آخرین اخبار

تنها 9 ماه براي 97 هواپيماي گرفته نشده باقي مانده اقتصادي

تنها 9 ماه براي 97 هواپيماي گرفته نشده باقي مانده

  بزرگنمايي:

چه خبر - مجوز اوفک تنها 8 ماه ديگر فرصت دارد/ فقط 3 ايرباس گرفتيم

در حالي که قرار بود تا پايان سال 2017 ميلادي، 4 فروند هواپيماي ايرباس 320 و تا پايان 2018 نيز 5 فروند ايرباس 321 به ايران اير تحويل شود، به دليل ناتواني وزارت راه و شهرسازي در تأمين منابع مالي خريد هواپيماها، تا کنون تنها 3 فروند ايرباس ـ شامل 2 ايرباس 320 و يک ايرباس 330 ـ وارد کشور شده است که تا رسيدن به 100 فروند سفارشي، همچنان 97 فروند فاصله داريم. اين در حالي است که اگر ايران اير توانسته بود منابع مالي لازم را تهيه کند، تا کنون 7 تا 10 فروند ايرباس در آسمان ايران در پرواز بود.
با اين حال اگرچه مجوز دفتر کنترل دارايي هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريکا (اوفک OFAC) براي همه 100 فروند ايرباس، 80 فروند بوئينگ و 20 فروند اي تي آر صادر شده، اما اعتبار زماني آن تا پايان سال 2018 ميلادي (10 دي 1397) است که تنها 9 ماه ديگر به پايان مي رسد. مجوزي که معلوم نيست تا چند ماه آينده با توجه به روي کار آمدن جان بولتون يکي از افراطيون ضد ايراني به عنوان مشاور امنيت ملي کاخ سفيد و نيز تهديدات ترامپ بار ديگر تمديد شود يا خير.
فرزانه شرفبافي مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) نيز 25 اسفند ماه 96 که همراه با هيئت ديپلماتيک ايراني به رياست سيد عباس عراقچي در يازدهمين نشست کميسيون برجام با حضور کشورهاي عضو 1+5 (آمريکا، فرانسه، روسيه، انگلستان، چين و آلمان) در وين شرکت کرده بود، در پايان اين نشست نه تنها اميدوارانه اظهار نظر نکرد، بلکه در مصاحبه اي کوتاه گفت: در اين جلسه درباره مجوزهاي اداره خزانه‌داري و دفتر کنترل اموال خارجي آمريکا (OFAC) در بخش هوايي صحبت شد و مشکلات مربوط به لغو تحريم‌ها در بخش هوايي را مطرح کرديم.
اين اظهارات مقام ارشد صنعت هوانوردي کشور در حالي است که برايان هوک مدير بخش سياست‌گذاري وزارت خارجه آمريکا در حاشيه نشست اخير کميسيون مشترک برجام در وين و پس از حضور در نشستي که شرفبافي مديرعامل ايران اير به نمايندگي از وزارت راه و شهرسازي در آن حضور داشت، اعلام کرد: در دولت ترامپ ما هيچ مجوز فروش هواپيما براي ايران صادر نکرده‌ايم. مجوزهايي که قبلاً صادر شده‌اند همچنان اعتبار دارند، ولي ما قصد نداريم اجازه دهيم مجوزهاي ما نقشي در فعاليت‌هاي ثبات‌زداي ايران در منطقه داشته باشد.
به نظر مي رسد مجموعه اين اظهارات غيراميدوارانه نشان دهنده تلاش آمريکا براي جلوگيري از تمديد مجوز اوفک براي فروش هواپيما از سوي سه شرکت ايرباس، بوئينگ و اي تي آر به ايران باشد.البته نهم دي ماه 96 نماينده شرکت ايتاليايي ـ فرانسوي اي تي آر در نشست خبري ورود هفتمين و هشتمين هواپيماي اي تي آر 72 ـ 600 ايران اير در آشيانه جمهوري اسلامي فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران اعلام کرد: همه 12 فروند باقي مانده تا پايان 2018 به ناوگان هما افزوده مي شوند؛ اما اين اتفاق رخ نداد چرا که در حال حاضر مهم ترين مشکل ايران اير، تأمين مالي براي خريد هواپيماهاي ايرباس و بوئينگ است.
همچنين از مجموع شرايط چنين به نظر مي رسد که ايران اير به دليل تلاش براي توسعه پروازهاي منطقه اي به کشورهاي همسايه، در پي توسعه ناوگان هوايي باريک پيکر است. ترجيح اين شرکت از مجموع بيش از 170 هواپيماي باقي مانده (بيش از 90 ايرباس و 80 بوئينگ) اولويت دادن به تأمين مالي ايرباس هاي باريک پيکر (خانواده A 320) است؛ به خصوص که بيشتر هواپيماهاي بوئينگ برنامه ريزي شده براي خريد، پهن پيکر هستند که براي پروازهاي دوربرد کارآيي دارند.
در حال حاضر وزارت راه و شهرسازي توانسته يک شرکت تأمين مالي داخلي وابسته به بانک عامل بخش مسکن را که وزير راه و شهرسازي نايب رئيس مجمع عمومي اين بانک محسوب مي شود، براي تأمين مالي خريد هواپيماها متقاعد کند. اين در حالي است که اين شرکت سابقه چندان مطرحي در زمينه تأمين مالي هاي بزرگ ندارد و بانک مذکور همچنان در زمينه تأمين مالي وام هاي خريد و ساخت مسکن با مشکل روبه رو است؛ بنابراين تنها راه باقي مانده براي وزارت راه و شهرسازي و تأمين مالي خريد 9 فروند ايرباسي که تا پايان سال 2018 (صرفا 8 ماه آينده) وجود دارد، مذاکره با شرکت هاي بزرگ تأمين مالي خارجي و بين المللي است. به خصوص که سود تسهيلات ليزينگ خارجي با توجه به نرخ داخلي دلار براي ايران اير به صرفه تر و اقتصادي تر از سود تسهيلات شرکت هاي تأمين سرمايه داخلي خواهد بود.


منبع: mehrnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي