودکان در محله‌هاي فقيرنشين برزيلي توسط پليس ابراز کرد. پليس برزيل به بهانه پاک شدن خيابان‌هاي اين شهر از قاچاق، دزدي و افزايش امنيت، تيراندازي‌هايي در محله‌هاي پر خطر انجام داد که منجر به کشته شدن تعداد زيادي کودک شد. مسئولان سازمان ملل اعلام کردند که در حاشيه جام جهاني 2014 در برزيل نيز اين اتفاق رخ داده بود.
در ماه جولاي سال 2015 يونيسف اعلام کرد که روزانه 28 فرد زير 19 سال در برزيل کشته مي‌شوند و ريودو ژانيرو دومين ايالت برزيل است که اين کشتارها در آن اتفاق مي‌افتد. در سال 2005 تا 2014 پليس برزيل مسئول 8471 مرگ در ريو بوده است.
در ماه‌هايي که ريو به ميزباني المپيک نزديک مي‌شد حدود 85 هزار نيروي امنيتي در محله‌هاي فقيرنشين استقرار داشته‌اند که هدف اصلي آنها افزايش امنيت مسافران ريو بوده است. آن چه در زمان برگزاري المپيک ريو توجه زيادي به آن نشد، خشونت اين نيروهاي امنيتي در محله‌هاي فقيرنشين برزيل و کشتار افراد بي گناه بود.

بسياري از حاشيه نشينان ريو اعلام کردند که در سال‌هاي نزديک به برگزاري جام جهاني و المپيک، خشونت پليس در اين محله‌ها افزايش يافته است و آنها حتي از ايستادن در کوچه‌ها يا نزديکي خانه‌هاي خود وحشت داشته‌اند. حرکت هليکوپترها در اين محله‌ها و صداي تيراندازي‌هاي ممتد باعث وحشت و اضطراب بسياري از زاغه‌نشينان ريو شده بود.

برخي مردم برزيل در سال‌هاي برگزاري المپيک و جام جهاني در اين کشور از سرمايه‌هاي که صرف اين بازي‌ها شد ناراضي بودند و معتقد بودند که دولت اين کشور هزينه بيش از حدي را صرف برگزاري بازي‌ها کرده است.

يکي از افراد محله‌هاي فقيرنشين برزيل مي‌گويد: قانون مسابقات بزرگ در محله‌هاي ما، "خون بر روي زمين" است. ما شامل اين بازي‌ها نمي‌شويم. حاشيه نشين‌ها و فقرا بايد تنها کار کنند، خدمت کنند و نمي‌توانند از مسابقات لذت ببرند.
گروه‌هاي حقوق بشري پيش از بازي‌ها در اخطارهايي اعلام کرده بودند که از سال 2009 که ميزباني بازي‌هاي المپيک به ريو داده شد، پليس بيش از 250 نفر را کشته است.
در کنار خشونت‌هاي نيروهاي امنيتي در مسابقاتي همچون المپيک ريو اتفاقات مرگبار ديگري نيز با برگزاري مسابقات ورزشي مي‌افتد.

** يکي از اتفاقات مرگباري که خشم گروه‌هاي حقوق بشر را در سال‌هاي اخير برانگيخته، کشته شدن کارگران در کارگاه‌هاي آماده سازي مسابقات ورزشي است.
در حاشيه آماده سازي براي بازي‌هاي جام جهاني 2018 روسيه، جام جهاني 2022 قطر و المپيک 2020 توکيو خبرهاي زيادي از کشته شدن کارگران در کارگاه‌ها منتشر شد و آن چه مشخص است اين که در بيشتر اين کارگاه‌ها شرايط زندگي براي کارگران بسيار سخت است و ساعت‌هاي کاري آنها طولاني‌تر از حد مجاز است.

در چند سال اخير اعتراض‌هاي زيادي به وضعيت کارگران خارجي در قطر شده است. کارگراني که با حداقل امکانات و دستمزد، ساعت‌هاي زيادي در شبانه‌روز کار مي‌کنند و امنيت جاني ندارند. آمارهاي سازمان‌هاي حقوق بشري در پايان سال 2017 نشان مي‌دهد که حداقل 800 هزار کارگر خارجي در قطر در دماي بالاتر از حد مجاز کار مي‌کنند و شرايط آنها مرگبار است.
از سال 2010 تاکنون که ميزباني جام جهاني 2022 به قطر داده شد، حداقل 1200 کارگر جان باخته‌اند.
اين اتفاق در المپيک زمستاني سوچي 2014 نيز رخ داد و حدود 60 کارگر در حاشيه آن بازي‌ها جان خود را از دست دادند. تقريبا هيچ کدام از بازي‌هاي بين‌المللي بزرگ بدون تلفات جاني کارگران نبوده است.
نگراني ديگري که در مسابقات ورزشي بزرگ وجود دارد، احتمال درگيري تماشاگران و کشته شدن تعدادي از آنهاست. در حالي که چند ماه به برگزاري بازي‌هاي جام جهاني 2018 باقي‌ مانده به هواداران انگليسي هشدار داده شده که در سفر به روسيه بسيار مراقب باشند. پيش از اين در بازي‌هاي يورو 2016 تماشاگران روسي و انگليسي با هم درگيري داشته‌اند.
هوليگان‌ها يا تماشاگران آشوب طلب در بيشتر کشورهاي اروپايي شهرت دارند. اتفاقات اخير در مسابقات فوتبال نشان داده است که اين افراد ترسي از خونريزي ندارند. اخيرا در يکي از مسابقات فوتبال در لهستان يک تماشاگر هوليگان با ورود به زمين بازي قصد بريدن سر يکي از بازيکنان را داشت.
پس از برگزاري مسابقات ورزشي آن چه کمتر به آن اشاره مي‌شود و کمتر مورد توجه مسئولان ورزشي قرار مي‌گيرد، مرگ و ميرهايي است که در حاشيه مسابقات اتفاق افتاده است و شايد سختگيري‌هاي بيشتر در زمينه ميزباني‌ها و قانون‌گذاري سرسختانه‌تر براي مقابله با خشونت بتواند مسابقات ورزشي را به چهره زيبايي که از آنها نشان داده مي‌شود نزديک‌تر کند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

روز خوب ايران در دو و ميداني قهرماني آسيا

واقعيتي درباره مسابقه صدف خادم که نميدانيد

صدف خادم 24 ساله اولين دختر ايراني در مسابقات جهاني بوکس

قهرماني احسان حدادي در کاليفرنيا

محروميت مادام العمر مربي کشتي که گوش شاگردانش را مي شکست!

بازگشت آقاي ستاره به تيم ملي واليبال ايران

مهاجرت کشتي گير سرشناس و حضور در تيم ملي جمهوري آذربايجان

درگذشت قهرمان وزنه برداري در روز اول عيد

اعزام تيم ملي وزنه برداري زنان ايران به مسابقات آسيا 2019

خداحافظي جذاب ترين اسکي باز زن از مسابقات! عکس

سوژه شدن مرجان کلهر اسکي باز کشورمان بخاطر اقدام غيرمنتظره اش!

چند نکته درباره چهارمين دوره تورنمنت بين المللي جام فجر

پشت پرده استعفاي اميررضا خادم؛ تلاش پنهاني براي رياست کشتي!

وضعيت پيچيده کشتي بانوان ايران

ادامه رفتار هاي زشت سيد محمد موسوي در ليگ واليبال

شاکي شدن محمد موسوي؛ از اين واليبال مي روم

حرف هاي عجيب کيانوش رستمي در برنامه زنده

خودکشي غيرمنتظره قهرمان دوچرخه سواري زنان در 23 سالگي!! عکس

جنجالي شدن کشيدن کاريکاتور از حرکت سرنا ويليامز! عکس

حذف کاراته از المپيک و جايگزيني برک دنس Break Dance !!

بچه دار شدن محمد بنا در 60 سالگي! + نام فرزندش

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات اتومبيلراني ايران! عکس

حجاب را در المپيک ممنوع کنيد!

4 سال محروميت کشتي گير کشورمان بخاطر دوپينگ

سوژه شدن حرکت ماتريکسي ورزشکار زن ايراني! عکس

حذف غيرمنتظره سرنا ويليامز از تنيس اوپن استراليا

بازگشت قدرتمندانه ماريا شاراپووا پس از دوپينگ و محروميت

شکست غيرمنتظره ماريا شاراپووا در تنيس اوپن استراليا

مصاحبه با دختري که يک قاتل ژاپني است! عکس

برنده مسابقه هيجان انگيز راجر فدرر با سرنا ويليامز که بود؟

2 برنز براي کشتي آزاد ايران در رقابت هاي جهاني

حمله تند سعيد معروف به رئيس فدراسيون واليبال! عکس

چهره ديگر سعيد معروف با ادبياتي زننده!

نتايج ضعيف کشتي فرنگي ايران در 4 وزن نخست قهرماني جهان

افشاگري هاي عجيب فرهاد ظريف در برنامه تلويزيوني درباره واليبال ايران

تيم جودو زنان و مردان پاري سن ژرمن را ببينيد! عکس

کتک زدن محمد موسوي در ديدار جنجالي شهرداري اروميه و پيام مشهد

معرفي سرمربي تيم ملي کشتي آزاد

احسان حدادي بي خيال طلاي المپيک 2020 شود!

احضار سرمربي تيم ملي بانوان براي پاسخگويي

رکوردشکني تيم واليبال بانوان ايران

بهترين خبر براي کشتي فرنگي: محمد بنا سرمربي ايران شد

ماجراي خيانت و ظلم رسول خادم از زبان شاگرد محمد بنا

آزمايش غيرمنتظره دوپينگ از احسان حدادي در منزلش!

قرعه دشوار در کشتي آزاد قهرماني جهان در انتظار ايراني ها

عکس: بُهت حسن يزداني پس از شکست غيرمنتظره مقابل حريف آمريکايي

قرعه ناباورانه در مسابقات کشتي جهاني 2018 براي حسن يزداني

مونا آشفته و مهسا صابري در ليگ ترکيه!

دردسر مائده برهاني در اولين بازي براي تيم ترکيه اي بخاطر داشتن حجاب

محمد موسوي زير حرف خودش زد!