آخرین اخبار

قيمت پياز داخلي 6 برابر نرخ صادراتي! اقتصادي

قيمت پياز داخلي 6 برابر نرخ صادراتي!

  بزرگنمايي:

چه خبر - نوسانات قيمت پياز در بازار

هفته‌هاست که در بازار پياز نوسانات شديدي به وجود آمده و قيمت آن از کيلويي 2500 تومان در ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري (عمده فروشي) تا حدود کيلويي 4000 تومان در بازار خرده‌فروشي افزايش يافته است که البته به گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزي و فعالان بازار ميوه و تره‌بار علت اين گراني کاهش توليد مقطعي پياز به دليل بازار نامناسب و برخي شرايط اقليمي عنوان مي‌شود.

حسين اصغري - مديرکل دفتر محصولات علوفه‌اي و جاليزي وزارت جهاد کشاورزي- در اين باره به ايسنا اعلام کرد که شرايط خاص اقليمي، کاهش توليد ناشي از وضعيت آب و هوايي و بازار نامناسب پياز در سال گذشته باعث گراني مقطعي اين محصول شده است اما تا 20 روز آينده و به بازار رسيدن توليدات جديد، شاهد کاهش قيمت پياز خواهيم بود.

وي افزود: محصولات صيفي مانند پياز امکان واردات ندارند، چراکه از نظر آفات نباتي ريسک بالايي دارد و واردات آن مي‌تواند با مخاطرات بسياري همراه شود و از سوي ديگر نيز وزارت نيرو به عنوان متولي تامين و مديريت منابع آبي، سهم بخش کشاورزي را از اين نظر کاهش داده و محدوديت آب نيز يکي از عوامل کاهش توليد پياز به شمار مي رود.

حسين مهاجران - رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار - پيش از اين نيز  درباره علت افزايش قيمت پياز در بازار ميوه و تره‌بار، گفته بود که در سال گذشته در همين بازه زماني پياز در بازار اشباع شده و توليد مناطق مختلف به بازار رسيده بود، اما هم اکنون توليد اصفهان، آن هم نه همه مناطقش به بازار رسيده و تا 10 روز گذشته تنها توليد دزفول در بازار وجود داشت که نشان مي‌دهد کشاورز و توليد کننده چندان رضايتي از بازار پياز در سال گذشته نداشته و نتوانسته سود دلخواه خود را از فروش محصول ببرند.

وي اضافه کرد: هم اکنون قيمت عمده فروشي هر کيلوگرم پياز زرد در بازار 2800 تا 3000 تومان و قيمت عمده فروشي پياز سفيد 2500 تا 2800 تومان است که نشان دهنده‌ قيمت و بازار اين محصول است، اما اميدواريم در هفته آينده با رسيدن پياز از مناطقي مانند اصفهان و در ماه آينده با رسيدن پياز مناطق مختلف آذربايجان مانند بناب، قيمت اين محصول تا کمتر از هزار تومان نيز کاهش پيدا کند.

البته سيدرضا نوراني - رييس اتحاديه محصولات کشاورزي - در اين باره به ايسنا گفت که قيمت پياز به دليل کمبود توليد و عرضه نسبت به تقاضا از موز در بازار پيشي گرفته و به کيلويي حدود 3800 تومان رسيده است اما انتظار مي‌رود وزارت جهاد کشاورزي الگوي کشت مناسبي براي اين محصول تعريف کند.

قيمت پياز در بازار داخلي در حالي روي 3500 تا بيش از 4000 تومان مي چرخد که نرخ صادراتي اين محصول شش برابر ارزان‌تر از قيمت داخلي آن است، چرا که براساس آمار گمرک جمهوري اسلامي ايران طي 12 ماهه سال گذشته قيمت هر کيلوگرم پياز صادراتي به 19 کشور مختلف به صورت ميانگين 667 تومان بوده است.

براساس همين آمار، طي سال گذشته 106 هزار و 684 تن پياز و موسير به ارزش 71 ميليارد و 243 ميليون و 457 هزار تومان معادل 22 ميليون دلار به کشورهاي مذکور صادر شده است. در حالي که به گفته برخي مسوولان وزارت جهاد کشاورزي يکي از عوامل کاهش عرضه پياز در بازار داخلي بارندگي شديد در اسفندماه سال گذشته در جيرفت بود که گرماي بي سابقه پس از آن نيز به بارش باران کمک کرد و ميزان توليد پياز را کاهش داد.

همچنين در فروردين ‌ماه امسال بالغ بر 22 هزار و 285 تن پياز و موسير به ارزش 14 ميليارد و 196 ميليون و 984 هزار تومان معادل چهار ميليون و 378 دلار به 9 کشور ارمنستان، افغانستان، امارات، پاکستان، ترکمنستان، عراق، فدراسيون روسيه، قزاقستان و کويت صادر شده است. البته پس از آن هيچ آمار و ارقام رسمي ديگري روي سايت گمرک به عنوان يک دستگاه متولي برنامه‌ريزي اقتصادي کشور به ثبت نرسيده است.

حالا سوال اينجاست که چرا با وجود کمبود پياز در بازار داخلي و نياز به افزايش عرضه آن، سياست‌گذاري و ابلاغيه‌اي از سوي وزارت جهاد کشاورزي مبني بر وضع تعرفه در حمايت از مصرف کنندگان و براي کاهش قيمت اين محصول اعلام نمي‌شود و به گفته يک مقام مسئول صادرات پياز مانند ماه‌هاي گذشته همچنان بدون ارزآوري قابل توجه و با قيمتي حدود شش برابر ارزان‌تر از بازار داخلي ادامه دارد که البته حجم آن با توجه به افزايش قيمت پياز در بازار داخلي کاهش يافته و در صورت ادامه اين گراني قطع خواهد شد.

 



منبع: isna.ir

 

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي