آخرین اخبار

5 ادعاي مهم درباره حيات فرازميني چه خبر ... ؟

5 ادعاي مهم درباره حيات فرازميني

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا حيات فرازميني وجود دارد؟

تا آن‌جا که به خاطر داريم، انسان‌ها در روياي کشف شواهدي از وجود حيات بيگانه در فضا بوده‌اند. آيا ما در جهان تنها موجودات هوشمند هستيم؟ در سپتامبر سال 2013 گروهي از دانشمندان بريتانيايي، از کشف يک قطعه سلولي توسط بالن، در مرزهاي بالايي اتمسفر زمين خبر دادند. اين اکتشاف، مي‌تواند به عنوان يکي از اصلي‌ترين شواهد وجود حيات در ماوراي زمين مورد بررسي قرار گيرد.

با اين حال، بسياري از افراد و طرفداران نظريه توطئه، بر اين باورند که همين حالا نيز بيگانگان در حال بازديد از زمينيان هستند. در اينجا سعي داريم به بررسي 5 ادعاي مهم و تاريخي، پيرامون اين موضوع بپردازيم.

کشف ميکروب در شهاب‌سنگ‌ها

يکي از دانشمندان ناسا با نام ريچارد هوور (Richard Hoover)، مقاله جديدي را در ماه مارس 2011 منتشر کرد. اين دانشمند، با بررسي دقيق برش‌هاي مربوط به شهاب‌سنگ‌هاي ماوراي زمين، به شواهدي از وجود سيانوباکتري در آنان دست يافت. اين آزمايش که به کمک ميکروسکوپ‌هاي الکتروني انجام گرفت، ساختارهايي را در اين سنگ آسماني به نمايش گذاشت که همانند يک جلبک کوچک تک سلولي هستند. در ابتدا تصور مي‌شد با بررسي‌هاي بيشتر بر روي اين شهاب‌سنگ‌ها، مي‌توان وجود حيات بيگانه در فضا را به اثبات رساند، اما بعدها مشخص شد که اثبات اين موضوع، بسيار پيچيده‌تر از آن است که پيش‌تر تصور مي‌شد.

مطالعه مذکور، در مجله کيهان‌شناسي (Journal of Cosmology) به چاپ رسيده، از اين جهت تعدادي از دانشمندان حاضر به پذيرش آن نيستند. با وجود اينکه آزمايش‌هاي مربوطه به درستي انجام گرفته‌‌اند، اما هنوز براي پذيرفتن چنين ادعايي بسيار زود است.


نتايج ماموريت وايکينگ

در سال 1976 ميلادي، فضاپيماي وايکينگ (Viking) موفق شد بر سطح سياره مريخ فرود بيايد. با شروع فعاليت وايکينگ بر سطح مريخ، آزمايش ميزباني حيات توسط تجهيزات اين مريخ‌نورد نيز آغاز شد. طي اين آزمايش، خاک مريخي براي ترکيبات ارگانيک مورد بررسي قرار گرفت و نتايج آن شگفت‌انگيز بود!

تجهيزات مريخ‌نورد وايکينگ، شواهد کمي را براي ارگانيسم‌هاي زنده به دست آوردند. اما آزمايشي تحت عنوان LR، موفق به کشف يک ماده واکنشي در خاک مريخي شد که مقدار زيادي کربن‌دي‌اکسيد توليد مي‌کرد. گيلبرت لوين (Gilbert Levin) به عنوان مهندس طراح آزمايش مذکور، معتقد است که اين فعاليت، توسط ميکروارگانيسم هاي زنده در خاک مريخ انجام مي‌گيرد.

اين در حالي‌ست که تعداد ديگري از محققان، حاضر به پذيرش اين ادعا نيستند. در دسامبر سال 2010، مطالعه‌اي در مجله تحقيقات ژئوفيزيک (Journal of Geophysical Research) منتشر شد که يافته‌هاي مريخ‌نورد وايکينگ را مجددا مورد بررسي قرار مي‌داد. به عقيده محققان حاضر در اين مطالعه، ترکيبات موجود در خاک مريخي پيش از آنکه از سوي وايکينگ تشخيص داده شود، توسط ساير ترکيبات شيميايي از بين رفته است.


وجود درخت و بوته در مريخ

بسياري از علاقمندان به داستان‌ها و فيلم‌هاي تخيلي، با آرتور سي. کلارک (Arthur C. Clarke) آشنايي دارند. او کارگردان فيلم محبوب 2011 اديسه فضايي بود که در سال 2008 و در سريلانکا درگذشت. کلارک، در سال 2001، اعلام کرد که جديدترين تصاوير مخابره شده از سياره مريخ به زمين، از وجود برخي پوشش‌هاي گياهي در سطح اين سياره حکايت دارند! بسياري از دانشمندان، طرح اين ادعا را به تمسخر گرفتند، اما آرتور کلارک بر ادعاي خود به شکلي جدي پافشاري مي‌کرد!

کلارک در آن زمان اظهار کرد:

«من کاملا جدي هستم؛ چرا که مي‌بايست در تصاوير مخابره شده از سطح مريخ به طور دقيق‌تري بنگريم. بر سطح سياره سرخ، چيزي در حال حرکت است و با فصول مختلف، تغيير مي‌کند. به نظر مي‌رسد که بر سطح اين سياره، شاهد نوعي خاص از پوشش گياهي هستيم.»


تونل‌هاي مريخي

ايده وجود تونل‌هاي مريخي، اولي بار توسط جواني ويرجينيو اسکياپارلي (Giovanni Schiaparelli) ستاره‌شناس و پژوهشگر تاريخ نجوم ايتاليايي در سال 1877 ميلادي مطرح شد. چندي بعد ستاره‌شناسي با نام پرسيوال لول (Percival Lowell)، تونل‌هاي مريخي را با آماده‌سازي يک طرح ترسيمي به شکل پررنگ‌تري در ميان عامه مردم مطرح ساخت.

اين ايده، تا اوايل قرن بيستم ميلادي، از سوي بسياري از دانشمندان مورد پذيرش قرار گرفته بود. اما طولي نکشيد که تونل هاي مريخي نيز از سوي دانشمندان رد شد؛ چرا که با مشاهده دقيق‌تر سطح مريخ توسط تلسکوپ‌هاي پيشرفته، مشاهده شد که توهم تونل‌هاي مريخي، در واقع پستي و بلندي‌هاي سطح مريخ و خطاي ديد هستند.


سنگ آلن هيلز

همزمان با کشف سنگ آلن هيلز در سال 1996 ميلادي، دانشمندان از کشف زندگي ميکروبي در سطح سياره خبر دادند. اين اکتشاف، يک رويداد بسيار مهم به حساب مي‌آمد، از اين رو رئيس جمهور بيل کلينتون (Bill Clinton) در رسانه‌هاي خبري، چنين دستاوردي را به يکي از مهم‌ترين يافته‌هاي بشر در چند دهه اخير معرفي کرد. اما تجزيه و تحليل‌هاي بعدي بر روي سنگ آلن هيلز ALH84001، نشان داد که فسيل‌ها مي‌توانند توسط فرآيندهاي غير زنده نيز توليد شوند. شواهد مربوط به اين سنگ همچنان مورد بررسي قرار دارد و دانشمندان همچنان تحقيقات خود را بر روي اين سنگ فضايي ادامه مي‌دهند.




منبع: gadjetnews.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ماجراي تبليغ نوشابه پپسي در فضا و آسمان

زندگي کردن انگل هاي ترسناک برروي صورت شما!!

عکس جالب از تغيير چهره يکتا ناصر و افسانه بايگان در گذر زمان!

4 نشانه طلاق در آينده از نگاه عکاس هاي مراسم عروسي!

ثروتمند شدن با پرورش سوسک!! عکس

خون کروکوديل و درمان ايدز!

همزمان خربزه و عسل بخوريد، مي ميريد؟!

جدايي خانم بازيگر از همسر دومش پس از 1 سال زندگي مشترک!

تغيير چهره بازيگر جذاب سريال بازي تاج و تخت پس از 7 سال! عکس

تبليغ جنجالي يک آرايشگاه زنانه در ايران! عکس

عکس: کارت مراسم عروسي الهام حميدي بازيگر 41 ساله

نوزاد 258 گرمي از بيمارستان مرخص شد! عکس

آموزش کنترل مصرف اينترنت گوشي موبايل

نگار جواهريان از انجام وظيفه اش نوشت! عکس

استقبال از نيکي کريمي در جشنواره جهاني فيلم فجر! عکس

احتمال وجود يک سياره ديگر در منظومه شمسي!

اگر اسنپ چت شما کار نمي کند اين کار را انجام دهيد

آگهي ساده درگذشت سهراب سپهري از ديد پرويز پرستويي! عکس

عکس هاي جديد نگار جواهريان در دوران بارداري اش

چگونه نوزادي با 1 پدر و 2 مادر به دنيا آمد؟!

محمد عليزاده در جشن تولد خواهرش! عکس

آموزش: حذف افراد از اينستاگرام بدون بلاک کردن

سفر هدايت هاشمي و همسر دومش به شيراز! عکس

آيا از گوشي هاي تاشو استقبال مي شود؟

5 زني که علم فضا را متحول کردند

واکنش بهنوش بختياري به توهين سالومه سيدنيا مجري شبکه من و تو

عرضه گوشي آيفون ارزان قيمت شبيه آيفون 8

7 نکته براي گرفتن عکس خوب با موبايل

تلاش بهنوش طباطبايي براي نشان دادن گوشواره اش! عکس

عکس جديد يکتا ناصر در کنار خواهر و شوهر خواهرش

تيپ فلور نظري بازيگر 50 ساله در آلمان! عکس

2 مردي که قلب روناک يونسي را تسخير کرده اند! عکس

نوت 10 پرو بهترين گوشي توليدي سامسونگ

نقش کرم چاله ها چيست؟

دستگاهي که با غذاي کمتر شما را سير مي کند

تبريک خاص مليکا شريفي نيا به مناسبت تولد خواهرش مهراوه! عکس

قارچ جاودانگي باعث افزايش طول عمر مي شود!

خيانت شاهزاده ويليام به کيت ميدلتون؛ ارتباط با دوست صميمي کيت!! عکس

استقبال از صفحه اينستاگرام زنان و دختراني که با رنگ کردن مو مخالف هستند! عکس

ماجراي کمک 1 ميليارد توماني هديه تهراني به سيل زدگان! عکس

آنجلينا جولي نام خانوادگي اش را تغيير داد

جزئياتي از پلي استيشن 5 و زمان عرضه آن

فايده الکي لبخند زدن!

دختر عماد طالب زاده به دنيا آمد + عکس و نام وي

6 رسم عجيب و غريب در زمان غذا خوردن در کشور هاي مختلف

فايده ويژه خوردن شکلات براي افراد بالاي 40 سال

به دنيا آمدن نوزاد از اولين پيوند رحمي رباتيک در جهان!

تمام زناني که لئوناردو دي کاپريو با آنها ارتباط داشته است! عکس

روناک يونسي: پيامبري بفرست که فقط گوش کند! عکس

خوابيدن در وان نفت براي درمان بيماري ها! عکس