آخرین اخبار

ردپاي جن‌گير مشهور در پرونده مشايي سياسي

ردپاي جن‌گير مشهور در پرونده مشايي

  بزرگنمايي:

چه خبر - «دولت بهار» مدعي شده عباس غفاري در حال افزايش فشار بر رحيم‌مشايي است

اواخر اسفند 96 بود که ياران نزديک احمدي‌نژاد، اسفنديار رحيم‌مشايي و حميد بقايي، بازداشت و زنداني شدند؛ اولي بازداشت است و دوره رسيدگي به پرونده و بازپرسي را مي‌گذراند و دومي 15 سال محکوميت خود را در زندان سپري مي‌کند. هر دو اما خبرسازند؛ بقايي با اعتصاب غذا و مشايي با شايعه‌هايي که درباره روند بازجويي و بازپرسي او منتشر مي‌شود.
چند روز پيش سايت و کانال دولت بهار، متعلق به حاميان احمدي‌نژاد، مدعي شد: «شنيده‌ها حاکي‌ است علي‌رغم گذشت شش روز از پايان بازپرسي و اخذ آخرين دفاعيات... در غياب بازپرس، همچنان به بازجويي از مهندس اسفنديار رحيم‌مشايي ادامه مي‌دهند و در اين راستا از افرادي همچون عباس غفاري براي تشديد فشار روحي و رواني بر ايشان بهره مي‌گيرند». در ادامه اين پيام، دولت بهار توضيح داد که «‌بر اساس قانون، پس از پايان بازپرسي و اخذ آخرين دفاعيات، بايد متهم به بند عمومي منتقل و سپس با تعيين قرار مناسب اعم از وثيقه، کفيل يا قرار التزام، آزاد شود».

جن‌گيرها در بازداشت

فارغ از صحت يا سقم اين ادعا، دوباره نام «عباس غفاري» توجه‌ها را به خود جلب کرد. در چهار سال اول رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد، شايعه‌هاي زيادي درباره او و اطرافيانش مطرح بود؛ يکي از اين شايعه‌ها حضور «رمال» و «جن‌گير» در حلقه نزديک دولت‌ او بود. اين گمانه وقتي تقويت شد که در رقابت‌هاي انتخاباتي سال 88، اين موضوع به‌عنوان نقد از سوي رقيبان رئيس‌ دولت بيان شد. هرچند در آن زمان اين مدعا به‌شدت تکذيب شد، اما يکي، دو سال بيشتر زمان لازم نبود (سال 90) تا اولين وزير اطلاعات احمدي‌نژاد، محسني‌اژه‌اي که البته در اواخر همان دولت كنار گذاشته شده بود، اين‌بار در کسوت سخنگوي قوه‌ قضائيه در کنفرانس مطبوعاتي با تأييد خبر دستگيري دو «جن‌گير»، آنها را «جن‌گير دولتي» بخواند و بگويد: «دو جن‌گير دولتي بازداشت شده‌اند و براي اين افراد کيفرخواست و قرار مجرميت صادر شده و پرونده آنها در حال رسيدگي است». احمدي‌نژاد البته پيش‌تر-حدود يک ماه بعد از بازداشت غفاري- در پاسخ به خبرنگاران گفته بود: «اون‌ها رو که دستگير کردن، خيالشون راحت شد، ول کنيد ديگه. بذاريد دولت به کارش برسه؛ يعني آن سفينه‌اي هم که فرستاديم بالا، کار جن‌ها بود؟».
ارديبهشت سال 90، «ميثم تولايي»، فعال رسانه‌اي اصولگرا، در يادداشتي که در سايت «شفاف» -از رسانه‌هاي حامي و نزديك به محمدباقر قاليباف- منتشر شد، ادعاهاي جديدي مطرح کرد. او با اشاره به بحث احتمال حمله آمريکا به ايران در دوره اول تصدي‌گري احمدي‌نژاد (که در مناظره رضايي و احمدي‌نژاد هم مطرح شده بود)، مدعي شد منبعي آگاه در‌اين‌باره توضيح داده که در بحث حمله نظامي به ايران (که بارها در مقامات بالا مطرح شده بود)، احمدي‌نژاد همواره منکر اين احتمال مي‌شد. تولايي در ادامه مي‌نويسد: «اين مسئول سابق (منبع آگاه) گفت ما بعدا فهميديم بحث غيب‌گويي آقاي خاص (احمدي‌نژاد) از کجا نشئت مي‌گيرد، اما به خاطر نظام حرفي نزديم». نگارنده در انتها خبر دستگيري دو جن‌گير را تأييد مي‌کند تا تيتر نوشته «پرده‌برداري از يک واقعيت» نيز موضوعيت پيدا کند: «اين‌روزها بسياري از دوستان تماس مي‌گيرند يا از طرق مختلف سؤال مي‌کنند که قضاياي دو رمال و جن‌گير چيست و آيا صحت دارد يا خير؟ همين‌جا کوتاه مي‌گويم که ماجرا صحيح است و علي يعقوبي و عباس غفاري هم دستگير شده‌اند».
ماه عسل اصولگرايان پايان يافته بود و هر روز فاصله بهاري‌ها از مابقي اصولگرايان بيشتر مي‌شد. حالا حاميان ديروز نيز دولت را به رمالي و جن‌گيري متهم مي‌کردند. هرقدر اين بحث پردامنه‌تر مي‌شد، توجه‌ها نيز به اسفنديار رحيم‌مشايي بيشتر مي‌شد. وجود جن‌گير در سطوح دولت با کلمه جديد «جريان انحرافي» گره خورد؛ کلمه/برچسبي که نه ابتکار اصلاح‌طلبان که ساخته اصو‌لگرايان بود. هرچند هاشمي‌رفسنجاني در مصاحبه خود با ويژه‌نامه نورورزي 93 «شرق» مدعي شده بود هشت سال پيش گفته بود اين جريان «انحرافي» است، اما به‌ نظر مي‌رسد بايد اعتبار جاانداختن اين کلمه را به اصولگرايان داد. جن‌گيري فرصتي شد براي تسويه‌حساب سياسي و چيزي که در اين بين گم شد، نوع ارتباط دستگيرشدگان با احمدي‌نژاد و مشايي بود.
دولت و حاميانش هرگز اين اتهام‌ها را نپذيرفتند. مهدي کوچک‌زاده فروردين 93 در مصاحبه با «ميزان» هنگامي که بحث به مشايي مي‌رسد، از عباس غفاري نيز نام مي‌برد و مي‌گويد: «آنچه در رسانه مي‌گويند مشايي يک آدم بي‌اخلاق، جن‌گير، رمال، مال‌مردم‌خور، سه‌هزار ميليارد بدزد است، يکي يکي معلوم شد دروغ است. عباس غفاري چه شد؟ بازجوي عباس غفاري در دفتر من در حضور آقايان زارعي، حسينيان، کوثري و بنده گفت «ما از عباس غفاري پرسيده‌ايم شما که کار هم نمي‌کنيد زندگي خود را چگونه مي‌گذرانيد؟ او جواب داد با پولي که مريدانم به من مي‌دهند زندگي مي‌کنم و از او پرسيده‌ايم که مريدان شما چه کساني هستند که او گفته است آخرين‌بار از فلان ‌کس ٢٠ ميليون تومان گرفته‌ام». درحال‌حاضر عباس غفاري چه شده است و کجاست؟ چرا در آن زمان آن‌قدر برجسته شد و امروز هيچ حرفي از او نيست؟ اگر مشايي آن‌قدر که مي‌گفتند پرونده سياهي داشته است، چرا درحال‌حاضر در دستگاه قضائي محاکمه نمي شود؟». کوچک‌زاده در ادامه اين مصاحبه، تأکيد مي‌کند که عباس غفاري در بازجويي هرگونه ارتباط با مشايي را انکار کرده است. سياست در ايران چند چرخ خورد تا کوچک‌زاده نيز بعد از نامزدشدن احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري سال 96، موضع خود را در قبال او تغيير دهد.
گفتني است در همان سال دستگيري اين دو جن‌گير، اعتراف‌هايي از سوي سايت‌هاي نزديک به محمدباقر قاليباف، منتسب به عباس غفاري منتشر شد که از سوي منابع مستقل تأييد نشد. حالا در ابتداي سال 97، «دولت بهار» مدعي شده عباس غفاري در حال افزايش فشار بر اسفنديار رحيم‌مشايي است.


منبع: sharghdaily.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد