آخرین اخبار

بررسي سفرهاي روساي دولت ايران به آمريکا/ برنامه‌هاي روحاني در سفر به نيويورک سياسي

بررسي سفرهاي روساي دولت ايران به آمريکا/ برنامه‌هاي روحاني در سفر به نيويورک

  بزرگنمايي:

چه خبر - گزارشي از سفر روحاني به نيويورک

رئيس‌جمهور براي حضور در هفتاد و دومين مجمع عمومي سازمان ملل، تهران را به مقصد نيويورک ترک کرد. علي اکبر ولايتي، اسحاق جهانگيري، حسينعلي اميري، محمود حجتي، معصومه ابتکار، آذري جهرمي، بطحايي، عليرضا آوايي، کرباسيان و محمود حجتي رئيس جمهور را بدرقه کردند. نهاونديان، واعظي، آشنا و ستاري،حسن روحاني را در اين سفر همراهي مي‌کنند.
پرويز اسماعيلي معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس جمهور درباره جزئيات برنامه‌هاي حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس‌جمهوري کشورمان در سفر به نيويورک، اظهار کرد: دکتر روحاني در اين سفر برنامه‌هاي فشرده و مختلفي دارند که سخنراني در جمع سران کشورهاي حاضر در مجمع عمومي سازمان ملل متحد و تشريح آخرين مواضع کشورمان در خصوص مهمترين مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي و همچنين وضعيت اندوهبار مسلمانان ميانمار، از جمله آن‌ها است.
وي گفت: رييس جمهور هفته گذشته نيز در حاشيه اجلاس سران سازمان همکاري‌هاي اسلامي براي علم و فناوري در آستانه قزاقستان، علاوه‌بر رايزني براي تشکيل نشست ويژه و صدور بيانيه در خصوص مسلمانان روهينگيا ميانمار، در سخنراني خود بر ضرورت توقف فوري جنايت و خشونت عليه مسلمانان آن منطقه و رسيدگي و کمک به آسيب‌ديدگان و پناهندگان تاکيد کرده بود.
اسماعيلي ديدار صميمي با نخبگان و ايرانيان مقيم آمريکا، ديدار با علماي ديني و رهبران جوامع اسلامي آمريکا، نشست و گفت‌وگو با نخبگان سياست خارجي و روساي انديشکده‌هاي فکري در آمريکا، گفت‌وگو با مديران و سردبيران ارشد رسانه‌هاي بين‌المللي و مطبوعات را از ديگر برنامه‌هاي رييس جمهور در سفر به نيويورک عنوان کرد.
معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس جمهور خاطرنشان کرد: روحاني همچنين با دبيرکل سازمان ملل متحد و تعدادي از سران کشورهاي حاضر در حاشيه مجمع عمومي ديدار و در خصوص مسايل دوجانبه و بين‌المللي گفت‌وگو خواهد کرد.
رييس جمهوري به‌منظور شرکت و سخنراني در هفتاد و دومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، صبح امروز (يکشنبه) عازم نيويورک مقر اين سازمان شد.

photo_2017-09-17_10-06-22.jpgphoto_2017-09-17_10-06-22.jpg

بررسي سفرهاي روساي دولت ايران به آمريکا

روحاني پنج بار، احمدي‌نژاد هشت بار و سايرين چهار بار. اين تعداد سفرهايي است که روساي دولت جمهوري اسلامي ايران به نيويورک داشته‌اند.
به گفته رئيس دفتر رئيس‌جمهوري، روحاني قرار است در اين سفر کوتاه و فشرده‌ي خود، علاوه بر سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل، با ايرانيان مقيم نيويورک و جمعي از مسلمانان و نخبگان سياسي اين کشور ديدار داشته باشد. ديدار و گفت‌وگوي دو جانبه با تعدادي از روساي کشورهاي مهم و همچنين انجام مصاحبه با اصحاب رسانه و مطبوعات از جمله ديگر برنامه‌هاي رئيس‌جمهور در حاشيه پنجمين حضور خود در مجمع عمومي سازمان ملل است.
روساي دولت ايران با احتساب اين سفر تاکنون 17 بار به نيويورک سفر کرده‌اند. اولين بار در مهر 1359 محمدعلي رجايي به عنوان نخست‌وزير و رئيس دولت عازم نيويورک شد. البته سفر او نه براي حضور در مجمع عمومي بلکه براي شرکت در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد بود. او به همراه هياتي 11 نفره به اين سفر رفت و در جلسه شوراي امنيت گفت: حضور ما در اين شورا صرفا به دليل رساندن نداي مظلوميت ملت مسلمان و به‌پاخاسته ايران به گوش مردم سراسر جهان و هشدار به آن‌ها از بابت خطر سرکوب انقلاب و بازتاب آن بر مبارزات کليه خلق‌هاي دربند است.
اين سفر در حالي که تنها 24 روز از تجاوز عراق به ايران مي‌گذشت انجام شد و رجايي با اشاره به حمله صدام و حمايت شرق و غرب از رژيم بعث عراق تاکيد کرد: در اين جنگ تحميلي، ايمان اسلامي و انقلابي مردم برنده واقعي و اصلي خواهد بود، نه آواکس‌هاي آمريکايي و نه توپولوف‌هاي روسي. اين جنگ نه به خاطر اصلاح مرز بلکه براي نابودي انقلاب اسلامي بوده است.
از نکات حاشيه‌اي جالب سفر شهيد رجايي به نيويورک نشان دادن آثار شکنجه توسط او به خبرنگاران خارجي بود که نخست‌وزير ايران براي نشان دادن شکنجه‌هاي ظالمانه رژيم شاه کفش و جوراب خود را از پا درآورد و آثار شکنجه را به خبرنگاران جهاني نشان داد.
بعد از شهادت رجايي و با به رياست‌جمهوري رسيدن آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي ايشان در سال 1366 يعني شش سال بعد از رياست‌جمهوري خود و هفت سال بعد از سفر رجايي راهي نيويورک شد و به عنوان اولين رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در چهل‌ودومين مجمع عمومي سازمان ملل متحد شرکت کرد. در آن زمان هفت سال از دفاع مقدس مي‌گذشت و رئيس‌جمهور وقت هم محور اصلي نطق 90 دقيقه‌اي خود را روي جنايات عراق و حاميان شرقي و غربي‌اش متمرکز کرد. آيت‌الله خامنه‌اي در سخنراني خود، صدام را به هيتلر تشبيه کرده و خواستار استفاده از تجربه دادگاه نورنبرگ و طرح تنبيه عراق به عنوان متجاوز به منظور تضمين امنيت منطقه شد.
برشمردن اقدامات آمريکا براي مقابله با ايران، هشدار به مجمع عمومي سازمان ملل و افکار عمومي ملت آمريکا نسبت به خطر حضور نظامي دولت امريکا در خليج فارس، درخواست برچيده شدن دو تبعيض ناروا در سازمان ملل يعني حق وتو و عضويت دائم در شوراي امنيت از محورهاي ديگر سخنراني رئيس‌جمهور وقت ايران در سفر به نيويورک بود.
در سال 1368 آيت‌الله اکبر هاشمي‌رفسنجاني به رياست‌جمهوري رسيد اما در طول هشت سال رياست دولت خود هيچ‌گاه به نيويورک سفر نکرد و وزير خارجه او (علي‌اکبر ولايتي) در نشست‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل شرکت مي‌کرد.
در سال 76 سيدمحمد خاتمي رئيس‌جمهور ايران شد. او يک سال بعد در بحران به شهادت رسيدن ديپلمات‌هاي ايراني در افغانستان و حضور طالبان در مرزهاي شرقي ايران، با سفر به نيويورک در پنجاه و سومين مجمع عمومي سازمان ملل شرکت کرد و در مقابل نظريه برخورد تمدن‌هاي ساموئل هانتينگتون، طرح گفتگوي تمدن‌ها را مطرح کرد که با استقبال فوق‌العاده‌اي مواجه شد و علاوه بر تصويب در مجمع عمومي سازمان ملل ، سال 2001 هم از سوي سازمان ملل به نام سال گفتگوي تمدن‌ها ناميده شد.
در اين سخنراني براي اولين بار رئيس‌جمهور وقت آمريکا (بيل کلينتون) جاي خود را ترک نکرد و سخنراني رئيس‌جمهور ايران را گوش داد. خاتمي سه سال بعد يعني در سال 80 براي دومين بار راهي نيويورک شد و باز از طرح گفتگوي تمدن‌ها دفاع کرد.
تا پيش از محمود احمدي‌نژاد روساي دولت ايران در طول 27 سال تنها چهار بار به نيويورک سفر کردند، اما احمدي‌نژاد از سال 84 که رييس‌جمهور شد تا سال 91 هر هشت سال عازم ايالات متحده شد و در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني کرد.
احمدي‌نژاد در اولين سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل با نفي هولوکاست نام خود را در جهان بر سر زبان انداخت. او در همين سفر پيشنهاد تشکيل کميته ويژه‌اي را ارائه داد که گزارش جامعي درباره تدوين راهکارهاي عملي خلع سلاح هسته‌اي دنيا ارائه دهد و به غيرعادلانه بودن ترکيب شوراي امنيت اعتراض کرد.
سفرهاي هشت ساله او همواره حواشي زيادي به همراه داشت، از حضور تيم همراه عريض و طويل و بردن خانواده به نيويورک گرفته تا حواشي دانشگاه کلمبيا، از پيشنهاد مناظره با مسئولان آمريکايي درباره 11 سپتامبر تا ديدار با تنها سه رئيس دولت (بوليوي، کومور و سوازيلند) در سفر آخر. او در نطق‌ سال 89 خود در شصت و پنجمين مجمع عمومي پيشنهاد داد سال بعد سال "انرژي هسته‌اي براي همه و بمب هسته‌اي براي هيچ‌کس" نامگذاري شود و اين دهه، دهه مديريت مشترک جهاني باشد. البته اين پيشنهاد برعکس پيشنهاد خاتمي به تصويب جهاني نرسيد و از آن استقبال چنداني نشد.
در بيشتر سخنراني‌هاي احمدي‌نژاد به خصوص در چند سال پاياني بسياري از سران کشورهاي دنيا در هنگام سخنراني صندلي خود را ترک مي‌کردند که اين کار در واقع توهيني به ملت ايران به حساب مي‌آمد اما احمدي‌نژاد همچنان اصرار داشت به اين سفرها ادامه دهد و تا سال آخر رياست‌جمهوري خود عازم نيويورک شد تا در اين زمينه رکورددار شود.
کمتر از دو ماه بعد از روي کار آمدن حسن روحاني در سال 92، رئيس‌جمهور جديد ايران عازم نيويورک شد. در اوج بحران هسته‌اي، جهان با تغييرات صورت گرفته در ايران آماده بود تا سخنان رئيس دولت تازه ايران را بشنود. روحاني در همين سفر و نطق خود در مجمع عمومي پيشنهاد "جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري" را مطرح کرد که همچون طرح گفتگوي تمدن‌هاي خاتمي با استقبال جهاني مواجه و در مجمع عمومي سازمان ملل تصويب شد. او در پايان همان سفر به پيشنهاد آمريکايي‌ها تلفني با رئيس‌جمهور وقت آمريکا صحبت کرد. گفتگويي که برخي آغازگر به نتيجه رسيدن توافق هسته‌اي مي‌دانند.
به هر حال روحاني در چهار سال گذشته نشان داده اگر قرار است سفرهايش به نيويورک از نظر کمي افزايش داشته باشد از نظر کيفي هم نسبت به هشت سال دولت احمدي‌نژاد کيفيت بالاتري داشته و او در هر سفر خود با بسياري از سران کشورهاي بزرگ دنيا ديدار و گفت‌وگو مي‌کند و گره‌هاي ديپلماتيکي را باز مي‌کند.
حالا روحاني در اولين سال دوره جديد رياست‌جمهوري خود براي پنجمين بار عازم نيويورک شده است تا مانند چهار سال گذشته علاوه بر نشان دادن پيام صلح و دوستي ملت ايران به جهانيان، اقتدار جمهوري اسلامي را هم در سطح جهان نشان دهد. اقتداري که در بعضي مقاطع به خاطر برخي سوءمديريت‌ها زير سوال رفته بود.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد