آخرین اخبار

داستان يک طلاق عاطفي؛ جدايي کارلوس کي روش از مهدي تاج! حاشيه هاي ورزشي

داستان يک طلاق عاطفي؛ جدايي کارلوس کي روش از مهدي تاج!

  بزرگنمايي:

چه خبر - دلخوري هاي کارلوس کي روش از مهدي تاج

باورنکردني؛ اين بهترين واژه‌اي است که مي‌توان براي مراسم قرعه‌کشي جام جهاني به کار برد. غيرقابل باورتر از لحظه‌اي که کافو، ستاره برزيلي قرعه ايران را از گوي بيرون آورد. همه چيز شوکه‌کننده بود. از همان شب قبل از قرعه‌کشي، وقتي که براي اولين بار کارلوس کي‌روش حاضر نشد با خبرنگاران ايراني مصاحبه کند. دعواهاي هميشگي فوتبال ايران شايد براي خيلي از ما ديگر تازگي نداشته باشد اما اين‌بار در سطح بين‌المللي و پيش چشم بزرگترين رسانه‌ها و مربيان دنيا و ميهمانان ويژه فيفا، اين اتفاق شايد کمي دردناک‌تر بود.

کارلوس کي‌روش، دل پردردي داشت وقتي به مسکو رسيده بود. او حرف‌هاي نگفته زيادي داشت که مي‌خواست در قالب نگفتن بيان‌شان کند. مي‌خواست فريادشان بزند اما بگويد هيچ نمي‌گويم! تقريبا کاري که به درستي هم انجامش داد. او هر آنچه مي‌خواست گفت اما هيچ نگفت. مصاحبه نکرد، نايستاد و پاسخ‌گوي روزنامه‌نگاران ايراني نشد چون مي‌خواست فريادي را به گوش مردم ايران برساند که برايش يک درد بود.

سرمربي مثل هميشه تيزهوشانه خود را در موقعيتي قرار داد که هم حرف‌هايش را بزند، هم گلايه‌هايش را بگويد و هم بگويد کاري نکرده است. او از تاج شاکي بود و از کل دستگاه ورزش ايران و گلايه‌هايي را مي‌خواست بيان کند که در اين مدت به شدت رنجش مي‌داد. همه چيز از همان دعواي معروف با برانکو شروع شده بود و همينطور روي هم انباشته شده بود.

حالا ديگر دشمني به نام اسدي وجود ندارد اما برانکو و تيمش در فدراسيون فوتبال براي او دشمنان بزرگي هستند به خصوص که اين اواخر با فشارهاي انجام گرفته از سوي برخي مقامات دولتي در ورزش، جريمه‌اي سنگين براي سرمربي در نظر گرفته‌اند. جريمه‌اي که او آن را نمي‌پذيرد و مي‌گويد منصفانه نيست. کي‌روش از همان شب اول مي‌خواست بگويد که از سيستم آماده‌سازي تيم ملي راضي نيست. اين حرف را البته نه از مسکو که خيلي قبل‌تر از اين، از زمان صعود تيم ملي به جام جهاني 2018 اعلام کرده بود.

ابتدا بعد از بازي با سوريه با روي خوش روبه‌روي خبرنگاران نشست و کلي از برنامه‌هايش گفت. اما طبق معمول هيچ چيز آنطور که فکر مي‌کرد پيش نرفت. او فکر مي‌کرد صعود هيجان‌انگيز به جام جهاني براي او و شاگردانش پاداش چشم‌گيري خواهد داشت اما اتفاقي نيفتاد تا او ناراضي باشد. بعد از بازي با کره بود که مشي کارلوس کمي انتقادي‌تر شد و مصاحبه‌هاي تندي انجام داد. اين مصاحبه‌ها نه تنها منجر به گرفته شدن حق ملي‌پوشان بعد از صعود نشد که بدتر کار را برايشان دشوار کرد. جريمه‌هاي متوالي که در راس آنها جريمه 50هزاردلاري او براي مصاحبه عليه وزير بود حسابي کارلوس را شوکه کرد و البته خشمگين.


اين اما تمام ماجرا نبود؛ در مسير آماده‌سازي برنامه‌هاي تيم ملي، بازي‌هاي تدارکاتي کارلوس کي‌روش آنطور که مي‌خواست پيش نرفت. به او گفته شد تنها همان بازي‌هايي را بايد انجام دهد که فدراسيون تنظيم مي‌کند. اردوي اروپايي اخير تيم‌ملي پس از بازي روسيه بدون نظر مستقيم کارلوس ‌کي‌روش برگزار شده بود و اين حسابي سرمربي را دلخور کرده است.

کارلوس ارتباط با تاج را يک شب مانده به قرعه‌کشي شبيه طلاق دانست و گفت هيچ ديالوگي با هم ندارند. اين را مي‌شد در مراسم قرعه‌کشي به وضوح ديد. بيش از سه ساعت آن دو در کنار هم در سالن نشستند و کلامي با يکديگر حرف نزدند. يکي يک طرف را نگاه مي‌کرد و آن يکي فقط جلو را.

کي‌روش در تمام اين مدت با خيلي از مربيان و روساي فدراسيون کشورهاي ديگر که اطرافش نشسته بودند، هم‌کلام شد اما با تاج صحبت نکرد. البته مهدي تاج سعي مي‌کند مثل هميشه سياستمدارانه صحبت کند و بگويد: همديگر را ديديم، اتفاقا قبل مراسم روبوسي گرمي هم با هم داشتيم اما در سالن به اين دليل که من زبان بلد نيستم نمي‌توانستيم با هم صحبت کنيم. گفته‌اي که به نظر نمي‌رسد خيلي واقعي باشد به اين دليل که اين دو در سالن هتل کراون با فاصله زياد از هم ايستاده بودند. يکي وسط لابي و ديگري پشت آسانسور و روي يک مبل. تقريبا براي اينکه با هم روبه‌رو نشوند دور سالن را دور مي‌زدند تا دور از چشم يکديگر کارهايشان را انجام بدهند. در اين ميان بيشتر واسطه‌ها بودند که صحبت مي‌کردند. واسطه‌هايي از دل کادر فني و حتي ايراني‌هاي خارج از کشور که فيفا را مي‌شناسند.
حرف‌هاي کارلوس کي‌روش بعد از قرعه‌کشي و انتقاد صريح او از مهدي تاج و آنچه گفته بود رئيس فدراسيون را در حالت دفاعي بيشتري قرار داد. تاج باورش نمي‌شد کي‌روش بعضي حقايق را گفته باشد. اينکه از او خواسته بودند که براي اينکه بتوانند کمک مالي بگيرند حتي از معاون رئيس جمهور درخواست کنند. اسحاق جهانگيري از دوستان نزديک به مهدي تاج است و بعد از صعود تيم ملي و البته بعد از مصاحبه معروف کي‌روش درباره برنامه‌هاي تيم ملي وعده کمک 15ميلياردي براي آماده‌سازي تيم ملي را داده بود. مبلغي که تاکنون ريالي از آن محقق نشده است.

بعد از صعود هم خبري از پاداش‌هاي دوره احمدي‌نژاد نبود؛ نه مجوزي و نه پول ويژه‌اي نه اتفاقي که بشود گفت باعث رضايت ملي‌پوشان خواهد شد. چيزي که آنها باور داشتند با صعود به جام جهاني براي دومين بار متوالي حتما برايشان محقق خواهد شد. حتي پاداش‌هاي 50ميليون توماني صعود هم مشخص نيست به طور کامل پرداخت شده باشد يا نه و يا چه کسي آن را داده است. البته در دولت جديد بنا بر آن شده که به جاي پاداش‌هاي فراقانوني مثل مجوز خودرو، همان پاداش قهرمانان را در پايان همان سال پرداخت کنند و احتمالا بايد ملي‌پوشان فوتبال هم اگر اتفاقي نيفتد در پايان امسال هر کدام 300ميليون تومان به عنوان پاداش صعود بگيرند. چيزي که از نظر اين دولت يک قانون است اما ملي‌پوشاني که در دولت قبل عادت کرده بودند مزاياي پاداشي ويژه بگيرند شايد کمي برايشان سخت باشد. آنها که خود را قهرمانان ملي مي‌دانند و فکر مي‌کنند بايد امتيازهاي ويژه بگيرند.

کي‌روش اما رودرروي خبرنگاران از نامه اخير تاج به خود پرده برداشت. پس از نامه معروف تاج که براساس آن سرمربي را از مصاحبه منع کرده بود، نامه جديدي را روز گذشته از طريق روابط بين‌الملل فدراسيون در تهران براي سرمربي فرستاده بود. نامه‌اي که خود تاج کمي آن را تند و محکم و البته براساس بندهاي قرارداد مي‌داند. تاج مي‌گويد ما به او گفتيم براساس بندهاي قراردادت هر مصاحبه فني‌اي مي‌تواني انجام بدهي؛ فرقي ندارد با رسانه‌هاي داخلي يا خارجي، اما آنچه مهم است اين است که تنها بايد فني باشد و نمي‌تواني درباره ارکان فدراسيون فوتبال، دولت و ديگران صحبت کني. چيزي که کارلوس کي‌روش خيلي سريع برايش بهانه‌اي تراشيد.

نامه‌اي که دقيقا در بين مراسم قرعه‌کشي به دست او رسيده بود و همان‌جا آن را خوانده بود، بعد از پايان مراسم قرعه‌کشي و در گفت‎وگو با خبرنگاران اين‌گونه به چالش کشيد: به من ايميل زدند و مي‌گويند تنها بايد فني صحبت کني ولي من اين را درک نمي‌کنم و نمي‌دانم رئيس فدراسيون دقيقا از من چه مي‌خواهد؟ آيا من بايد تنها درباره تکنيک تيم حرف بزنم؟ پس چرا از من مي‌خواهند مصاحبه کنم و از معاون رئيس‌جمهور بخواهم به تيم کمک کند؟ آيا اين فني است که سرمربي تيم ملي بگويد براي چنين رخداد مهمي مثل جام‌جهاني آن هم در چنين گروه سختي نياز به بازي آماده‌سازي داريم؟ کدام مورد از نظر دوستان فني مي‌شود؟ من اصلا نمي‎خواهم فدراسيون فوتبال را به زحمت بيندازم براي همين سعي مي‌کنم حرف نزنم. چيزي از نظر من تغيير نکرده.

او با گفتن اين جملات و با موجي که به راه انداخت سالن را ترک کرد. بعد از آن در لابي هتل باز با رسانه‌هاي خارجي مصاحبه کرد و باز نمي‌خواست با رسانه‌هاي فارسي مصاحبه کند. کمي دورتر از او مهدي تاج نشسته بود و همه چيز را زيرنظر داشت. سعي مي‌کرد با کمک گرفتن از واسطه‌هايي مثل ايرانيان حاضر در فيفا و بحث رسانه کمي بتواند ديالوگ مشترکي با کي‌روش پيدا کند. البته هر دو سعي مي‌کردند دور از هم باشند تا ارتباط مستقيم کلامي بين‌شان اتفاق نيفتد. هر بار يکي از نزديکان کي‌روش چند دقيقه‌اي با رئيس فدراسيون حرف مي‌زد، حرف‌ها منتقل مي‌شد و همچنان فضا تيره و تار بود. از يک سو دو طرف مي‌خواستند خيلي جدي رابطه را به سمتي ببرند که خودشان پيروز باشند از سوي ديگر مي‌‌دانند که در کنار هم نبودنشان چقدر مي‌تواند اين مسير بزرگ و سخت پيش روي تيم ملي را به چالش بکشاند.

کارلوس البته به سيم آخر زده. او گفته حرف‌هايش را مي‌زند، سکوت نمي‌کند حتي اگر به قيمت اخراجش تمام شود. حرف‌هاي کارلوس درباره معاون اول رئيس‌جمهور خيلي زود با بازخورد مقامات دولتي همراه شده است. بلافاصله وزير ورزش دراين‌باره از فدراسيون فوتبال توضيح خواسته و از مهدي تاج خواسته بگويد اين حرف‌ها يعني چه. اگر مثل دفعات قبل قرار باشد براي اين اتفاق راهکاري درنظر بگيرند يعني 50هزاردلار جريمه ديگر براي سرمربي. چيزي که مي‌تواند مسير تيم ملي را به سمت جدايي از مرد پرتغالي پيش ببرد. مردي که تقريبا همه بزرگان فوتبال دنيا به او احترام مي‌گذارند و موفقيت‌هاي اخير تيم ملي را از آن او مي‌دانند.

لوپتکي سرمربي تيم ملي اسپانيا، يعني سرمربي يکي از بهترين تيم‌هاي حال حاضر دنيا وقتي داشت با خبرنگاران پرتغالي و اسپانيايي صحبت مي‌کرد جمله عجيبي گفت. چيزي که آنتيا خبرنگار راديوي ملي اسپانيا از مادريد درباره‌اش مي‌گويد: سرمربي تيم ملي ما درباره پرتغال و مراکش گفت ما با دو تيم هم خانواده از نظر فرهنگ بازي مي‌کنيم اما ايران خيلي خطرناک است با داشتن کارلوس کي‌روش.بايد از اين تيم ترسيد. خبرنگار اسپانيايي تاکيد مي‌کرد لوپتگي بيش از همه در اين گروه براي بازي با ايران ترس داشت.

قبل از اين هم سن پائولي سرمربي تيم ملي آرژانتين گفته بود: اصلا دوست ندارد مقابل تيم سخت‌کوش و دفاعي ايران بازي کند چون 4سال قبل که تيم ملي کشورش در گروه ايران بود روزهاي سختي را تجربه کرده بود. از سوي ديگر سانتوس سرمربي تيم ملي پرتغال بود که تاکيد ويژه داشت بر اينکه بازي با ايران براي‌شان خيلي دشوار خواهد بود. او که رفاقتي ديرينه و صميمي با کارلوس کي‌روش دارد مي گويد واقعا بازي با ايران دشوار است. همه اين دشواري البته زماني خواهد بود که ايران خوب تمرين کرده باشد و تدارک خوبي ديده باشد. چيزي که کارلوس کي‌روش براي تيم ملي مي‌خواهد.

مهدي تاج اما مي‌گويد: قرار نيست مسائل به همين شکل ادامه پيدا کند. او مي‌گويد: ما بيش از دو ميليون دلار هزينه کرده‌ايم و کمپ لوکوموتيو مسکو را براي تيم ملي گرفته‌ايم که بهترين کمپ مسابقات است و پيش از ما ايتاليايي‌ها رزروش کرده بودند اما چون نيامدند حذف شده. او مي‌گويد اين پول پرداخت شده. و روزهاي هفتم و يازدهم فروردين دو بازي خيلي خوب با تيم‌هاي حاضر در جام جهاني خواهيم داشت. بازي‌اي که قرار است از جنس تيم‌هايي باشد که ايران با آنها مسابقه خواهد داد. يک تيم اروپايي خيلي قوي و يک تيم از آمريکاي لاتين که سبک فوتبالش با پرتغال يا اسپانيا قابل شبيه‌سازي باشد. او درباره گپ کوتاه با اروگوئه‌اي‌ها صحبت کرده اما احتمالا گزينه‌هاي ديگري هم در پيش خواهند بود. گزينه‌هاي ديگري مثل برزيل، آرژانتين، آلمان و حتي انگليس. البته تيم‌هايي که بايد ديد حاضر به بازي با ايران خواهند شد.

کارلوس کي‌روش دست از گلايه برنمي‌دارد. او گروه تيم ملي را يک گروه هيجان‌انگيز مي‌داند و مي‌گويد حداقل با اين قرعه مردم ايران که دوست داشتند بازي با تيم‌هاي بزرگ را تجربه کنند به آرزوي‌شان مي‌رسند و البته رئيس فدراسيون فوتبال مي‌تواند با خيال راحت پول‎هايش را نگاه دارد. رئيسي که به زعم کارلوس کي‌روش براي همه تيم‌هاي ملي در حال حاضر وقت مي‌گذارد الا تيم بزرگسالان. ماجرا اين است که بازي‌ها و اردوهاي اخير تيم ملي را خود فدراسيون برنامه‌ريزي کرده و کارلوس تنها مجري اتفاقات بوده. چيزي که به مذاق سرمربي تيم ملي چندان خوش نيامده. البته تاج مي‌گويد مثل هميشه نظر سرمربي مهم است. او اعتقاد دارد تيم ملي ايران با کارلوس کي‌روش مي‌تواند از همين گروه هم صعود کند و مي‌گويد شک نداشته باشيد از نظر فني کارلوس کي‌روش از همه مربي‌هايي که به جام جهاني رسيده‌اند بهتر است. بهترين مربي دنيا را داريم و نه تنها براي الان که بايد براي 4سال آينده هم کنار تيم ملي باشد. منتهي ما هميشه اميدواريم که او کمي خوش‌اخلاق‌تر باشد. بايد ببينيم چطور مي‌توانيم مشکلات را حل کنيم. از نظر ما قرارداد في‌مابين بايد اجرا شود و من هميشه از کي‌روش تعريف و حمايت کرده‌ام و باز هم مي‌کنم. شک نکنيد که اوضاع اينطور نمي‌ماند، همين حالا هم خيلي اختلاف خاصي نيست و سعي مي‌کنيم بهتر هم بشود. اگر ما به او ايميل مي‌زنيم به اين دليل است که مي‌خواهيم همه چيز مکتوب و مشخص باشد و اينطور نيست که مشکلي داشته باشيم.
او اينها را مي‌گويد اما باور به اينکه قرار است همه چيز خوب پيش برود در دل سرمربي وجود ندارد. کي‌روش باورش به رئيس فدراسيون و ديگر ارکان فدراسيون را از دست داده و فکر مي‌کند خيلي از حرف‌ها و وعده‌هايي که گفته مي‌شود هرگز عملياتي نخواهند شد و ابايي ندارد که اين دلخوري را بيان کند. با اين وجود تجربه نشان داده بعد از هر دعوا کي‌روش به بخشي از خواسته‌هايش مي‌رسد و بعد دوباره همه چيز از نو شروع مي‌شود.
بايد اميدوار بود که تيم ملي اين بحران را پشت سر بگذارد. روزهاي مسکو، روزهاي خوبي براي فوتبال ايران نبود. قرعه سخت، مسير دشوار و اين تصاوير نه چندان خوشايند از اختلاف ميان سرمربي و ارکان فدراسيون فوتبال که حالا اين سختي مسير و اين روياي صعود به مرحله بعد جام جهاني که با چالش روبه‌رو شده است سبب هم‌دلي مجدد شود. وزارت ورزش در اين ميان مي‌تواند نقش کليدي داشته باشد. اينکه بتواند وعده‌هاي داده شده براي تيم ملي را عملي کند و البته چالش‌هاي جديد پيش روي تيم ملي و سرمربي قرار ندهند. اينکه بتوانند مسيري را براي ديالوگ پيدا کنند، بهترين راهکار براي فدراسيون فوتبال ايران خواهد بود. اينکه ديگر نياز نباشد تاج و کي‌روش با ايميل با يکديگر صحبت کنند. چيزهايي که خيلي عادي است و به نظر مي‌رسد هنوز پس از 6سال به ادبيات مشترک ميان سرمربي و ارکان فدراسيون فوتبال نرسيديم.


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محروميت داوري که به بازيکن پس گردني زد!

عصبانيت طرفداران منچستريونايتد: پوگبا را به رئال بفروشيد

عملکردن کريم بنزما به قولي که به دخترش داده بود

پرونده جنجالي همجنسگرايي در فوتبال ايران

محروميت اشکان دژاگه از بازي با پرسپوليس بخاطر کتک زدن تماشاگر؟!

واکنش همسر ايکاردي به عملکرد رونالدو در يوونتوس: کار خاصي نکرده!

سکوت محسن فروزان در اينستاگرامش شکست! عکس

اقدام غيرمنتظره مهاجم الاهلي عربستان قبل از بازي با پرسپوليس

چيزهايي که هواداران تراکتورسازي هنوز ياد نگرفته اند

ادعاي جنجالي دختر 18 ساله درباره فوتباليست سرشناس

منتظر نقل و انتقالات جنجالي باشيد؛ رحمتي در تراکتور, دژاگه در استقلال

رفتار زشت رونالدو با هم تيمي هايش بعداز حذف مقابل آژاکس

اين چند بازيکن خريد 400 ميليون رئال مادريد! عکس

واکنش مهدي طارمي به کتک خوردن شجاعي در تبريز! عکس

واکنش احساسي فرهاد مجيدي به درگذشت هوادار جوان استقلال

سبک زندگي لاکچري الکساندر دل پيرو در آمريکا با خانه اي رويايي! عکس

اگر جاي عادل فردوسي پور بوديم کدام کار را انجام ميداديم؟

خواستگاري فوتباليست سرشناس از خانم دکتر دندانپزشک! عکس

ستاره سپاهان بازي با پرسپوليس را از دست داد

جزئيات باورنکردني از شرط بندي دروازه بان سرشناس!!

جنجال تماشاگران تراکتورسازي؛ کتک خوردن مسعود شجاعي از تماشاگر!

عصبانيت علي دايي؛ وقتي جيک بازيکنان سايپا در نمي آمد!

جدايي راحت و بي دردسر رشيد مظاهري از ذوب آهن!

سکوت محسن فروزان شکست!

استقبال شديد مردم از جشن امضاي کتاب عادل فردوسي پور! عکس

توفان جديد در فوتبال ايران با افشاگري علي دايي!

رونالدو در فکر ترک يوونتوس؛ مشکل کريس با چه کسي است؟

گزارشگر جديد به جاي عادل فردوسي پور در شبکه 3 مشخص شد

شوخي ديويد بکام با همسرش ويکتوريا و انتشار عکس بدون آرايش وي! عکس

عادل فردوسي پور سوار بر تراکتور در مناطق سيل زده! عکس

رئال مادريد امباپه را نمي خواهد!

رونالدو مانع تمديد قرارداد ستاره رئال مادريد؛ بيا يوونتوس!

جمع آوري کمک توسط امير قلعه نويي براي سيل زدگان! عکس

تيپ مسي و پسرانش در حال رفتن به عيد ديدني! عکس

پست تلخ علي کريمي براي سيل زدگان! عکس

پيام زيبا و جالب باشگاه آ اس رم بخاطر سيل در ايران! عکس

کنايه احمدرضا عابدزاده به مسئولين بخاطر سيل هاي پي در پي! عکس

گزارشگر دربي؛ منتظر فردوسي پور نباشيد

پست عاشقانه حسين ماهيني براي همسرش به مناسبت سالگرد ازدواج! عکس

روش عجيب فروش بليط دربي همراه با سوءاستفاده!!

ريختن آب جوش برروي کمک داور زن!! عکس

نقش مهم منصوريان و ذوب آهن در تعيين قهرمان ليگ برتر

سوژه شدن شباهت راموس به بازيگر کانادايي! عکس

3 ستاره اي که تابستان بارسلونا را ترک مي کنند

حقوق پل پوگبا در رئال مادريد چقدر است؟

کفش هاي ورزشي جديد مسي با طرح سريال بازي تاج و تخت! عکس

ترفند پاري سن ژرمن براي نگه داشتن نيمار و امباپه

عابدزاده از شرايط رستوران داري در شب عيد گفت

نام دروازه بان بايرن مونيخ برروي کره اسب رفيقش!

ماجراي متني که همسر وحيد طالب لو براي بهداد سليمي نوشت