آخرین اخبار

قاليباف آراي قديمي احمدي‌ نژاد را ميخواهد سياسي

قاليباف آراي قديمي احمدي‌ نژاد را ميخواهد

  بزرگنمايي:

چه خبر - قاليباف دنبال جلب آراي بدنه احمدي‌ نژاد است

دومين مناظره تلويزيوني انتخابات رياست‌جمهوري برخلاف مناظره اول، از هيجان کمتري برخوردار بود با آنکه فحواي مناظره سياسي و فرهنگي بود و به نظر مي‌رسيد مناظره شتاب بيشتري گرفته يا حالت پينگ‌پنگي به خود بگيرد. بااين‌حال چنين نشد. مرتضي حاجي، رئيس ستاد انتخابات تهران روحاني، معتقد است روحاني و جهانگيري اخلاقي ظاهر شدند و توقع هم همين بود. او معتقد است قاليباف به دنبال جمع‌کردن آراي بدنه احمدي‌نژاد است و در ظاهر سعي کرده ادبيات خود را تغيير دهد. اين گفت‌وگو را در پي مي‌خوانيد.

‌ تحليل شما از مناظره چه بود؟

قاليباف با عصبانيت شروع کرد و با توپ پر آمده بود. در ابتداي کار هم به موردي استناد کرد که موضوعا منتفي بود و احساس مي‌شود اين ماجرا (واردات دختر آقاي آشتياني) بودار است چراکه قبلا دراين‌باره بررسي و رأي هم صادر شده است. آقاي قاليباف به جاي اينکه توضيح دهد چه برنامه‌اي دارد، يعني بگويد که برنامه‌اش در حوزه آموزش‌وپرورش چيست، درباره دختر وزير آموزش‌وپرورش صحبت مي‌کند. به‌جاي اينکه بگويد برنامه‌اش درباره توسعه علم و فناوري چيست، موضوع بي‌ربطي را به صورت غيراخلاقي و ناجوانمردانه مطرح مي‌کند. ميرسليم منطقي‌تر ظاهر شد. اما آقايان قاليباف و رئيسي مشخصا فاقد برنامه بودند. از رئيسي هر سؤالي که پرسيده مي‌شود، يک جواب مشخص مي‌دهد. گفته مي‌شود برنامه شما درباره آموزش‌وپرورش چيست، جواب را به بي‌کاري ربط مي‌دهد. از او درباره سياست خارجي سؤال مي‌شود، باز مي‌گويد در کشور اين اندازه آدم بي‌کار وجود دارد. البته شايد هم حق داشته باشد، چون در مسند امور اجرائي کشور نبوده است. بااين‌حال شاه‌بيت سخنان او بي‌کاري است. اين در حالي است که بايد بين سؤال و جواب تناسب وجود داشته باشد.

‌ ارزيابي شما از نحوه حضور روحاني و جهانگيري چيست؟

خوب ظاهر شدند. آقاي روحاني نسبت به دفعه قبل بهتر بود و آقاي جهانگيري هم در آمار و اطلاعات مسلط ظاهر شدند. اگرچه مطلبي که در جواب آقاي قاليباف گفتند، خوب بود اما ناقص بيان شد و لازم هم نبود گفته شود. اين بي‌اخلاقي طرف مقابل بود. اما مطلبي هم که آقاي جهانگيري درباره ربط اين ماجرا و مظلوميت اين دولت گفتند، به نظرم مبالغه شد.

‌به نظر مي‌رسد رقباي اصولگرا به صورت تيمي وارد شده و ظاهرا خوب هم ظاهر شدند.

به نظرم خوب است که حرکات تيمي باشد. يعني مشخص شود که يک تيمِ تفکري شرايط اداره کشور را به چه سمتي خواهد برد. يعني مشخص شود تيمي که الان عملکرد آن در حوزه‌هاي مختلف روشن است، چه کاري خواهد کرد. مثلا روشن است که در زمينه تورم، عملکرد اين تيم ِمنجر به کاهش نرخ تورم شده، زيرساخت‌ها را آماده کرده و دوره دوم به قول آقاي جهانگيري بعد از آنکه آواربرداري انجام شد، فونداسيون را محکم کرده و کار را به پيش خواهند برد. اين براي آينده خوب است که دو تيم روبه‌روي هم قرار گيرند تا مردم بتوانند راحت‌تر تصميم بگيرند. حتي نامزدها بهتر است در مناظره بعدي اعضاي تيم خود را معرفي کنند و بگويند مي‌خواهند با چه کساني کار کنند تا مردم به تيم‌ها رأي دهند.

‌اما مي‌توانستند به تخلفات شهرداري اشاره کنند يا کوبنده‌تر ظاهر شوند.

اين از بزرگواري نامزد‌هاي ماست. آنها روي نقاط ضعف متمرکز شدند و اينها هم از عملکرد خود دفاع کردند. مشخص است که عملکرد شهرداري از نقاط ضعف زيادي رنج مي‌برد يا آنچه از مديريت ميرسليم در زمان تصدي‌گري او بر وزارت ارشاد همين چند وقت پيش در فضاي مجازي منتشر شد. وقتي آقاي ميرسليم از آزادي سخن مي‌گويد، خب عملکرد او در وزارت ارشاد با مطبوعات روشن است.

اما در شأن نامزدهاي ما نبود که روي نقاط سياه بنشينند و آنها را برجسته کنند. آنها بايد از برنامه‌هاي خود بگويند. خب عملکرد دولت در حوزه زيرساخت‌ها روشن است. معلوم است که تورم را کاهش داده است. رشد اقتصادي از منفي ٦,٨ درصد به هشت درصد افزايش يافته که رشد خيلي خوبي است. مي‌گويند اين رشد ماحصل فروش نفت است. مي‌گويند شش درصد آن متعلق به فروش نفت است. خب باشد! زماني بود که کشتي‌هاي نفتي ما مثل دست‌فروش‌ها روي اقيانوس‌ها مي‌چرخيد تا شايد براي آن مشتري پيدا کنند. يعني همين نفت را هم نمي‌توانستند بفروشند. اما الان با حساب‌وکتاب نفت به فروش مي‌رسد و با قدرت. اينکه نفت داريم و مي‌توانيم آن را بفروشيم که اين عيب نيست. به‌هرحال تا زماني که زيرساخت‌ها تقويت نشده و رشد اقتصادي به تناسب پيش نرفته است، نمي‌توان از وابستگي به نفت به صورت يکباره رها شد.

‌از نظر شما مناظره از طرف نامزدهاي اصلاح‌طلب چگونه برگزار شد؟

اخلاقي برگزار شد و همين توقع هم مي‌رفت. اگرچه جاهايي ممکن است اگر طرف مقابل از دايره انصاف خارج شود؛ نامزدهاي اصلاح‌طلب هم رويکرد خود را تغيير دهند. مثل مناظره قبلي. به‌هرحال بايد روشن شود کساني که معتقد به برخورد گازانبري با دانشجويان بودند، نمي‌توانند از آزادي و دفاع از آزادي سخن بگويند.

‌ به نظر مي‌رسد قاليباف در حال تلاش براي جمع‌کردن آراي بدنه احمدي‌نژاد است. به نظر شما مي‌تواند موفق شود؟

روي رأي بدنه احمدي‌نژاد حساب کرده است. قاليباف با سخناني که گفت پايگاه فکري خود را روشن کرده است. خب الان هم مشخص شده است افرادي از تيم قبلي احمدي‌نژاد در ستاد يکي از همين نامزدهاي اصولگرا فعاليت دارند. اما خوب است که مشخص شده اين چهره‌ها به همان روش احمدي‌نژادي فکر مي‌کنند، يعني بن فکري آنها همان است، اما مي‌خواهند ادبيات خود را امروزي‌تر کنند. اين نشان از اين دارد که تفکر آنها چيست.

منبع: شرق



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد