آخرین اخبار

بابک‌زنجاني: پول دارم ولي يک ريال هم نمي‌دهم/قاضي: اجراي حکم اعدام به دست مسئولان است اقتصادي

بابک‌زنجاني: پول دارم ولي يک ريال هم نمي‌دهم/قاضي: اجراي حکم اعدام به دست مسئولان است

  بزرگنمايي:

چه خبر - پانزدهمين جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتي

قاضي مقيسه رييس شعبه 28 دادگاه انقلاب در ابتداي جلسه دادگاه با اشاره به لايحه دفاعيه متهم رديف دوم پرونده گفت: با توجه به برگزاري 14 جلسه علني که دادگاه وقت به اندازه کافي به متهمان داد، اما با کمال تعجب در لايحه تقديمي يکي از وکلاي متهمان اعلام شده که دادگاه فرصت کافي در اختيار وکلا قرار نداده است.
وي بيان کرد: اينگونه صحبت کردن ها سزاوار وکيل نظام جمهوري اسلامي نيست. هر چيزي را بيان نکنيد و اين سخنان واهي در شأن وکلا نيست.
قاضي مقيسه پس از قرائت اتهامات متهم رديف سوم پرونده از او خواست تا در جايگاه قرار گيرد و از خود دفاع کند.
حميد فلاح هروي در پاسخ گفت: فعلا وکلايم دفاعيات را ارايه مي دهند و خودم در انتهاي دادگاه، مطالبي را مطرح مي کنم.
ميرسجاد سعيدمهر وکيل حميد فلاح هروي متهم رديف سوم پرونده موسوم به فساد نفتي گفت: دفاعيات خود را به اتفاق آقايان مهرشاد و فلاحتي تنظيم کرده‌ايم که در آخر لايحه‌اي ارايه مي شود.
وي خاطرنشان کرد: پس از مطالعه دقيق پرونده و استماع دفاعيات مشخص شد که موکلم از بسياري از اتهامات مندرج در کيفرخواست مبراست و به استناد اسناد پرونده ثابت مي کنم آنچه که در خصوص اتهامات موکلم بيان شده به اتکاي مستندات پرونده است و موکلم هيچ نقشي در عمليات کلاهبرداري و پولشويي متهم رديف اول نداشته که در جريان رسيدگي دادسرا از اين مساله مهم غفلت شده است. نتيجه گيري دادسرا درباره موکلم اشتباه بوده و آنچه از مستندات ارايه کرديم، گم شده است.
قاضي مقيسه خطاب به وي گفت: دفاعيات موکل تان در پرونده موجود بوده و گم نشده است. ضمن اينکه در دادگاه قبلي قاضي محترم پرونده اين دفاعيات را قبول نکرده و بر اساس آن حکم اعدام صادر کرده است. در لايحه وکيل آقاي شمس جز يکسري اتهامات به دادگاه نکته ديگري وجود ندارد و از اين حرف شما که مي گوييد اطلاعات گم شده، متوجه مي شويم که پرونده را وکلا مطالعه نکرده‌اند.
سعيدمهر خطاب به قاضي گفت: گلايه ما از دادگاه اين است که صد صفحه لايحه دفاعيه آيا نياز به يک صفحه پاسخ نداشت.
قاضي مقيسه گفت: قضات ديوان عالي راي صادره درباره اين پرونده را با دقت بررسي و حکم را تاييد کرده اند، اما حالا سه وکيل آقاي حميد فلاح هروي حرف هايي مي زنيد که واقعيت ندارد. اوراق گم نشده و يک خط هم جايي نرفته، شما بايد در دادگاه نظام اسلامي درست صحبت کنيد، اين حرف ها به منزله متهم کردن دادگاه به برداشتن اوراق پرونده است، اقرار کنيد که اشتباه کرديد.
سعيدمهر گفت: سابقا اين اتهامات در 26 جلسه دادگاه مطرح و هر سه متهم به اعدام محکوم شدند، اما شعبه تجديدنظر احکام اين دو متهم را به استناد اينکه از اخلال در نظام اقتصادي علم و اطلاع نداشتند، نقض کرده است.
وکيل مدافع متهم رديف سوم پرونده موسوم به فساد نفتي گفت: در کيفرخواست موکلم سه عنوان اتهامي افساد في الارض و مشارکت درکلاهبرداري اچ کي و تامين اجتماعي و مشارکت در پولشويي آمده است که مستندات قانوني کيفرخواست تاريخ وقوع جرايم را سال 91 اعلام کرده است.
وي گفت: اولا اتهامات مربوط به جعل هاي گسترده که به متهم اصلي نسبت داده شده بود حتي يک مورد هم به موکلم نسبت داده نشده بلکه متهم رديف اول در بيشتر اتهامات به تنهايي متهم شناخته شده است. به موکلم کلاهبرداري از شرکت نيکو نسبت داده نشده و اتهامات پولشويي موکلم بر اساس اسناد دفتري ثبت شده که نياز به بازنگري مجدد دارد.
قاضي مقيسه خطاب به وکيل فلاح هروي گفت: آقاي وکيل در جلسات گذشته دادگاه خواب بوديد که مطالب خارج از موضوع مطرح مي کنيد. درباره موضوع اتهامات موکل تان صحبت کنيد و با حرف هاي خارج از موضوع وقت دادگاه را نگيريد.
سعيدمهر خطاب به قاضي گفت: من در جلسات گذشته خواب نبودم و حتي در 26 جلسه دادگاه گذشته حضور داشتم و آنچه مي گويم بر اساس مندرجات کيفرخواست و در دفاع از موکلم است.
مقيسه خطاب به وي گفت: موکل شما براي چه در تاسيس بانک fiib نقش داشته و پول نفت را کجا برده است. شما وکيل نظام جمهوري اسلامي ايران هستيد مراقب سخنانتان باشيد.
سعيدمهر گفت: آقاي قاضي از پشت کوه نيامده ايم.
قاضي مقيسه گفت: وقت دادگاه را به تخليات واهي خودتان نگذرانيد.
سعيدمهر گفت: از خدا براي شما طلب صبر مي‌کنم.
سعيد مهر وکيل فلاح هروي گفت: آقاي زنجاني در تحقيقات بازپرسي اعلام کرده که امضاهاي اسکن شده فلاح به اين دليل بوده که فلاح در مسافرت بوده، در صورتي که موکلم اصلا اين موضوع را نپذيرفته است و موضوع اسکن امضاهاي آقاي فلاح يک ادعا توسط زنجاني است؛ لذا دادگاه بايد از او دليل بخواهد و صرفا نبايد به اظهارات او توجه کند.
قاضي مقيسه در واکنش به اين دفاعيات گفت: آقاي وکيل بر اساس اظهارات خود آقاي فلاح او اين اجازه را به زنجاني داده است که امضاها را اسکن کند و لذا در پاي تمام قراردادها امضاي اين فرد وجود دارد.
سعيدمهر گفت: حسب تحقيقات انجام شده اين اقدام توسط زنجاني صورت گرفته و نشان مي دهد که بسياري از قراردادهاي بانکي منعقد شده داراي تاريخ هاي غيرواقعي هستند. يعني در يک روز 11 سند جعلي درست کرده که همگي توسط زنجاني بوده و همه اين سندها داراي تاريخ هاي متفاوت بودند.
وي گفت: اگر آقاي فلاح به آقاي زنجاني اجازه استفاده از امضا داده است براي چه چيزي بابک زنجاني در يک روز 11 سند با 11 تاريخ متفاوت جعل کرده و اين نشان مي دهد موکلم از اسکن و سوء استفاده از امضاهايش اطلاع نداشته است. يکي ديگر از اتهامات موکلم کلاهبرداري از سازمان تامين اجتماعي بوده و حسب اظهارات زنجاني او قصد داشته که با خريد شرکت هاي سازمان تامين اجتماعي ارز به داخل وارد کند و در آن مقطع سازمان تامين اجتماعي به دلايل خاص خود قصد فروش تعدادي از شرکت هاي خود را داشته است. همچنين کشور نسبت به وارد شدن ارز در آن شرايط تمايل خود را اعلام کرده بود.
وي مدعي شد: موکلم نقشي در ايجاد انگيزه براي خريد شرکت هاي تامين اجتماعي توسط بابک زنجاني نداشته است.
قاضي مقيسه گفت: موکل شما براي خريد شرکت‌هاي سازمان تامين اجتماعي کار کارشناسي انجام داده و به زنجاني مي گفته که کدام شرکت ها سودآور هستند، حتي پاي قراردادها و تفاهم نامه ها را نيز امضاء کرده است. در جريان خريد شرکت هاي سازمان تامين اجتماعي موکل تان شبانه و به دستور زنجاني از مشهد به تهران مي آيد و چک هاي صادر شده توسط مرتضوي را از وي تحويل مي گيرد؛ لذا نگوييد که او در خريد شرکت ها نقشي نداشته است، لطفا به اظهارات موکل تان در جلسات قبلي توجه کنيد.
سعيدمهر در دفاع از موکلش گفت: موکلم به دليل اينکه عضو هيات مديره شرکت هلدينگ بوده پاي تفاهم نامه ها را امضاء کرده و امضاي يک تفاهم نامه به تنهايي جرم نيست.
قاضي مقيسه گفت: اگر موکل شما شريک زنجاني نبود و در کلاهبرداري ها شرکت نداشته، پس چرا رفته چک ها را از مرتضوي گرفته و به عنوان تسويه بدهي به شرکت نفت داده است.
سعيدمهر گفت: موکلم چک ها را به دستور زنجاني گرفته و به آقاي ميرکاظمي تحويل داده و ميرکاظمي هم در جريان خريد و فروش شرکت هاي سازمان تامين اجتماعي بوده و موکلم هيچ گونه آگاهي از نيت زنجاني نداشته است. او حتي نمي دانست که حواله هاي بانکي زنجاني جعلي است، حتي کارمندان بانک هم متوجه جعلي بودن حواله ها نشده بودند.
در ادامه فلاحتي يکي ديگر از وکلاي متهم رديف سوم پرونده موسوم به فساد نفتي با حضور در جايگاه گفت: مشارکت در کلاهبرداري از شرکت نفت و وزارت نفت براي موکلم مصداق ندارد؛ زيرا موکلم تمام کارهاي خود را به طور کامل گزارش مي داده است. بر اساس قانون هر فردي از راه حيله و تقلب مردم را با روش هاي مختلف فريب دهد کلاهبردار محسوب مي شود يعني کلاهبرداري از مردم مد نظر بوده است نه کلاهبرداري از مسئولان کشوري! اگر تحريم ظالمانه نبود هيچ زمان دولتمردان با افراد و شرکت هاي خصوصي معامله نمي کردند و فرصت نمي شد که دشمنان به نظام ضربه بزنند.
وي افزود: در کيفرخواست آمده که کلاهبرداري از شرکت اچ کي صورت گرفته، بايد پرسيد که اگر اين شرکت خصوصي است پس اموال بيت‌المال براي چه در دست آنها بوده است. بر اساس قانون مبارزه با پولشويي بايد تملک و تصاحبي توسط فرد مجرم صورت بگيرد در صورتي که موکلم اصلا تصاحب مالي نداشته است.
بر اساس اين گزارش، پس از اظهارات وکيل متهم رديف سوم پرونده موسوم به فساد نفتي، قاضي مقيسه پايان جلسه دادگاه را اعلام کرد.

مقيسه بيان کرد: در جلسه مواجهه زنجاني با شمس و فلاح هروي، وي صريحا اعلام کرد پول دارم و يک ريال نمي دهم و اين سخن ضبط شده است که حکم اعدام براي وي صادر شده و اجراي حکم به دست مسولان است.
وي افزود: اگر توضيحاتي را وکلا داشته باشند به شعبه 28 ارايه مي دهند و سپس ختم رسيدگي به پرونده را اعلام مي کنيم


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي