آخرین اخبار

وکيل سيدامامي: همچنان دليل بازداشت سيد امامي براي ما مشخص نيست سياسي

وکيل سيدامامي: همچنان دليل بازداشت سيد امامي براي ما مشخص نيست

  بزرگنمايي:

چه خبر - هنوز خودکشي کاووس سيدامامي را نپذيرفته ايم

اين برنامه خانواده سيدامامي را بسيار رنجانده و وکيل خانواده به «شرق» مي‌گويد: «روا نيست تا مراحل حقوقي و قانوني به اتمام نرسيده و اتهام‌ها در دادگاه مسجل نشده است، رسانه ملي تصاويري را چنين بي‌پروا به نمايش بگذارد و مواردي را مطرح کند».
آرش کيخسروي، از وکلاي خانواده کاووس سيدامامي، تأکيد دارد: «بيانيه داده‌ايم و وضعيت پرونده را به‌طور کلي اعلام کرده‌ايم. اقدام صداوسيما و برنامه ٢٠:٣٠ در پخش آن برنامه خلاف نص صريح قانون است و هتک حرمت متوفي و خانواده ايشان محسوب مي‌شود. اين اقدام جاي تأمل دارد».
او همچنين گفته: «ما لايحه‌اي تنظيم کرده‌ايم. هنوز هيچ جرمي عليه کاووس سيدامامي به اثبات نرسيده که براي ساخت برنامه و تحت تأثير قراردادن افکار عمومي برنامه تلوزيوني تدوين شود».

سخن بروجردي صحيح نبود

علاءالدين بروجردي، رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس، پيش‌تر به فارس خبر داده بود خانواده سيدامامي درخواستي براي کالبدشکافي نداشته‌‌اند و خودکشي او را تأييد کرده‌اند: «خانواده او اين اتفاق را {خودکشي} پذيرفته‌اند؛ بنابراين درخواست کالبدشکافي هم نکرده‌اند».
کيخسروي نکته مطرح‌شده از سوي رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس را رد کرده و مي‌گويد: «خانواده تا اينجاي کار مسئله خودکشي را تأييد نکرده‌اند. چطور مي‌شود هنوز نتيجه پزشکي قانوني نيامده، مسئله تأييد شود. درباره کالبدشکافي نيز حرف جناب بروجردي درست نيست. خانواده از همان ابتدا درخواست کالبدشکافي داد». او همچنين افزوده: «کالبدشکافي زير نظر پزشکي قانوني انجام شده و حالا منتظريم نتيجه پزشکي قانوني اعلام شود».

فيلم را فقط وکلا و فرزند سيدامامي ديده‌‌اند

کيخسروي همچنين گفته: «فيلم تنها از سوي يکي از پسران آقاي سيدامامي {رامين} و وکلاي ايشان رؤيت شده است و هيچ‌کس ديگري از خانواده فيلم را نديده است». او همچنين درباره مصاحبه کامران سيدامامي با صداوسيما که گفته بود «جنازه رؤيت شده و خودکشي از طريق حلق‌آويز‌کردن کاملا مشهود است»، چنين تحليلي دارد: «مطلع نيستيم آن مصاحبه با درخواست چه کسي انجام شده است. اينکه چه نهادي صحبت کرده و چه فردي مصاحبه را انجام داده؟».
وکيل پرونده سيدامامي درباره مراحل پيگيري پرونده نيز اين‌چنين توضيح داده: «هنوز در جريان ابعاد پرونده امنيتي نيستيم و اميدواريم اين پرونده سريع‌تر در دادسراي امور جنايي مطرح شود. هنوز دلايل اينکه چرا مرحوم سيدامامي را بازداشت کرده‌‌اند و چطور با ايشان رفتار شده، براي ما مشخص نيست. تا جايي که مطلع شده‌ايم، آقاي سيدامامي فردي وطن‌پرست و مؤمن بوده و دل در گرو سرزمين خود داشته است. زمان مي‌خواهد تا روند امور حقوقي در دادگاه طي شود».

زير زمين خانه پدري

در مستند ٢٠:٣٠ مطرح شده چند خانه در منطقه دروس در اختيار سيدامامي بوده که از طريق زيرزمين به يکديگر راه داشته‌اند. تا همين‌جاي کار پيگيري ما نشان داده خانه‌هاي مدنظر آنها متعلق به خاندان سيدامامي (سه برادر و يک خواهر) است و بر حسب معماري بنا، زيرزمين خانه‌ها که بالطبع فاميل و از يک خانواده هستند، به يکديگر متصل است. اما اينکه بخواهيم از اين طراحي معماري برداشت جاسوسي کنيم، نکته عجيبي است. بايد منتظر ماند تا تحقيقات کامل شود و اميدواريم رسانه‌ها به‌ويژه صداوسيما در پخش برنامه‌هاي آتي تا زمان اثبات اتهام‌ها صبر کرده و حال و روز خانواده آن مرحوم را هم لحاظ کنند.
او درباره اينکه اطلاعاتتان درباره اتهام جاسوسي آقاي سيدامامي در چه سطحي است و چه نکاتي مطرح شده، نيز گفته: «ما هنوز پرونده امنيتي را نديده‌ايم».

حضور در فلان مهماني و پوشيدن شکل خاصي از لباس مدرک جاسوسي نيست

غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي با اشاره به نمايش فيلم مستند صداوسيما در مورد کاووس سيدامامي اعلام کرد: معتقدم در قضيه مرحوم سيد امامي بايد قدري هم شخص رييس‌جمهور و مجموعه دولت را مخاطب قرار داد.

نگراني‌مان اين بود که منشور حقوق شهروندي فقط سياه کردن چند ورق کاغذ باشد

وي افزود: حرف و نگراني ما از روز اول با آقاي روحاني اين بود که نکند منشور حقوق شهروندي فقط به سياه کردن چند کاغذ ورق محدود شود و در عمل چيزي نبينيم. همان زماني که حقوق شهروندي ابلاغ شد، ما دغدغه داشتيم که نکند اين منشور فقط روي کاغذ باشد. با اين اتفاقاتي که اخيراً افتاده متاسفانه معلوم شده که آن منشور فقط روي کاغذ است.

ايراد اصلي در جريان سيدامامي متوجه دولت است

نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: در ماجراي آقاي سيدامامي مي‌توان به بسياري از دستگاه‌ها ايراد گرفت اما شخصاً ايراد اصلي را متوجه دولت مي‌دانم؛ چراکه مطابق منشور حقوق شهروندي تهيه شده توسط خود اين دولت، قدمي برنداشته‌اند. اين اتفاقي که افتاده نبايد براي مجموعه نهادهاي ما به اندازه سر سوزني جاي پذيرش داشته باشد.
او با اشاره به ماجراي کشتار اخير در يک مدرسه آمريکايي گفت: در آمريکايي که معتقديم سيستم ظالمي دارد، يک نفر در فلوريدا نزديک 20 نفر را مي‌کشد اما از همان دقيقه اول بازداشت، يک وکيل همراه و شانه به شانه متهم در دادگاه حاضر است، آن هم در کشوري که مثل فرهنگ ما، نه تنها هزارها بلکه به اندازه تعداد انگشتان دست هم حديث و آيه براي تاکيد به رعايت حقوق ديگران ندارند. اما اينجا بيش از 2 هفته آقاي سيد امامي دستگير شده بود و کسي از وضعيت آن خبر نداشت. در نهايت هم جسد او را تحويل مي‌دهند. به نظرم تمام دستگاه‌ها موظف هستند که بر پيگيري اين موضوع تلاش و اصرار داشته باشند.

حضور در فلان مهماني و پوشيدن شکل خاصي از لباس مدرک جاسوسي نيست

نايب رييس نخست فراکسيون مستقلين ولايي مجلس در عين حال تاکيد کرد: ببينيد اينکه کسي در فلان مهماني بوده يا يک‌جور خاصي لباس پوشيده که نمي‌تواند مدرک براي جاسوسي باشد. مضافاً اينکه اين‌ها مسائل خصوصي يک فرد هستند و انتشار فيلم آن، علي‌الخصوص بعد از فوت او و درحالي که دست خودش از دنيا کوتاه است و امکان دفاع بستگان و وکلا در صداوسيما وجود ندارد، اصلاً کار اخلاقي و شرعي نيست. در اين فقره صداوسيما اخلاق اسلامي، ديني و معرفتي را رعايت نکرد. ضمن اينکه به حجم شبهات هم افزوده شد.

چرا صداوسيما به‌جاي نمايش تصاوير خصوصي سيدامامي، اسناد جاسوسي‌اش را منتشر نکرداو گفت: در گزارش صداوسيما گفته شد آقاي سيد امامي جاسوس بوده، به‌طور سيستماتيک و سال‌ها اين کار را مي‌کرده و در نهايت هم اصلاً ماموريت داشته که باعث خشکسالي شود. بعد هم اين‌ها روي تصاويري بي‌ربط و حتي خارج از حوزه اخلاق گذاشته شد که در بسياري از آنها افراد و خود مرحوم سيد امامي حتي لباس مناسب هم نداشتند. وقتي اين کار را مي‌کنيد براي منِ مخاطب اين سوال پيش مي‌آيد که چرا صداوسيما به خودش اجازه مي‌دهد که خصوصي‌ترين عکس‌ها و تصاوير اين فرد را نشان دهد اما سند محکمي براي ادعاهاي خود درباره فعاليت‌هاي وي و همکارانش ارائه نمي‌کند؟
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: صداوسيما اگر تا اين اندازه اطلاعات داشت که حتي دسترسي به تصاوير شخصي فرد هم برايش مقدور بود، چرا به‌جاي آن اسناد متقن را نشان ندادند.
چرا دستگاه‌هاي امنيتي در 26 سال گذشته نسبت به اقدامات شبکه سيدامامي فقط نظاره‌گر بود

وي افزود: ضمن اينکه گفته مي‌شود اين شبکه از سال 1991 در ايران فعال بوده است. پس در اين 26 سال دستگاه‌هاي امنيتي ما فقط نظاره‌گر فعاليت‌هاي اين افراد بودند؟ اگر اين‌ها کار خلافي مي‌کردند، پس نهادهاي مربوطه در اين 26 سال چرا اقدامي انجام ندادند؟ بنابراين افکار عمومي هنوز آن‌طور که لازم است، اقناع نشده‌اند. حتي براي ما که نماينده مجلس هستيم هم هزار و يک سوال بي جواب وجود دارد.

اگر سيدامامي جاسوس کددار موساد و سيا بود، چرا از جانش محافظت نکرديد

نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: بدتر از همه اينها فرض مي‌گيريم، آقاي سيد امامي به‌طور قطع جاسوس کد دار موساد يا سيا بوده باشد. وقتي چنين فرد خطرناکي که بنابر همان گزارش اطلاعات مهمي از مکان‌هاي نظامي دارد و در شبکه جاسوسي دشمن داراي خايگاه خاصي است، دستگير مي‌شود و در اختيار ماست، چطور نمي‌توانيم از جان او محافظت کنيم؟ يعني نمي‌شد، حدس زد آدمي که گفته مي‌شود با مارمولک اطلاعات هسته‌اي را جمع‌آوري مي‌کند، مي‌تواند در زندان و بازداشت دست به خودکشي بزند؟

دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي در پرونده سيدامامي قصور داشتند

نايب رييس نخست فراکسيون مستقلين ولايي مجلس يادآور شد: ما از هر طرفي به ماجرا نگاه کنيم، چه اينکه آقاي سيد امامي و همکارانش جاسوس بوده باشند يا نه، دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي در اين فقره قصور داشته‌اند و بايد اين قصور رسيدگي شود.
جعفرزاده ايمن‌آبادي در پايان تصريح کرد: جالب‌تر هم اينکه وزارت اطلاعات ما که نهاد تخصصي ضدجاسوسي است، خيلي در جريان نيست. اين هم باز توقع ما از دولت است. اينکه دستگاه مسئول برخورد با جاسوسي در جريان اين پرونده نباشد، اصلاً قابل پذيرش نيست. بنابراين از اين منظر هم قصوري متوجه دولت و وزارت اطلاعات است.


منبع: mashreghdaily.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد