آخرین اخبار

تشريح دومين اجلاس روساي جمهوري ايران، ترکيه و روسيه سياسي

تشريح دومين اجلاس روساي جمهوري ايران، ترکيه و روسيه

  بزرگنمايي:

چه خبر - روحاني: نقشه جغرافيايي منطقه نبايد تغيير کند

حسن روحاني رييس‌جمهوري عصر چهارشنبه در نشست خبري روساي جمهوري ايران، روسيه و ترکيه بعد از دور دوم مذاکرات سه کشور درباره تحولات اخير سوريه که در آنکارا برگزار شد، با اشاره به وضعيت منطقه طي سال‌هاي گذشته، اظهار کرد: منطقه ما در سال‌هاي اخير مبتلا به معضل بسيار مهمي به نام تروريسم شد آن هم تروريست‌هايي که از سوي برخي از کشورها تربيت شده بودند و به آنها پول داده مي‌شد و سلاح‌هاي مدرن در اختيارشان قرار مي‌گرفت؛ تروريست‌هايي که مي‌توانستند نفت مردم سوريه را بفروشند، موزه‌هاي گران قيمت اين کشور را منهدم کنند و اشياي آن را در بازار بفروشند.
برخي از کشورهاي بزرگ جهاني از جمله آمريکا نيز مي‌خواستند از گروه‌هاي تروريستي مثل داعش و النصره در اين منطقه به عنوان ابزارشان براي سال‌هاي طولاني استفاده کنند اما ملت‌هاي بزرگي چون ملت سوريه و ملت عراق با کمک کشورهاي دوست اين توطئه بزرگ را خنثي کردند.
امروز ديگر قدرتي به نام داعش وجود ندارد؛ گرچه باقي ‌مانده‌هايي از آنها هنوز در گوشه و کنار وجود دارد. امروز بعد از چند سال اميد مردم منطقه براي مبارزه پيگير عليه تروريسم از هميشه بيشتر شده است.
روحاني با اشاره به اجلاس آستانه روسيه درباره سوريه، گفت: در مسير مبارزه با تروريسم حدود 15 ماه پيش در آستانه اجلاسي تشکيل شد و در آن روندي مورد نظر قرار گرفت که اين روند منتهي شد به نوعي آتش‌بس و کاهش تنش در چهار منطقه سوريه. در اين روند کشورهاي روسيه، ترکيه و ايران نقش اساسي را ايفا کردند و در ضمن برگزاري جلسات فراوان در سطح کارشناسي وزرا، اولين نشست سران را در نوامبر گذشته در سوچي تشکيل دادند.
وي با اشاره به آثار اجلاس سوچي، افزود: از آثار مهم اين اجلاس، تشکيل کنفرانس ملي ميان معارضين سوريه و نمايندگان دولت سوريه در سوچي بود. اين گامي اميدبخش بود که بايد آن را ادامه دهيم. از آن زمان تاکنون تحولات بسيار زيادي در سوريه اتفاق افتاده که برخي خوشايند و برخي نيز تلخ بوده‌اند، اما من خوشحالم که در مجموع امروز اميد مردم سوريه نسبت به گذشته براي صلح بيشتر شده و مردم اميد بيشتري به بازگشت به خانه خود دارند.
بسيار خوشحالم که امروز سران سه کشور در آنکارا، دومين اجلاس را تشکيل دادند. ما در جلسات سه جانبه بحث‌هاي بسيار مفيد و صريح نسبت به سوريه و آينده آن مطرح کرديم که خوشحال‌کننده‌ترين لحظات امروز براي من لحظه‌اي بود که سه کشور توافق کردند بيش از گذشته براي کمک‌رساني به مردم مظلوم سوريه و نجات مجروحين با هم همکاري کنند. اميدوارم اين توافق را در مقام عمل به گونه‌اي اجرا کنيم که بتوانيم مردم مظلوم سوريه به ويژه مجروحان را کمک کنيم.
از ديد جمهوري اسلامي ايران که همواره تکرار کرده‌ايم سوريه، راه‌حل نظامي ندارد، بلکه از راه‌حل سياسي بايد موضوعات سوريه حل و فصل شود و همه بايد کمک کنيم که جنگ در سوريه متوقف و راه‌حل صلح‌آميز دنبال شود و مردم آواره و ستمديده به خانه‌هاي خود باز گردند. بايد همه کمک کنيم که مردم احساس آرامش در زندگي خود داشته باشند.
ما تاکيد مي‌کنيم که تماميت ارضي، حاکميت ملي،‌ وحدت و استقلال سوريه که خواست مردم سوريه نيز هست بايد به عنوان اهداف مهم مورد توجه همگان باشد. بايد مبارزه با تروريسم ادامه يابد و باقيمانده‌هاي آنها از سوريه رانده شوند.
رييس‌جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر اينکه هيچ کشوري حق ندارد براي آينده سوريه تصميم بگيرد، خاطرنشان کرد: کاري که ما بايد انجام دهيم، کمک براي آينده سوريه است. آينده سوريه متعلق به مردم آن است و اين مردم سوريه هستند که در نهايت با راي دادن به اصلاح قانون اساسي و شرکت در يک انتخابات آزاد براي آينده خود تصميم بگيرند.
ما کشورهاي سه‌گانه ضامن روند آستانه به تلاش‌هاي خود ادامه خواهيم داد و روز جشن بزرگ براي منطقه روزي است که پايان جنگ و درگيري در سوريه باشد و تروريست‌ها از اين کشور رخت بربسته باشند و دروازه‌هاي سوريه به روي همه آوارگان باز شود و مردم در يک انتخابات آزاد آينده و سرنوشت خود را تعيين کنند.
روحاني با تقدير از روساي جمهور ترکيه و روسيه جهت حضور در اين اجلاس و اتخاذ تصميمات درباره سوريه تقدير و براي ادامه تلاش‌ها نسبت به برقراري ثبات و امنيت در منطقه اظهار اميدواري کرد.
رييس‌جمهور درباره سياست ايران در قبال تحولات سوريه، گفت: ما معتقديم بايد با تروريست‌ها مبارزه شود و به دولت‌ها و نيروهايي که با تروريست‌ها مقابله مي‌کنند، کمک شود. نقشه جغرافيايي منطقه نبايد تغيير کند و نظرات مردم بايد سرنوشت سوريه را بسازد. اميدواريم نقشه دشمنان براي تجزيه سوريه و نگه داشتن تروريست‌ها در اين کشور ناموفق باشد و به زودي شاهد منطقه امن و سوريه امن باشيم.
رييس‌جمهوري ايران در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت آوارگان سوريه با اشاره به اينکه کشورهايي که از آوارگان سوريه کمک و نگهداري کردند بايد مورد تقدير و تشکر قرار گيرند، اظهار کرد: من در اين زمينه از جمله از ترکيه تشکر مي‌کنم که بار سختي را تحمل کرد و شايد ما در ايران بيشتر درک کنيم که اين بار چقدر سنگين است.
در ايران بيش از 39 سال است که بيش از سه ميليون مهاجر افغاني زندگي مي‌کنند و بيش از 20 هزار افغاني در دانشگاه‌هاي ما تحصيل مي‌کنند و 300 هزار کودک افغاني نيز به طور رايگان در مدارس ما مشغول تحصيل هستند.
به هر حال اين کار، کار مهمي است و کشورهاي اروپايي هم در اين زمينه بايد کمک کنند و اگر قول دادند بايد آن را کامل عملي کنند.

پوتين:هدف ما از نشست سه‌جانبه، ايجاد امنيت و ثبات در سوريه است

ولاديمير پوتين در نشست خبري سه‌جانبه روساي جمهوري روسيه، ترکيه و ايران که پس از دور دوم مذاکرات اين سه کشور درباره تحولات جديد سوريه انجام شد، با اشاره به اينکه مذاکرات سه‌جانبه در محيطي بسيار مثبت برگزار شد و نتايجي بسيار مفيد داشت، اظهار کرد: ما مساله سوريه را از ابعاد مختلف بررسي کرديم و هدف ما ايجاد امنيت و ثبات در اين کشور است.
روسيه، ‌ترکيه و ايران بسيار مشتاق مشارکت داشتن در تقويت حاکميت سوريه و حفظ استقلال آن هستند و جامعه جهاني نيز بايد در اين زمينه با ما همکاري کند تا وحدت خاک، استقلال و حاکميت اين کشور به ثبات برسد.
رييس‌جمهوري روسيه با بيان اينکه ما به طور کلي درباره گام‌هايي که به حل بحران سوريه کمک مي‌کند، بحث کرديم، گفت: ما در اين زمينه گفت‌وگو کرديم که تاسيسات زيربنايي سوريه بايد بازسازي شود و براي آن به عمليات آستانه توجه بزرگي براي حل بحران سوريه از نظر سياسي داريم.
در همين چارچوب از گفت‌وگوي ملي سوريه که در سوچي برگزار شد و نتايج مثبتي را در آن شاهد بوديم تقدير مي‌کنيم چرا که همه اين نشست‌ها در چارچوب توافق‌هايي است که در سمت و سوي حل بحران سوريه حرکت مي‌کند و ما به آن دست يافتيم و تاکيد مي‌کنم که مردم اين کشور خودشان بايد سرنوشت‌شان را تعيين کنند.
پوتين با اشاره به مساله انتخابات و برگزاري آن در سوريه، اظهار کرد: مساله انتخابات نبايد سياسي شود و همه کشورها بايد به حل بحران انساني در سوريه و مشخص شدن وضعيت اين کشور و به ثبات رسيدن آن کمک کنند.
رييس‌جمهوري روسيه با اشاره به عملياتي که در غوطه شرقي انجام مي‌شود، اظهار کرد: ما عمليات بي‌نظيري را براي خروج آوارگان و نيروهاي مسلحي که حاضر نبودند سلاح‌هايشان را روي زمين بگذارند انجام داديم و پس از اين هم شهروندان ترکيه و روسيه کمک‌هاي خود را به اين کشور بيشتر خواهند کرد.
وي در پايان با اشاره به سخنان رييس‌جمهور روحاني،‌ اظهار کرد: امروز نيز رييس‌جمهوري ايران تدابيري را براي تبادل اسرا که از پيش مشخص شده بود اعلام کردند و مي‌کوشيم که بعد از حل بحران سوريه کار بازسازي زيرساخت‌هاي اين کشور را انجام دهيم که روسيه در اين زمينه اعلام آمادگي شرکت‌هاي خود را براي انجام اين مهم اظهار مي‌کند.

اردوغان:امنيت سوريه يعني امنيت ترکيه

رجب طيب اردوغان طي سخناني در نشست خبري روساي جمهوري ايران، روسيه و ترکيه بعد از دور دوم مذاکرات سه کشور درباره تحولات اخير سوريه، اظهار کرد: با توجه به اينکه در موضوع سوريه به يک وحدت سه‌جانبه رسيده‌ايم تمام تلاش‌مان بايد اين باشد که اين موضوع را مورد توجه قرار دهيم و در مورد سوريه تحت هر شرايطي استقلال خاک و نابود کردن تروريست‌ها در آنجا را مورد توجه داشته باشيم.
ترکيه براي نابودي تروريست‌ها گام‌هاي بزرگي برداشت و هنوز هم به دنبال برخورد با تروريست‌هايي است که در خاک سوريه باقي مانده‌اند.
اردوغان با بيان اينکه ترکيه همواره توجه دارد که بايد تماميت ارضي سوريه حفظ شود، اظهار کرد: نه تنها بايد اين موضوع را مورد توجه قرار دهيم و نيز تروريست‌ها را از سوريه بيرون کنيم، بلکه بايد زيرساخت‌هاي نابود شده اين کشور را هم آباد سازيم و در اين زمينه هر کمکي که مي‌توانيم انجام دهيم.
ما توجه داريم که بايد حفظ سلامت مردم سوريه مورد توجه قرار گيرد و بايد به دنبال کارهاي لازم براي رسيدگي به اين موضوع باشيم.
رييس‌جمهوري ترکيه با بيان اينکه تمامي دوستان رسانه‌اي ما بايد اين را بدانند که گروه‌هاي حاضر در شمال سوريه نيز بايد از اين منطقه خارج شوند، اظهار کرد: در اصل تفاوتي ميان داعش و ساير گروه‌هاي تروريستي نيست و بايد بدانيم که موضوع جنگ در سوريه با داعش شروع شد اما ساير گروه‌هاي تروريستي نيز به اصطلاح خواستند از آب گل‌آلود ماهي بگيرند و خود را وارد اين منطقه کردند.
وي با اشاره به وجود کيلومترها مرز مشترک ميان ترکيه و سوريه، اظهار کرد: ما در مرزهاي خودمان هم که به سوريه منتهي مي‌شود کنترل‌هاي لازم را داشته و خواهيم داشت و تاکيد مي‌کنيم که اگر سوريه آرام گيرد ما هم آرام مي‌گيريم چرا که با اين کشور صدها کيلومتر مرز مشترک داريم و امنيت سوريه يعني امنيت ترکيه.
اردوغان با بيان اينکه نيروهاي ترکيه همواره توجه داشتند که در مناطق جنگي افراد غيرمسلح آسيب نبينند، اظهار کرد: بحراني که در اين منطقه وجود دارد را بايد از ميان ببريم و تمامي اتفاقات خونباري که در سوريه اتفاق افتاد باعث ناراحتي ما شده است و تمامي کمک‌ها را بايد براي حل اين بحران و آبادي مجدد سوريه انجام دهيم.
اجازه نمي‌دهيم که امنيت ما به خطر بيفتد و هر چه که توان داشته باشيم به کار مي‌گيريم تا اين موضوعات را حل کنيم و اصرار داريم که تنها راه‌حل بحران سوريه، اعتماد ديپلماتيک و پشت ميز مذاکره نشستن است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد