آخرین اخبار

زيباکلام: مشکل تلگرام هماني است که BBC فارسي و راديو فردا دارند سياسي

زيباکلام: مشکل تلگرام هماني است که BBC فارسي و راديو فردا دارند

  بزرگنمايي:

چه خبر - زيباکلام: 40 سال است با هر وسيله ارتباطي مخالفت مي کنند

صادق زيباکلام استاد علوم سياسي دانشگاه درباره فيلترينگ تلگرام اظهار کرد: نزديک به چهل سال است که نظام جمهوري اسلامي ايران با هر دستگاه و وسيله‌اي که قابليت ارسال پيامي را داشته باشد که برخلاف خواسته جمهوري اسلامي باشد، مخالفت مي‌کند. او ادامه داد: در يک مقطعي با راديوها تحت عنوان راديوهاي بيگانه مخالفت مي‌کردند. در حالي که در دوران انقلاب، رژيم شاه بي‌بي‌سي فارسي را متهم مي‌کرد به اين‌که مخصوصاً از طرف دولت انگلستان قصد دارد مردم ايران را عليه رژيم شاه تشويق مي‌کند که به پا خيزند. يعني 34 ميليون ايراني هر شب ساعت هفت و نيم با هر بدبختي که شده خود را به راديو موج‌کوتاه مي‌رساندند تا بتوانند که از آخرين تحولات، راهپيمايي‌ها، مبارزه‌هاي گروه‌هاي مختلف و آخرين اعلاميه‌هاي آيت‌الله خميني باخبر شوند.
زيباکلام گفت: نکته جالب اين است که بعد از انقلاب چون فضاي کشور باز بود، مثل سابق کسي به بي‌بي‌سي، دويچه ولِه و يا صداي آمريکا گوش نمي‌داد، اما به‌تدريج که فضا بسته شد، دوباره مثل دوران انقلاب اين راديوها مشتري پيدا کردند و نظام جمهوري اسلامي هم به‌جاي اينکه اين سؤال را بپرسد که چرا بي‌بي‌سي دوباره موردتوجه قرارگرفته است، گفت اين راديو بيگانه است. يعني برخوردي که رژيم شاه با راديوهاي فارسي‌زبان خارجي داشت، جمهوري اسلامي هم همان نحوه برخورد را تکرار کرد. حتي کساني را که بعضاً با بي‌بي‌سي همکاري مي‌کردند، جاسوس خواندند.
اين استاد دانشگاه تهران تصريح کرد: من يادم هست که سال 70 وقتي تحصيل در مقطع دکتري را در انگلستان تمام کردم، همه لوازم شخصي خود را به ايران آوردم. نکته جالب اين است که در گمرک تنها به دنبال ويدئو بودند. يعني اگر مطمئن مي‌شدند که ويدئو نداري اصلاً به چمدان‌ها نگاه نمي‌کردند. چرا؟ پاسخ واضح است براي اينکه ويدئو قادر بود فيلم‌هايي را که ازنظر جمهوري اسلامي خوب نيستند پخش کند. کم‌کم عصر ماهواره فرارسيد و ماهواره‌هايي که برنامه فارسي‌زبان پخش مي‌کردند پيدا شدند و ديديم که چقدر دردسر بود. چقدر نيروي انتظامي به پشت‌بام‌ها حمله کردند و ديش‌هاي ماهواره را ضبط کردند و بعد تکنولوژي پيشرفت کرد و فضاي مجازي به ميان آمد. او افزود:‌ نسبت به فضاي مجازي هم واکنش نشان دادند و سعي کردند که فيس بوک و بعد وايبر را کنترل کنند. روي بي‌بي‌سي فارسي ماهواره هم انواع پارازيت‌ها را که براي سلامتي انسان مضر است، ارسال کردند و حالا به سر وقت تلگرام آمده‌اند.
زيباکلام گفت: اين چيزهايي که درباره تلگرام مطرح مي‌کنند خنده‌دار است. علاءالدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي گفته بود که تلگرام منبع و منشأ جاسوسي است و اضافه کرده بود که نخست‌وزير انگلستان معتقد است که تلگرام منبع تروريست است. من توئيت کردم که آيا شما در موارد ديگر هم به حرف نخست‌وزير انگلستان رجوع مي‌کنيد؟ و اگر خانم ترزا مي چيزي بگويد شما آن را قبول مي‌کنيد؟
اين استاد دانشگاه اظهار کرد: يکي ديگر از مسئولين گفته‌اند که تلگرام تهديدي عليه اقتصاد ملي است. تلگرام مي‌خواهد اقتصاد ملي را نابود کند. فردا ممکن است که بگويند که تلگرام ابزاري است که داعش از آن استفاده مي‌کند. تمام اين ضدونقيض‌ها که درباره فرستنده‌هاي فارسي‌زبان، ماهواره، ويدئو و حالا تلگرام گفته مي‌شود، همه‌اش به خاطر يک نکته بنيادي است. نکته اين است که حکومت جمهوري اسلامي روي همه اين‌ها کنترلي نداشته است و براي همين بود که دنبال ويدئو مي‌گشتند. چون روي ماهواره کنترلي نداشتند به پشت‌بام‌ها حمله مي‌کردند.
حکومت‌هايي مثل جمهوري اسلامي فقط يک قول را مي‌پذيرند آن‌هم قول خودشان است. تلگرام نه تهديد ملي، نه امنيتي و نه محل پرورش و زادوولد تروريست است. مشکل اساسي تلگرام هماني است که بي‌بي‌سي فارسي و راديو فردا دارند. يعني آن‌ها مطالبي را مي‌گويند که با آنچه حکومت مي‌گويد، مغايرت دارد. حکومت مي‌گويد که دليل فلان حادثه اين بوده اما بعد در تلگرام معلوم مي‌شود که دليل چيز ديگري بوده است. مشکل اساسي تلگرام اين است که شما مي‌توانيد مغاير با آنچه نظر حکومت است صحبت کنيد. اما نظام ما برخلاف جهت آب حرکت مي‌کند. برفرض که تلگرام را هم فيلتر کردند اما بعد چيزي ديگري پيدا مي‌شود که نمي‌توان آن را فيلتر کرد.
نظام بايد بپذيرد که صدايي غير از خودش بايد وجود داشته باشد. نظام بايد بپذيرد که يک کشور هشتادميليوني را نمي‌توان فقط با يک حرف آن‌هم حرف حکومت اداره کرد. نظرات و اقوال ديگر هم مي‌توانند در جامعه وجود داشته باشند، همان‌گونه که در ژاپن، هند، مالزي و نروژ اين موضوع پذيرفته‌شده است. چرا در اين کشورها مشکلي با تلگرام وجود ندارد؟ چون پذيرفته‌اند که سخني غير ازنظر حکومت هم وجود دارد.


منبع: etemaadonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد