آخرین اخبار

انتقاد تند زيباکلام به روحاني: او نه خاتمي است نه نلسون ماندلا سياسي

انتقاد تند زيباکلام به روحاني: او نه خاتمي است نه نلسون ماندلا

  بزرگنمايي:

چه خبر - نقاط قوت و ضعف کابينه پيشنهادي روحاني از نگاه زيباکلام

صادق زيباکلام ، درخصوص نقاط قوت و ضعف کابينه  پيشنهادي روحاني گفت: من هيچ نقطه قوتي در کابينه نميبينم، اما در عين حال نمي شد خيلي هم انتظار داشته باشم که حسن روحاني کابينه اي غير اين معرفي کند. به هر حال ميدانيم که حسن روحاني، حسن روحانيست. روحاني نه خاتمي است، نه هاشمي رفسنجاني است، نه نلسون ماندلاست، نه مهندس مهدي بازرگان است، روحاني روحانيست و بنابراين بايد سطح انتظارات و توقعاتمان از او به همان ميزاني باشد که اين کابينه را معرفي کرده است. تاسف آور است که يک زن در اين کابينه نيست، با توجه به اينکه نيمي از اين 24 ميليوني که به ايشان راي داده اند، زنان بوده اند؛ تاسف آور است که يک کرد، يک اهل سنت در اين کابينه نيست. اما اگر روحاني کسي بود که کرد و اهل سنت و زنان را وارد کابينه ميکرد، آن موقع اسمش حسن روحاني نميشد، اسمش مي شد محمد مصدق. بنابراين بايد بپذيريم روحاني همين است.

زيبا کلام ادامه داد: مي ماند اين سوال که پس تلاش هايي که براي ايشان شد تا بتواند 24 ميليون راي بياورد چه ميشود؟ پاسخ اين است که اين تلاش ها را بايد همچنان ادامه دهيم، شخصا اگر زمان به عقب برگردد، آن تلاش و تقلا هايي که کردم را حتي در سطح بيشتر ادامه خواهم داد، براي اينکه هدف اصلي من اين بود که سرنوشت کشور مجددا دست کساني که از سال 84 تا 92 آن مصيبت ها را وارد کردند نيافتد. بنابر اين علي رغم اينکه ايشان اين کابينه را معرفي کرده اند، اگر زمان به عقب برگردد، من باز هم با تمام توان تلاش ميکنم ايشان دوباره انتخاب شوند.

صادق زيبا کلام در پاسخ به اينکه مشکلات پيش رو براي معرفي بهتر چيست، گفت: مشکلات زيادي هستند؛ مشکل شخص آقاي روحاني هست، مشکل ترکيب مجلس هست، مشکل فشار هايي که از ناحيه اصولگرايان به ايشان وارد مي شود هست و به هر حال اين را نبايد فراموش کرد که سطح توسعه سياسي، سطح توسعه اجتماعي در جامعه ما حد و اندازه اي دارد. بايد اين حد و اندازه را بدانيم.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: ببينيد مثلا در مراسم تحليف روز شنبه جا براي ورزشکاران، هنرمندان سينما و... بود، اما جا براي آقاي مولوي عبدالحميد نبود. من نمي دانم آقاي علي پروين چقدر توانسته براي روحاني راي جمع کند؛ آقاي علي پروين بايد در مراسم تحليف حضور مي داشت اما مولوي عبدالحميد که به اعتبار حرف ايشان ميليون ها اهل سنت به آقاي روحاني راي داده بودند نبايد در اين مراسم حضور مي يافت؟ مي خواهم بگويم مشکل فقط آقاي روحاني نيست. مشکل ساختار توسعه نيافته سياسي کشور هم هست که يک اهل سنت را حتي در مراسم تحليف  برنمي تابد. بنابراين چگونه ميتوانيم از آقاي روحاني انتظار داشته باشيم که يک اهل سنت را وارد کابينه کند؟

وي همچنين افزود: از کشوري که داعيه ام القراي اسلامي دارد و در پايتخت آن يک مسجد براي اهل سنت وجود ندارد و سني ها مجبورند بروند نماز جمعه يا نماز عيد فطر را در سفارت پاکستان بخوانند، نمي توان خيلي انتظار داشت که بيايد يک اهل سنت را وارد کابينه بکند. مشکل تنها آقاي روحاني نيست. مشکل سطح توسعه نيافتگي سياسي و اجتماعي کل کشور هم هست.

زيبا کلام ادامه داد: من و مولوي عبد الحميد مثل جک ماشين هستيم، جکي که وقتي ماشين پنچر ميشود، ميزنند زير ماشين لاستيک ماشين را عوض کنند. ما بايد با تمام توان کمک کنيم باز هم اين کار را خواهيم کرد. من با تمام وجود در سال 1400 از هر کسي که نمايندگي اصلاح طلبان را داشته باشد، حمايت خواهم کرد. براي اينکه ما چاره ديگري نداريم. ما اگر نميدويديم که روحاني راي بياورد، امروز آقاي رئيسي بود که کابينه معرفي ميکرد. آقاي قاليباف يا ميرسليم بود که ليست پيشنهادي خود را به مجلس ميداد. اگر روحاني راي نمياورد، برمي گشتيم به مصيبت هايي که کشور از 84 تا 92 گرفتارش بود. بنابراين چاره ديگري نداريم.

اين فعال سياسي اصلاح طلب همچنين گفت: ما بايد به مردم بگوييم که دموکراسي، آزادي خواهي و توسعه سياسي يک شبه به وجود نمي آيد؛ بلکه به مرور زمان به وجود مي آيد. امروز بايد صادق زيبا کلام نامه سرگشاده بنويسد و به آقاي روحاني بگويد چرا يک اهل سنت يا کرد را وارد کابينه نميکند تا 4 سال، 8 سال يا 12 سال ديگر، بالاخره اين مسئله به عنوان يک مطالبه جدي در سطح جامعه مطرح شود. روزي که به آقاي روحاني نوشتم که بايد يک کرد، يک اهل سنت و يک زن را وارد کابينه کني، هيچ کس به اندازه خود من نميدانست چنين چيزي غير ممکن خواهد بود و ايشان به هيچ وجه چنين کاري نميکند. خب شايد بپرسيد چرا اين نامه را نوشتم؟ اين نامه را نوشتم که به صورت يک مطالبه درآيد. ببينيد هيچ کس در اين يک ماه گذشته به من پاسخي نداده است که چرا يک کرد يا يک اهل سنت نبايد وارد کابينه شود. من نه اصلا به تعداد اهل سنت در ايران کار دارم، نه به اينکه چه درصدي از آنها به آقاي روحاني راي دادند يا چه درصدي راي ندادند. سوال من سوال ساده اي است؛ من دارم فرض ميگيرم که يک کرد يا يک اهل سنت نه در انتخابات شرکت کرده و نه به آقاي روحاني راي داده است؛ علي رغم همه اينها اين افراد به عنوان يک شهروند از اين حق برخوردار مي شوند که در کابينه حضور داشته باشند.

وي ادامه داد: حقوق شهروندي فقط يک دکور و مشتي از کلمات زيبا نيست که خانم دکتر امين زاده بيايد و بنويسد  آقاي روحاني در مدرسه بخواند. بنيان اول حقوق شهروندي، حضور اهل سنت در کابينه است، بنيان اول حقوق شهروندي حضور يک کرد در کابينه است. بنيان اول حقوق شهروندي اين است که شهيندخت مولاوردي بشود وزير آموزش و پرورش. به عنوان ارج نهادن به نظام آموزش و پرورش کشور که نيمي از ورودي ها و فارغ التحصيلانش از زنان هستند. نيمي از دانشگاهيان ما زنان هستند.

زيبا کلام افزود: ما بايد اين ها را بگوييم، شما بايد اين ها را بنويسيد که روحاني هاي بعدي نتوانند هرکاري دلشان خواست انجام دهند. بايد اين مسائل به صورت مطالبه دربيايد و مطالبه نيز قدم به قدم در سطح جامعه ايجاد ميشود. اينکه در سال 96 من اين مطلبات را مي نويسم، شايد 10 سال يا 20 سال ديگر، اين امر تحقق پيدا کند.

 



منبع: isna.ir

 

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد