آخرین اخبار

وطن امروز: حسين موسويان مشکوک است سياسي

وطن امروز: حسين موسويان مشکوک است

  بزرگنمايي:

چه خبر - متهم شدن به جاسوسي در مذاکرات پيشين هسته‌اي

حسين موسويان، سخنگوي تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي حسن روحاني در دولت اصلاحات که به واسطه اتهام جاسوسي و حضور غريبش در آمريکا در افکار عمومي به عنوان يک چهره مشکوک شناخته مي‌شود، مقاله‌اي براي يکي از روزنامه‌هاي طرفدار رابطه با آمريکا نوشته و در آن توصيه کرده است مذاکرات منطقه‌اي با اروپا آغاز شود!
به گزارش «وطن امروز»، موسويان که سال گذشته «وطن‌امروز» گزارشي درباره کمک 70 هزار دلاري کاخ سفيد به او براي حمايت از برجام منتشر کرده بود، در سرمقاله روز گذشته روزنامه اعتماد از مذاکرات منطقه‌اي ايران با اروپا استقبال کرد.
نکته قابل تامل اين است که اين ديپلمات مشکوک نزديک به حسن روحاني، در اين مقاله اذعان کرده است مواضع اروپايي‌ها عليه سياست‌هاي منطقه‌اي ايران و فشار آنها براي عقب‌نشيني ايران از منطقه، در راستاي سياست‌هاي ترامپ عليه ايران است. ديپلمات مشکوک در اين‌باره نوشته است: «به نظر مي‌رسد حداقل تا يک سال آينده، جدال برجام در واشنگتن ادامه خواهد يافت.
اين احتمال وجود دارد ترامپ از برجام خارج شود اما احتمال قوي‌تر اين است که او حداکثر تلاش خود را به خرج خواهد داد که بدون نقض ظاهري و شکلي برجام، آن را از حيز انتفاع خارج کند تا بدون اينکه متهم به نقض برجام شود، عملا منافع اقتصادي ايران را از برجام به حداقل برساند. علاوه بر آن، شمشير تهديد لغو برجام را بالاي سر اروپايي‌ها نگه دارد تا آنها را در اقدامات بعدي آمريکا در مورد مقابله با ايران در منطقه، همراه کند».
موسويان در اين‌باره نوشت: «اروپا خاکريز اول آمريکاست براي ايجاد اجماع جهاني عليه ايران در مورد منطقه. لذا آغاز کار ما با اروپا جهت گفت‌وگوي هدفمند درباره بحران‌هاي منطقه با تشکيل کارگروه‌هاي مشترک در مورد مقابله با تروريسم تکفيري و بحران‌هاي عراق، سوريه، افغانستان و يمن، از اهميت مضاعف برخوردار است. چنين سياستي مي‌تواند فشارهاي آمريکا روي اروپا را کم‌اثر کرده، همکاري‌هاي متقابل قدرت‌هاي آسيايي با ايران را تقويت کرده، از تشنجات احتمالي جديد در روابط خارجي پيشگيري کرده، ضمن اينکه روند تخريب برجام را مهار کند».
اما نکته قابل تامل ديگر اين است که اين ديپلمات مشکوک که در ايام مذاکرات هسته‌اي مشخص شد براي حسن روحاني مهره بانفوذي در آمريکاست، اين توصيه به پذيرش شروط اروپا را در قالب برجسته کردن خطر همسايگان و عربستان و رژيم صهيونيستي مطرح کرده است.او همچنين ترامپ را يک معامله‌گر دانسته و گفته است مي‌توان با ترامپ معامله کرد.او که در جريان مذاکرات هسته‌اي در يک نوبت يک کمک 70 هزار دلاري از موسسه پلاشرز دريافت کرده بود، در ادامه اين يادداشت تلاش کرده است نقش لابي‌هاي نزديک به ايران در آمريکا را براي همراه کردن کاخ سفيد با ايران پررنگ جلوه بدهد.
موسويان در همين راستا نوشت: در عين حال نبايد او (ترامپ) را در دست لابي ضد ايران رها کرد، ضمن اينکه ترامپ را هم نبايد کاملا سياه ديد. بايد به فکر اصلاح ذهن و رفتار مشوش او بود و در کنار ساير موارد مطروحه در اين نوشته، از موضع قدرت، با ايجاد مشوق‌هايي، ترامپ را نيز براي تجديدنظر در سياست‌هاي ضد ايراني آزمايش کرد... جامعه آمريکا درباره ايران، دچار شکافي بزرگ شده به طوري که در دوران بعد از انقلاب اسلامي، بي‌سابقه است.
بخش عظيمي از سياستمداران، رسانه‌ها، مراکز علمي و آکادميک و فکري در مقابل سياست‌هاي ضد ايراني ترامپ، قد علم کرده‌اند. تهران درباره بهره‌برداري از اين پتانسيل عظيم و استثنايي غافل است... دشمنان ايران، واشنگتن را خط مقدم مقابله با ايران قرار داده‌اند. لذا تهران نبايد از لابي تل‌آويو-رياض- ابوظبي- نئوکان‌ها- منافقين بويژه در آمريکا غافل بماند». اين مواضع حسين موسويان و انتشار آن به عنوان سرمقاله روزنامه حامي حسن روحاني اين شائبه را ايجاد مي‌کند که برخلاف سياست‌ها و مواضع اعلامي رسمي جمهوري اسلامي ايران درباره بازي مشترک آمريکا و اروپا عليه ايران و با وجود تجربه شکست‌خورده برجام اما برخي همچنان به دنبال زمينه سازي براي دادن امتيازهاي منطقه‌اي و پس از آن محدود کردن برنامه دفاع موشکي ايران هستند.
حسين موسويان که پس از افشاي ماجراي کمک موسسه پلاشرز (به سفارش بن رودز و از طريق حمايت از دانشگاه پرينستون) توسط کاربران شبکه‌هاي مجازي به عنوان يکي از کاسبان مذاکره معرفي شده، ابتدا بايد درباره وضعيت فعلي برجام و هزينه غيرقابل جبراني که او و دوستانش در تيم مذاکره‌کننده به کشور تحميل کردند توضيح بدهد. به عبارتي عوامل اصلي و جانبي به بار آمدن وضعيت فعلي فعلا در وضعيت مواخذه قرار دارند و تا تعيين تکليف‌شان، نمي‌توانند و نبايد يک نسخه هزينه‌ساز ديگر را عليه ايران توصيه کنند.
در اين ميان جالب‌تر از همه، اين است که در دوره اول اعتمادسازي در دولت اصلاحات، موسويان از اعضاي ارشد تيم مذاکره‌کننده حسن روحاني و سخنگوي اين تيم بود. در آن زمان آنها متوجه شدند بدون آمريکا امکان اجراي توافق با اروپا وجود ندارد، حالا حسين موسويان از آنجا که خود از نمونه‌هاي تاريخي عبرت «آقا اجازه بودن اروپا» در ايران است، معتقد است بايد به اروپا تکيه کرد!
موسويان که توسط حجت‌الاسلام اژه‌اي، سخنگوي فعلي قوه‌قضائيه و وزير اطلاعات دولت نهم، متهم به جاسوسي شده است، چه نقشي در مناسبات خارجي دولت حسن روحاني بويژه در نحوه ديالوگ اين دولت با کاخ سفيد دارد؟
بر اساس گزارشات منابع آمريکايي، موسويان در جريان مذاکرات هسته‌اي چندين بار به کاخ‌سفيد رفته و آنجا مشورت‌هايي به برخي مشاوران داده است.
اينها موارد مشکوکي است که درباره نقش و فعاليت‌هاي اين ديپلمات وجود دارد. اين ديپلمات پرونده‌دار که وزير اطلاعات در دولت نهم جاسوسي او را محرز دانسته است، چه نقشي در وضعيت فعلي برجام داشته است؟ چرا نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي رفت‌وآمد‌هاي مشکوک او به کاخ سفيد را پيگيري نمي‌کنند تا مشخص شود او در آنجا چه گفته و چه کرده است؟
حالا که مشخص شده موسويان در جريان مذاکرات هسته‌اي براي حمايت از برجام، مورد حمايت مالي کاخ‌سفيد قرار گرفته، بايد مشخص شود آيا او براي تقويت ايده مذاکرات منطقه‌اي با اروپا نيز در آمريکا مورد عنايت کاخ‌سفيد قرار گرفته است يا خير؟!
حالا که جاسوسي يکي از اعضاي تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي فعلي محرز شده، چرا نبايد نسبت به تحرکات يک متهم به جاسوسي در تيم مذاکره‌کننده قبلي حسن روحاني حساس بود؟


منبع: وطن امروز



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد