آخرین اخبار

پاسخ واعظي به سئوالاتي در مورد افزايش عوارض خروجي و يارانه اقتصادي

پاسخ واعظي به سئوالاتي در مورد افزايش عوارض خروجي و يارانه

  بزرگنمايي:

چه خبر - محمود واعظي: دولت در بازنگري تصميماتش انعطاف پذير است

محمود واعظي رييس‌دفتر رييس‌جمهور، با اشاره به اينکه درآمد حاصل از افزايش عوارض خروج از کشور و کاهش بودجه يارانه نقدي، صرف مواردي چون بيمه سلامت و کمک به اقشار ضعيف جامعه مي‌شود، گفت: با اين وجود قطعا دولت، همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا تصميم گرفته شده و دولت، با عکس‌العمل اجتماعي مناسبي مواجه نشده، نظر نهايي خود را با خواست مردم تطبيق داده است.
محمود واعظي، در پاسخ به انتقادي درباره‌ افزايش عوارض خروج از کشور در لايحه بودجه 97، اظهار کرد: ‌من هم در فضاي مجازي با اين انتقادات مواجه شده‌ام. به هر حال کساني که بودجه را طراحي کردند به دنبال اين بودند که در اين بودجه موضوع عدالت و رسيدگي به طبقات محروم جامعه بيشتر مورد توجه قرار گيرد. رئيس جمهور هم قول داده‌اند که تا سال 1400 فقر مطلق را از بين ببرند.
ما امروز يک دولت بزرگ داريم و بايد هر ماه يک عدد قابل توجه به کارمندان دولت حقوق بدهيم. از سويي تعداد بازنشستگان در 7-8 سال گذشته بيشتر شده و صندوق‌هاي بازنشستگي نمي‌تواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند و دولت اين حقوق را مي‌دهد. بنابراين عملا اگر بخواهيم عدالت را اجرا کنيم نيازمند اين هستيم که منابع جديد پيدا کنيم يا منابع موجود را افزايش دهيم و از اين منابع به مستمري بگيران کميته امداد و سازمان بهزيستي بيشتر کمک کنيم و با اين کار فقر مطلق را از بين ببريم.
رييس‌ دفتر رييس جمهور با اشاره به اينکه يکي ازمنابعي که براي کمک به اقشار ضعيف جامعه در نظر گرفته شده، همين عوارض خروج از کشور است، تاکيد کرد: اما قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا ديده، تصميم گرفته شده دولت با عکس‌العمل اجتماعي مناسبي مواجه نشده، نظر نهايي خود را با خواست مردم تطبيق داده است. ما اين انعطاف را خواهيم داشت که اگر در تصميمات دولت، فشاري به قشري از مردم بيايد آن را بازنگري کنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش که باتوجه به کاهش بودجه‌ يارانه‌ها در لايحه بودجه 97، دولت با چه سياستي به دنبال حذف يارانه بگيران است؟ گفت: مجلس سال گذشته هم در بودجه، دولت را مکلف کرده است که يارانه را فقط به نيازمندان بدهد، بنابراين اين اقدام را مجلس از ما مي‌خواهد، ديگران هم اين انتظار را از ما دارند.
واعظي با بيان اينکه وقتي يارانه را به افرادي که نياز ندارند مي‌پردازيد به معناي آن است که بايد از سهم کساني که نيازمندند کم کنيد، تصريح کرد: ما مي‌خواهيم نيازمندان واقعي را شناسايي کنيم و به آنها بيشتر بپردازيم. در سال گذشته دريافتي برخي از مستمري بگيران را سه برابر افزايش داديم. در حال حاضر کساني هستند که يارانه مي‌گيرند، ولي يارانه در زندگي آنها تاثيري ندارد، در صورتي که اگر همين يارانه را در طرح تحول سلامت کمک کنيم، بخشي از نيازهاي مردم را تامين مي‌کنيم. طرح تحول سلامت به اين دليل اجرا شد که فکر مي‌کرديم بسياري از مردم داوطلبانه از دريافت يارانه انصراف مي‌دهند و طرح سلامت راه اندازي مي‌شود تا اگر کسي نيازمند به عمل جراحي باشد، ديگر دغدغه‌ تامين هزينه‌هاي آن را نداشته باشد.
بر اين اساس، الان به دنبال اين هستيم که بودجه را ساماندهي کنيم تا به نيازمندان، بيشتر بپردازيم و توجه بيشتري به طرح تحول سلامت کنيم. اشتغال ايجاد کرده و فقر مطلق را از بين ببريم.
وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا در سفر وزير خارجه انگليس به ايران و ديدار وي با رييس جمهور، موضوع نازنين زاغري بررسي شد، اظهار کرد:‌ به هر حال طبيعي است وقتي سفري دراين رده چه از طرف ايران به کشور مقابل چه از کشورهاي مقابل به ايران انجام شود، مسايل متنوعي از سوي ميهمان مورد بحث قرار مي‌گيرد. واعظي در پاسخ به اين پرسش که آيا نتيجه اي هم از بررسي اين موضوع بدست آمد، گفت: رسيدگي نهايي به اين موضوع از اختيارات دستگاه قضايي است.
رييس دفتر رييس‌جمهور، درباره تکميل طرح‌هاي نيمه تمام در کشور از جمله طرح‌هاي نيمه تمام مجموعه ورزشي آزادي در تهران، خاطرنشان کرد: ما سياستي را در پيش گرفته‌ايم که دولت اگر بودجه تملک دارايي دارد، در بخش‌هايي که براي مردم سود آور نيست، سرمايه گذاري کند و ساير پروژه ها را به مردم واگذار کند. ممکن است نظر برنامه ريزان در سازمان برنامه و بودجه بر اين بوده است که مشوق‌هايي را ايجاد کنيم تا سالن‌هاي ورزشي را مردم تکميل کنند. مساله ورزش دراين دولت همواره مورد توجه بوده است و کم و کسري‌ها را مي‌توان جبران کرد.
در سراسر کشور بررسي کرديم که اگر دولت همه سرمايه گذاري خود را در بخش عمراني انجام دهد، 20 سال طول مي‌کشد که طرح‌هاي کلنگ خورده، تکميل شود. در تلاشيم که تمام پروژه‌هاي نيمه تمام را با يک مکانيزمي به مردم واگذار کنيم و حتي سرمايه گذاري خود را رقم خيلي پاييني مي‌گذاريم تا مشوقي براي مردم باشد تا اين طرح‌ها تکميل شود. مسلما بودجه کافي براي تکميل همه آن طرح‌هايي که بعضا مطالعه شده هم نبوده و در يک سفر استاني به جاي آنکه ده يا 15 پروژه تصويب شود 100 پروژه تصويب شده است، را نداريم. در مورد پروژه‌هاي نيمه تمام استاديوم آزادي هم بايد وزارت ورزش مکانيزمي داشته باشد تا تکميل شود.
وي در پايان در پاسخ به پرسشي درباره عدم توجه دولت به همه مسايل زيست محيطي، گفت: اين گونه نيست که دولت به تمام مسايل زيست‌محيطي توجهي ندارد. شايد در گذشته در مورد محيط زيست، مثلا بيشتر به مساله حفظ گونه هاي حيواني نادر توجه مي‌شد، اما اکنون ضمن توجه به اين حوزه، تاکيد بيشتري بر بخش‌هايي از مسايل زيست‌محيطي که مغفول مانده است،مي شود. الان به مساله آب توجه بيشتري مي‌شود، زيرا آب با موضوع محيط زيست ارتباط تنگاتنگ دارد. اگر مشکل آب در استان‌ها حل شود، بسياري از مسائل ديگر هم حل مي‌شود. الان توجه بيشتري مي‌شود به بخش‌هايي از محيط زيست که انسان‌ها مخاطب آن هستند. ما اگر انسانها را حفظ کنيم ، انسانها هم حيوانات را حفظ مي‌کنند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : در سال 97 با سازمان هدفمندي يارانه‌ ها خداحافظي خواهيم کرد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : عوارض خروج از کشور سه برابر شد!!


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي