آخرین اخبار

انتقادات تند جهانگيري از منتقدان قرارداد توتال سياسي

انتقادات تند جهانگيري از منتقدان قرارداد توتال

  بزرگنمايي:

چه خبر - حاشيه مراسم افتتاح موزه بانک ملي ايران

اسحاق جهانگيري عصر روز (چهارشنبه) در مراسم افتتاح موزه بانک ملي ايران با اشاره به قرارداد توتال اظهار کرد: اين روزها که اين قرارداد توتال امضا شد من فکر کردم هر کس به ايران علاقمند باشد بايد از آن خوشحال شود. اما انسان متحير مي ماند که يک عده بهم مي ريزند که چرا اين قرارداد بسته شده. واقعا چرا بايد اينگونه باشد؟

وي ادامه داد: شما با يک دولت يا يک فرد مخالف هستيد اما با ملت ايران مخالفتي نداريد و بايد بدانيد اين کارها در جهت زندگي ملت و توسعه ايران است. مقام معظم رهبري فرموده‌اند که در زمينه نفتي بايد 200 ميليارد دلار سرمايه گذاري شود و اين تنها پنج ميليارد از آن است آن هم با وجود اينکه آمريکا تهديد کرده که کسي حق ندارد بيش از مبلغ خاصي در ايران سرمايه گذاري کند و چنين قراردادي يعني آمريکايي ها و شکست تحريم هايي که مي خواهند پول به سمت ايران نيايد.

جهانگيري در ادامه بيان کرد:‌ نبايد حرف هايي مطرح کنيم و دل متدينين و دلسوزان را بسوزانيم. يک زمان کتابي مي خواندم که معاون نخست وزير در يکي از کشورها  گفته بود که  سي آي اي ما را جذب کرد تا هر مديريتي در کشور کار بزرگي انجام داد به او چيزي نسبت دهيم تا در کشور کار بزرگ و مدير بزرگ شکل نگيرد.

وي با تاکيد بر اينکه راه توسعه کشور اتحاد و همدلي است يادآور شد:‌ ما باداشتن رهبر معظم انقلاب و با اجماع، وحدت، همدلي و صميميت مي توانيم کشور را از مشکلات موجود عبور دهيم. ما زخيره اول نفت و گاز دنيا و موقعيت استراتژيکي داريم که با وجود اينها مي‌توانيم از مشکلات عبور کنيم به شرط اينکه توسعه و پيشرفت ايران براي‌مان اصل باشد.

معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: من مطالعه اي داشتم که چه شد کشورهاي آسياي شرقي و آمريکاي لاتين که هم زمان با ما راه توسعه را پيش گرفتند توانستند در کار خود موفق شوند. مهمترين نتيجه اي که گرفتم اين بود که آن‌ها سياست هاي کلي را که گذاشته بودند تغيير ندادند. يعني دولت ها حتي با کودتا تغيير مي کردند ولي سياست هاي توسعه کشور تغيير نمي کرد. اما در اين جا ما تا ذره اي در دولت اختلاف نظر پيدا مي‌کنيم فکر مي‌کنيم وقت انتقام گرفتن از يکديگر است و بايد مشکل ايجاد کنيم در حالي که نمي دانيم اين مشکلاتي که ايجاد مي‌کنيم براي مردم ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به نقش محوري بانک ها در توسعه تاکيد کرد:‌ بانک ها در توسعه ايران اولين نقش را دارند. البته نه اينکه من مشکلات موجود در بانک ها را ندانم ولي گاهي جفا است که قدر زحمات اين مجموعه به اين بزرگي را ندانيم و تنها ده اشکال و نقطه منفي اش را بزرگ کنيم. ما نياز به جذب ده ها ميليارد دلار سرمايه داريم که اين از طريق بانک ها امکان پذير است و نياز به حمايت و تامين مالي از سوي بانک ها داريم و از طرفي براي افزايش انگيزه سرمايه گذاري نرخ سود بانکي بايد کاهش پيدا کند.

جهانگيري با بيان اينکه لازم بود براي افتتاح موزه بانک ملي و اين کار فرهنگي صورت گرفته چند نفر از دولت حاضر باشند خاطر نشان کرد: ما کشور بزرگ، متمدن و صاحب تاريخ بزرگي هستيم که آثار زيادي در کشورمان وجود دارد و هر کدام مايه افتخار هر ايراني است. ميليون ها اثر هم وجود دارد که بايد در جايي به نمايش گذاشته شود.

معاون اول رئيس‌جمهور افزود:‌ الان موزه ها به مراکز علمي، ‌فرهنگي و تحقيقاتي تبديل شده اند و تنها براي ديدن نيستند. در شوراي عالي ميراث فرهنگي  با تصميمات گرفته شده بخش خصوصي و دولتي وارد کار موزه شده اند و ما هر چه بتوانيم در اين زمينه حمايت مي‌کنيم. بايد فرصت ايجاد کنيم تا آثار موجود در کشور در معرض ديد مردم قرار گيرد و اين کارها براي روشن گري لازم است چراکه وقتي ملت نقش خود را در تمدن پيدا مي‌کند به آن افتخار خواهد کرد.

جهانگيري همچنين عنوان کرد:‌ از سياست هاي اصلي ما براي اشتغال و ديپلماسي فرهنگي توسعه گردشگري است. در روزهاي اخير در يونسکو، يزد به عنوان اثري جهاني به ثبت رسيد که براي ايران اين اولين بار بود که يک شهر زنده به عنوان اثر جهاني ثبت شد. از دلايل آن مي‌توان به وجود بادگيرها، ‌ قنات‌ها و معماري خشتي و حضور همزمان سه دين اسلام، ‌ زرتشت و يهوديت در اين شهر اشاره کرد. بايد از سازمان ميراث فرهنگي و وزارت امور خارجه به خاطر اين کار تشکر کنيم و به مردم ايران و به خصوص يزد تبريک بگوييم. اين شهر مي‌تواند مرکز و مقصد ميليون‌ها گردشگر باشد که البته بايد زيربناهاي مختلف را براي آن ايجاد کنيم.

جهانگيري همچنين اظهار کرد: اولويت اول کشور ما امروز بدون ترديد مسئله اقتصاد است. ما با چالش‌هاي متعددي اعم از بيکاري، معيشت مردم و قدرت اقتصادي کشور روبرو هستيم که قدرت اقتصادي کشور بايد توسعه پيدا کند و اقتصادمان آنقدر بايد بزرگ شود که به راحتي سالانه قادر به ايجاد يک ميليون شغل باشيم و نياز داريم رشد اقتصادي بالا به طور مستمر وجود داشته باشد.

وي اضافه کرد:‌ من امروز خبري درباره صادرات ويتنام شنيده‌ام و با خود گفتم اين کشور چه داستان‌هايي برايش گفته مي‌شد و بعد از جنگ چقدر ويران شده اما امروز توانسته بيش از 150 ميليارد  دلار صادرات داشته باشد اما ايران که از دهه 40 وارد صنعت اقتصاد صنعتي شد باز هم مي بينيم که بخش عمده صادراتش کالاهاي نفتي است.

معاون اول رئيس‌جمهور در پايان گفت:‌ همه اين اتفاقات در شرايطي است که ايران مي‌تواند کشور بزرگي باشد و ما بايد خود را مورد سوال قرار دهيم که چرا نمي شود. همه ما بايد از اينکه مردم در زندگي اقتصادي رنج مي‌کشند رنج ببريم و از اينکه خانواده‌اي با مشکل بيکاري فرزندانش روبرو است رنج بکشيم. اين افتخار نيست که با يک ماده قانوني براي کسي که مي‌تواند شغلي ايجاد کند مشکل ايجاد کنيم.

 



منبع: isna.ir

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد