آخرین اخبار

آرامش قبل از توفان در بازار خودرو اقتصادي

آرامش قبل از توفان در بازار خودرو

  بزرگنمايي:

چه خبر - بازار خودرو طي يکي، دو هفته آينده با رونق خريد و فروش مواجه خواهد شد

آن طور که نمايشگاهداران خودروي پايتخت مي‌گويند، در هفته ابتدايي اسفندماه، به تدريج بازار شب عيد خودرو شکل خواهد گرفت و در نتيجه شاهد افزايش تقاضاي خريد خواهيم بود. اين البته رسم هر ساله بازار خودروي ايران به حساب مي‌آيد و همواره در هفته‌هاي پاياني سال، تقاضا براي خريد بالا مي‌رود. البته اين افزايش تقاضا طي دو، سه سال گذشته به پررنگي سال‌هاي دورتر نبوده زيرا در کنار کاهش قدرت خريد مشتريان، قيمت‌ها نيز روندي صعودي داشته‌اند.هرچه هست، امسال نيز بازار شب عيد خودرو البته نه به شدت چند سال قبل اما طي يکي، دو هفته ديگر شکل خواهد گرفت و اين در حالي است که فعالان بازار معتقدند مشتريان با افزايش قيمت مواجه خواهند شد.

به گفته آنها، اين افزايش قيمت از دو ناحيه خواهد بود؛ اول بالا رفتن تقاضا و دوم اثرات نرخ ارز.نمايشگاهداران خودروي پايتخت بر اين باورند که با توجه به افزايش تقاضا، قيمت‌ها تا حدي بالا خواهد رفت و ميزان آن بستگي به نحوه عرضه خودروسازان به بازار دارد. به عبارت بهتر، اگر روند عرضه خودرو به بازار مناسب و منطقي باشد، افزايش قيمت ناشي از بالا رفتن تقاضا، محدود خواهد بود و در غير اين‌صورت با جهش قيمتي مواجه خواهيم شد.مساله ديگر اما به صعود نرخ ارز به خصوص دلار طي چند هفته گذشته مربوط مي‌شود؛ به اعتقاد فعالان بازار، افزايش قيمت دلار به هر حال اثر صعودي خود را روي قيمت خودروهاي داخلي خواهد گذاشت. در حال حاضر افزايش نرخ ارز مشکلاتي را براي قطعه‌سازان و خودروسازان به‌وجود آورده و آناليز قيمتي آنها را دچار چالش کرده است. بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود قيمت رسمي خودروهاي داخلي طي سال آينده و از ناحيه بالا رفتن نرخ ارز، صعود کند و از همين رو بسياري از مشتريان ترجيح مي‌دهند در همين هفته‌هاي پاياني سال اقدام به خريد خودرو کنند.

افزايش نرخ ارز اما طي هفته‌هاي گذشته بر بازار خودروهاي وارداتي نيز به شدت اثرگذار بوده و به نوبه خود سبب بالا رفتن قيمت‌ها در حدي زياد شده است. در حال حاضر نمودار قيمتي در اين بازار کماکان روند صعودي خود را حفظ کرده، حال‌آنکه پيش‌بيني مي‌شود با راي ديوان عدالت اداري مبني بر لغو مصوبه دولت و کاهش تعرفه، قيمت‌ها کاهش يابد. شرايط به شکلي پيش رفته که براي خودروهاي وارداتي قيمت‌هايي بسيار نامتعارف از سوي عرضه‌کنندگان پيشنهاد مي‌شود و ميليون‌ها تومان بالاتر از حدودا هفت ماه گذشته (تا قبل از بسته شدن سايت ثبت‌سفارش)، است. هرچند انتظار مي‌رفت با توجه به نامه وزير صنعت، معدن تجارت به وزير اقتصاد مبني‌بر تعيين تکليف خودروهاي مانده در گمرک، اين خودروها ترخيص و قيمت‌ها را بشکنند، اما اين اتفاق تا به امروز رخ نداده است.

کارشناسان انتظار دارند با ترخيص چند هزار خودرو متوقف در گمرک و تزريق آنها به بازار، قيمت‌هاي گزاف فعلي شکسته شده و نسيم ارزاني در بازار بوزد. حال بايد منتظر ماند و ديد اين اتفاق چه زماني رخ خواهد داد و آيا بازار آشفته وارداتي‌ها با ورود محصولات جديد، سر و ساماني هرچند نسبي به خود مي‌بيند يا نه. اين بازار مدت‌هاست با صعود شديد قيمتي مواجه شده و اين اواخر نيز با توجه به افزايش نرخ ارز، روند صعودي تشديد شده است. طبق اخبار رسيده از بازار، بخشي از مشتريان عملا قدرت خريد خود را در اين بازار از دست داده و توان جبران مابه‌‌التفاوت چند ده ميليوني قيمت وارداتي‌ها را در مقايسه با هفت ماه پيش ندارند. همچنين نمايندگي‌هاي واردکننده نيز قيمت خودروهاي پيش‌فروش شده در گذشته را با توجه به نرخ تعرفه دولت و همچنين افزايش قيمت ارز، تعيين و اين موضوع سبب نارضايتي مشتريان شده است.

بازار فعلا با ثبات خودروهاي داخلي

نگاهي اما به بازار خودروهاي داخلي بيندازيم و ببينيم طي هفته گذشته چه تغييراتي در قيمت‌ها رخ داده است. از بازار خبر مي‌رسد فعلا رکود ميهمان آن است، اما طي يکي، دو هفته آينده کم کم رونقي نسبي ميهمانش خواهد شد. آن طور که فعالان بازار مي‌گويند، در حال حاضر در بين محصولات ايران خودرو، پژو 206 تيپ 5 قيمتي برابر با 38 ميليون و 800 هزار تومان دارد و پژو 405 نيز 31 ميليون و 300 هزار تومان به فروش مي‌رود. هيچ يک از اين دو خودرو تغيير قيمت چنداني را طي هفته جاري تجربه نکرده‌اند. همچنين پژو 206 تيپ 2 نيز بدون تغيير قيمت، با قيمتي معادل 34 ميليون و 100 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود و پژو 207 صندوقدار اتومات هم 53 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد.

از سوي ديگر اما تندر 90 مدل E2 پارس‌خودرو با قيمتي برابر با 43 ميليون و 800 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود که نشان از تثبيت قيمت اين محصول طي هفته جاري دارد. پارس‌تندر نيز در حال حاضر 44 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود و تيبا نيز تغيير قيمت خاصي را تجربه نکرده و با همان قيمت 25 ميليون و ٧٠٠ هزار تومان قبلي در مدل معمولي خريد و فروش مي‌شود. تيبا 2 يا همان تيباي هاچ‌بک نيز قيمتي برابر با 28 ميليون و 700 هزار تومان دارد که اين موضوع از تثبيت قيمت آن حکايت مي‌کند.

در خانواده پرايد نيز مدل 131 با همان قيمت 21 ميليون و 500 هزار توماني خود خريد و فروش مي‌شود. همچنين از بازار ساينا هم خبر مي‌رسد که اين محصول 28 ميليون و 900 هزار تومان قيمت دارد. نمايشگاهداران خودروي پايتخت اما در مورد رانا از قيمت 34 ميليوني آن صحبت به ميان مي‌آورند. از سوي ديگر، سمند مدل EF7 نيز کماکان 32 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد. از بازار ساندرو هم خبر مي‌رسد که اين محصول در مدل استپ‌وي با قيمتي معادل ٦٤ ميليون تومان به فروش مي‌رود.


منبع: donya-e-eqtesad.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي