آخرین اخبار

مجمع تشخيص مصلحت نظام همان کاري که سنا مي‌تواند انجام دهد را انجام مي‌دهد سياسي

مجمع تشخيص مصلحت نظام همان کاري که سنا مي‌تواند انجام دهد را انجام مي‌دهد

  بزرگنمايي:

چه خبر - سخنان آيت الله شاهرودي به مناسبت سالروز تشکيل مجمع تشخيص مصلحت نظام

آيت‌الله هاشمي شاهرودي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام چهارشنبه _18بهمن_ بعد از خبر ساعت 21 شبکه يک سيما به مناسبت سالگرد صدور فرمان حضرت امام (ره) مبني بر تشکيل مجمع تشخيص مصلحت نظام و ايام دهه فجر با محوريت " سياست‌ها و ماموريت‌هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام و مسائل روز و جاري کشور با مردم" ضمن تسليت ايام فاطميه و تبريک به مناسبت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي با بيان اينکه ملت ما همواره در صحنه‌ها حضور داشته و با اين حضور فعال خود، اقتدار نظام را براي جهانيان ثابت کرده و ترفندهاي دشمنان را خنثي و نقش بر آب کرده است،اظهار کرد: امسال نيز دوبارهمردم با اقتدار، وحدت امت اسلامي و پيروي از رهبري،عشق و علاقه به نظام را ثابت و مشتي بر دهان ياوه‌گويان همچون ترامپ و امثال او خواهند زد.

وي در خصوص اقدامات مجمع تشخيص مصلحت نظام در سه دهه گذشته و برنامه هاي اين مجمع براي آينده گفت: در قانون اساسي سه وظيفه مهم براي مجمع تشخيص مصلحت نظام ذکر شده است. اولين وظيفه،‌ حل اختلاف ميان مجلس و شوراي نگهبان در مورد مصوبات مجلس است. اگر شوراي نگهبان مصوبه‌اي را خلاف شرع يا قانون اساسي دانست و آن را رد کرد اما مجلس اصلاح نکرد وبر آن مصوبه اصرار داشت، آن موضوع را به مجمع ارسال مي‌کنند تا در آنجا اين اختلاف حل ‌شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت با بيان اينکه مشورت دادن به رهبري براي تدوين سياست هاي کلي نظام از ديگر وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام است،‌ تصريح کرد: اين وظيفه زيربناي همه قوانين و قواعد کشور است. سياست‌هاي کلي، جهت حرکت نظام در بخش‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي را مشخص مي‌کند. مجمع تشخيص مصلحت نظام براي سياست‌هاي کلي پيشنهادات خود را به رهبري تقديم مي‌کند که ايشان پس از بررسي، آن را ابلاغ مي‌کند که به عنوان اسناد بالا دستي لازم الاتباع است. همچنين وظيفه سوم مجمع تشخيص مصلحت نظام حل معضلاتي است که از سوي رهبري به مجمع ارجاع مي‌شود تا در آنجا راه‌حلي براي آن پيدا شود. مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين سه وظيفه اقدامات خوبي انجام داده است.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي در پاسخ به پرسش مجري مبني بر اينکه آيا مجمع تشخيص مصلحت نظام تنها وظيفه تدوين سياست‌هاي کلي و سند چشم انداز را برعهده دارد يا اينکه مي‌تواند بر اجراي آن نظارت کند، عنوان کرد: يکي از وظايفي که اخيرا از سوي مقام معظم رهبري به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع دادند، نظارت بر اجراي سياست‌ها و اسناد بالادستي است. در اين دوره اخير رهبري به مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کردند که هيات منتخبي نظارت فعال بر اجراي اين سياست‌ها و مصوبات مجمع داشته باشد و شاخص‌هاي اين اجرا و کيفيت نظارت ها را تدوين کند تا نظارت پويا ايجاد شود.

وي افزود: سياست‌هاي کلي نظام روح قوانين کشور است و بايد در مصوبات به دنبال احياي سياست‌هاي کلي بود و با اهداف آن همسو باشد. اين مساله بسيار مهمي است که نياز به نظارت دقيق و فعال و پويا دارد. از اول همه رهبري به‌آن تاکيد داشتند. در گذشته مجمع تشخيص مصلحت نظام کميسيون نظارت داشت که آنچنان فعال نبود اما در اين دوره تحول رخ داده است و اين هيات انتخاب شده و در حال تدوين آيين نامه براي نظارت پويا است و قرار است خدمت رهبري تقديم شود تا با تاييد ايشان، اين هيات منتخب و متخصص بتواند دقيق تر آن مواد اسناد بالا دستي را در کشور احيا کند.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي در پاسخ به سوال مجري در خصوص رد و يا تائيد سند چشم انداز کشور توسط دولت‌ها و اختلاف سليقه‌اي که ممکن است در مورد قانون اساسي وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: قوانيني که مجلس تصويب مي‌کند به شوراي نگهبان فرستاده مي‌شود. مجمع هم نظارت مي‌کند تا با سياست‌هاي رهبري مخالف نباشد و با آنها مطابقت داشته باشد. بررسي قوانين مربوط به شوراي نگهبان است اما خود مجمع هم مي‌تواند اعلام کند که اين مصوبات خلاف قوانين مجمع است و يا تخلفاتي که در اجرا ديده مي‌شود، بايد رفع شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه در آيين‌نامه نظارتي دنبال آن هستيم که ضمانت اجرايي براي اجراي موارد تصويب شود، تصريح کرد: يکي از مشکلاتي که سياست‌ها دارد اين است که تفسيرهاي گوناگون از آن وجود دارد و شايد برخي از اختلاف ها براي همين باشد.

وي در پاسخ به سوال مجري مبني بر اينکه آيا سن اعضاي مجمع براي انجام وظايفشان مناسب است يا خير، گفت: همان طور که مي‌دانيد اعضاي مجمع را مقام معظم رهبري تعيين مي‌کنند. در مجمع افراد جوان کم نيستند اما طبيعت کار مجمع اين است که توليد فکر و برنامه کند که نيازمند تجربه است و لازم است افراد داراي سن بالا در مجمع باشند. به ترکيب افراد هم نگاه کنيد، مي‌بينيد که از طيف‌هاي مختلف در مجمع حضور دارند چراکه مجمع نياز به انديشه، فکر و تجربه دارد. برخي از اعضاي مجمع نيز جنبه حقوقي دارند ، مثل روساي سه قوه که اين انتخاب‌ها موفق و خوب است. در دنيا هم چنين مجلس‌هايي مانند سنا وجود دارد که افراد با تجربه در آن قرار دارند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره اين که گفته مي‌شود در کنار مجلس شوراي اسلامي هم يک مجلس سنا داشته باشيم گفت: بحث بازنگري در قانون اساسي مدتي است که مطرح است. امام تيز بيني و بصيرت داشت. مدتي است مطرح است که در بازنگري قانون اساسي کشور ما همانند برخي از کشورهاي دو مجلسي و با دو مجلس اداره شود؛ هم اکنون نيز مي‌توان گفت که مجمع تشخيص مصلحت نظام مقدار مهمي از وظايف مجلس سنا در نظام‌هاي دو مجلسي را انجام مي‌دهد.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي در پاسخ به سوال ديگر مجري برنامه در رابطه با رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام باتوجه به اينکه دو طيف‌ از اعضا در آن حضور دارند،گفت: به دليل اينکه اعضاي مجمع نخبه، با سابقه و محترم هستند، الحمدالله از زماني که من در مجمع بودم تا به امروز هيچ گونه تنشي را شاهد نبودم چرا که بحث‌ها در مجمع عمدتاً جنبه علمي و فکري پيدا مي‌کنند. نوع برنامه‌ريزي مجمع هم کارهاي فکري است که نشات گرفته از خبرگي در سياست‌هاي نظام است. در مجمع بحث‌ها جنبه فکري و علمي پيدا مي‌کند که با دليل و مستند رد يا تائيد مي‌شوند. موضوعي هم که باعث مي‌شود اختلاف به وجود نيايد اين است که موارد قبل از مطرح شدن به کميسيون‌ها مي‌رود و مورد بررسي دقيق قرار مي‌گيرند و پس از آن به مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌آيند.

وي افزود: بحث‌هايي که در مجمع مطرح مي‌شود ابتدا در کميسيون‌هاي دبيرخانه و سپس در کميسيون‌هاي مجمع طرح مي‌شود و پس از آن به جلسه اصلي مجمع آورده مي‌شود. همه افراد در مجمع تشخيص مصلحت نظام يک راي دارند و من هم به عنوان رئيس داراي يک راي هستم.

آيت الله هاشمي شاهرودي در پاسخ به سوال مجري مبني بر اينکه آيا تاکنون پيش آمده است که در شوراي نگهبان به موضوعي راي منفي داده اما در مجمع تشخيص مصلحت نظام به آن راي مثبت داده شود؟ اظهار کرد: بله. زيرا در مجمع، مصلحت نظام مطرح است. مثلا در مورد معاضدت قضايي اکثرا شوراي نگهبان آنها را خلاف شرع مي‌دانند اما ضرورت‌ هايي که در بعد بين‌المللي است که باعث مي‌شود در مجمع تشخيص مصلحت تاييد مي‌ شود.

وي در پاسخ به سوال ديگر مجري مبني بر اينکه صندلي‌هاي خالي کنار دست شما جاي چه کساني است؟ گفت: صندلي‌هاي کنار دست ما هميشه خالي نيست و جايگاه روساي سه قوه است که عضو حقوقي مجمع تشخيص مصلحت هستند. برخي از روساي سه قوه بيشتر پايبند هستند و حضور دارند؛ مانند رئيس قوه قضاييه و مقننه که بيشتر با هم کار داريم. اما به هرحال اين افراد رئيس قوه هستند و کارهاي ديگري نيز دارند و ممکن است نتوانند بيايند. تذکرهايي در اين رابطه داديم که انشالله مي‌آيند و جاي خالي را پر مي‌کنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال مجري که آيا مجمع تشخيص مصلحت نظام موضوعات مربوط به جهان و تحولات داخلي و خارجي را پيگيري مي‌کند؟ خاطرنشان کرد: قطعا پيگيري مي‌شود. اگر اشراف به مسائل نباشد نمي‌شود مصلحت را يافت. براي اين کار يک کميته وجود دارد که اصولا عناويني که ارجاع مي‌شود براساس همين اوضاع است. اصلا کار مجمع تشخيص مصلحت نظام همين است.

وي در مورد پيوست حکم خود و وظايف جديدي که بر دوش او گذاشته شده است، تصريح کرد: در پيوست حکم من که توسط رهبري ابلاغ شده است، گفته شده‌ که در سياست‌هاي گذشته تجديد نظر شود و مخالفت‌هاي مجلس و شوراي نگهبان مقيد به زمان باشد. اگر زمان آن مصلحت گذشته است در مورد آن سياست‌هاي تصويب شده، تجديد نظر شود.

آيت الله هاشمي شاهرودي با اشاره به مصوبات مجمع تشخيص مصلحت درباره سند چشم انداز و 217 مورد اختلافي مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان و ساير موارد، عنوان کرد: در اين موارد که در گذشته توسط مجمع تشخيص تصويب شد بايد ديد مصلحت هنوز وجود دارد يا خير. اگر مصلحت موجود نباشد بايد اصلاح شود. رهبري در مساله نظارت گفتند شاخص‌ها مشخص و اجرا شود. آيين‌نامه آن درحال تنظيم است که به زودي خدمت ايشان تقديم مي‌شود. رهبري به بحث چابک سازي تاکيد داشتند. بخش‌هايي مثل مرکز تحقيقات استراتژيک لازم نيست. براساس تأييدات رهبري کارها درحال انجام است و انشالله هرچه سريعتر شکل بگيرد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه بنظر من مهمترين مساله بحث احياي سياست‌هاي کلان نظام در بعد اقتصاد و معيشت و فرهنگ است که اقتدار نظام اسلامي را نشان مي‌دهند، گفت: البته بخش امنيت نظامي سازوکار خود را دارد و زير نظر رهبري است و اقتدار خود را در جهان نشان داده که سبب دشمني‌ها همين است.

وي با بيان اينکه سياست اقتصاد مقاومتي که مجمع تشخيص مصلحت تصويب و رهبري ابلاغ کرد بسيار مهم است، گفت: گمان مي‌کنم اگر اين دو سياست اقتصاد مقاومتي و سياست‌هاي فرهنگي خوب اجرا شود و مردم و رهبري راضي باشند مي‌توانيم بگوييم خدمت بزرگي کرديم.

آيت الله هاشمي شاهرودي افزود: در هر دو بحث نظام ما بسيار تلاش کرده است. البته در بسياري از موارد به هدف اصلي نرسيديم که البته همه اين ها به خاطر قصور نيست بلکه بسياري به خاطر دشمني دشمنان است. هرچند که در بخش نظامي موفق نبودند. دشمن در بعد فرهنگي و فضاي مجازي وارد شده و تبليغاتي عليه ما کرده‌ است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در بعد اقتصادي تحريم و جنگ اقتصادي عليه ما راه انداخته است. آمريکا حتي شرکت کوچکي که با ما کار مي‌کنند را تحريم مي‌کند. اين جنگ اقتصادي بيشتر از مسائل برجام است و نمي‌خواهند جمهوري اسلامي هيچ اقتدار اقتصادي داشته باشد. فعاليت‌هاي اقتصادي ما را موردي دنبال مي‌کنند. جنگ اقتصادي عليه ماست و اگر سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اجرا شود و فرصت‌ها زيادي که وجود دارد، نسوزد و به ظرفيت‌هايي نظير پارس جنوبي بيشتر توجه کنيم، مي‌توانيم با عنايت به منويات رهبري در اين جنگ هم پيروز باشيم.

وي در رابطه با اقتصاد مقاومتي با بيان اينکه در رابطه با اقتصاد مقاومتي و معيشت مردم هم مجمع و هم قواي سه گانه بايد توجه خاصي به اين مسئله مبذول دارند، اظهار کرد: هر کس با توجه به وظيفه خود به اين مسئله توجه کند تا اقتصاد مقاومتي احيا شود. چرا که نقطه ضعف ما گه گاه دشمن بر آن دست مي‌گذارد، مسئله اقتصادي است.

هاشمي شاهرودي با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي همه موضوعات را شامل مي شود، تصريح کرد: بايد همه دستگاه‌ها در ايجاد فهم مشترک و ارائه راهکارها کمک کنند. راهکارها مهم است چون درباره راهکارها هم اختلاف وجود دارد. مثلا يک مسئله، افزايش سرمايه‌گذاري خارجي و جذب آن سرمايه است. اين يک مسئله است، راهکارش چيست؟ يا اينکه سرمايه و تسهيلات بانکي بايد به سمت توليد برود. اينجا مسئله تجارت، کشاورزي و خدمات نيز مطرح است. راهکار اين کمک‌ها چيست تا بيشترين سهم تسهيلات بانکي به سمت توليد برود؟ در زمينه راهکارها ميان دستگاه‌ها و حتي ميان دولت و وزرا اختلاف وجود دارد. بايد براي اين موضوع راهکار پيدا کرد. فرصت‌هاي زيادي در کشور وجود دارد که بايکوت شده‌اند. ظرفيت‌هايي براي بخش خصوصي وجود دارد که دولت مجوز نمي‌دهد و بايکوتش کرده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بر ضرورت استفاده از بازارهاي منطقه‌اي تاکيد کرد و گفت: ما بايد از بازارهاي منطقه‌ استفاده کنيم زيرا بازارِ مولد نيازمند بازار است و کشورهاي همسايه مانند عراق ،افغانستان ،ترکمنستان، آذربايجان و... بازارهاي خوبي براي ما بودند. متاسفانه سعودي و ترکيه جاي ما را در برخي از کشورها مانند عراق گرفتند و اين در حالي است که سعودي‌ها اين بلاها را بر سر عراق آورده‌اند و مردم عراق از سعودي‌ها متنفر هستند. بسياري از آنها مقلد رهبري يا امام بودند و اکثريت آنجا شيعه هستند.

هاشمي شاهرودي با بيان اينکه بايد با تدبير و برنامه‌ريزي مشکلات کشور را حل کرد، عنوان کرد: بايد دولت‌ها و بانک‌هاي داخلي مشکلات را حل کنند. نبايد روابط ما با کشورها فقط در عرصه سياسي باشد بلکه روابط اقتصادي هم باشد. وزارت امور خارجه بايد روابط اقتصادي را اصل قرار دهد مخصوصا کشورهايي که همسايه ما هستند.

وي با تاکيد بر اينکه قواي سه‌گانه و مجمع بايد بر اقتصاد مقاومتي و معيشت مردم متمرکز شوند، عنوان کرد: اگر مقاومت بر اقتصاد متمرکز شود و فرصت‌ها را احيا کنند آن گاه کشور ايمن خواهد شد. يکي از مسائل مورد تاکيد رهبري دريا محوري است و اگر در اين باره کار شود، اشتغال‌زايي فراواني صورت مي‌گيرد. اگر اين کارها را بکنيم خواهيد ديد تحريم ‌ها بر کشور اثري نخواهد داشت و مشکلات مردم در عرصه قدرت خريد حل مي‌شود و نقدينگي به سمت توليد و خدمات را متمرکز کرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: بايد نظام اين مسائل را جزو کارهاي اولويت‌ دار خود قرار دهد و اگر اين کار صورت بگيرد، با توجه به مردمي که داريم و نخبگاني که در کشور حضور دارند، شدني است. ما در عرصه علم در منطقه جلو هستيم. اگر اين کار صورت گيرد مردم به رفاه بيشتري مي‌رسند.

هاشمي شاهرودي با بيان اينکه اقتدار دفاعي هم مسئله مهمي است و هنوز دراين عرصه اهداف مدنظر رهبري محقق نشده است، گفت: اين کارها شدني است. شرکت‌ها و بخش‌هاي مولد و بخش خصوصي بايد در اين موارد همکاري داشته باشند. دولت هم بايد از سرمايه‌گذاران و توليدکنندگان حمايت کنند. با توجه به تحريم ‌ها، دولت ‌ها و بانک ‌هاي داخلي بايد آنها را تضمين کنند. حالا که آنها يعني بانک‌هاي خارجي سرمايه‌گذاران و تجار ايراني را تضمين نمي‌کنند، چه اشکالي دارد ما و بانک‌هاي داخلي آنها را تضمين کنيم؟

وي در پايان اظهار کرد: بايد فکر کرد و موانع و مشکلات اقتصادي و دليل عدم تحقق آنها را برداشت. همه مشکلات راهکار دارند و اگر بر اين مشکلات متمرکز شويم، آنها را از حواشي دور کرده و با مفساد برخورد کنيم، آنگاه مشکلات حل مي‌شود. خود اين مسائل مفسده دارند. همه چيز بايد شفاف باشند زيرا اگر اين کار صورت بگيرد، ديگر مفسده‌اي هم رخ نخواهد داد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد