آخرین اخبار

10 کار اشتباه هنگام عکاسي با موبايل چه خبر ... ؟

10 کار اشتباه هنگام عکاسي با موبايل

  بزرگنمايي:

چه خبر - در زمان عکاسي با گوشي موبايل مراقب اين اشتباهات باشيد

عکاسي با موبايل بسيار آسان است و اين موضوع در مورد ثبت عکس‌هاي بد و بي‌فايده نيز صدق مي‌کند. اما شما مي‌توانيد با پرهيز از 10 اشتباه رايجي که در اين مطلب آن‌ها را ارائه مي‌کنيم، بهترين عکس‌ها را بگيريد.

1) استفاده از از اپليکيشن نامناسب

همان‌طور که مي‌دانيد هر گوشي هوشمند از يک برنامه دوربين پيش‌‌فرض بهره مي‌برند که مي‌توانيد با آن عکاسي کنيد. احتمالا شما در اکثر مواقع از اين برنامه استفاده خواهيد کرد که البته هيچ اشکالي هم ندارد. امکان تعريف يک دکمه ميان‌بر و سرعت بالاي استفاده، از جمله مزاياي برنامه دوربين پيش‌فرض محسوب مي‌شوند.

اما اگر بنا به هر دليلي خواستيد يک برنامه جداگانه دوربين را بر روي دستگاه خود نصب کنيد، شما با انتخاب‌هاي بسيار متنوعي رو‌به‌رو خواهيد شد. با نگاهي به اپ‌استور iOS يا گوگل پلي، مي‌توانيد موارد بسيار محبوب و کارآمدي را براي عکاسي با موبايل انتخاب نماييد. برنامه‌هاي مختلف را نصب و بررسي کنيد تا با هر کدام که احساس راحتي بيشتري داشتيد و يا نتايج قابل قبول‌تري دريافت کرديد، عکاسي خود را ادامه دهيد. تنوع زياد اين اپليکيشن‌ها مطمئنا معيارهاي مختلف شامل سادگي، امکان سفارشي‌سازي بالا، تنظيمات مختلف و غيره را ارائه خواهند کرد.


2) قانون يک‌سوم ديگر چيست!

يکي از اشتباهات بسيار رايج در عکاسي با موبايل عدم توجه به قوانين و اصول پايه در اين هنر است که از جمله مي‌توان به قانون معروف يک‌سوم اشاره کرد. همين قانون به‌نظر ساده شايد مهم‌ترين جنبه عکاسي به‌حساب آيد.

احتمالا تا به الان قابليت Grid را در تنظيمات دوربين گوشي ناديده مي‌گرفتيد، اما بايد بدانيد که اين قابليت دقيقا براي رعايت هرچه بهتر قانون يک‌سوم و کادربندي صحيح درنظر گرفته شده است.

اما قانون يک‌سوم چه هدفي دارد؟ کليت کار ساده است، شما با يک شبکه 3 در 3 مواجه هستيد که به شما کمک مي‌کند عکس‌هاي بهتري ثبت کنيد. احتمالا رايج‌ترين راه براي تراز کردن سوژه، استفاده از خط عمودي چپ يا راست اين شبکه است. اگر سوژه شما يک موجود زنده باشد، چشم‌هايش بايد با خطوط افقي هم‌تراز باشد. در نتيجه، تصويري خواهيد داشت که خط افق در آن رعايت شده و همچنين سوژه دقيقا در مرکز عکس قرار ندارد.


3) ترکيب‌بندي براي آهنگ‌سازان است

کامپوزيشن يا ترکيب‌بندي مبحثي مهم در هنر عکاسي است که به عکس‌هاي شما ظاهري خاص و معنادار مي‌بخشد. براي مثال با نگه‌داشتن متفاوت دوربين و ثبت عکس از زواياي مختلف از يک سوژه ايستاده مي‌توانيد نتايج بسيار متفاوتي داشته باشيد.

اما همه مي‌دانيم که کاربران چگونه با دوربين گوشي‌هاي خودشان عکس مي‌گيرند! گوشي را از جيب بيرون آورده، برنامه دوربين را اجرا و عکس را ثبت مي‌کنند و به راه خود ادامه مي‌دهند. قوانين عکاسي براي دوربين‌هاي حرفه‌اي يا DSLR است، نه دوربين گوشي‌هاي هوشمند!

اما اگر به دنبال ثبت عکسي ماندگار و معنادار هستيد، بايد بدانيد که قرار دادن سوژه در مکان مناسبي از عکس بسيار مهم است. همچنين براي کسب نتيجه بهتر بايد از اصولي مانند نرخ طلايي (مشابه قانون يک‌سوم)، خطوط راهبردي بهره برده و نحوه استفاده از پس‌زمينه و پيش‌زمينه را ياد بگيريد.


4) عکاسي شتاب‌زده

شما در زمينه برنامه‌هاي عکاسي که خيلي سبک بوده و به سرعت اجرا شده و عکس‌ را ثبت مي‌کنند، انتخاب‌هاي زيادي داريد. اصلا چه لزومي دارد خودتان را معطل برنامه دوربين پيش‌فرض يا برنامه‌هاي سنگين کنيد؟ بله ممکن است عکس کمي تار شود، اما مگر مهم است؟ حداقل اين‌طوري به بيننده نشان مي‌دهيد که چه اوقات خوبي داشته‌ايد!

شايد اصلا حوصله نداريد صبر کنيد تا دوستان‌تان سرجاي خود قرار بگيرند و سپس از آن‌ها عکس بگيريد. اصلا شايد زمان کافي براي نزديک شدن به سوژه را نداشته باشيد. مسلم است که چنين فردي حوصله گشت‌وگذار در تنظيمات برنامه دوربين را هم ندارد!

اين‌ها همه اشتباهاتي هستند که کاربران مرتکب مي‌شوند و در نتيجه عکس‌هايي مي‌گيرند که بلااستفاده خواهند بود. همان‌طور که استفاده از يک برنامه دوربين نامناسب تجربه بدي از عکاسي را ارائه مي‌دهد، عدم شناخت درست از برنامه مورد استفاده هم مي‌تواند نتيجه‌اي مشابه داشته باشد. چه بخواهيد چه نخواهيد براي کسب نتايج مطلوب بايد کمي بيشتر در زمينه عکاسي با دوربين موبايل خود زمان صرف کنيد.


5) روشن ماندن فلاش دوربين

بسياري از کاربران اعتقاد دارند استفاده از فلاش در عکاسي با موبايل حياتي است. شايد باعث مشکل قرمزي چشم شود اما اين مشکلات به سادگي در ابزارهاي ويرايشي قابل اصلاح هستند. اگر تصاوير شما کمي تاريک به‌نظر مي‌رسند، نور فلاش مي‌تواند اوضاع را بهتر کند و همچنين جلوي سايه‌هاي نامناسب را نيز بگيرد. برخي کاربران از مسطح (فلت) به‌نظر رسيدن تصاويري که با کمک فلاش گرفته مي‌شوند شکايت دارند، اما خب عکس است ديگر! مگر قرار بوده سه بعدي باشد؟

باز هم اشتباهي رايج که متاسفانه اکثر کاربران آن را مرتکب مي‌شوند. توصيه ما اين است که در هر جايي که امکان‌پذير بود قيد استفاده از فلاش دوربين گوشي‌تان را بزنيد! دوربين موجود در گوشي‌هاي هوشمند جديد و امروزي از سنسورهاي بسيار خوبي بهره مي‌برند که در شرايط نوري نامطلوب نيز کارايي مناسبي را ارائه مي‌کنند. در بسياري از مواقع شما به فلاش نيازي نداريد و اگر زماني به آن احساس نياز پيدا کرديد بدانيد و آگاه باشيد که احتمالا در زمان و مکان مناسبي براي عکاسي قرار نگرفته‌ايد! فلاش دوربين خود را خاموش کنيد و تنها در مواقعي که واقعا استفاده از آن ضرورت دارد، روشنش کنيد.


6) استفاده مداوم از قابليت بزرگنمايي

شما تمام ويژگي‌هاي موجود در بخش تنظيمات دوربين گوشي را بي‌خيال شده و احساس مي‌کنيد قابليت زوم به‌درد شما مي‌خورد. پس چرا هميشه از آن استفاده نکنيد؟ تازه مي‌توانيد با بزرگنمايي به سوژه خود در حد زيادي نزديک شده و يک نماي بسته يا عکس ماکرو را به ثبت برسانيد!

شما احتمالا به‌ندرت به زوم دوربين احتياج پيدا خواهيد کرد، بنابراين بهتر است از آن دوري کنيد. شايد براي ثبت يک عکس ماکرو به آن احساس نياز کنيد اما در ساير مواقع شما بايد از ابزاري که ميليون‌ها سال تکاملش به‌طول کشيده استفاده کنيد. بله از پاهاي خود استفاده کرده و به سوژه نزديک‌تر شويد! بزرگنمايي ديجيتال هيچ منفعتي براي شما به ارمغان نخواهد آورد.

مشکل اين نوع بزرگنمايي، کاهش دادن کيفيت عکس است. بهترين کار اين است که تا جاي ممکن به سوژه نزديک شويد و يک عکس با کادربندي صحيح را ثبت کنيد. اما اگر واقعا احساس کرديد باز هم به مقداري زوم ديجيتال نياز داريد، از آن استفاده نماييد.


7) چه کسي به سه پايه عکاسي نياز دارد!

کسي به تصاوير کج‌وکوله، تار يا ديده شدن انگشتان دست در عکس نهايي اهميت نمي‌دهد. دوربين‌ها براي اين ساخته شده‌اند که آن‌ها را با دست نگه داريم نه اين‌که بر روي يک سه‌ پايه نصب کنيم! اگر خيلي حساس هستيد از يک مونوپاد يا سطح صاف براي ثبت عکس‌هاي خود استفاده کنيد.

به‌علاوه سه پايه‌ها معمولا قيمت بالايي دارند و دردسر حمل‌ونقل را هم بايد به آن اضافه کرد. شايد يک دسته سلفي (مونوپاد کوچک) به کار بيايد اما سه پايه را هرگز نمي‌توان تحمل کرد.
متاسفانه اگر شما هم جزو اين دسته از کاربران باشيد هيچ‌گاه لذت عکاسي با يک سه پايه را تجربه نخواهيد کرد! از يک سه پايه استفاده کنيد حتي اگر کوچک و قابل حمل در جيب شلوارتان باشد. سه پايه‌ها اين روزها در انواع و اقسام مدل، سايز و سطح کارايي عرضه مي‌شوند. به همين دليل با انتخاب مناسب، نگراني از بابت ابعاد سه پايه‌ خود نخواهيد داشت.


8) عدم توجه به لرزش دست

رفت‌وآمد مردم و لرزيدن دست تصاوير ثبتي را تار مي‌کنند. ديگر چه سناريوي بدتري مي‌تواند رخ دهد؟! برنامه ويرايشي من بسياري از اين مشکلات را اصلاح مي‌کند. نکند انتظار داريد وقتي عکس مي‌گيرم نفسم را در سينه حبس کنم؟ کاش حداقل سه پايه‌ها اين‌قدر بد و ناکارآمد نبودند وگرنه از آن‌ها استفاده مي‌کردم!!

اشتباهاتي که باعث مي‌شوند در اکثر مواقع از عکس نهايي (حتي پس از ويرايش) رضايت نداشته باشيد. روش‌هاي زيادي براي ثابت نگه‌داشتن گوشي هوشمندتان وجود دارند. در کنار استفاده از يک سه پايه که باز هم توصيه مي کنيم از مزاياي آن بهره ببريد، مي‌توانيد گوشي را بر روي يک سطح صاف قرار و يا خودتان به يک ديوار تکيه دهيد تا کم‌ترين تاري ممکن را در تصوير مشاهده کنيد.

همچنين شما قادر هستيد با آزمون و خطا بهترين حالت متناسب با شرايط خودتان را پيدا کنيد. براي مثال بسياري از لرزش‌ها در هنگام لمس يا فشردن دکمه شاتر ايجاد مي‌شوند. بنابراين اگر دوربين شما قابليت زمان‌سنج دارد آن را فعال کرده و با دو دست خود گوشي را محکم نگه‌داريد تا عکسي شارپ و بدون تاري ثبت نماييد.


9) تنظيمات دوربين؟ شوخي مي‌کنيد!

دوربين موبايل همه چيزش خودکار است، چرا بايد خودم را اذيت کنم و با تنظيمات آن کلنجار بروم؟ تنظيمات هميشه براي حرفه‌اي‌ترهاست، من فقط از جشن تولد فرزند خودم عکس يادگاري مي‌گيرم! ديگر چه نيازي به تنظيم ISO، سرعت شاتر و امثال آن دارم.

شما بايد شناخت مناسبي از تنظيمات موجود در برنامه دوربين گوشي هوشمندتان داشته باشيد. مسلما کسي از شما انتظار ندارد قواعدي مانند مثلث نوردهي را فرا بگيريد. اما به هر حال اين ايده خوبي است که شناخت نسبي درباره ISO، گشادگي ديافراگم، سرعت شاتر و امثال آن کسب کرده و کيفيت عکس‌هاي خود را افزايش دهيد.

دوربين موجود در گوشي‌هاي هوشمند قديمي‌تر اين قابليت‌ها را ارائه نمي‌دادند. در آن زمان اين دوربين‌ها واقعا تمام اتوماتيک بودند. اما با عرضه سنسورها و لنزهاي باکيفيت‌‌تر، شاهد به‌کارگيري رابط‌هاي نرم‌افزاري بهتر نيز هستيم. اگر تمايل به يادگيري قواعد نسبتا پيچيده مانند مثلث نوردهي را نداريد، حداقل در مورد فوکوس و توازن سفيدي (وايت بالانس) آگاهي لازم را کسب کنيد.


10) نور مهم نيست، تکنولوژي همه مشکلات را اصلاح مي‌کند.

نور مستقيم آفتاب که از پنجره وارد مي‌شود و بخشي از آن بر روي چهره، لباس يا سوژه مي‌افتد هيچ اشکالي ندارد، چرا که اکثر اين مشکلات با ويرايشگر اينستاگرام يا ساير ابزارها حذف مي‌شوند و يا حداقل از ديد ديگران پنهان مي‌مانند.

نورپردازي مهم است و تاثير بسيار مهمي بر روي عکاسي مي‌گذارد، چرا که اصلا معيار اصلي ثبت عکس، نور است. براي مثال ايده خوبي نيست، آفتاب را در پشت سوژه قرار داده و عکس بگيريد، مگر اين‌که خودتان از عمد به دنبال چنين عکسي باشيد. اين‌که نور چگونه به سوژه شما برخورد مي‌کند بسيار مهم است و اين اهميت در مورد رنگ لباس و اشيا ديگر نيز وجود دارد.


** اشتباه اضافي (اشانتيون!): تنها يک عکس ثبت کنيد

اشتباه رايج برخي کاربران اين است که فقط ثبت لحظه و اين‌که در آن زمان چه چيزي را مشاهده مي‌کرديد براي‌شان مهم بوده و نيازي نيست خود را درگير تنظيمات مختلف و مواردي همچون ترکيب‌بندي کنيد.
ثبت چندين عکس به دلايل مختلف مي‌تواند سودمند باشد و اين موضوع در مورد عکس‌هاي گروهي بسيار مهم است. باتوجه به فضاهاي ذخيره‌سازي چند گيگابايتي که اين روزها در گوشي‌هاي هوشمند در اختيار داريم، چه اشکالي دارد که از يک سوژه يا صحنه چند عکس را ذخيره کنيم؟ اين امر به شما کمک مي‌کند تا پس از بررسي عکس‌ها در کامپيوترتان، بهترين موارد را انتخاب نماييد. شايد کراپ کردن يا اعمال موارد اصلاحي و ويرايشي در عکس‌ها نياز باشد يا نباشد اما به هر صورت انتخاب يک عکس از بين ده مورد نسبت به دراختيار داشتن تنها يک عکس، آن‌هم نه چندان مطلوب، هميشه بهتر است.


** از عادات بد خود درس بگيريد و از اشتباهات آتي جلوگيري کنيد

کسي انتظار ندارد شما با استفاده از گوشي هوشمندتان به بهترين عکاس جهان تبديل شود. اما اگر اين نکات ابتدايي و ضروري را رعايت کنيد، مي‌توانيد خيلي سريع تاثيرات آن‌ها را در عکس‌هاي خود مشاهده کنيد، خصوصا اگر تازه عکاسي با موبايل را شروع کرده باشد.

همچنين با رعايت نکاتي که در اين مطلب به آن‌ها اشاره شد و مواردي مانند تميز نگه‌‌داشتن لنز شما قادر خواهيد بود از دوربين گوشي هوشمند خود به نحو ايده‌آل بهره ببريد. علاوه بر اين، دوربين گوشي‌هاي هوشمند روزبه‌روز در حال پيشرفت بوده و يادگيري اين نکات در آينده نزديک ضروري خواهد بود.
منبع: itresan.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ماجراي تبليغ نوشابه پپسي در فضا و آسمان

زندگي کردن انگل هاي ترسناک برروي صورت شما!!

عکس جالب از تغيير چهره يکتا ناصر و افسانه بايگان در گذر زمان!

4 نشانه طلاق در آينده از نگاه عکاس هاي مراسم عروسي!

ثروتمند شدن با پرورش سوسک!! عکس

خون کروکوديل و درمان ايدز!

همزمان خربزه و عسل بخوريد، مي ميريد؟!

جدايي خانم بازيگر از همسر دومش پس از 1 سال زندگي مشترک!

تغيير چهره بازيگر جذاب سريال بازي تاج و تخت پس از 7 سال! عکس

تبليغ جنجالي يک آرايشگاه زنانه در ايران! عکس

عکس: کارت مراسم عروسي الهام حميدي بازيگر 41 ساله

نوزاد 258 گرمي از بيمارستان مرخص شد! عکس

آموزش کنترل مصرف اينترنت گوشي موبايل

نگار جواهريان از انجام وظيفه اش نوشت! عکس

استقبال از نيکي کريمي در جشنواره جهاني فيلم فجر! عکس

احتمال وجود يک سياره ديگر در منظومه شمسي!

اگر اسنپ چت شما کار نمي کند اين کار را انجام دهيد

آگهي ساده درگذشت سهراب سپهري از ديد پرويز پرستويي! عکس

عکس هاي جديد نگار جواهريان در دوران بارداري اش

چگونه نوزادي با 1 پدر و 2 مادر به دنيا آمد؟!

محمد عليزاده در جشن تولد خواهرش! عکس

آموزش: حذف افراد از اينستاگرام بدون بلاک کردن

سفر هدايت هاشمي و همسر دومش به شيراز! عکس

آيا از گوشي هاي تاشو استقبال مي شود؟

5 زني که علم فضا را متحول کردند

واکنش بهنوش بختياري به توهين سالومه سيدنيا مجري شبکه من و تو

عرضه گوشي آيفون ارزان قيمت شبيه آيفون 8

7 نکته براي گرفتن عکس خوب با موبايل

تلاش بهنوش طباطبايي براي نشان دادن گوشواره اش! عکس

عکس جديد يکتا ناصر در کنار خواهر و شوهر خواهرش

تيپ فلور نظري بازيگر 50 ساله در آلمان! عکس

2 مردي که قلب روناک يونسي را تسخير کرده اند! عکس

نوت 10 پرو بهترين گوشي توليدي سامسونگ

نقش کرم چاله ها چيست؟

دستگاهي که با غذاي کمتر شما را سير مي کند

تبريک خاص مليکا شريفي نيا به مناسبت تولد خواهرش مهراوه! عکس

قارچ جاودانگي باعث افزايش طول عمر مي شود!

خيانت شاهزاده ويليام به کيت ميدلتون؛ ارتباط با دوست صميمي کيت!! عکس

استقبال از صفحه اينستاگرام زنان و دختراني که با رنگ کردن مو مخالف هستند! عکس

ماجراي کمک 1 ميليارد توماني هديه تهراني به سيل زدگان! عکس

آنجلينا جولي نام خانوادگي اش را تغيير داد

جزئياتي از پلي استيشن 5 و زمان عرضه آن

فايده الکي لبخند زدن!

دختر عماد طالب زاده به دنيا آمد + عکس و نام وي

6 رسم عجيب و غريب در زمان غذا خوردن در کشور هاي مختلف

فايده ويژه خوردن شکلات براي افراد بالاي 40 سال

به دنيا آمدن نوزاد از اولين پيوند رحمي رباتيک در جهان!

تمام زناني که لئوناردو دي کاپريو با آنها ارتباط داشته است! عکس

روناک يونسي: پيامبري بفرست که فقط گوش کند! عکس

خوابيدن در وان نفت براي درمان بيماري ها! عکس