آخرین اخبار

نمونه برداري از جسد هادي نوروزي حاشيه هاي ورزشي

نمونه برداري از جسد هادي نوروزي

  بزرگنمايي:

ساعت 5 صبح همسر هادي نوروزي با من تماس گرفت و گفت هادي نفس نمي‌کشد که از او خواستم سريعا با اورژانس تماس بگيرد. بعد با کادر تخصصي اورژانس حامل نوروزي تماس گرفتم که اعلام کردند وقتي به منزل او رسيدند، فوت کرده بود. با اين حال آنها 4 آدرنالين به هادي نوروزي تزريق کردند و عمليات مربوط به احيا را هم در مسير بيمارستان انجام دادند اما متاسفانه قلب نوروزي از کار ايستاده بود. اين نخستين روايت از مرگ ناگهاني نوروزي بود که از زبان ميثم عليپور فيزيوتراپ پرسپوليس شنيده بوديم و مدير بيمارستان آتيه هم تاييدش کرد.

جواد کاکويي در اين‌باره گفته: طبق مستنداتي که از مرکز اورژانس تهران در اختيار ما قرار داده شده، ساعت 5:01 دقيقه تماس تلفني با اين مرکز برقرار شده و ساعت 5:02 آمبولانس به سمت منزل بيمار حرکت کرده است. پرسنل اورژانس 115 تهران ساعت 5:05 بر بالين بيمار حضور پيدا کرده و زمان ورود بيمار به بيمارستان، ساعت 5:32 ثبت شده است. طبق مستندات موجود، نوروزي در لحظه ورود به بيمارستان فاقد علايم حياتي بوده. با اين حال به مدت 45 دقيقه از سوي پرسنل اورژانس اقدامات CPR براي ايشان انجام شده که بازهم علايم حياتي به دست نيامد و مرگ او ثبت شد اما علت مرگ را همکاران ما در پزشکي قانوني مشخص خواهند کرد.

عجيب اما وقتي بود که در حقيقت، پزشک پرسپوليس مي‌گفت نوروزي اصلا ناراحتي قلبي نداشته است: تا جايي که من اطلاع دارم نوروزي هيچگونه بيماري از جمله بيماري قلبي يا فشار خون نداشت. واقعا نمي‌دانم چه اتفاقي افتاد که نوروزي دچار سکته قلبي شد چون او در آخرين تمرين تيم هم کاملا شاداب بود. حتي در هيچ يک از تست‌هاي پزشکي که تا امروز انجام داديم، علايمي از عوارض و مشکلات قلبي در هادي نوروزي وجود نداشت. به همين دليل فعلا نمي‌توان در مورد مرگ نوروزي نظر قطعي داد و بايد منتظر باشيم تا ببينيم پزشکي قانوني دراين‌باره چه مي‌گويد.

حالا همه گوش تيز کرده‌اند براي شنيدن دليل اصلي فوت نوروزي و اين در حالي است که دکتر مسعود قادي پاشا مدير کل پزشکي قانوني استان تهران گفته: از جسد مرحوم نوروزي نمونه برداري شده و حداقل سه هفته زمان مي‌برد تا نتيجه آزمايش و علت فوت او مشخص شود.

حالا مي‌خواهيم بدانيم که اگر فوت نوروزي به دليل سکته قلبي بوده، ديگر چه دليلي وجود داشته براي انتقال او به پزشکي قانوني؟ در پاسخ به اين پرسش‌مان دکتر احمد باقري‌مقدم متخصص طب ورزشي مي‌گويد: اعلام شده که ايشان قبل از انتقال به بيمارستان علايم حياتي نداشته. اگر فوت ايشان در بيمارستان اتفاق مي‌افتاد، مي‌توانستيم درباره علت اصلي مرگ صحبت کنيم اما در چنين مواردي که مرگ قبل از انتقال به بيمارستان اتفاق مي‌افتد، حتما بايد پزشکي قانوني بررسي‌هاي لازم را انجام و علت اصلي مرگ را تشخيص بدهد.

باقري مقدم در ادامه گفت: اين موضوع هم درباره همه افراد انجام مي‌شود. به طور کلي بررسي‌ها نشان مي‌دهد که شايع‌ترين علت مرگ ناگهاني در ورزشکاران که بسيار هم مورد توجه است، مرگ در اثر بيماري‌هاي قلبي است. مشکلاتي از قبيل کارديوميوپاتي عضلاني قلب (افزايش حجم عضلات قلب)، تنگي عروق کرونر، ضربات مستقيم به قفسه سينه و ناهنجاري‌هاي عروقي از جمله مهم‌ترين دلايل مرگ ناگهاني در ورزشکاران است. کارديوميوپاتي قلب (افزايش حجم و ضخيم شدن ماهيچه‌هاي قلب) يک مشکل ژنتيکي و مادرزادي است. به اين معني که فرد به طور ژنتيکي مستعد اين بيماري است و در طول زمان عضلات قلب افزايش حجم پيدا مي‌کند اما هيچ علايمي از خود بروز نمي‌دهد و به يکباره به صورت مرگ ناگهاني خود را نشان مي‌دهد. بنابراين همه افراد اگر موردي از مرگ ناگهاني يا مشکلات قلبي را در خانواده خود مشاهده کرده اند، بايد در دوره نوجواني و قبل از آغاز فعاليت ورزشي بررسي‌هاي قلبي عروقي انجام دهند. درباره نوروزي هم بايد بررسي شود تا ببينيم که ايشان مشکل قلبي را به صورت ژنتيکي داشته يا خير.

همين حرف‌ها را از زبان دکتر آتوسا مصطفوي متخصص قلب و عروق و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران هم مي‌شنويم که توضيح مي‌دهد: منشا سکته‌هاي قلبي ورزشکاران، بيماري قلبي مادرزادي است. ضخامت زياد ماهيچه قلب مي‌تواند يکي از دلايل بروز سکته قلبي در جوانان باشد. علت ديگري که باعث ايست قلبي مي‌شود، جدا نشدن عروق کرونر از قسمت طبيعي است. به بيان ديگر مسير اين عروق از آئورت تا شريان ريوي است. ورزشکار وقتي ورزش‌هاي ناگهاني انجام مي‌دهد، بين اين دو قسمت آئورت تا شريان ريوي فشار وارد مي‌شود. به طوري که انگار اين رگ‌ها قيچي مي‌شوند.»

مصطفوي همچنين گفت: «در اين مواقع خون رساني مختل و شخص دچار ايست قلبي مي‌شود. همچنين برخي از اختلالات در کانال‌هاي يوني مي‌توانند باعث بروز ايست قلبي شوند که البته اختلال يوني گاهي در نوار قلب نشان داده مي‌شود و گاهي نشان داده نمي‌شود. در مورد نوروزي بايد اين علائم بررسي شود که آيا سابقه مشکلات قلبي در خانواده‌شان وجود داشته يا نه؟ ايشان گاهي دچار درد سينه مي‌شدند؟ چشمانشان سياهي مي‌رفته و گاهي دچار سرگيجه مي‌شدند يا نه؟ البته در مورد نوروزي بايد اتوکسي انجام شود تا علت اصلي ايست قلبي مشخص شود.




منبع:jamnews.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محروميت داوري که به بازيکن پس گردني زد!

عصبانيت طرفداران منچستريونايتد: پوگبا را به رئال بفروشيد

عملکردن کريم بنزما به قولي که به دخترش داده بود

پرونده جنجالي همجنسگرايي در فوتبال ايران

محروميت اشکان دژاگه از بازي با پرسپوليس بخاطر کتک زدن تماشاگر؟!

واکنش همسر ايکاردي به عملکرد رونالدو در يوونتوس: کار خاصي نکرده!

سکوت محسن فروزان در اينستاگرامش شکست! عکس

اقدام غيرمنتظره مهاجم الاهلي عربستان قبل از بازي با پرسپوليس

چيزهايي که هواداران تراکتورسازي هنوز ياد نگرفته اند

ادعاي جنجالي دختر 18 ساله درباره فوتباليست سرشناس

منتظر نقل و انتقالات جنجالي باشيد؛ رحمتي در تراکتور, دژاگه در استقلال

رفتار زشت رونالدو با هم تيمي هايش بعداز حذف مقابل آژاکس

اين چند بازيکن خريد 400 ميليون رئال مادريد! عکس

واکنش مهدي طارمي به کتک خوردن شجاعي در تبريز! عکس

واکنش احساسي فرهاد مجيدي به درگذشت هوادار جوان استقلال

سبک زندگي لاکچري الکساندر دل پيرو در آمريکا با خانه اي رويايي! عکس

اگر جاي عادل فردوسي پور بوديم کدام کار را انجام ميداديم؟

خواستگاري فوتباليست سرشناس از خانم دکتر دندانپزشک! عکس

ستاره سپاهان بازي با پرسپوليس را از دست داد

جزئيات باورنکردني از شرط بندي دروازه بان سرشناس!!

جنجال تماشاگران تراکتورسازي؛ کتک خوردن مسعود شجاعي از تماشاگر!

عصبانيت علي دايي؛ وقتي جيک بازيکنان سايپا در نمي آمد!

جدايي راحت و بي دردسر رشيد مظاهري از ذوب آهن!

سکوت محسن فروزان شکست!

استقبال شديد مردم از جشن امضاي کتاب عادل فردوسي پور! عکس

توفان جديد در فوتبال ايران با افشاگري علي دايي!

رونالدو در فکر ترک يوونتوس؛ مشکل کريس با چه کسي است؟

گزارشگر جديد به جاي عادل فردوسي پور در شبکه 3 مشخص شد

شوخي ديويد بکام با همسرش ويکتوريا و انتشار عکس بدون آرايش وي! عکس

عادل فردوسي پور سوار بر تراکتور در مناطق سيل زده! عکس

رئال مادريد امباپه را نمي خواهد!

رونالدو مانع تمديد قرارداد ستاره رئال مادريد؛ بيا يوونتوس!

جمع آوري کمک توسط امير قلعه نويي براي سيل زدگان! عکس

تيپ مسي و پسرانش در حال رفتن به عيد ديدني! عکس

پست تلخ علي کريمي براي سيل زدگان! عکس

پيام زيبا و جالب باشگاه آ اس رم بخاطر سيل در ايران! عکس

کنايه احمدرضا عابدزاده به مسئولين بخاطر سيل هاي پي در پي! عکس

گزارشگر دربي؛ منتظر فردوسي پور نباشيد

پست عاشقانه حسين ماهيني براي همسرش به مناسبت سالگرد ازدواج! عکس

روش عجيب فروش بليط دربي همراه با سوءاستفاده!!

ريختن آب جوش برروي کمک داور زن!! عکس

نقش مهم منصوريان و ذوب آهن در تعيين قهرمان ليگ برتر

سوژه شدن شباهت راموس به بازيگر کانادايي! عکس

3 ستاره اي که تابستان بارسلونا را ترک مي کنند

حقوق پل پوگبا در رئال مادريد چقدر است؟

کفش هاي ورزشي جديد مسي با طرح سريال بازي تاج و تخت! عکس

ترفند پاري سن ژرمن براي نگه داشتن نيمار و امباپه

عابدزاده از شرايط رستوران داري در شب عيد گفت

نام دروازه بان بايرن مونيخ برروي کره اسب رفيقش!

ماجراي متني که همسر وحيد طالب لو براي بهداد سليمي نوشت