آخرین اخبار

چرا عاشق بوي کتاب هاي قديمي هستيم؟ اخبار پزشکي

چرا عاشق بوي کتاب هاي قديمي هستيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - علت علاقه افراد به بوي کتاب هاي قديمي چيست؟

شما هم دوست داريد بيني تان را درون يک کتاب قديمي نگه داريد؟ نه ما از يک حرکت تصادفي صحبت نمي کنيم. عطر خاصي در کتاب هاي قديمي هست که هر کتاب خواني را جذب خود مي کند. و به نظر مي رسد که دليل موجهي براي بوي خوش اين صفحات گرد و خاک گرفته قديمي وجود دارد.
بيشتر بويي که حس مي کنيم از ترکيبات عالي فراري Volatile organic compound (VOCs ) است که در طول زمان در اثر تجزيه کتاب ها آزاد مي شود. محققان دانشگاه لندن از يک کتاب رمان فرانسوي که در سال 1928 منتشر شده بود و در يک کتابفروشي کتب دست دوم پيدا کرده بودند، مواد VOCs را استخراج کردند. داوطلبان با چشم بسته، عصاره گرفته شده از کتاب به علاوه بوهاي بدون علامت ديگر از شکلات و قهوه گرفته تا بازار ماهي فروشان و کتاني کثيف را بو کشيدند. پس از آن پرسشنامه اي را پر کردند که از آن ها خواسته شده بود بوي کتاب قديمي را توصيف کنند.
*ترکيبات آلي فرار Volatile organic compound (VOCs): ترکيبات شيميايي آلي هستند که در دماي اتاق داراي فشار بخار بالايي هستند. اين فشار بخار بالا که به دليل پايين بودن نقطه جوش اين مواد است موجب مي شود که تعداد مولکولهاي قابل توجهي از اين مواد در اثر فرايند تبخير و يا تصعيد به حالت گاز درآمده و در هواي اطراف منتشر شوند. به عنوان مثال مي‌توان به فرمالدهيد که داراي نقطه جوش 19- درجه سلسيوس مي باشد اشاره نمود. اين ماده به آرامي از ترکيب رنگها جدا شده و در هوا منتشر مي شود.
ترکيبات آلي فرار، ترکيباتي بسيار متنوع و در همه جا پراکنده ميباشند. برخي از انواع اين ترکيبات به صورت طبيعي يافت ميشوندو برخي ديگر نيز به دست انسان ايجاد شده اند. بسياري از عطر ها و مواد بودار از ترکيبات آلي فرار تشکيل شده اند. اين مواد نقش مهمي را در برقراري ارتباط بين گياهان بر عهده دارند. تعدادي از اين ترکيبات براي سلامتي انسان و يا محيط زيست مضر مي باشند. محدوده مقدار مجاز غلظت اين نوع مواد مضر در محيط (بويژه در يک فضاي بسته) به صورت قانوني تعيين شده است. مواد آلي فرار مضر ممکن است سمي نباشند ولي در طولاني مدت اثرات مخرب بر سلامتي انسان و محيط زيست داشته باشند. با توجه به اينکه غلظت اين مواد در هوا بسيار کم مي باشد لذا تحقيقات بر روي اين مواد به دشواري صورت مي گيرد.

علت علاقه افراد به بوي کتاب هاي قديمي چيست؟علت علاقه افراد به بوي کتاب هاي قديمي چيست؟

بر اساس مطالعه اي که در مجله eritage Science منتشر شد، بيش از 79 درصد شرکت کنندگان بدون آن که بدانند در حال بو کشيدن چه اسانسي هستند، گفتند که اسانس کتاب قديمي آن ها را به ياد شکلات مي اندازد. قهوه دومين حسي بود که گزارش شد.
نويسنده مطالعه سيسيليا بمبيبر Cecilia Bembibre، در مصاحبه با Popular Science بيان مي کند، زماني که بوهايي بدون برچسب را بو مي کشيد براي توصيف آن ها تمايل داريد از بوهاي آشنايي که برايتان تداعي مي شود، استفاده کنيد. همچنين به نظر مي رسد VOCs موجود در شکلات و قهوه شباهت زيادي به VOCs موجود در کتاب دارند. شايد به نظرتان خنده دار باشد ولي شکلات و قهوه حاوي مواد شيميايي بو داده يا تخمير شده به نام ليگنين lignin و سلولز cellulose هستند که به گفته نويسنده مطالعه در کاغذهاي در حال تجزيه هم وجود دارند.
براي بخشي ديگر از مطالعه، داوطلبان بوي کتابخانه کليساي جامع سنت پل St. Paul’s Cathedral لندن، جايي که اغلب توريست ها در مورد احساسشان، يادداشت مي نويسند را توصيف کردند. شکرت کنندگان به محض اين که وارد کتابخانه شدند و قبل از اين که بيني شان به بوي محيط عادت کند، پرسشنامه را پر کردند. در ابتدا آن ها جذبه و گيرايي کتابخانه را رتبه بندي کردند. سپس بوهايي که حس کرده بودند. داوطلبان مي توانستند 21 بويي که محققان از آناليز VOC بدست آورده بودند را علامت بزنند يا اين که توصيف خودشان را در قسمت خالي پرسشنامه بنويسند.
بوي کتابخانه کاملا متفاوت از عطرهاي کتاب بود. همه 7 داوطلب گفتند که کتابخانه بوي چوب مي دهد و بيشترشان بويش را مثل دود و خاک توصيف کرده بودند.
بوهاي مشخص فقط براي تشخيص اين که کجا بوده ايد نيستند – بلکه راهي براي يادآوري خاطرات دور و فراموش شده هم مي باشند. " حس بويايي ما به مرکز حافظه در مغز بسيار نزديک است بنابراين اغلب خاطرات با بويي خاص، خيلي قوي و به سرعت برايمان يادآوردي مي شوند."
" اغلب بوها، خاطرات قديمي که ديگر به ياد نداريم را به حافظه باز مي گرانند. يکي از دلايلي که بوها چنين نقش مهمي در يادآوري چيزهاي قديمي بازي مي کنند همين است. "
دانشمندان فقط به دنبال بهانه اي براي يادآوري سفر به کتابخانه نبودند. آن ها اميدوارند که سرانجام با شناسايي و کشف بوهايي که در يک کتابخانه به مشام مي رسند، بوهاي گذشته را بازسازي کنند. بمبيبر در گفتگويي با Smithsonian بيان مي کند که اين بررسي هنوز کامل نشده و فقط شروعي است با داده هايي قابل حمل. با اين نتايج مي تواند با فيلسوفان، دانشمندان، انسان شناسان، تکنولوژيست ها و عموم مردم درباره چيزهايي که براي توصيف بوها نياز داريم، بحث کنيم. "


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

يک دليل ديگر براي اين که غذاي مانده نخوريد

زمان انجام حجامت و فوايد حجامت

براي حفظ سلامت در سفر چه کنيم؟ قبل از مسافرت بخوانيد

کمبود اين ويتامين=عصبانيت و پرخاشگري

آب چاق مي کند يا لاغر؟

اسپري بيني ضد افسردگي توليد شد

استفاده از ذرت دام در چيپس و پفک چه خطري دارد؟

اقدامات لازم در زمان سوختگي چهارشنبه سوري

علت ايجاد طعم تلخ در دهان چيست؟

کمبود ويتامين D و بيماري آسم چه ارتباطي با هم دارند؟

قرص آهن چاق مي کند؟قرص آهن معادل چقدر خوراکي است؟

آيا صداي يک ترقه مي تواند باعث کاهش شنوايي شود ؟

سه خوراکي موثر در کاهش قندخون

عوارض عمل بيني و بوتاکس را بدانيد و بعد تصميم بگيريد

آيا باکتري هاي کاهو خطرناک هستند؟ روش صحيح شستن کاهو

کاهش فشار خون با ورزش

ارتباط عود مجدد ام اس با آلرژي غذايي

چه آزمايش هايي را ناشتا مي گيرند؟

باورهاي غلط راجع به سرماخوردگي:ليمو شيرين،شلغم،سوپ بخوريد و ...

نکته بهداشتي روز: تورم گره‌هاي لنفاوي

دو خوراکي مفيد جهت اسهال کودکان

اگر عصرها حمام مي رويد حتما اين مطلب را بخوانيد

موثرترين واکسن آنفلوانزا کدام است؟

ابداع روشي براي پيشگيري از عفونت زخم با پروبيوتيک ها

ويروس هپاتيت A تا چند وقت زنده مي ماند؟ + راههاي انتقال هپاتيت A

کبد چرب نوعي هپاتيت غيرويروسي + وضعيت هپاتيت در ايران

قابليت سرطان کشي در بدن انسان

اگر فشار خون داريد در هواي سرد خيلي بيشتر مراقب باشيد

چرا کامران تفتي دچار حمله قلبي شد؟ در زمان حمله قلبي چه بايد کرد؟

چرا برخي مبتلايان به ديابت نابينا مي شوند؟

بوسيدن راه انتقال خطرناک ترين ويروس ها، لطفا بچه ها را نبوسيد!

تشخيص زردي نوزاد در 10 دقيقه با نانو حسگرهاي جديد

دردي که با مسکن درمان نمي شود، چه زماني خطرناک است؟

ميزان ابتلا به ايدز افزايش يافته يا کاهش؟

آيا تبليغ درمان قطعي ديابت در ماهواره واقعيت دارد؟

توصيه هاي وزارت بهداشت به کساني که حيوان خانگي دارند

آيا کم کاري تيروئيد و پرکاري تيروئيد با سرطان ارتباطي دارند؟

اگر مي خواهيد چشم هايتان را ليزيک کنيد، حتما اين مطلب را بخوانيد

اگر مبتلا به کم خوني هستيد، بيشتر مراقب آلودگي هوا باشيد!

خطر مرگ در کمين افرادي که زياد مي خوابند

آيا دخترزا بودن يا پسرزا بودن بعضي خانم ها واقعيت دارد؟

راههاي پيشگيري ازمبتلا شدن به کمردرد

ورزش علائم يائسگي را کاهش مي دهد

پيش بيني بيماري هاي قلبي از کودکي امکان پذير شد

مهار سلول هاي سرطاني با قرص زعفران

درمان شنوايي با يک راهکار جديد

شراب دست ساز چگونه باعث مرگ و نابينايي مي شود؟

کشف روشي جديد براي کاهش قند خون با مواد خوراکي

افزايش طول عمر با 5 عادت ساده

توصيه هاي وزارت بهداشت به دانش آموزان در سال تحصيلي جديد