آخرین اخبار

خداحافظي نجفي با اختيارات زياد؟! سياسي

خداحافظي نجفي با اختيارات زياد؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - شهردار پايتخت اصلاح‌طلب است يا اصولگرا؟

مطهره شفيعي: شوراي شهر پنجم شوخي ندارد! اهل تساهل و تسامح هم نيست و برايش فرقي نمي‌کند شهردار پايتخت اصلاح‌طلب است يا اصولگرا! ظاهرا تنها در انديشه عمل به وعده‌هايي است که به مردم داده شده بود و اعضاي آن بر اساس اين وعده‌ها به بهشت راه يافتند.
قبل از آغازبه‌کار توافق مي‌کنند که اعضاي شوراي شهر بايد در شورا بمانند و نبايد براي پذيرش مسئوليت ديگر از شورا خارج شوند؛ منظورشان هم احتمال شهردار‌شدن محسن هاشمي، منتخب اول تهران در انتخايات شوراي شهر بود که از همان ابتدا هاشمي هم بر سر اين توافق ماند. او در جايگاه رئيس شورا هم هر آنچه لازم بود، انجام داد تا تعهد خودش را به رخ آناني بکشد که سعي در القاي دلخوري و نارضايتي او براي شهردارنشدن داشتند، مثلا روز گذشته فيلم کوتاهي منتشر شد که محمدعلي نجفي در قامت شهردار مشغول زدن عينک به چشمانش بود که گفت: «عينکم را بزنم که اشتباه نخوانم» و محسن هاشمي با خنده به او گفت: «براي عينک زدن نيازي به مشورت نيست؛ براي معاونانتان مشورت کنيد» و نجفي در واکنش به اين گفته محسن هاشمي با خنده خطاب به او اظهار داشت: «من چشمم ترسيده است و همه موضوعات را از شما مي‌پرسم». شهردار و رئيس شوراي شهر داراي يک منبع فکري سياسي هستند، اما در موضوعاتي مانند اداره شهر اجازه نمي‌دهند همسويي‌هاي سياسي تاثيرگذار باشد، بلکه به راهکارهاي ساخت پايتخت آباد مي‌انديشند.
اختيارات شهردار
ظاهرا تصميم جديد شوراي شهر پنجم تهران بررسي مجدد اختيارات شهردار است. اين موضوع را ديروز افشين حبيب‌زاده عضو شوراي شهر چنين مطرح کرد: «تمام اختياراتى كه از سوى شورا به شهردارى، تفويض شده بود، لغو و بعد از بررسى، مجدد به شهردار برگردانده مى‌شود.» ظاهرا اين تصميم براي 5شهريور بوده است و دليلي که حبيب‌زاده براي اين تصميم بيان مي‌کند، چنين است: «در ساليان گذشته اختيارات زيادى از طرف شورا به شهردار داده شده كه در برخى مواقع اطلاعى از آن نداريم!
پس ضرورى است تا بازنگرى در اين امر صورت گيرد.» اين عضو شوراي شهر درباره اينکه کدام اختيارات قرار است از شهردار گرفته شود، اين‌گونه توضيح مي‌دهد: «برخى از اختيارات شهردار براساس قانون به وى تفويض شده كه اعضاى شورا با اين دسته از اختيارات كاري ندارند، اما روى سخن با اختياراتى است كه توسط شورا به شهردار تفويض شده است.» حبيب‌زاده درباره چرايي اتخاذ اين تصميم مي‌گويد: «برخى مشكلات در شفاف‌سازى مربوط به همين موضوع است كه برخى اختيارات به شهردار تفويض شده و شهردار نيز برخى اختيارات را به نمايندگان خود تفويض كرده كه بايد موارد حساسيت‌برانگيز اصلاح شود.»
البته اين تمام طرح شورا نيست؛ حبيب‌زاده در ادامه تصريح مي‌کند: «پيشنهاد ما لغو اختيارات شهردار است، اما براي عدم ايجاد مشكل در كارهاي شهر، اعضاى شورا به سرعت اختيارات مهم و اساسى را تفويض مى‌كنند تا مشكلى در اداره شهر ايجاد نشود.» حبيب‌زاده جدا از بحث کاهش اختيارات شهردار گفته است: «شهرداري در صورتى كه اصرار به واگذاري ساختمان و املاک خود به افراد غير را دارد، بايد از شوراي شهر براي هر مورد مجوز بگيرد و هر ملکي تا امروز بدون مجوز شورا واگذار شده، بايد برگردانده شود.»
چراغ تفرقه‌افکنان
پس از انتشار اين خبر بود که مخالفان حضور ميانه‌روها و اصلاح‌طلبان درصدد ايجاد تفرقه ميان شهردار و اعضاي شوراي شهر برآمدند و فراموش کردند اين طرح در مجلس چهارم که غالب اعضاي شورا و شهردار اصولگرا بودند، ارائه شده بود. فارس ديروز در راستاي اجراي پروژه تفرقه‌افکني از تيتر «وقتي شورايي‌ها به «نجفي» اعتماد ندارند-کاهش اختيارات شهردار تازه‌کار تهران» استفاده کرد و در متن گزارش خود به‌نقل از حبيب‌زاده آورد: «آنجايي که اختيارات شهردار طبق تکليف قانوني مشخص شده، مثل بهره‌برداري‌ها از املاک و واگذاري آن به افراد، بايد مجددا بررسي شود.» که اين جملات در متن مصاحبه عضو شوراي شهر نيست و شايد اشاره اين خبرگزاري دلواپس به اظهارات ديگر حبيب‌زاده باشد که ارتباطي با طرح کاهش اختيارات شهردار ندارد.
فارس در ادامه نيت خود را علني‌تر کرده و نوشته است: «شورايي‌ها به‌دنبال اين هستند که اختيارات قانوني شهرداري تهران در رابطه با معاملات را که بسيار بالاست، کاهش دهند و قدرت شهردار و معاونانش را کاهش دهند. شورايي‌ها مي‌خواهند عملکرد مالي شهرداري را کنترل کنند؛ شايد به‌نظرشان عملکرد مالي اين افراد شفاف نيست.» البته فارس گاف هم داده و خودش به طرح کاهش اختيار شهردار در شوراي قبل چنين اشاره کرده است: «در زمان شهرداري محمدباقر قاليباف نيز برخي از شورايي‌ها مي‌خواستند ميزان اختيارات قاليباف را کاهش دهند که معاون وقت شهرداري اين کار را خلاف قانون اعلام کرد. اماني، معاون برنامه‌ريزي قاليباف در آن زمان، در اين‌باره گفت: براساس مصوبه‌ سال ٧٨ اختياراتي از شوراي شهر به شهرداري تهران تفويض شده، به‌طوري که شورا اختياراتش را در سقف معاملات به شهردار تفويض کرده است.» اين يادآوري خود رد ادعاهاي قبلي اين خبرگزاري درباره طرح کاهش اختيارات شهردار از سوي شوراي شهر پنجم تهران است، چرا که طرح جديدي نبوده که به‌دليل بي‌اعتمادي به شهردار کنوني، يعني نجفي ارائه شده باشد.
کاهش اختيارات
کاهش اختيارات شهردار موضوع جديدي نيست و در شوراي شهر اول هم اجرا شده است. حکيمي‌پور، معاون اجرايي آن دوره شورا، در اين باره به «آرمان» مي‌‌گويد: «در آن زمان، يعني شوراي شهر اول، شهرداري براي ما لايحه‌اي آورد که درخواستش اين بود در برخي از بخش‌ها اختيارات مالي را به آنها واگذار کنيم. مصوبه‌اي را در 8 تير 1378 تصويب کرديم که اين مصوبه کمک مي‌کرد تا شهرداري بتواند راحت‌تر کارهايش را دنبال کند و از آنجا که ديد ما به شهردار منتخب ديد مثبتي بود، مي‌خواستيم کارها را بهتر و سريع‌تر پيش ببرد، لذا به وي اختياراتي داديم، اما در کنار اين اختيارات، نظارت هم بوده؛ در شوراي اول خيلي نظارت جدي داشتيم. در کنار اختياراتي که به شهردار داديم، مقداري از اختيارات او را بازستانديم که از آن جمله مي‌توان به نحوه انتصابات معاونان شهردار اشاره کرد که شورا بايد نظر مي‌داد که اين انتصابات با چه کيفيت و ضوابطي انجام مي‌گيرد.»


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد