آخرین اخبار

مديريت صداوسيما در انحصار يک جريان تندرو خارج از صداوسيماست! سياسي

مديريت صداوسيما در انحصار يک جريان تندرو خارج از صداوسيماست!

  بزرگنمايي:

چه خبر - بررسي رويکرد صداوسيما نسبت به دولت يازدهم و دوازدهم و به‌خصوص برجام

روز گذشته شبکه اول سيما در برنامه ثريا به تضعيف دولت و توافق برجام پرداخت که باعث شد وزارت امور خارجه به آنچه در اين برنامه بيان شد، واکنش نشان دهد.
براي بررسي رويکرد صداوسيما نسبت به دولت يازدهم و دوازدهم و به‌خصوص برجام، به سراغ عبدالله ناصري فعال سياسي و رسانه‌اي اصلاح‌طلب رفتيم. ناصري که سابقه حضور در صداوسيما را نيز در کارنامه دارد، معتقد است که مديريت صداوسيما در انحصار يک جريان تندرو خارج از صداوسيماست.

- آقاي ناصري! به طور کلي رويکرد صداوسيما را نسبت به دولت يازدهم و دوازدهم و در دو دوره اخير مديريتي اين سازمان چگونه تحليل مي‌کنيد؟

من صداوسيما را از سال 92 تا به امروز بسيار تحريک‌کننده در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي ديده‌ام. معتقدم اين تشنج‌ها و بحران‌ها و اعتراضات مدني که در روزهاي اخير در بسياري از شهرها به وجود آمد، ناشي از برنامه‌ريزي انباشته‌شده غلط و نمايش ميزگردها، سريال‌ها و برنامه‌هاي مستندي است که مردم را عصباني و نااميد کرد. صداوسيما مي‌تواند نقش تعادلگر بين انتظارات و مطالبات بين بخش مدني و حکومتي جامعه داشته باشد که متأسفانه هيچ گاه از اين نقش خود در سال‌هاي اخير استفاده نکرده و به جاي آن به تحريک جامعه پرداخته است. علت اين مسأله هم اين است که اغلب مديران صداوسيما داراي گرايش‌هاي غليظ جناحي بوده و کارشناس رسانه و اطلاع‌رسان حرفه‌اي نيستند.

- در راستاي همين انتقادات، صداوسيما هفته گذشته در يک برنامه تلويزيوني و در سالروز تولد برجام برنامه‌اي را با حضور دو کارشناس مخالف و موافقبرجام روي آنتن برد. کارشناس مخالف برجام صحبت‌هايي را در اين برنامه تلويزيوني مطرح کرد که وزارت خارجه روز گذشته با صدور بيانيه‌اي به صحبت‌هاي اين کارشناس رسانه‌ايواکنش نشان داد.شما رويکرد صداوسيما را در اين دو سالي که از اجراي توافقنامه برجام مي‌گذرد، چگونه ديديد؟

من همين ابتدا بگويم که اگر به جاي وزارت خارجه بودم، اصلاً بيانيه نمي‌دادم. چون براي همه دولتمردان و حتي بسياري از چهره‌هاي حکومتي خارج از دولت ماهيت صداوسيما و نقش اپوزيسيوني صداوسيما عليه دولت آقاي روحاني مشخص شده است. برجام يک افتخار است که در دولت آقاي روحاني رقم خورد و در تاريخ معاصر ايران خلق و ماندگار شد. اگر چه اين توافق به خاطر نوع سياست‌هايي که نهادهاي موازي دولت در مقابل اين توافق به کار گرفته‌اند و بسياري از تصميم‌گيري‌ها در اختيار دولت نيست، مشکلاتي براي برجام و فضاي ايجاد شده از اين توافق به وجود آورده و شاهد اين کارشکني در مقابل برجام هستيم. شما ببينيد تيم مذاکره کننده ايران طي دو سال به گونه‌اي مذاکره کرد که بيشترين توفيق نصيب ايران شود و حتي تا دقايق آخر مذاکرات شاهد بوديم که سرنوشت مذاکرات مشخص نبود. اينکه صداوسيما و کارشناسش به دروغ برجام را از پيش نوشته شده مي‌داند، نشان دهنده اين موضوع است که رويکرد صداوسيما با آمدن و رفتن مديران تغييري نکرده است. اين روند البته سابقه هم داشته و در دو دهه گذشته صداوسيما اين رويکرد را داشته است.

- علت اين رويکرد يکسويه صداوسيما که بايد رسانه‌اي ملي باشد چيست؟

ببينيد، مديريت صداوسيما يک مديريت سمبليک و تشريفاتي است که در 10 سال اخير هميشه از بين اصولگرايان انتخاب مي‌شده است. اما حوزه کليدي و جريان‌ساز صداوسيمايي که روز به روز به خاطر همين ماهيت کم بيننده‌تر مي‌شود، در دست يک جريان افراطي راديکال در خارج از صداوسيماست. اگرچه ظاهراً دفتر هم در صداوسيما نداشته باشند که من معتقدم در درون صداوسيما نيز اين جريان دفتر دارد. در زمان رفتن آقاي ضرغامي و آمدن آقاي سرافراز و بعد از آن، آقاي علي عسگري، من بارها نوشتم و گفتم که هيچ تغييري در روند صداوسيما صورت نخواهد گرفت. در دوره اصلاحات نيز اين روند بود. ما خودمان در سال 86 با آقاي ضرغامي جلسه گذاشتيم و از ايشان خواستيم که در صداوسيما تغييراتي را در سياستگذاري‌ها ايجاد کند اما ايشان با وجود وعده‌هايي که به ما داد، نتوانست اين رويکرد را تغيير دهد؛ چون مديريت او نيز بر صداوسيما تشريفاتي بود.

- دولت اصلاحات در سال 84 پايان يافت. دليل جلسه شما با آقاي ضرغامي در سال 86 چه بود؟

در انتخابات مجلس هشتم، من به عنوان سخنگوي شورا، آقاي بيطرف به عنوان رئيس کميته برنامه‌ريزي و آقاي مرعشي به عنوان رئيس ستاد تهران به نمايندگي از شوراي اصلاح‌طلبان و با دعوت آقاي ضرغامي براي همفکري به صداوسيما رفتيم. در آن زمان صداوسيما به صورت لخت و عريان در برنامه‌هاي خبري و تلويزيوني عليه اصلاح‌طلبان برنامه‌سازي مي‌کرد. در آن جلسه آقاي ضرغامي وعده وعيدهاي زيادي براي تغيير نگرش صداوسيما داد. ما اما حرفمان به آقاي ضرغامي اين بود که مديريت شما بر صداوسيما تشريفاتي است و مديريت سازمان در جاي ديگري است.آقاي ضرغامي از اين صحبت ما خيلي ناراحت و برافروخته شد و ادعا کرد که مديريت صداوسيما با اوست و براي اثبات صحبتش مثالي زد و گفت که اصولگرايان هم از دست من ناراحت هستند اما کار خدا بود که در همان جلسه به ايشان ثابت شد که اين گونه که مي‌گويند، نيست.

- ماجرا چه بود؟

از حسن تصادف در همان ايام آقاي احمدي‌نژاد برخلاف توصيه رهبري که توصيه کرده بودند احمدي‌نژاد با آقاي لاريجاني همکاري کند، اما احمدي‌نژاد آقاي لاريجاني را از دبيري شوراي عالي امنيت ملي عزل کرده بود. آقاي ضرغامي در آن جلسه به ما گفت که دو روز است که دولت به من فشار آورده که خبر برکناري آقاي لاريجاني را اعلام کنم اما من مقاومت کردم و امشب مي‌خواهم که در خبر ساعت 9 شب در لابه‌لاي اخبار اين موضوع را به اين گونه که آقاي لاريجاني از سمت دبيري شوراي عالي امنيت ملي استعفا داده‌اند، به شکل کوتاه منتشر کنم. همانجا بود که من به ايشان گفتم ساعت 10 صبح آقاي الهام، سخنگوي دولت در برنامه خبر راديو اين خبر را که لاريجاني عزل شده است اعلام کرده و ثابت شد که ايشان هيچ کاره‌اند. آقاي ضرغامي از اين خبر تعجب کرد و از اتاق بيرون رفت و يک ربع بعد به اتاق برگشت و خبري را که به او داده بودم تأييد کرد و تا آخر جلسه خيلي بي‌حوصله و ناراحت بود. واقعيت اين است که حوزه خبري و تحليل‌ساز صداوسيما در حوزه اختيارات و نظارت رئيس سازمان صداوسيما نيست.

- در دوران آقاي لاريجاني هم که همزمان با دولت اصلاحات بود، مديريت سازمان در خارج از مجموعه نبود؟

خير. در آن دوره به دليل شخصيتي که آقاي لاريجاني در صداوسيما داشت، او توانسته بود مديريتش بر صداوسيما را تثبيت کند اما در دوره آقايان ضرغامي، سرافراز و علي‌عسگري مديريت صداوسيما از کنترل مديران خارج و به جريان‌هاي تندرو و افراطي خارج از صداوسيما واگذار شد. من به بسياري از مديران صداوسيما که در دهه 60 کارمندان من در صداوسيما بوده‌اند و بسيار هم آدم‌هاي محترمي هستند، گفته‌ام که شما در صداوسيما هيچ کاره‌ايد.

- سيستم کار صداوسيما و نفوذ اين افراد بر صداوسيما چگونه است؟

در صداوسيما چند نفر هستند که در گلوگاه‌هاي خاص منصوب شده‌اند و بر اساس تحليل‌ها و نظرات جريان‌هاي افراطي خارج از صداوسيما انديشه‌هاي اين گروه سياسي را بر صداوسيما تحميل مي‌کنند. افرادي هم که در صداوسيما منصوب مي‌شوند، جرأت و قدرت تغيير اين افراد را ندارند.


منبع:روزنامه ايران



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد