آخرین اخبار

ناکارآمدي مديران دولتي در رسيدن به به برنامه هاي توسعه سياسي

ناکارآمدي مديران دولتي در رسيدن به به برنامه هاي توسعه

  بزرگنمايي:

چه خبر - جايگاه ايران به لحاظ حضور زنان در مجلس 134 در دنيا است

جشن روز زن و تقدير از زنان حزب اعتماد ملي ازسوي دفتر اجتماعي اين حزب برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم نجمه گودرزي، رئيس‌دفتر اجتماعي حزب اعتماد ملي با تاکيد بر اينکه با توجه به تغييرات اجتماعي، نقش زنان در مسايل مختلف قابل کتمان نيست، گفت: دين اسلام به درستي هم به نقش زن در خانواده اشاره دارد و هم به حضور زن در جامعه. يعني نه آن نگاه متحجرانه را دارد که زن بايد صرفا در خانه و تحت امر مرد باشد نه آن نگاهي را دارد که زن از مسئوليت خانواده به‌کلي جدا مي‌شود.
او افزود: نگاه امام خميني نيز به زن از همين ديدگاه نشات مي‌گرفت و با نگاه‌هاي سنتي و بعضا متحجرانه در تضاد بود.
در ادامه پروانه مافي با اشاره به اينکه در قانون اساسي به‌طور صريح بر عدالت تاکيد شده است، گفت: در کشور ما 70 سال پيش به موضوع عدالت اجتماعي پرداخته شده است. اين عدالت به عدالت در نقش زن و مرد نيز دلالت دارد. حالا آيا در عين اينکه در مبادي قانوني مشکل نداشته‌ايم و اصرار قانونگذار بر اجراي قانون بوده، چرا موفقيت کامل به دست نيامده است؟
او افزود: علت ناکامي در اجراي قانون و رسيدن به اهداف برنامه‌هاي توسعه را عمدتا در ناکارآمدي مديران اجرايي مشاهده مي‌کنيم. يعني رويکردهاي دولت‌ها ناموفق بوده و نتوانسته مسيري را که قانون تعيين کرده پيش ببرد.
عضو فراکسيون خانواده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه ما با انباشتي از قوانين در امور يکسان مواجه شديم که نياز به تنقيح داشت، اظهار کرد: قوانيني که زياد بودند و همديگر را نقض مي‌کردند و مفري براي کساني بود که مي‌خواستند از راه قانون کار غيرقانوني بکنند در قوانين ما وجود داشته و دارد.
او افزود: با همه اين شرايط در حوزه زنان با مشکل قانون مواجه نيستيم. آنچه که بررسي‌هاي ما در مجلس دهم نشان داد اين بود که نظارتي بر اجراي اين قوانين نبوده است. يکي از ارکان مهم مجلس نظارت است که در مجالس پيشين بسيار ضعيف بوده و عمده وقت به قانونگذاري گذشته‌ است. درحوزه زنان هم به همين ترتيب بوده و گاهي قوانين عليه هم بوده‌اند.
مافي ادامه داد: اما ما چه کرديم و چه بايد بکنيم؟ بايد حرف‌ها به عرصه عمل بيايد و براي اين اولين کاري که در مجلس کرديم بحث عدالت جنسيتي بود که در قانون برنامه ششم‌ گذاشتيم. در ابتدا با مقاومت و مخالفت برخي مردهاي مجلس رو‌به‌رو بوديم. بعد ريشه‌يابي کرديم ديديم برخي از مخالفان رويکرد منفي‌اي ندارند و متوجه شديم روي مفهوم‌سازي مشکل داريم.
اين نماينده مجلس توضيح داد: برايشان سوال بود که يعني چه عدالت جنسيتي؟ يعني همه مردها بروند زن‌ها بيايند؟ ما جلسه بحث و مذاکره گذاشتيم که اين عدالت جنسيتي چيزي است که در قانون آمده، امام گفته، قانون گفته و مخالفتي با دين نيز ندارد. به هر حال اين قانون در برنامه جا گرفت که اين يک شاهرگ است.
مافي تاکيد کرد: علاوه بر اينکه نهادهاي فکري و عقيدتي ما مي‌گفت بايد اين کار انجام شود تا تبعيض از بين برود، محاسباتي که دنيا و سازمان‌هاي بين‌المللي براي سنجيدن کشورها دارند حضور زنان در عرصه هاي مختلف را به‌عنوان يک شاخص اساسي و متقن ‌مورد توجه قرار مي‌دهند. بخشي هم برمي‌گردد به حضور زنان در عرصه‌هاي مديريتي.
نماينده تهران در مجلس با اشاره به اينکه الان در دنيا ‌نزديک 8 درصد مناصب رياست قوه مقننه به زن‌ها سپرده شده است، گفت: يعني در دنيا هم وضعيت مطلوب و نرمال نيست، اما ما فاصله نسبتا جدي با همين وضعيت جهان داريم. بد است که از ميان 190 کشور جايگاه ما 134 به لحاظ حضور زنان در مجلس است. تازه تلاش‌هاي زيادي شده تا به اينجا رسيده‌ايم. خب اين شاخص‌ها در محاسبات بين‌المللي تاثير دارد و بودجه‌هاي ما را کاهش مي دهد.
مافي با بيان اينکه وضعيت اميدبخش و رو به بهبود است، اظهار کرد: مثلا در حوزه اجرا، بعد از ابلاغ زئيس‌جمهوري مبني بر اينکه تا پايان برنامه به اندازه 30 درصد مشاغل در اختيار زنان باشد، مي‌بينيم که تغييرات کندي در حال رخ دادن است. مهم اين است که جا بيفتد. پس شرايط ما رو به بهبود است؛ هرچند که انتظارات زياد و به حق است.
مافي افزود: به اين فکر افتاديم که الگوي اشتغال زنان الگوي بومي مناسبي که به هر دو نقش زن‌ نگاه عام داشته باشد و شرايطي را ايجاد کند که زنان هر دو نقش را ايفا کنند نيست و مي‌بايست الگوي مناسب ديگري طراحي شود. با مراکز پژوهشي و دانشگاه‌ها مثل پژوهشگاه زنان و خانواده دانشگاه الزهرا، تهران و... که سالها عقبه تلاش‌هاي آکادميک دارند مذاکره کرديم و همه را در فراکسيون خانواده که در کنار فراکسيون زنان ايجاد کرديم تا از نيروي مردان هم استفاده کنيم، جمع کرديم. تخصصي وارد شديم و از تجارب گذشتگان استفاده کرديم. ما مي‌خواهيم 30 درصد تا پايان برنامه ششم عملياتي شود و بعد در برنامه هفتم روي 50 درصد برويم. البته معني‌اش اين نيست که آنچه در برنامه هست قطعا عملياتي شود، اما تلاشمان را مي‌کنيم.
اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنانش گفت: دنيا به سمتي مي‌رود که زنان براي اداره جهان آماده مي‌شوند. ما بايد براي اين آينده از الان برنامه داشته باشيم و پيش‌بيني کنيم.
او اظهار کرد: بحث عدالت جنسيتي بالاخره جا افتاد و در قانون آمد و اين روزها بهانه‌هاي خوبي است که به آينده فکر کنيم. حضرت فاطمه زهرا در سخنراني‌ها آينده جامعه اسلامي آن روز را پيش‌بيني مي‌کند و درباره آينده حرف مي‌زند.
مافي تاکيد کرد: يک‌ نگاه بلند و توسعه‌گرا به آينده فکر مي‌کند و ما بايد طراحي و برنامه‌ريزي داشته باشيم.
عضو فراکسيون اميد مجلس در ادامه با بيان اينکه جامعه ما نشاطش کم است و زنان ما نيز نشاطشان کمتر است، گفت: از طرفي ما بلد نيستيم چطوري شادي کنيم مثل همين جريان مراسم شهرداري.
مافي همچنين اظهار کرد: امروز دنيا به خانواده برگشته است. يک سال‌هايي اروپايي ها مسيرهاي خلاف خانواده رفتند، اما امروز اين طور نيست و به خانواده برگشته‌اند.
در پايان اين مراسم از زنان حزب اعتماد ملي با حضور اسماعيل گرامي‌مقدم سخنگوي حزب، تعدادي از اعضاي شوراي مرکزي و پروانه مافي تقدير به عمل آمد و هدايايي به آنها تقديم شد.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد