آخرین اخبار

اجراي سند 2030 متوقف مي شود؟ سياسي

اجراي سند 2030 متوقف مي شود؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - اجراي سند 2030 متوقف شد؟

منصور کبگانيان دبير ستاد راهبري نقشه جامع علمي کشور در حاشيه نود و سومين جلسه اين ستاد در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز علاوه بر بررسي گزارش علم و فناوري در شاخص‌هاي مختلف و بررسي سند فرهنگي کشور، بحث گلايه مقام معظم رهبري از شوراي عالي انقلاب فرهنگي در رابطه با سند 2030 نيز مطرح شد.

وي افزود: سند 2030 مورد عتاب و تذکر مقام معظم رهبري قرار گرفته است و ما امروز جلسات مختلف ستاد نقشه جامع علمي کشور از دي ماه 95 تاکنون را بررسي کرديم که در جلسات مداوم در رابطه با اين سند اعلام نگراني کرده بوديم.

کبگانيان با بيان اينکه تناقضات سند 2030 با اسناد بالادستي نظام بارها اعلام شده بود، گفت: در آخرين جلسه‌اي که با حضور مديرکل يونسکو در ايران داشتيم تاکيد کرديم که حتي اگر يک بند سند 2030 مغاير با اسناد بالادستي است اجراي سند بايد متوقف شود و گلايه کرديم که چرا اين کار از سوي دولت انجام نشده است.

دبير ستاد راهبري نقشه جامع علمي کشور، اظهار داشت: مساله سند 2030 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز مطرح شد ولي اين موضوع به جلسه بعدي شورا موکول شد که جلسات بعدي نيز تعطيل بود و موضوع به اينجا رسيد.

کبگانيان عنوان کرد: قرار است به فوريت جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را تشکيل دهيم که البته بايد يکي از روساي قوا با اين مساله موافقت کند زيرا رئيس شورا بايد يکي از روساي قوا باشد ولي در حال حاضر به دليل ايام انتخابات اين موضوع در اولويت دوم قرار گرفته است.

وي افزود: الزام اجراي سند 2030 مصوبه هيات وزيران بود که تعداد 30 کميته تشکيل دادند و هيچکدام به ما گزارش نشد، کارگروهي نيز تشکيل شد تا ملزم به اجراي ابعاد مختلف سند باشد، تعبيري که مقام معظم رهبري درباره اجراي بي‌سر و صداي اين سند داشتند کاملا درست بود زيرا به طور رسمي هيچ گزارشي به ما نداند. در حالي که شوراي عالي انقلاب فرهنگي حداقل در حوزه فرهنگ و آموزش مسئوليت مشخص دارد و ما به درستي مورد گلايه رهبر معظم انقلاب قرار گرفتيم.

کبگانيان با بيان اينکه ساز و کارها و ابزار نظارتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد بسيار جدي‌تر باشد عنوان کرد: در ماه بهمن 95 در جلسه‌اي با حضور مديرکل يونسکو تصميم گرفته شد که اجراي سند متوقف شود ولي بايد براي اين تصميم ابزار نظارتي و اجرايي وجود داشته باشد نه اينکه اگر يک وزير از تصميمات شورا خوشش آمد و راضي بود آن را اجرا کند.

دبير ستاد راهبري نقشه جامع علمي کشور از توقف اجراي اين سند پس از فرمان مقام معظم رهبري خبر داد و گفت: شنيده‌ام که معاون اول رئيس جمهور توقف اجراي سند را اعلام کرده است و اگر سند اجراي شود خلاف قانون اساسي است زيرا ولايت فقيه اين مساله را اعلام کرده‌اند.

وي ادامه داد: در اين سند موضوعاتي وجود دارد که خلاف مسائل بديهي کشورهاي اسلامي است. به طور مثال بحث‌هاي مربوط به هم جنس‌بازي و مسائل ديگري مبني بر رسميت شناختن اينگونه افراد مطرح شده است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي عنوان کرد: عزيزان مي‌گويند اجراي اين سند الزامي است ولي زماني که يک کشور 20 تذکر بگيرد آيا به عنوان کشور متخلف محسوب نمي‌شود.

وي گفت: اجراي مبحث آموزشي سند 2030 متوقف شد و ديگر به مصوبه شورا نيز نيازي نيست زيرا فرمان رهبر انقلاب بوده است ولي موضوع ديگر اين است که آموزش تنها يکي از اهداف هفده گانه توسعه پايدار است که در سازمان ملل تصويب شد، اهداف ديگر نيز با تمام اسناد بالادستي ما تناقض دارد.

به گفته وي مسائلي درباره نحوه سبک زندگي مردم ، مسائل اقتصادي و فرهنگي در اين سند مطرح شده است که در اين رابطه ما اسناد بالادستي بسياري داريم و بايد اسناد خودمان را اجرا کنيم.

وي ادامه داد: کشورهاي مسلمان ديگر نيز سند 2030 را امضا کردند ولي آنها برنامه و سند بالادستي در کشور خودشان ندارند و مجبور به موافقت با چنين اسنادي هستند ولي رهبر انقلاب ما تاکيد کرده‌اند که ما در درجه اول بايد براي اجراي چنين اسنادي در تمام جهان مخالفت کنيم و اگر نتوانستيم حداقل در کشور خودمان آن را اجرا نکنيم.

وي ادامه داد: ما در برابر فرمان مقام معظم رهبري تکاليفي داريم که بايد در جلسه فوق‌العاده شورا بررسي شود،‌همچنين بايد به مساله ابزار نظارتي شورا نيز بپردازيم، حل مقطعي اين موضوع هدف نيست بلکه بايد ساز و کارهايي تعريف شود.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا وزارت علوم نيز در مورد سند 2030 مسئوليت دارد يا خير گفت: هيات دولت بخش ارتباط با يونسکو را به وزرات علوم تفيذ کرده، البته وزير آموزش و پرورش وقت در اينچئون اين سند را امضا کرده ولي تمام ارتباط ما با يونسکو از طريق وزارت علوم است.

منبع: فارس



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد