آخرین اخبار

مافياي واردات عليه توليد داخل مبالغ هنگفتي خرج مي کند اقتصادي

مافياي واردات عليه توليد داخل مبالغ هنگفتي خرج مي کند

  بزرگنمايي:

چه خبر - «مافياي واردات» چوب لاي چرخ توليد داخل مي‌گذارد

مقام معظم رهبري در بيانات ابتداي سال در مشهد الرضا(ع) با بيان اينکه حمايت از کالاي ايراني الزاماتي دارد افزودند:« يکي از الزامات، مديريّت جدّي واردات از سوي دولت است. دولتي‌ها بايد به‌طورجدّي واردات را مديريّت کنند. اجناسي که در داخل توليد مي شود يا قابل توليد شدن است، بايد حتماً از خارج وارد نشود. به بنده مراجعه ميکنند، موارد زيادي شکايت ميکنند ميگويند ما اين کارخانه را ايجاد کرده‌ايم، اين محصول را توليد کرده‌ايم، به ‌مجرّد اينکه اين محصول خواست بيايد بازار، يک‌وقت ديديم درِ گمرک باز شد، از خارج، مشابه اين جنس وارد شد! موجب ميشود که بسياري‌ از کارخانجات ما از اين‌جهت ناکام بمانند؛ بعضي ورشکسته بشوند و مشکلات برايشان به وجود بيايد. بايستي حتماً اين واردات مورد توجّه قرار بگيرد و مديريّت بشود از سوي دولت.» در اين رابطه با حسينعلي حاجي دليگاني، عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي براي واکاوي بيشتر گفت‌و‌گو کرديم:
وي با بيان اينکه دولت نبايد به ته لنجي، کوله بري و چمدان همراه مسافر به چشم اشتغال نگاه کند گفت: چرا که بخش عظيمي از واردات بي رويه و قاچاق از اين سه طريق وارد کشور مي‌شود و در اين زمينه بايد قوانين و مقررات شفاف سازي شود.

وظيفه مجلس رصد مداوم و اصلاح قوانين براي جلوگيري از سوء استفاده مافياي واردات است

حاجي دليگاني با اشاره اينکه مجلس نيز در مبارزه با قاچاق نقش دارد گفت: اکنون خلاء هاي قانوني وجود دارد و قوانيني نيز وجود دارد که دور زده مي شود به اين جهات مجلس بايد قوانين را به صورت مداوم رصد کند و بررسي کند تا با مواردي که باعث سوء استفاده مافياي وارد کنندگان مي شود، متوجه شوند و جلوي آن را با اصلاح قانون بگيرند.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه نقش ديگري که مجلس شوراي اسلامي دارد نقش نظارتي آن است گفت: مجلس وظيفه دارد نظارت خود را بر اجراي صحيح قانون به عمل بياورد.
حاجي دليگاني با بيان اينکه وظيفه دستگاه قضايي نيز اين است که امنيت قضايي براي توليد کنندگان و کار آفرينان فراهم کند گفت: نقش ديگري که در حمايت از کالاي ايراني دستگاه قضايي مي‌تواند داشته باشد نقش بخش تعزيرات حکومتي است که زير مجموعه دستگاه قضايي است و بايستي که در بخش واردات کالاهاي خارجي که وارد کشور مي شود و براي عرضه به بازار کشور انتقال پيدا مي‌کند بر روي آنها نظارت بيشتري کند تا کالاهاي خارجي براي ورود با محدوديتهاي بيشتري مواجه شوند.

ضرورت حمايت دستگاه قضايي از توليد کنندگان

وي با بيان اينکه دستگاه هاي قضايي و تک تک قضات محترم به توليد و توليد کنندگان بايد توجه، عنايت و حمايت ويژه اي در نظر داشته باشند نه اينکه با مديري که کار آفريني کرده يا در بخش توليد سرمايه‌گذاري کرده برخوردي صورت گيرد که از توليد پشيمان شود که بخواهد توليد انجام دهد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه وظيفه رسانه‌ها اين است که در اين زمينه الگو دهي کنند و نمونه‌هاي موفق در زمينه کار آفريني را به جامعه معرفي کنند گفت: بايد رسانه‌ها سراغ نخبگان بروند تا هم تشويقي براي آنها محسوب شود و هم زمينه‌اي براي الگو دهي به جامعه شود. شرايط بايد به گونه اي شود که تا هر ايراني به اينکه کالاي ايراني مي خرد افتخار کند.

4 اقدامي که مافياي واردات بر عليه توليد کشور انجام مي‌دهد

وي در پاسخ به اين سؤال که نقش دستهاي پشت پرده در واردات بي رويه يا به عبارت بهتر قاچاق کالا چقدر است گفت: اين مورد مسأله‌اي است که متأسفانه وجود دارد و يک عده‌اي در کشور هستند که مافياي واردات هستند.
حاجي دليگاني با تذکر به اينکه مافياي واردات به صورت موازي اقدامات گوناگوني را بر عليه توليد داخلي انجام مي دهد گفت: اکنون وارد کنندگان تشکل بسيار فعالي دارند اما چنين تشکلي براي توليد کنندگان، توزيع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان وجود ندارد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ديگر اقدام مافياي واردات بر عليه توليد کشور گفت: نسبت به واردات کالا به صورت مهندسي عمل مي‌کنند آنها سعي مي‌کنند با بررسي قوانين خلاء هاي قانوني را شناسايي کنند و سعي مي‌کنند قوانين را دور بزنند.
حاجي دليگاني از اقدامات ديگر مافياي واردات را استفاده از قدرت لابي‌گري دانست و افزود:‌ آنها قدرت لابي‌گري فوق‌العاده‌اي با مسئولان و نمايندگان مجلس دارند که لابي‌هاي مختلفي را از تصميم گيران تا تصميم سازان انجام مي دهند.
همين قدرت لابي گري باعث شده است که اکنون کمترين ميزان پرداخت مالياتي را داشته باشند.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي از ديگر اقدامات اين گروه را استخدام افرادي به عنوان کارشناس و مشاور دانست و افزود: کار اين اشخاص تهيه گزارشهايي است تا به جامعه القا کند پيوستن به سازمان تجارت جهاني تنها راه نجات اقتصاد کشور است و اين را راهي معرفي کند که همه دنيا آن را دنبال مي‌کند.
اما واقعيت اين است که شرايط جامعه جهاني در حال حاضر عکس اين قضيه است و همه دنيا حمايت از کالاي خود را در اولويت مي‌بينند و بسياري از مناقشه‌هاي اقتصادي کشورها نيز به همين جهت است.

نقش مافياي واردات در فرهنگ سازي بر عليه توليد داخل

حاجي دليگاني با بيان اينکه مافياي واردات يک نقش جامعي از واردات در کشور دارد گفت: سعي آنها اين است که به انواع روشهاي متقلبانه و غير متقلبانه واردات به کشور را تشويق و ترغيب کنند و به لحاظ فرهنگ سازي در اين زمينه نيز متحمل هزينه‌هاي زيادي مي‌شوند و مرتب ناتوانايي کالاي ايراني را به جامعه القا مي‌کنند.
اين مافياي واردات با توجه به منافع مشترکي که با کشورهاي وارد کننده کالا دارند زد بندهايي نيز با آن کشورها دارند تا وضعيت فعلي واردات استمرار پيدا کند و توليد داخلي مزاحم آن نشود.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش که بحث الحاق به کنوانسيونهاي مختلف بين المللي بيشتر به جهت نفوذ چنين افرادي در دستگاه تصميم گير است يا ديد غلط حاکم و به تبع مشاورهاي نادرست در اين زمينه است گفت: مسئله اولي که در اين زمينه مطرح است دوري از شعور شعار ما مي‌توانيم است.
دليل عدم درک شعار «ما مي‌توانيم» در برخي مسئولان اين است که منافع‌اشان در واردات است يا برخي از آنها دو تابعيتي هستند و آنچنان که بايد و شايسته است نسبت به کشور علاقه و تعلق خاطر از دست داده اند.

برخي مسئولان به جهت منافع شخصي خواهان نقش منفعل به اسم تجارت آزاد جهاني اند

وي با اشاره به اينکه نسخه‌ي شفا بخش مسئولاني که توانايي کشور را باور ندارند پيوشتن به اقتصاد جهاني و انواع و اقسام کنوانسيون هاست گفت: نکته اي که آنها به کرار به آن اشاره مي‌کنند و به جامعه القا مي‌کنند پيوشتن به اقتصاد جهاني است و خواهان بازي کردن نقش منفعل به اسم تجارت آزاد در اقتصاد جهاني هستند
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در حالي اين نسخه به جامعه القا مي‌شود که بنيان‌گذران آن يعني کشورهاي اروپايي و آمريکايي نسخه‌اي که براي خود اجرا مي‌کنند ابتدا تجهيز توليد داخلي و سپس حضور در اقتصاد جهاني است.


مبنع: tasnimnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي