آخرین اخبار

دليل رشد 200 درصدي دختران سيگاري چيست؟ اخبار پزشکي

دليل رشد 200 درصدي دختران سيگاري چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا تعداد دختران سيگاري افزايش يافته؟

رشد دو برابري آمار دختران سيگاري در کشور تعابير متنوعي را در بردارد که يکي از آنها آلوده کردن نسل آينده با سوق دادن دختراني که قرار است نقش مادري داشته باشند به دامن دخانيات و اعتياد است.

خلاصه کلام اينکه آسيب‌هاي اجتماعي به خصوص در حوزه زنان و دخترانمان با افزايشي جدي مواجه است. نکته قابل‌تأمل اينجاست که «فست‌دودها» هم براي راحتي بيشتر خانم‌هاي اهل دخانيات طراحي شده است؛ سرويس‌هايي که خدمات تحويل قليان دم در منزل را پشتيباني مي‌کند و هر چند در ميان مشتريانشان مردها هم هستند، اما مشتري اصلي فست‌دودها زنان و دختراني هستند که مي‌خواهند با آسايش بيشتر دور از چشم ديگران سلامتي خود و نسل آينده را دود کنند و به هوا بفرستند.

«سيگار و قليان دروازه ورود به اعتيادند» اين جمله شايد ديگر به کليشه‌اي تکراري تبديل شده باشد، اما آنقدر پشتوانه کارشناسي دارد که هنوز هم مي‌توان از آن براي بيان عمق فاجعه کمک گرفت.
آنطور که ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت خبر مي‌دهد در دنيا سالي 7 ميليون نفر يعني هر شش ثانيه يک نفر بر اثر مصرف دخانيات جان خود را از دست مي‌دهند. وي با بيان اينکه مرگ‌ومير ناشي از دخانيات از مرگ ناشي از تصادفات، ايدز و سلاح‌هاي سرد و گرم بيشتر است، مي‌افزايد: در ايران 8 ميليون نفر سيگار مي‌کشند که حدود 14/13 درصد جمعيت کشور هستند يعني از هر هفت نفر يکي سيگار مي‌کشد.

رشد بيش از 2 برابري دختران سيگاري

بنا به تأکيد سخنگوي وزارت بهداشت آمارها نشان مي‌دهد در پنج سال گذشته ميزان مصرف دخانيات در بين دختران از 0/9 درصد به 2/1 درصد رسيده و حدود دو برابر شده است. اين در حالي است که وزن کودکان متولد شده از مادران سيگاري 200 تا 300 گرم کمتر است.
وي مي‌افزايد: ميزان شيوع مصرف دخانيات در مردان ايراني حدود 25/16 است و از هر چهار مرد يکي سيگار مي‌کشد و به طور متوسط 4 درصد زنان يعني از هر 25 نفر يکي سيگار مي‌کشد.

به گفته قائم مقام وزير بهداشت ميزان شيوع مصرف روزانه دخانيات در کشور در پنج سال گذشته از 10/9 به 10/1 رسيده و کاهش اندکي داشته است. در عوض مصرف قليان در حال افزايش است.
از نگاه حريرچي نگراني فعلي افزايش مصرف دخانيات در بين نوجوانان است، زيرا شيوع مصرف دخانيات در بين آنان از حدود 3 درصد در پنج سال گذشته به 3/4 درصد رسيده است. وي تأکيد مي‌کند: طبق قانون فروش سيگار به صورت نخي و به افراد زير 18 سال ممنوع است، اما متأسفانه انجام مي‌شود حتي خدمات تحويل قليان در منزل در حال گسترش است. حريرچي تأکيد مي‌کند: برخي مراکز قليان را به قيمت 50 هزار تومان عرضه مي‌کنند و مشتري دارد.

زنان مشتريان پروپاقرص فست‌دودها

«قليان تلفني در منزل»‌؛ ‌اين عنوان تراکتي است که حکايت از راه‌اندازي کسب و کار تازه‌اي دارد که يکي دو سالي مي‌شود به فهرست مشاغل عجيب و کاذب اضافه شده است، اما به تازگي خبرش به گوش قائم‌مقام وزير بهداشت رسيده است. ماجراي فست‌دودهاي تلفني هم به اين صورت است که پس از تماس با شماره تلفن آگهي شده که فراتر از حدانتظار در فضاي مجازي هم پخش شده قليان آماده با پيک در منزل شما فرستاده مي‌شود. قليان‌ها از 20 تا 100 هزار تومان قيمت دارند و مشتري اصلي اين قهوه‌خانه‌هاي سيار هم اغلب خانم‌ها هستند.

بديهي است مضرات سيگار و قليان مرد، زن، پير و جوان ندارد، اما پاي آلوده شدن زنان به دخانيات که به ميان مي‌آيد، نگراني‌هاي ديگري هم مطرح مي‌شود؛ نگراني‌هايي از جنس مادري و تربيت فرزند که نه فقط دختران و زنان آلوده به دخانيات يا اعتياد را تهديد مي‌کند، بلکه در سلامت و تربيت نسل آينده جامعه هم تأثيرگذاراست.

دکتر محمداسماعيل اکبري در گفت‌وگو با «جوان» ‌نگراني پزشکان نسبت به قليان را بيشتر از ساير مواد دخاني مي‌داند و مي‌گويد: قليان چند مشخصه دارد که آن را بسيار خطرناک‌تر از سيگار مي‌کند؛‌ نخست اينکه قبح استعمال مواددخاني را ندارد و شاهد آن هستيم که در مواردي پدر و دختر در کنار هم مي‌نشينند و قليان مي‌کشند. دومين ويژگي نگران‌کننده قليان اشتياق بالاي خانم‌ها براي استعمال اين ماده دخاني است و خانم‌ها را به ميدان مواددخاني آورده است. وي در اين‌باره توضيح مي‌دهد: زن محور جامعه است و بنيانگذار اجتماعي به شمار مي‌آيد.

به باور اين استاد دانشگاه خانم‌ها به دليل نقش‌محوري مادري فضاي خانواده را در اختيار دارند و از سوي ديگر نيز زايمان و توليدنسل بر عهده آنان است، بنابراين آثار و مضرات قليان، سيگار و ساير مواددخاني و مخدر عوارض مستمري دارد. رئيس مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي آسيب‌هاي قليان و سيگار حتي روي نسل‌هاي آينده را اينگونه شرح مي‌دهد: «هر اتفاقي که در بدن يک انسان مي‌افتد يک واکنش ژنتيکي است و يک ژن تغيير ماهيت مي‌دهد. وقتي مادري قليان مي‌کشد، ژن وي تغيير ماهيت مي‌دهد.

حتي اگر فرض کنيد خودش هيچ مشکلي پيدا نمي‌کند، اما اين ژن تغيير ماهيت داده را به فرزندش منتقل مي‌کند. بر اين اساس آن فرزند با يک قليان کوچک‌تر يا يک سيگار کوچک‌تر ژنش متحول مي‌شود و به اين ترتيب همين قليان يا سيگار کشيدن در دو يا سه نسل به يک بيماري لاعلاج تبديل مي‌شود.‌» وي خاطر نشان مي‌کند: اين ژن‌هاي معيوب را خانم‌ها خيلي سريع‌تر از آقايان منتقل مي‌کنند.
اکبري تأکيد مي‌کند: سيگار يا قليان کشيدن امروز ما حتماً روي سلامت نسل‌هاي آينده تأثير مي‌گذارد و اين همان هدفي است که کشورهاي تجاري و در واقع دنياي استکبار دنبال مي‌کند، زيرا با توليد و صادرات سيگار و تنباکو هم ثروت به دست مي‌آورند و هم نسل را دچار فساد و تخريب مي‌کنند.

محدود کردن حقوق شهروندي

آمار و ارقام بر رشد آسيب‌ها در ميان زنان و دختران جامعه از هر قشر و طبقه‌اي دلالت دارد. رشد آسيب‌ها در نيمه زنانه جامعه در شرايطي رخ مي‌دهد که مسئولان حوزه زنان و خانواده سرگرم برقراري لابي کردن براي قدرت گرفتن برخي زنان خاص هستند يا حقوق شهروندي را در حضور زنان در ورزشگاه‌ها محدود مي‌کنند.


منبع: javanonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

يک دليل ديگر براي اين که غذاي مانده نخوريد

زمان انجام حجامت و فوايد حجامت

براي حفظ سلامت در سفر چه کنيم؟ قبل از مسافرت بخوانيد

کمبود اين ويتامين=عصبانيت و پرخاشگري

آب چاق مي کند يا لاغر؟

اسپري بيني ضد افسردگي توليد شد

استفاده از ذرت دام در چيپس و پفک چه خطري دارد؟

اقدامات لازم در زمان سوختگي چهارشنبه سوري

علت ايجاد طعم تلخ در دهان چيست؟

کمبود ويتامين D و بيماري آسم چه ارتباطي با هم دارند؟

قرص آهن چاق مي کند؟قرص آهن معادل چقدر خوراکي است؟

آيا صداي يک ترقه مي تواند باعث کاهش شنوايي شود ؟

سه خوراکي موثر در کاهش قندخون

عوارض عمل بيني و بوتاکس را بدانيد و بعد تصميم بگيريد

آيا باکتري هاي کاهو خطرناک هستند؟ روش صحيح شستن کاهو

کاهش فشار خون با ورزش

ارتباط عود مجدد ام اس با آلرژي غذايي

چه آزمايش هايي را ناشتا مي گيرند؟

باورهاي غلط راجع به سرماخوردگي:ليمو شيرين،شلغم،سوپ بخوريد و ...

نکته بهداشتي روز: تورم گره‌هاي لنفاوي

دو خوراکي مفيد جهت اسهال کودکان

اگر عصرها حمام مي رويد حتما اين مطلب را بخوانيد

موثرترين واکسن آنفلوانزا کدام است؟

ابداع روشي براي پيشگيري از عفونت زخم با پروبيوتيک ها

ويروس هپاتيت A تا چند وقت زنده مي ماند؟ + راههاي انتقال هپاتيت A

کبد چرب نوعي هپاتيت غيرويروسي + وضعيت هپاتيت در ايران

قابليت سرطان کشي در بدن انسان

اگر فشار خون داريد در هواي سرد خيلي بيشتر مراقب باشيد

چرا کامران تفتي دچار حمله قلبي شد؟ در زمان حمله قلبي چه بايد کرد؟

چرا برخي مبتلايان به ديابت نابينا مي شوند؟

بوسيدن راه انتقال خطرناک ترين ويروس ها، لطفا بچه ها را نبوسيد!

تشخيص زردي نوزاد در 10 دقيقه با نانو حسگرهاي جديد

دردي که با مسکن درمان نمي شود، چه زماني خطرناک است؟

ميزان ابتلا به ايدز افزايش يافته يا کاهش؟

آيا تبليغ درمان قطعي ديابت در ماهواره واقعيت دارد؟

توصيه هاي وزارت بهداشت به کساني که حيوان خانگي دارند

آيا کم کاري تيروئيد و پرکاري تيروئيد با سرطان ارتباطي دارند؟

اگر مي خواهيد چشم هايتان را ليزيک کنيد، حتما اين مطلب را بخوانيد

اگر مبتلا به کم خوني هستيد، بيشتر مراقب آلودگي هوا باشيد!

خطر مرگ در کمين افرادي که زياد مي خوابند

آيا دخترزا بودن يا پسرزا بودن بعضي خانم ها واقعيت دارد؟

راههاي پيشگيري ازمبتلا شدن به کمردرد

ورزش علائم يائسگي را کاهش مي دهد

پيش بيني بيماري هاي قلبي از کودکي امکان پذير شد

مهار سلول هاي سرطاني با قرص زعفران

درمان شنوايي با يک راهکار جديد

شراب دست ساز چگونه باعث مرگ و نابينايي مي شود؟

کشف روشي جديد براي کاهش قند خون با مواد خوراکي

افزايش طول عمر با 5 عادت ساده

توصيه هاي وزارت بهداشت به دانش آموزان در سال تحصيلي جديد