آخرین اخبار

هدف وزير خارجه انگليس؛ آزادي نازنين زاغري؟! سياسي

هدف وزير خارجه انگليس؛ آزادي نازنين زاغري؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

وزير امورخارجه بريتانيا، با پوشه قرمز رنگ خود به تهران آمده است. پوشه‌اي که نقش تاج ملکه انگليس روي آن نقش بسته و مهم‌‌ترين دستور کار بوريس جانسون در تهران را مشخص مي‌کند.
وزير امورخارجه بريتانيا، با پوشه قرمز رنگ خود به تهران آمده است. پوشه‌اي که نقش تاج ملکه انگليس روي آن نقش بسته و مهم‌‌ترين دستور کار بوريس جانسون در تهران را مشخص مي‌کند. اما اينکه اين پوشه قرمز حاوي تهديد است، يا تطميع هنوز روشن نيست و گذر زمان نشان خواهد داد که انگليس در مسير اصلاح روند و تقويت روابط خود با ايران گام برمي‌دارد يا اصرار بر تداوم رفتارهاي خصومت‌‌آميز گذشته دارد.
به نظر مي‌رسد که اين سفر کمي فراتر از تبادل نظر در خصوص برجام باشد. اين موضوع را مي‌توان در خط خبري رسانه سلطنتي انگليس طي هفته‌هاي اخير نيز جست‌وجو کرد. جايي که بي‌بي‌سي فارسي مدت‌‌ها است بر موضوع اين سفر متمرکز شده و مدام دستور کار اين سفر را يادآوري مي‌کند. مأموريتي به نام «آزادي نازنين زاغري...»

نازنين زاغري تبعه ايراني ــ انگليسي است که 15 فروردين سال 1395 به دست نيروهاي سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خميني دستگير و به کرمان منتقل شد.
سپاه ثارالله کرمان 26 خرداد سال 95 در اطلاعيه‌اي از اين دستگيري به عنوان «دستگيري يکي از سرشبکه‌هاي اصلي وابسته به بيگانگان که مأموريت‌هاي مختلفي در راستاي تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود»، ياد کرد و در اين باره توضيح داد: «ايشان با عضويت در شرکت‌‌‌ها و مؤسسات بيگانه در طراحي و اجراي پروژه‌هاي رسانه‌اي و سايبري با موضوع براندازي نرم نظام مقدس جمهوري اسلامي مشارکت داشته است. نامبرده يکي از سرشبکه‌هاي اصلي مؤسسات معاند بوده که تحت هدايت و حمايت سرويس‌هاي رسانه‌اي و جاسوسي دولت‌هاي بيگانه فعاليت‌هاي مجرمانه خود را طي ساليان گذشته انجام داده است.» پرونده زاغري براي ادامه رسيدگي‌‌‌ها به دادستاني تهران انتقال يافت و پس از انجام تحقيقات و بررسي‌هاي لازم، با صدور کيفرخواست به دادگاه انقلاب صادر و شعبه 15 دادگاه انقلاب، زاغري را به پنج سال حبس محکوم کرد.

اين حکم در حالي صادر شد که برخي رسانه‌هاي داخلي با انتشار بخش‌‌‌هايي از اعترافات نازنين زاغري، عنوان کردند که «وي از حدود چهار سال پيش تا به حال با بنياد تامسون رويترز همکاري داشته است و مديريت چندين پروژه آموزشي اين بنياد را در کشور‌‌هايي چون لبنان، گرجستان، اردن، مراکش، برمه و برخي از کشورهاي آفريقايي برعهده داشته است. نکته جالب آنکه وي همانطور که خود اقرار کرده است در پروژه‌هاي آموزشي‌اش تلاش کرده تا علاوه بر برقراري ارتباط با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران کشور هدف، به سناتور‌‌ها و اعضاي پارلمان اين کشور‌‌ها نيز نزديک شود.
عمده مأموريت تفويض شده از سوي بنياد تامسون رويترز به نازنين زاغري، پيشبرد پروژه‌هاي رسانه‌اي و سايبري، براي اهداف براندازانه و جاسوسانه بود.»

با نگاه به موج رسانه‌اي اين سناريو تقويت مي‌شود که مهم‌‌ترين برنامه جانسون در تهران پيگيري وضعيت آزادي نازنين زاغري است. تا جايي که روزنامه انگليسي گاردين خبر داده که جانسون در تهران براي تحقق اين هدف به دنبال ملاقات با آيت‌الله آملي‌لاريجاني رئيس قوه قضائيه است. اين گمانه‌زني زماني توسط رسانه‌هاي انگليسي مطرح شد که بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امورخارجه کشورمان در جريان يک نشست خبري در خصوص احتمال آزادي زاغري، بر اصل تفکيک قوا در ايران تأکيد کرده بود.
اما ديگر سناريويي که مي‌تواند بر احتمال آزادي زاغري مهر تأييد بزند، آمادگي بريتانيا براي بازپرداخت 400 ميليون پوند از دارايي‌هاي کشورمان در انگليس در ازاي آزادي زاغري است. پول‌‌‌هايي که ايران در جريان يک قرارداد تسليحاتي با انگلستان در زمان حکومت پهلوي به اين کشور پرداخت اما با وقوع انقلاب اين قرارداد ملغي شد و بريتانيا حاضر به بازگرداندن اموال ايران نشد. اگرچه در سال 2001، مقامات کشورمان موفق شدند حکم دادگاه لاهه را براي بازگرداندن اين اموال دريافت کنند و حالا انگليس پس از گذشت نزديک به 16 سال از صدور اين حکم آماده بازپرداخت اين اموال در ازاي آزادي زاغري مي‌شود. اين خبر را براي نخستين بار روزنامه ديلي تلگراف انگليس منتشر کرد.

در نهايت سومين سناريو در اين خصوص سفر بوريس جانسون به عمان، پيش از ورود به ايران بوده است. جانسون در اين سفر با سلطان قابوس پادشاه عمان ديدار کرده است. فردي که همواره نقش ميانجي ميان ايران و طرف‌هاي غربي را ايفا کرده و مي‌توان رد ميانجي‌گري عمان در آزادي چهره‌‌‌هايي مشابه همچون شِين بائر، جاش فَتال و سارا شرود سه جاسوس امريکايي و جيسون رضائيان را نيز در گذشته‌هاي نه چندان دور مشاهده کرد. از اين رو بعيد نيست که عمان اين بار نيز براي آزادي نازنين زاغري با مقامات کشورمان مذاکراتي انجام داده باشد و جانسون پيش از ورود به تهران، براي هماهنگي بيشتر به ملاقات پادشاه عمان رفته باشد.
حال بايد منتظر ماند و ديد که دستاورد سفر بوريس جانسون به تهران چيست؟ آيا آزادي جاسوس انگليسي تنها برنامه سفر جانسون به تهران است يا در پوشه قرمز جانسون دستور کار ديگري نيز وجود دارد.


منبع:javanonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد