آخرین اخبار

فضاي گفت و گو و نقد را فراهم کنيد علمي

فضاي گفت و گو و نقد را فراهم کنيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - دکتر مصطفي اسماعيلي يکشنبه در نشست حمايت از کرسي‌هاي نظريه‌پردازي، نقد و مناظره در دانشگاه‌هاي استان در دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبايي و اصفهان در اين زمينه پيشرو هستند و سال گذشته دانشگاه علامه طباطبايي 99 کرسي ترويجي و هشت کرسي تخصصي داشته است.

وي افزود: کرسي هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره مدت زيادي است که در کشور مورد توجه قرار گرفته اند، مقام معظم رهبري بيش از صد بار نسبت به اين مساله تاکيد داشتند.
اسماعيلي در خصوص علل خوب شکل نگرفتن فضاي نقد و گفت و گو در برخي دانشگاهها گفت: رودربايستي هاي علمي بين استادان و اعضاي هيات علمي و نداشتن تسلط علمي برخي استادان يا به عبارت ديگر فقر علمي و معرفتي از جمله دلايل اين وضعيت است.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيان کرد: از جمله ديگر دلايل مي توان به ترس مسئولان دانشگاه و نداشتن احساس امنيت اشاره کرد که از خود وجود امنيت خيلي مهم تر است چون عضوهيات علمي فکر مي کند فضاي باز براي گفت و گو وجود ندارد.
اسماعيلي اظهار کرد: بخشي از اختيارات هيات حمايت از کرسي هاي نظريه پردازي شوراي انقلاب فرهنگي به کميته دستگاهي واگذار شده است.
رئيس کميته‌هاي دستگاهي دبيرخانه هيات حمايت از کرسي‌هاي نظريه‌پردازي، نقد و مناظره شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: کرسي هاي تخصصي به گروههاي نظريه پردازي، نوآوري و نقد و کرسي هاي ترويجي به 2 دسته عرضه و نقد ديدگاه علمي و مناظره علمي تقسيم مي شوند که در بسياري از دانشگاهها مشکل در زمينه برگزاري کرسي هاي تخصصي است.
وي ادامه داد: در گذشته هيات حمايت از کرسي هاي نظريه پردازي تاکيد ويژه اي در برگزاري کرسي هاي تخصصي داشت اما اخيرا با تاکيد بر برگزاري کرسي هاي ترويجي با رويکرد علمي، دانشگاهها خيلي راحت تر، اين نوع کرسي ها را برگزار مي کنند و با صلابت بيشتري به سمت ايجاد فضاي گفت و گو و نقد حرکت مي کنند.
اسماعيلي با اشاره به تصويب تشکيل هيات حمايت از کرسي هاي نظريه پردازي درسال 84توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي ،اضافه کرد: در گذشته انباري از طرحنامه از کل کشور، باعث ايجاد فرايندهاي طولاني و طاقت فرسا براي اعضاي هيات علمي مي شد که با داير شدن کميته هاي دستگاهي، اين طرحنامه ها به صورت علمي و کارشناسي مورد بررسي قرار گرفت.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيان کرد: در سطح کرسي هاي تخصصي سه مدل طرحنامه شامل کرسي هاي نظريه پردازي، نوآوري و نقد وجود دارد که هر استاد علاقه مند در زمينه اين کرسي ها مي تواند طرحنامه را تکميل کرده و مستندات خود را پيوست و ارائه کند.
وي گفت: تا کنون هفت نظريه، 23 نوآوري و يک نقد در کشور مصوب شده و دلايل کم بودن نوآوري و نظريه آسيب شناسي شده است.
اسماعيلي اظهار کرد: از جمله آسيب هاي جدي، ورود نکردن دانشگاهها به صورت مسئولانه در معرفي افراد صاحب نظر است که با راه افتادن کرسي هاي نظريه پردازي و مکانيسم هاي تشويقي و ترغيبي توسط ساختار دانشگاه در 2 تا سه سال اخير اين روند رنگ و بوي جدي تري گرفته است.
رئيس کميته‌هاي دستگاهي دبيرخانه هيات حمايت از کرسي‌هاي نظريه‌پردازي، نقد و مناظره شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: از جمله ديگر آسيب ها اين است که ساختار امتيازدهي و ارتقا دادن در بين اعضاي هيات علمي به گونه اي است که استادان را به سمت کمي گرايي سوق مي دهد.
وي با اشاره به اينکه بايد با کمک کرسي هاي نظريه پردازي، از دوران کمي وارد دوران کيفي شويم افزود: اگر فرآيند کرسي هاي نظريه پردازي ترويجي را در دانشگاه به صورت امر بين اذهاني و داوري ها را عادلانه، دقيق و بدون رودربايستي ايجاد کنيم مي توان به ايجاد فرآيند خودکنترلي در زمينه علمي و ايجاد فضاي گفت و گو و نقد اميدوار بود.
اسماعيلي اظهار کرد: اگر غرب در حوزه علوم انساني پيشرفت کرده به علت ايجاد فضاي گفت و گو و نقد در دانشگاه و مراکز علمي بوده و ما تا فضاي نقد و گفت و گو را عادي سازي نکنيم نمي توانيم به دوران کيفي سازي به ويژه در حوزه علوم انساني دست پيدا کنيم.
رئيس کميته‌هاي دستگاهي دبيرخانه هيات حمايت از کرسي‌هاي نظريه‌پردازي، نقد و مناظره شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيان کرد: رشته هايي مانند علوم فني و طبيعي در عالم محسوسات و خارج، ما به ازاي کاملا مشخصي دارند ولي علوم انساني بايد وارد فضاي نقد و گفت و گو شود چون جهان بيني ها در آن دخيل هستند.
وي با تاکيد بر اينکه دانشگاهها بايد فرايند کرسي هاي نظريه پردازي را مديريت کنند گفت: دانشگاههايي از جمله علامه، اصفهان و چند دانشگاه ديگر کرسي هاي ترويجي را شرط ترفيع دانشگاه و اعضاي هيات علمي قرار داده اند و بورسهاي علمي و پژوهشي خود را معطوف به سمت کرسي هاي تخصصي و ترويجي کرده و نتيجه گرفتند.
اسماعيلي ادامه داد: دانشگاه اصفهان براي اساتيدي که کرسي نظريه پردازي موفق داشته باشند تا يک ميليارد ريال پژوهانه اختصاص داده است.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار کرد: بايد در عرصه ساختار در دانشگاه شهيد چمران شرايطي فراهم شود که اعضاي هيات علمي در اين فضاي گفت و گو و نقد وارد شوند.

منبع: ايرنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه