آخرین اخبار

کاهش قيمت مسکن در پي اين رواديد اقتصادي اقتصادي

کاهش قيمت مسکن در پي اين رواديد اقتصادي

  بزرگنمايي:

چه خبر - التهاب قيمت مسکن فروکش کرد/خريد و فروش‌ها ادامه دارد

گزارش‌هاي ميداني از معاملات مسکن در تهران نشان مي‌دهد، با فروکش کردن التهاب قيمت در برخي نقاط پايتخت، تعدادي از واحدهاي مسکوني با قيمتي کمتر از روزهاي ابتدايي دي‌ماه در حال خريد و فروش هستند.
آنگونه که آمارها نشان مي‌دهد، در دو ماه آبان و دي سال جاري، در پي ايجاد جو رواني از سوي برخي از مالکان واحدهاي مسکوني که با هدف سفته بازي وارد بازار مسکن شده بودند و همچنين به تحريک تعدادي از مشاوران املاک، قيمت ملک در تعدادي از مناطق پُرطرفدار تهران، با افزايش 15 تا 25 درصدي مواجه شده بود، اما اکنون به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، اين افزايش که تا حدودي بر روي ساير مناطق مورد توجه اقشار متوسط نيز، سايه افکنده، مي تواند به دو دليل کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي و همچنين افزايش سرسام‌آور نرخ بازدهي در بازارهاي رقيب شامل بازار سرمايه، ارز، سکه و طلا و نيز سررسيد زمان دريافت تسهيلات 80 ميليون توماني مسکن و ورود حجم انبوهي از سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن يکم، به بازار باشد.
واقعيت آن است که بازار مسکن، سال ها بود از سايه سنگين رکود رنج مي‌برد، ولي اکنون با استفاده از ايجاد تنوع در تسهيلات و افزايش قدرت خريد خانوارهاي متوسط در ماههاي گذشته، توانسته بود نشانه‌هايي از پيش‌رونق را به نمايش بگذارد، به گونه‌اي که به گفته کارشناسان اقتصادي، انتشار اطلاعات بازار مسکن در آذرماه از سوي بانک مرکزي، تا حدودي نشان مي‌داد که حتي دوره پيش‌رونق نيز پشت سر گذاشته شده و وارد دوره رونق بازار مسکن شده ايم. اما به دليل نبود نظارت و کنترل‌هاي مناسب از سوي دولت و همچنين عدم پيش‌بيني دستگاه سياست‌گذار بخش مسکن، نسبت به ايجاد فضاي سفته‌بازي، بلافاصله شاهد ورود دلالان براي ماهي گرفتن از آب گل آلود افزايش معاملات مسکن بوديم. به گونه اي که سفته‌بازان با ايجاد اين فضاي رواني که امکان گرانتر شدن ملک در آن باز هم وجود دارد، همچنان در حال به فروش رساندن واحدهاي مسکوني با قيمت‌هاي گزاف هستند.
در چنين شرايطي، اگرچه احتمال بازگشت به دوره رکود مطلق به دليل استقبال از صندوق پس انداز مسکن يکم و افزايش تعداد ثبت‌نام کنندگان وجود ندارد، اما همچنان بيم آن مي‌رود که باز هم تعداد معاملات به 15 هزار فقره در ماه کاهش يابد که رقمي بالاتر از دوره رکود يعني ماهانه 9 تا 10 هزار فقره معامله مسکن در تهران و پايين تر از دوره رونق مسکن يعني رقمي ميان 20 تا 23 هزار فقره معامله مسکن در ماه، محسوب مي‌شود. اگرچه نمي توان به اين حالت، دوره رکود تورمي، اطلاق کرد، اما همچنان احتمال پشيمان شدن بخش عمده اي از خريداران واحدهاي مصرفي و مصرف کنندگان واقعي، از برنامه‌ريزي هاي قبلي خود براي خريد مسکن به دليل ترس از بازگشت مجدد دوره رکود و کاهش ارزش واقعي ملک که با انواع وام هاي گران قيمت خريداري شده، وجود دارد. به خصوص اينکه چشم انداز مثبتي هم براي سوددهي بيشتر بازارهاي رقيب و زيان دهي از بي ارزش شدن ملک در ماه هاي پيش رو ديده مي شود.
با اين حال، اين افزايش بي رويه قيمت مسکن که تنها در پي کمتر از چند ماه نگرش مثبت بازار به بخش مسکن، ايجاد شد، با کاهش التهاب جو روانيِ امکان افزايش بيشتر قيمت، فروکش کرده و امکان بازگشت نرخ مسکن در دو ماه پاياني زمستان در برخي نقاط پايتخت، نسبت به قيمت هاي فصل پاييز امسال وجود دارد.
به عنوان نمونه، در محله سلسبيل شمالي (منطقه 10 واقع در ضلع جنوبي خيابان آزادي) که يکي از نقاطي بود که تحت تأثير گراني ملک در همسايه شمالي خود (منطقه 5 واقع در ضلع شمالي خيابان آزادي) قرار گرفت، قيمت از حدود 3 و نيم ميليون در هر متر مربع به 5 تا 5 و نيم ميليون تومان رسيده بود، اما ظرف روزهاي گذشته و در پي عدم استقبال خريداران، به 4 و نيم ميليون تومان در هر متر مربع نيز رسيد که اين افت قيمت به خصوص در واحدهايي که با آپشن هاي کمتري (مانند نبود پارکينگ يا آسانسور) به مشتري عرضه مي شوند، بيشتر مشهود بوده است.
يکي از مشاوران املاک خيابان آذربايجان (منطقه 10)، از انصراف فروشندگان واقعي مسکن از قيمت هايي که تحت تأثير جو رواني ايجاد شده در روزهاي گذشته براي فروش ملک خود اعلام کرده بودند، صحبت به ميان مي‌آورد و مي‌گويد: به عنوان نمونه فيکي از مالکان، يک واحد 56 متري با پارکينگ و بدون آسانسور در طبقه سوم که از شهريورماه قصد فروش به قيمت 180 ميليون تومان را داشت، با استقبال خريدار روبه رو شده بود، قيمت را به 250 ميليون تومان افزايش داد، اما در حال حاضر و در پي کاهش التهاب بازار، تا 20 ميليون تومان نيز حاضر به تخفيف است. با اين حال به نظر مي رسد به دليل آنکه واحدهايي با آپشن هاي مشابه، ولي عمر کمتر و با همين قيمت در همين محله وجود دارد، حاضر به ارائه تخفيف بيشتر حتي تا 10 ميليون تومان ديگر هم باشد.
همچنين يکي از مشاوران املاک واقع در خيابان حبيب اللهي جنوبي، با بيان اينکه اين محله به دليل واقع شدن تعداد زيادي از واحدهاي صنفي صنعتي مانند تراشکاري و نيز تعميرکاران و صافکاران خودرو، گنجايش چنداني براي افزايش قيمت ندارد، گفت: اين محله سال ها بود که متري 3 تا 3 و نيم ميليون تومان عرضه مي شد که در دو سه ماه گذشته، ناگهان قيمت به حدود متري 5 ميليون تومان رسيد، به خصوص اين که فروشندگان، عمدتا بر موضوع دسترسي خوب ساکنان اين خيابان به ايستگاه متروي دکتر حبيب اللهي (خط 4 مترو)، اشاره کرده و آن را بهانه افزايش قيمت ها کرده اند.
اگرچه تعداد خريداران دست به نقد، براي ورود به اين محله افزايش يافته، اما پس از مشاهده شرايط نامساعد آن از نظر زيبايي بصري به خصوص واحدهاي صنفي تعميرکاران خودرو، از خريد در اين منطقه پشيمان مي شوند. به همين دليل، فروشندگان واقعي و به اصطلاح پول لازم، حاضر به فروش واحدهاي خود تا متري 4 ميليون تومان هم هستند.
از آنجايي که مناطق 2، 4 و 5 تهران به دليل استقبال خريداران، بيشترين افزايش قيمت ها را داشته اند، در روزهاي گذشته نيز در پي کاهش استقبال همين دسته از خريدارن، بلافاصله شاهد افت قيمت بوده اند. يکي از مشاوران املاک در منطقه صادقيه (فلکه دوم)، از تلاش بي فايده برخي مشاوران املاک اين محله براي بالا نگه داشتن قيمت ها خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در ماه هاي گذشته که تعداد معاملات مسکن کم بود، مشاوران املاک براي به دست آوردن حق کميسيون از همان تعداد کمِ معاملات، تلاش مي کردند تا مبايعه نامه ها را به سرانجام برسانند.
اما در پي افزايش استقبال مردم از خريد ملک، برخي از مشاوران املاک از آنجايي که مي دانند در هر شرايطي خريداران در حال تهيه منابع مالي و خريد واحد مسکوني هستند، حاضر به راضي کردن مالکان و فروشندگان براي کم کردن قيمت مورد نظر خود نيستند.
به گفته اين مشاور املاک، با اين حال به نظر مي رسد، اين شرايط، دوام چنداني نداشته و در روزهاي گذشته از تعداد خريداران به دليل گران شدن ناگهاني کاسته شده است که در نتيجه، احتمال بازگشت قيمت ملک در محله صادقيه (فلکه دوم) به متري 7 تا 7 و نيم ميليون تومان وجود دارد. اين در حالي است که در روزهاي ابتدايي دي ماه، واحد مسکوني در اين محله به 9 و نيم تا 10 ميليون تومان در هر متر مربع رسيده بود.
حال بايد منتظر ماند و ديد که آمارهاي رسمي دولت در اين رابطه چه وضعيتي را گزارش خواهد داد.


منبع: mehrnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي