آخرین اخبار

بازار مسکن در سال آينده آرام خواهد بود اقتصادي

بازار مسکن در سال آينده آرام خواهد بود

  بزرگنمايي:

چه خبر - بازار مسکن گرم مي شود

حامد مظاهريان در اجلاس سراسري انبوه سازان ايران، اظهار کرد: اصلاح قانون پيش فروش آپارتمان که به دليل وضعيت نامطلوب کنوني اين قانون پيش فروش ساختمان متوقف شده است، توسط دولت، مجلس شوراي اسلامي و انبوه سازان در حال‌ پيگيري است.
وي افزود: سهم مسکن از تشکيل سرمايه ثابت 30 درصد، از اشتغال مستقيم 12 درصد، سهم مسکن در سبد هزينه خانوار 30 درصد و سهم مسکن در توليد ناخالص داخلي هفت درصد است.

معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي در ادامه‌ با اشاره به آمار سال 1395 در خصوص موجودي مسکن، گفت‌: آمارها که تصوير روشني از حوزه مسکن به ما مي‌دهد، مي‌گويد که 24 ميليون خانوار با بعد 3.3 داريم و تعداد مسکن 27 ميليون است. در اين بين 2.6 ميليون خانه خالي و دو ميليون خانه دوم داريم.
مظاهريان ادامه‌ داد: تصوير اوليه اين است که تعداد مسکن موجود از تعداد خانوار بيشتر است، اما اين ظاهر قضيه است، چرا که 2.6 ميليون خانه خالي وجود دارد که براي متقاضيان واقعي ساخته نشده است. اين خانه‌ها که بخش عمده آن لوکس هستند، به فروش نرسيده اند. سال گذشته و سال قبل از آن هم به فروش نرسيده اند.
وي همچنين گفت: بنابراين آمار واقعي نشان مي‌دهد که به ازاي هر 100 خانه 104 خانوار داريم. در زمان وقوع انقلاب اسلامي به ازاي هر 100 خانه 126 خانوار وجود داشت پس موجودي مسکن افزايش يافته است، اما بايد براي اين چهار درصد هم فکري شود تا به وضعيت سر به سر دست پيدا کنيم.

او با اشاره به برنامه‌ريزي افق 1405، گفت‌: در سال 1405 ما از 24 ميليون خانوار به 29 ميليون خانوار خواهيم رسيد و جمعيت شهر نشين از 74 درصد فعلي به 79 درصد افزايش پيدا مي‌کند، يعني شهرها در آينده مشکل کشور خواهند بود.
مظاهريان در خصوص نحوه تامين مسکن 29 ميليون خانوار تا سال 1405، خاطر نشان کرد: ما بايد پنج ميليون خانه جديد توليد کنيم. حدود 1.3 ميليون خانه هم از طريق فروش خانه‌هاي خالي تامين مي‌شود. حدود 3.8 ميليون نياز به نوسازي داريم، پس بايد در يک افق 10 ساله 9 ميليون مسکن تامين شود.
وي همچنين تاکيد کرد: دو دهک بالا مي‌توانند مسکن خود را تامين کنند. دهک هاي مياني احتياج به کمک دولت دارند، اما دهک‌هاي پايين کساني هستند که دولت در قبال تامين مسکن آنها مسئول است و بايد آن را بر عهده بگيرد.

مظاهريان درباره طرح دولت براي دهک هاي مياني، گفت‌: تشکيل صندوق پس انداز مسکن يکم با همه مقياس‌ها طرح موفقي بوده است، تاکنون بيش از 360 هزار نفر در اين صندوق سپرده گذاري کرده‌اند و شش هزار ميليارد تومان در اين صندوق ذخيره شده است.
وي هدف برنامه ششم توسعه را نوسازي 50 درصد بافت‌هاي ناکارآمد دانست و خاطر نشان کرد: 123 هزار ميليارد تومان گردش اقتصادي نوسازي بافت‌هاي ناکارآمد خواهد بود. ابزارهاي تحققي اين طرح بر عهده سه بخش است که دولت 31 درصد، بخش خصوصي 39 و شهرداري ها 30 درصد را بر عهده مي‌گيرند.

معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي در ادامه با طرح اين سوال که چگونه ظرف پنج سال نوسازي 50 درصد از بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد محقق مي‌شود، بيان‌ کرد: براي اين هدف الزاماتي وجود دارد که از جمله آنها رسيدگي به قانون ساماندهي، حمايت از توسعه گران و اختصاص 4150 ميليارد تومان از محل صندوق توسعه ملي و منابع توليد اشتغال قانون بودجه 1397 است.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به رکود چهار ساله بازار مسکن، گفت‌: تمام تلاش دولت بر اين بود که رونق بازار مسکن واقعي باشد. بعد خانوار به 3.3 کاهش يافته است. بنابراين نياز به مسکن حداقلي با متراژ حدود 70 متر وجود دارد که متناسب با توان خانوارهاي ايراني باشد.

مظاهريان همچنين، در خصوص وضعيت 10 ماهه بازار مسکن، اظهار کرد: در طي 10 ماه گذشته در شهر تهران تعداد موبايه نامه ها 12.5 و قيمت 8.2 درصد افزايش يافته است. حجم ريالي بازار مسکن نيز 30 درصد رشد داشته است و تعداد پروانه‌هاي ساختماني 5.4 درصد افزايش پيدا کرده است و اين نشان مي‌دهد که بازار مسکن به آرامي در حال‌ حرکت است و خوشحال هستيم که آرام است، چرا که دچار تلاطم نمي‌شود.

وي در آخر نيز درباره پيش‌بيني از بازار مسکن در سال آينده، گفت‌: افزايش قيمت مسکن حدود نرخ تورم خواهد بود. اگر کمتر باشد سازندگان وارد نمي‌شوند و اگر بيشتر باشد با توان خريد فاصله مي‌گيرد. بنابراين آينده روشن با تلاطم کمتر و آمادگي براي سرمايه‌گذاري در بخش مسکن را پيش‌بيني مي‌کنيم.


منبع:isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي