آخرین اخبار

شوراي نگهبان مخالف افزايش قيمت بنزين است سياسي

شوراي نگهبان مخالف افزايش قيمت بنزين است

  بزرگنمايي:

چه خبر - بودجه شوراي نگهبان از پول تو جيبي برخي مسئولين کمتر است

سخنگوي شوراي نگهبان با انتقاد از مسائلي که اخيرا در خصوص بودجه شوراي نگهبان در برخي رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: آقايان بايد با انصاف اين موضوع را نگاه کنند، بودجه شوراي نگهبان از پول تو جيبي برخي مسئولين کمتر است.
عباسعلي کدخدايي در نشست خبري شوراي نگهبان ابتدا گزارشي اجمالي از مصوبات واصله و بررسي شده توسط شوراي نگهبان ارائه کرد و ضمن تبريک سالروز فرار شاه و گراميداشت ياد و خاطره شهيد نواب صفوي و تسليت در پي حادثه دلخراش نفتکش سانچي، اظهار کرد: چهار مصوبه داراي مغايرت بوده و عدم مغايرت چهار مصوبه اعلام شده است.
وي گفت: طرح دوفوريتي اصلاح قانون انتخابات شوراهاي اسلامي را داشتيم که فقهاي شوراي نگهبان نسبت به تبصره ماده 26 ايراد وارد دانستند و مجلس در پي آن اصلاحاتي به عمل آورد که در شوراي نگهبان مورد بحث بود، اين طرح سه ايراد داشت.
سخنگوي شوراي نگهبان افزود: همچنين دو اساسنامه از سوي هيات وزيران داشتيم و بيش از 20 مورد نامه ديوان عدالت اداري که مورد بررسي قرار گرفت.
سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه در صورتي که مجلس در لايحه بودجه ارائه شده از سوي دولت تغييرات زيادي را به وجود آورد، شوراي نگهبان نسبت به آن ايراد مي‌گيرد يا خير؟ گفت: اگر تغييرات در حد متعارف باشد شوراي نگهبان ايرادي نمي‌گيرد ولي اگر خارج از آن باشد ايراد خواهيم گرفت.
کدخدايي ادامه داد: طبق قانون اساسي، بودجه بايد در قالب لايحه به مجلس برود. يکي از ايرادات ما در خصوص بودجه 96 همين بود؛ چرا که بودجه به عنوان متمم بودجه ارائه شده بود، در حالي که بودجه بايد در قالب لايحه ارائه شود.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در اين خصوص که آقاي نجفي شهردار تهران در صحن شوراي شهر گزارشي مبني بر تخلفات انتخاباتي مديريت وقت شهرداري ارائه کرده، آيا شوراي نگهبان با توجه به اينکه چند ماهي از انتخابات گذشته اين موضوع را به قوه قضاييه اعلام مي‌کند يا خير؟ گفت: در خصوص تخلفات اگر گزارش يا مستنداتي باشد و اگر گزارشات در صلاحيت شوراي نگهبان باشد اعلام نظر مي‌کنيم. بخشي را هم بايد براي قوه قضاييه ارسال کنيم. اگر اين گزارشات را دريافت کنيم به وظيفه قانوني خود عمل مي‌کنيم.
خبرنگاري در خصوص موضع شوراي نگهبان درباره افزايش احتمالي قيمت بنزين پرسيد و کدخدايي پاسخ داد: شوراي نگهبان تلاش مي‌کند که نظرش مبتني بر نيازهاي مردم باشد، البته اخبار حاکي از اين است که دوستان در دولت و مجلس به اين جمع‌بندي رسيده‌اند که چنين افزايشي نداشته باشند. بايد منتظر باشيم و ببينيم که در لايحه چه اتفاقاتي مي‌افتد. اميدواريم چنين اتفاقي نيفتد و براي مردم گشايش باشد.
خبرنگاري از کدخدايي پرسيد يک ماه پيش مسائلي در خصوص ارائه گزارش تخلفات از سوي قوه قضاييه به شوراي نگهبان رسيد، در اين مورد توضيح بفرماييد: گزارشات رسيدگي به تخلفات در صلاحيت قوه قضاييه است که دوستان در قوه قضاييه بايد بفرمايند. آنچه براي ما ارسال شد در سه بخش بود؛ آن دسته که رسيدگي شد و منجر به صدور حکم شد، بخش ديگر منجر به تبرئه شدن بود و بخش ديگر در حال رسيدگي است. هنوز رسيدگي‌ها ادامه دارد. اگر قوه قضاييه صلاح بداند جزئيات اعلام مي‌شود.
خبرنگاري از سخنگوي شوراي نگهبان پرسيد برخي رسانه‌ها سخناني مبني بر چند برابر شدن بودجه شوراي نگهبان عنوان مي‌کنند و از اين موضوع انتقاد مي‌کنند، در اين باره توضيح دهيد که خدايي گفت: بودجه شوراي نگهبان مانند بودجه هر دستگاهي در لايحه بودجه پيش‌بيني و در مجلس تصويب مي‌شود و توسط ديوان محاسبات بازبيني مي‌شود. البته چند ديوان محاسبات بالقوه در شوراي نگهبان داريم در واقع برخي علما در هزينه‌هاي شوراي نگهبان ورود و نظارت مي‌کنند اما در خصوص بودجه شوراي نگهبان بايد گفت بودجه سال 96 تا سال 97، هفت درصد پيش‌بيني شده که افزايش پيدا کند.
وي افزود: دوستان مي‌دانند بودجه‌اي که تصويب مي‌شود بخشي از آن تخصيص داده نمي‌شود و از آن ميزان تخصيص داده شده مقداري پرداخت نمي‌شود، اما ما گلايه مي‌کنيم چرا دوستان در برخي مسائل انصاف را رعايت نمي‌کنند. بي‌جهت يک فرد ضد انقلاب در بيرون حرف مي‌زند و مي‌بينيم دوستان تکرار مي‌کنند.
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: رديف بودجه شوراي نگهبان مانند مابقي سازمان‌ها در چند بخش خلاصه مي‌شود، يکي پاسداري از احکام اسلام و همان موضوع نظارت بر قانون، بحث ديگر حوزه‌هاي انتخاباتي و امر نظارت که هر ساله اين دو موضوع در خصوص بودجه مطرح است و در سال‌هايي که انتخابات داريم بودجه مربوط به برگزاري انتخابات در نظر گرفته مي‌شود و بودجه مربوط به نظارت در انتخابات براي مثال انتخابات 96 جداگانه پرداخت مي‌شود. برخي مي‌گويند بودجه نظارت بر انتخابات يک رقم 50 ميلياردي است، اما امسال که انتخابات نداريم شوراي نگهبان چرا بايد بودجه آن را دريافت کند. امسال در خصوص اين موضوع بودجه‌اي در نظر گرفته نشده چون شوراي نگهبان قرار نيست انتخاباتي را برگزار کند. اين موضوع را هم دولت و هم مجلس مي‌داند. توصيه مي‌کنم که دوستان در چنين مواقعي به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کنند و از آنها بپرسند.
کدخدايي گفت: آنهايي که خود را حقوقدان مي‌دانند و بودجه سال 67 و 97 را مقايسه مي‌کنند بايد گفت که حقوق شما از سال 67 تا به امروز برابر بوده و قيمت منزلي که در بالا شهر داريد از سال 67 تا به امروز به يک ميزان است يا برخي افراد که به بعضي وابسته هستند در خبرگزاري نشسته‌اند و اين مطالب را مي‌نويسند، اصلا چرا آن نهاد بايد خبرگزاري داشته باشد؟ شوراي نگهبان بودجه داشتن خبرگزاري را ندارد و از اين پول‌ها خرج نمي‌کند، البته ما مثل شما هم نيستيم که تا انتقادي پيش مي‌آيد کيف خود را برداريم و براي شکايت به دادگستري برويم. شوراي نگهبان براي شکايت از منتقدين هم بودجه ندارد.
سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: يک آقايي مي‌گويد شوراي نگهبان 12 عضو دارد، اين بودجه را براي چه مي‌خواهد. مانند اين است که ما بگوييم بودجه قوه مجريه براي رييس‌جمهور و هيات وزيران است يا بودجه‌اي که نهادتان دريافت مي‌کند فقط براي شماست. بودجه شوراي نگهبان خيلي کمتر از پول تو جيبي برخي مسئولين است.
کدخدايي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره آخرين وضعيت بررسي‌ها در موضوع رجل سياسي، گفت: عمده اين موضوع را به اتمام رسانديم. جزء 5 بند 10 سياست‌هاي کلي اين بود که معيارها و شاخص‌هاي رجل سياسي، مذهبي، مدير و مدبر بودن توسط شوراي نگهبان تبيين شود. در دو بخش اين تعاريف در شوراي نگهبان مورد بحث بود و يکي ديگر شرايط‌ها و معيارهاي لازم براي تشخيص آنها مورد رسيدگي قرار گرفت. مثلا در حوزه مذهبي بودن افراد بايد آگاهي لازم را به دين داشته باشند و در زندگي خود نسبت به آن ملتزم باشند و در حوزه سياسي درک عميقي از مسائل سياسي داخلي و بين‌المللي داشته باشند و در حوزه مديريت داراي مهارت باشند. سن متناسب براي رياست‌جمهوري را داشته باشند و داراي صلاحيت علمي باشند. هنگامي که موضوع جمع‌بندي شد آن را به مجلس ابلاغ مي‌کنيم. البته رييس مجلس کميسيوني را در اين خصوص ايجاد کرده تا کارها رسيدگي شود، به جمع‌بندي نهايي رسيديم موضوع را اعلام مي‌کنيم.
خبرنگاري از کدخدايي پرسيد برخي از نمايندگان از ورود کميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام در موضوع بودجه انتقاد مي‌کنند، آيا مجمع مي‌تواند در اين خصوص نظارت داشته باشد يا خير؟ که کدخدايي گفت: بله در آيين‌نامه مجمع تشخيص مصلحت نظام چنين موضوعي پيش‌بيني شده و هر ساله اين کار انجام مي‌شود. مجمع تشخيص مصلحت نظام، کميسيون نظارتي را تعيين مي‌کند و نظرش را در خصوص برنامه بودجه اعلام مي‌کند.
کدخدايي در خصوص سوال خبرنگاري مبني بر اينکه آيا بودجه شوراي نگهبان 50 ميليارد است يا خير؟ گفت: بله، 50 ميليارد در بودجه جاري است اما اينکه اين 50 ميليارد براي برگزاري انتخابات خاصي باشد خير اينگونه نيست. بودجه مربوط به سال 96 را فقط 70 درصد آن را دريافت کرديم.


منبع:isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد