آخرین اخبار

ماجراي ديدار سعيد جليلي و ابراهيم رئيسي در آستانه انتخابات سياسي

ماجراي ديدار سعيد جليلي و ابراهيم رئيسي در آستانه انتخابات

  بزرگنمايي:

چه خبر - معناي يک ديدار خصوصي در آستانه انتخابات

با وجود فعاليت‌هاي گسترده و طولاني مدت سعيد جليلي که تقريبا بعد از شکست در انتخابات سال 92 آغاز شده بود و عدم حضور در جمنا، در روزهايي که وزارت کشور پر از افراد ناشناخته و اندکي هم افراد معروف و سرشناس بود، طي بيانيه‌اي اعلام کرد: «اينجانب با تشکر از همه هموطنان و چهره هاي خدوم و دلسوز مخصوصا جوانان پرشور و باورمند انقلابي که در ماه‌هاي گذشته با نظر لطف، اين برادر خود را به حضور در فرآيند انتخابات رياست جمهوري دعوت کردند، از هم اکنون به سهم خود از همه نيروهاي انقلاب دعوت مي‌کنم با تمام توان براي شکوفايي ظرفيت انتخابات در مسير بازيابي مسايل اصلي کشور و راه‌حل‌هاي مبتني بر منظومه معرفتي- آرماني انقلاب اسلامي در صحنه باشند.»

اين بعد از آن بود که به عقيده بسياري از کارشناسان و تحليلگران سياسي، سعيد جليلي به دليل اينکه مورد حمايت قرار نگرفته بود و صحبت‌هايي مبني بر توافق‌ها ميان رئيسي و قاليباف مطرح شده بود، به نوعي قهر کرده و از اينکه در بازي حضور نداشته، گله‌مند شده است.

اما آنچه که اين فرضيه را پررنگ‌تر کرد، صحبت‌هاي برخي از طرفداران جليلي بود که مدعي شده بودند دليل اينکه وي از حضور در انتخابات منصرف شد، فشار جمنا و حاميان ابراهيم رئيسي بوده است. البته اين تنها برخورد عجيب ميان رئيسي و سعيد جليلي نبود.

آبان ماه سال گذشته پياده روي عزاداران اباعبدالله الحسين برگزار شد و جليلي و رئيسي با هم در آن حضور داشتند. اما نکته جالب توجه اين بود که طي اين برنامه که هر دو آنها با زائران ديدار و گفت‌و‌گو مي‌کردند اما با يکديگر برخوردي نداشتند و حتي يک عکس مشترک از آنها منتشر نشد.

حالا در ماه منتهي به انتخابات رياست جمهوري جليلي و رئيسي با يکديگر ديدار خصوصي برگزار کردند که نه تنها هيچ اطلاعاتي از آن منتشر نشد بلکه حتي زمان انتشار خبر نيز قابل توجه بود. زيرا با وجود اينکه ديدار ميان اين دو صبح امروز انجام شد اما تا بعداز ظهر خبري از آن در خروجي رسانه‌ها يا حتي شبکه‌هاي اجتماعي قرار نگرفت تا اينکه سعيد جليلي در توييتر و اينستاگرام خود عکسي از اين ديدار را بدون توضيح منتشر کرد.

اما نکته قابل توجه درباره اين ديدار يا به نوعي توضيح کوتاه جليلي اين است که وي اين تصوير را با هشتک «حمايت از اصلح» در اينستاگرامش قرار داد که نشان مي دهد به نوعي توافق‌هاي لازم ميان اين دو صورت گرفته است.

البته اينکه توافق مورد بحث چيست، بايد صبر کرد و تا شايد اخباري از اين ديدار به صورت غير رسمي منتشر شود اما واضح است که اگر درباره هر مسئله‌اي توافق کرده باشند، سياست خارجي نيز بخشي از آن بوده است. به اين معني که رئيسي با اين ديدار و نوشته سعيد جليلي در اينستاگرام به طور واضح اعلام کرده‌اند که در سياست خارجي با يکديگر هم عقيده هستند و سياست‌هاي رئيسي همان‌هايي است که جليلي مد نظر دارد.

با اينحال گمانه‌زني ها به همين يک مورد خلاصه نمي‌شود. زيرا برخي حتي بر اين باورند که رئيسي ممکن است معاون اولي را به جليلي پيشنهاد داده باشد. موضوعي که مي تواند پرده از مسائل ديگر بردارد. زيرا مدتي قبل وي ديداري با قاليباف در مشهد انجام داد که خروجي غيررسمي آن پيشنهاد معاون اولي به شهردار تهران بود. اما اگر ديدار اخير جليلي و رئيسي با محور معاون اولي انجام شده باشد، بي‌شک نشان‌دهنده اين است که اختلاف‌هاي جدي ميان توليت آستان قدس با قاليباف وجود دارد و همانطور که نزديکان قاليباف مدعي شده‌اند او به نفع رئيسي کنار نخواهد رفت.

هرچند مي توان احتمال ديگري را نيز در نظر گرفت و آن نياز رئيسي به چهار ميليون راي جليلي است. به هرحال نظرسنجي‌ها تا امروز نشانه خوبي براي جريان اصولگرايي نبوده و اين نياز احساس مي‌شود که از تمامي منابع خود استفاده کنند و حاميان سعيد جليلي را به سمت خود بکشانند. هرچند واضح است که اگر توافق‌هايي در اين جلسه خصوصي صورت نمي‌گرفت نه خبري از هشتک کانديداي اصلح بود و نه مي‌توانستند راي 4 ميليوني جليلي را به سمت خود بياورند.

در مجموع واضح است که ديدار در سکوت خبري و پشت درهاي بسته براي دستيابي به توافق‌هايي است که رئيسي به آنها نياز دارد. اين بار سعيد جليلي آمد شايد دفعه بعد محمدباقر قاليباف يک ديدار خصوص با توليت آستان قدس داشته باشد. زيرا به هرحال هنوز مشخص نيست که رئيسي کانديداي پوششي قاليباف است يا بالعکس!

منبع: فرارو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد