آخرین اخبار

نوبخت: انتقاد رئيس‌جمهور از مسکن مهر به جا بود سياسي

نوبخت: انتقاد رئيس‌جمهور از مسکن مهر به جا بود

  بزرگنمايي:

چه خبر - انتقاد رئيس‌جمهور از مسکن مهر سر پل ذهاب به‌جا و به حق بود

محمدباقر نوبخت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبري خود درباره واکنش‌ها به انتقاد رئيس‌جمهور از مسکن مهر سر پل ذهاب اظهار کرد: تخريب مسکن مهر در اثر زلزله بيشتر از ساير ساختمان‌ها بود.برخي ساختمان‌ها که در مسير گسل هم بودند آسيب جدي نديدند. مسلما براي هر دلسوزي اين سوال پيش مي آيد که چرا مسکن مهر اينگونه تخريب شد؟ آيا نمي شد از اين خسارات پيشگيري کرد؟
وي در ادامه افزود: طبيعي است که براي رئيس‌جمهور اين سوال پيش آيد که چرا خسارات مسکن مهر زياد است.البته همه مسکن‌هاي مهر سراسر کشور را يک پيمانکار نساخته است و نمي توانيم بگوييم که مسکن مهر سراسر کشور مشکل دارد. نبايد براي مردم احساس ناامني ايجاد کنيم، ولي بايد مسکن مهر بازبيني شود. موضع رئيس‌جمهور به حق و به جا بود و نبايد هر انتقادي که دولت مي کند برچسب سياسي خورده و تخطئه شود.
نوبخت با بيان اينکه انتقاد دولت به پيمانکار بر مي گردد نه دولت قبلي خاطر نشان کرد: اگر اين انتقاد مطرح نمي شود در واقع به معناي آسان گذشتن دولت از اين موضوع مهم بود. البته اين انتقاد سياسي نبود. اين انتقاد به کيفيت پايين مسکن مهر سر پل ذهاب بود نه به مسکن مهر کل کشور. بايد همه مسکن مهر سراسر کشور و حتي ساير مسکن‌ها بازبيني شوند.
نوبخت همچنين درباره اقدامات دولت براي جبران خسارات مردم در مناطق زلزله‌زده گفت: دولت 281 ميليارد تومان براي اسکان موقت، ترميم و مرمت خانه‌ها و احداث و بازسازي واحدهاي صد در صد تخريب شده به صورت بلاعوض و 659 ميليارد تومان به صورت تسهيلات ارزان قيمت پرداخت مي کند که تخصيص بودجه آن هم داده شده است تا اين تسهيلات به چهار هزار و 500 خانوار شهري و 11 هزار خانوار روستايي برسد.
سخنگوي دولت در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر تاکيد رهبر انقلاب بر کمک بيشتر به زلزله‌زدگان، تصريح کرد: صحبت‌هاي رهبري اين بود که مسئولان بايد تلاش بيشتري داشته باشند و ما هم نسبت به اقداماتي که انجام داده‌ايم، راضي نيستيم. درباره ساخت مسکن زلزله‌زدگان سياست دولت اين است که مسئوليت بازسازي را به عهده بنياد مسکن بگذارد. بنياد مسکن هم اعلام کرده که ساخت منازل به عهده خود مردم گذاشته مي شود و بنياد از آنها پشتيباني مالي و فني مي کند تا کار با سرعت و دقت بيشتري انجام شود.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر موضع دولت نسبت به مسکن مهر اظهار کرد: دو راه نسبت به مسکن مهر پيش روي دولت بود. اول اينکه کل طرح متوقف شود و راه ديگر اينکه اقدامات نيمه تمام به فرجام برسد که دولت مسير دوم را انتخاب کرد. در ميان راه به دليل بالا رفتن هزينه مسکن دولت هم تسهيلات را افزايش داد و هم تکميل تاسيسات مسکن مهر مثل آب و برق را بر عهده گرفت. به طور مثال هزار ميليارد تومان جهت تامين آب و برق دولت متقبل شد تا هزينه مسکن مهر براي دولت کمتر شود.
سخنگوي دولت با اشاره به اينکه سازنده مسکن مهر با توجه به افزايش هزينه‌هاي مسکن، مصالحي انتخاب کرده است که براي او ارزانتر تمام شود، گفت: بايد اين کار با دقت بيشتري انجام مي شد و دولت تلاش مي کند با نظارت بيشتر کيفيت مسکن مهر را افزايش دهد.
نوبخت در ادامه اين نشست با تبريک پيروي جبهه مقاومت بر تروريست‌ها در سوريه و عراق اظهار کرد: با عنايت خداوند و پشتيباني مردم عزيز سوريه و عراق جبهه باطل، جنايتکار و تروريستي داعش شکست خورد. در ابتداي ظهور داعش تلاش مي شد اقدامات آنها نوعي حرکت مدني مردم عليه حکومت سوريه تلقي شود، اما با بصيرت و هوشمندي رهبري انقلاب و مسئولان نظام تشخيص داده شد که اين اقدام نه اقدامي براي استيفاي حقوق شهروندي، بلکه لشکر کشي تروريست ها و تفکرات سلفي و تکفيري است.
وي با بيان اينکه بايد از نيروهاي وفادار و مقاوم مسلح سوريه و عراق ، نيروهاي مدافع حرم، مستشاران ايراني و حشد الشعبي قدرداني کرد، گفت: دولت سپاسگزار و قدردان نيروهاي مسلح کشور به ويژه برادر فهيم، رشيد و عزيزمان سردار قاسم سليماني است که به عنوان يک فرد در قواره و جايگاه يک لشکر و نظام ايفاي نقش کرد. خداوند حافظ سردار سليماني باشد.
وي تاکيد کرد: ما بايد آمادگي داشته باشيم تا تفکرات تروريست‌ها در قالب و شکل ديگري ظهور نکند. من از نيروهاي اطلاعاتي، امنيتي و نظامي ايران که براي مقابله با تروريست‌ها ايفاي نقش کردند، تشکر مي کنم.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش که آيا پس از اتمام کار داعش نيروهاي نظامي ايران در سوريه باقي مي مانند، گفت: پايان کار داعش به معناي پايان مبارزه با تروريست‌ها نيست. مستشاران و فرماندهان نظامي ما بنا به دعوت دولت سوريه، پروژه‌هاي خود را در اين کشور تعريف مي کنند. ما براساس حساسيت کشورهاي ديگر، عمل نمي‌کنيم. کشورهايي که نسبت به حضور ما در سوريه حساس هستند بايد ابتدا دست‌هاي آلوده خود به خون کودکان يمني را پاک کنند.
نوبخت در بخش ديگري از اين نشست خبري خاطر نشان کرد: هشت ميليون و 872 هزار تن گندم به ارزش 11 هزار و 593 ميليارد تومان به صورت تضميني از کشاورزان خريداري شده که صد در صد هزينه آن نيز به گندمکاران پرداخت شده است. همچنين پرداخت اعتبارات عمراني از مرز 30 هزار ميليارد تومان نيز گذشت.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا در قرارداد توتال براي عدم اجراي تعهدات طرف مقابل پيش بيني شده است، اظهار کرد: در اين قرارداد شرايطي در نظر گرفته شده که اگر طرف مقابل از تعهدات خود عدول کرد، ما چگونه عمل کنيم. تا الان که هيچ اتفاقي نيفتاده است اما ما از حقوق خود هم کوتاه نمي آييم.
خبرنگاري از نوبخت پرسيد،آيا بهتر نيست کمکهاي خارجي خود را قطع کرده و به زلزله‌زدگان کمک کنيم که نوبخت در پاسخ گفت: ما شرايط امنيتي خود را در نظر مي گيريم و براساس آن به درستي تخصيص اعتبار داريم. هر موضوع رديف هزينه‌هاي خود را دارد به طور مثال همانطور که بيان شد دولت 281 ميليارد تومان کمک بلاعوض و 659 ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت براي زلزله‌زدگان در نظر گرفت است. ما بايد بتوانيم امنيت کشور خودمان را هم تامين کنيم.
وي درباره اقدام آمريکا براي کاهش فروش نفت ايران و مغايرت آن با برجام، خاطر نشان کرد: کميته ويژه رسيدگي به اقدامات طرف مقابل در برجام فعال بوده و مصاديق نقض برجام را بررسي مي کند. ما با هر نوع نقض برجام فعالانه برخورد مي کنيم.
نوبخت درباره درباره نقش کمک‌هاي مردمي به زلزله‌زدگان و کمک بيشتر مردم نسبت به دولت تصريح کرد: ما کمک‌هاي مردمي را تقديس مي کنيم و معتقديم دولت هيچگاه به تنهايي نمي تواند کشور را اداره کند و در تمام مسائل دولت بايد در کنار مردم باشد اما با توجه به حجم خسارات و مشکلات تحليل غيرواقع بينانه‌اي است که بگوييم همه مشکلات با کمکهاي مردمي حل مي شود. نهادهاي نظام که دولت نيز جزئي از آن است در منطقه کارهاي بزرگي در حال اجرا دارد.
در ادامه خبرنگاري درباره اهداف سفر نوبخت به قم پرسيد که وي در پاسخ گفت: دولت رابطه وثيقي با مراجع و حوزه‌هاي علميه دارد و رئيس‌جمهور فرزند حوزه و دانشگاه است. در هر فرصتي هم که پيش بيايد مسئولان دولتي با علماي قم و مشهد ديدار دارد. من در سفر خود به قم با آيات وحيد خراساني، مکارم شيرازي، جوادي آملي و نوري همداني ديدار داشتم و گزارشي از وضعيت عمومي کشور و سياستهاي دولت را ارائه کردم و علما نيز بيانات و نصايح ارزشمندي داشتند.
وي با اشاره به اينکه اين ديدارها در فاصله کمتر از 24 ساعت تنظيم شد و من بابت اين موضوع بسيار خوشحال هستم خاطر نشان کرد: اين در شرايطي است که اين بزرگواران در شرايطي حاضر نيستند در کنار کسي بنشينند. انها عطوفت و محبت به دولت داشتند و من پيام و سلام محبت آميز آنها را به رئيس‌جمهور رساندم. دولت بايد خرسند باشد که علاوه بر مردم از حمايت و پشتيباني علما نيز برخوردار است.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش که در ديدار با آيت‌الله مکارم شيرازي موضوع اختصاص بودجه خاص براي شهر قم مطرح شد، تصريح کرد: اين مسئله در ديدار با ايشان مطرح نشد اما سياست دولت در توزيع اعتبارات، رعايت عدالت است. در طرح توازن منطقه اي اسناد آمايش سرزميني 18 استان براي اختصاص اعتبارات لازم تهيه شده است.
نوبخت همچنين درباره زمان ارائه گزارش 100 روزه توسط رئيس‌جمهور اظهار کرد: اين گزارش آماده شده و روي ميز من است که خدمت رئيس‌جمهور هم داده شده و در زمان مقرر اعلام خواهد شد.
خبرنگاري با اشاره به تلاش FATF براي قطع همکاري ايران و حزب الله به بهانه مبارزه با تروريسم پرسيد که در متن لايحه پولشويي دولت به اين موضوع اشاره شده است که نوبخت در پاسخ گفت: اين لايحه در راستاي سياست هاي نظام بوده و هيچ چيز خارج از آن نيست.براي مقابله با تروريسم ديگران از ما جلوتر نيستند. پرچم مقابله با تروريسم بر دوش نيروهاي مسلح ما است.
وي درباره بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا در تهران نيز تصريح کرد: چنين بحثي در دولت و يا در شوراي عالي امنيت ملي مطرح نشده است.
نوبخت در مورد برقراري بيمه طلايي بازنشستگان فرهنگي گفت: با وزير آموزش و پرورش در اين زمينه صحبت مي کنم تا بستر قانوني براي اين موضوع در بودجه 97 تهيه کنيم. بازنشستگان فرهنگي براي ما بسيار محترم هستند و هر نوع تسهيلات به آنها براي ما يک اصل و فرض است.
وي در مورد نظارت بر بودجه دستگاه‌هاي فرهنگي کشور خاطر نشان کرد: برخي نهادهاي فرهنگي هستند که غيردولتي بوده اما در کنار دستگاه‌هاي فرهنگي دولتي، اعتبار و کمک مي گيرند. ما نمي دانيم اين پولها چگونه خرج مي شد و ايا اقدام اين نهادها هم که البته اقدام خيري هم هست در راستاي اقدامات دولت است يا نه. در مواردي حتي سياست اين نهادها با دولت مغايرت داشته است. ما هر سه ماه از اين نهادها گزارش کار مي گيريم و براساس عملکرد آنها بودجه به آنها مي دهيم. البته ما بودجه را به دستگاه‌هايي مي دهيم که ماموريت آنها در راستاي دولت باشد. در واقع ما بودجه فرهنگي را کاهش نمي دهيم و رديف آن را حفظ کرده اما به آن جهت‌دهي مي دهيم.
خبرنگاري از نوبخت در مورد مواضع اتحاديه اروپا نسبت به ايران پرسيد که نوبخت در پاسخ اظهار کرد: شايد زود باشد که بگوييم اتحاديه اروپا نسبت به ايران سياست هاي خصمانه آمريکا ر ا دنبال مي کند. تا الان اتحاديه اروپا مواضع ايران را تاييد کرده است البته ما بر مواضع دفاعي خود تاکيد داريم و تحت هيچ شرايطي درباره توان دفاعي خود توافقي نمي کنيم. مگر ما از فرانسه مي پرسيم چرا آنها موشک دارند؟
وي همچنين درباره مواضع اخير عربستان نسبت به ايران افزود: همه تحليلگران مي گويند عربستان نسبت به ايران در موضع ضعف است و ايران در منطقه دست بالا را دارد که يک نمونه آن پيروزي جبهه مقاومت بر تروريستها است. اتحاديه عرب هم وقتي نسبت به مردم يمن که عرب هستند اينگونه بي عاطفه صحبت مي کنند مشخص است که کم آورده‌اند.
سخنگوي دولت در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد رسيدگي به موضوع بازداشت روزنامه نگاران در جلسه سران قوا خاطر نشان کرد: وقتي تعداد جلسات بيشتر شودبه موضوعات بيشتري از جمله مسائل حقوق شهروندي و تحکيم آزادي هاي مصرح قانوني در اين جلسات رسيدگي خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال که چرا تعطيلي روز 6 آذر در تقويم نيامده است و موضع دولت نسبت به اين تعطيلي چيست تصريح کرد: دولت خودش اين لايحه را به مجلس فرستاد و آن را هم ابلاغ کرد و موضع دولت نسبت به تعطيلي 6 آذر صريح وشفاف است ولي بايد بپرسم که چرا در تقويم نيامده است.
وي درباره ارتباط آزادي نازنين زاغري با پرداخت بدهي‌هاي انگليس به ايران اظهار کرد: موضوع نازنين زاغري يک بحث قضايي است که دستگاه قضا و دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي در اين زمينه وظايف خود را انجام مي دهند و اين موضوع به پرداخت بدهي‌هاي دولت انگليس به ايران ارتباطي ندارد.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش که آيا شوراي عالي امنيت ملي مصوبه‌اي درباره فيلتر تلگرام داشته است، گفت: در جلسات شوراي عالي امنيت ملي که من هم مرتب حضور داشتم چنين مصوبه‌اي وجود نداشته است.
خبرنگاري از نوبخت پرسيد که دولت چه برنامه‌هايي در حوزه مسکن دارد، که وي در پاسخ گفت: ما طرح‌هاي مستقلي براي مسکن داريم. سازمان برنامه و بودجه موظف شده است مبالغي که دولت در اين زمينه بايد کمک کند را تامين کند. طرح‌هاي مختلفي براي سال 97 داريم که در مورد چگونگي اجراي آن اطلاع رساني مي کنيم. ما دنبال تقويت قدرت خريد مردم هستيم.
وي در مورد تخصيص بودجه به دستگاه‌هاي مختلف نيز اظهار کرد: ما بودجه برخي دستگاه ها را تا 110 درصد تامين کرده‌ايم اما هنوز اين دستگاه‌هاي مشکل دارند به خاطر همين من ديروز يک متمم 500 ميليارد توماني ديگر را براي رفع مشکلها امضا کرده‌ام .
سخنگوي دولت در مورد پرداخت يارانه مطبوعات نيز خاطر نشان کرد: ما سال گذشته صد درصد يارانه مطبوعات را پرداخت کرديم. امسال هم 26 هر ماه يارانه را به مطبوعات مي دهيم. تلاش ما براي پرداخت صد در صد يارانه مطبوعات است.
خبرنگاري با اشاره به نامه نمايندگان مجلس به دولت براي پرداخت بدهي دولت به سازمان تامين اجتماعي پرسيد که برنامه دولت در اين زمينه چيست که نوبخت در پاسخ گفت: بخشي از اين بدهي‌ها ناشي از تکاليف قانوني است که به وجود آمده و سازمان تامين اجتماعي بايد آن را پرداخت کند. نمايندگان محترم هم ان‌شاءالله با توجه به اينکه از وضعيت مالي دولت باخبر هستند از اين پس کمتر از اين قوانين که دولت را بدهکار سازمان تامين اجتماعي مي‌کند، تصويب کنند.
سخنگوي دولت با بيان اينکه در قانون مشخص شده است و بي‌سابقه در برنامه ششم نيست، اظهار کرد: در برنامه ششم مصوب شد که به نوعي پرداخت مطالبات سازمان تامين اجتماعي انجام شود البته اين بدهي‌ها فقط مربوط به دولت ما نيست و بدهي‌هاي انباشتي است که از گذشته باقي مانده است. حالا قرار شد دولت با يک برنامه شروع به پرداخت تعهدات کند. صدور اوراق براي پرداخت اين مطالبات سازمان تامين اجتماعي در نظر گرفته شد و اين اتفاق هم افتاد و پيشنهادش هم در راستاي پرداخت پنج هزار ميليارد تومان از اسناد به سازمان تامين اجتماعي در دولت مطرح شد و آنچه در چارچوب قانون برنامه ششم توسعه است را انجام مي‌دهيم.
وي در پايان گفت: اينکه نمايندگان اعلام کنند هر چه بدهي در طول تاريخ پيش آمده است را دولت بپردازد غيرممکن است. خود نمايندگان هم نسبت به اين موضوع مطلع هستند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد