آخرین اخبار

نامزهاي انتخابات رياست جمهوري امسال به چه چيزهاي معروف هستند؟ سياسي

نامزهاي انتخابات رياست جمهوري امسال به چه چيزهاي معروف هستند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - گزارش بي‌بي‌سي در بررسي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ايران

6 نامزد براي حضور در انتخابات رياست جمهوري ماه مي (ارديبهشت) در ايران تاييد صلاحيت شدند.حسن روحاني رئيس جمهور کنوني ايران در ميان اين افراد حضور دارد و همچنان هيچ نامزد زني براي حضور در اين رقابت ها تاييد صلاحيت نشد، روحاني اما با رقايت سختي مواجه خواهد شد. در ادامه اين گزارش به 6 نامزد انتخابات رياست جمهوري96 ايران مي پردازيم.

حسن روحاني، روحاني خندان

حسن روحاني، رئيس جمهور کنوني 68 ساله، روحاني خندان و با لحني نرم. حسن فريدون نام اصلي وي است که نام فاميلي خود را به روحاني به معناي معنويت در فارسي است تغيير داد. روحاني به فصاحت و بلاغت و هوشمندي معروف است و دکتراي حقوق خود را از دانشگاه گلاسگو ايرلند دريافت کرد.

روحاني در سال 2013 با وعده اصلاحات و تغيير در ايران به قدرت رسيد.بزرگترين دستاورد وي توافق هسته اي بود که به يک دهه بن بست بين المللي بر سر برنامه هسته اي ايران پايان داد. برجام تنش هاي خطرناک ميان ايران و غرب را کاهش داد و به برداشته شدن تحريم هاي بين المللي عليه ايران منجر شد.

برجام همچنين منجر به آن شد که روابط تجاري و مشارکت ايران بر اساس آنچه صندوق بين المللي پول گزارش کرده است 6.6 درصد در سال 2016-2017 افزايش پيدا کند. گزارشي درباره کاهش نرخ بيکاري منتشر نشده است.

در شرايطي که نرخ بيکاري اکنون در ايران 12.5 درصد است و به شدت به قشر جوان صدمه وارد مي کند، انتظار مي رود يکي از بحث هاي داغ انتخاباتي روحاني باشد، کسي که بسياري از حاميانش را مردم اقشار جوان کشور تشکيل مي دهند.

روحاني ازدواج کرده است و 4 فرزند دارد. خانواده روحاني دور از سياست و نگاه ها حضور دارند اما برادر وي حسين نماينده رئيس جمهور در مذاکرات هسته اي بود و همچنين از سوي منتقدان تندرو روجاني با اتهاماتي مواجه است.

ابراهيم رئيسي، از اعتبار و نفوذ آستان قدس تا رياست جمهوري

ابراهيم رئيسي، روحاني اصولگراي 56 ساله نامزد تعجب برانگيز اين دوره از انتخابات رياست جمهوري است. وي با داشتن سابقه فعاليت در قوه قضائيه ايران در سال هاي گذشته در سايه فعاليت مي کرده و در ميان ايرانيان زياد شناخته شده نيست. وي روابط نزديکي با فرماندهان سپاه پاسداران جمهوري اسلامي و نامزد مورذعلاقه تندروها محسوب مي شود. احتمالا رئيسي چالشي ترين نامزد مقابله روحاني در اين انتخابات محسوب مي شود.

رئيسي داراي مدرک دکترا در حقوق اسلام است که در سن 25 سالگي به سمت معاون دادستان تهران رسيد. در ماه مارس سال 2016 رئيسي به عنوان توليت آستان قدس رضوي، يکي از مهمترين و ثروتمندترين نهادهاي مذهبي در ايران انتخاب شد، جايي که وي مسئوليت نظارت بر مقدس ترين حرم شيعيان در ايران در شهر مشهد را بر عهده دارد. اين سمت، سمتي است که اعتبار و نفوذ بالايي براي رئيسي به همراه دارد.

مسائل کمي درباره زندگي شخصي و خصوصي رئيسي مطرح شده است اما آنچه روشن است اين است که آيت الله علم الهدي، خطيب جمعه مشهد پدر همسر رئيسي است.

محمدباقر قاليباف، جوان ترين کانديدا در سومين حضور

جوان ترين نامزد حاضر در اين انتخابات محمباقر قاليباف است، خلبان 55 ساله اي که فرمانده سابق نيروي هوايي سپاه است. وي شخصيت شناخته شده اي براي مردم ايران است و از ابتداي سال 2005 سمت شهردار تهران را برعهده دارد و اين براي سومين بار است که قاليباف نامزد رياست جمهوري ايران مي شود.

وي تبليغات انتخاباتي گسترده اي را در سال 2005 راه انداخت اما در روزهاي اخر باقي مانده تا برگزاري انتخابات زماني که اصولگرايان حمايت خود را متوجه محمود احمدي نژاد کردند در اين رقابت ها شکست خورد.

قاليباف در سال 2013 با کسب تنها 16 درصد از آرا پس از روحاني در جايگاه دوم قرار گرفت. در اين دوره از انتخابات وي نه تنها بايد با رئيس جمهور کنوني ايران رقابت کند بلکه يک رقيب اصولگرا نيز دارد ابراهيم رئيسي. کسي اکنون به نظر مي رسد حمايت بيشتري را از جانب اصولگرايان دارد.

قاليباف ازدواج کرده و زهرا همسرش هم بازي دوران بچگي وي بوده است. قاليباف 3 فرزند دارد. قاليباف به عنوان فردي مدرن و امروز و شيک پوش شناخته مي شود. وي در گذشته و هنگام حضور در رقابت هاي انتخاباتي براي جلب توجه راي دهندگان جوان کت چرم و و لباس سفيد خلباني تن مي کرد.

اسحاق جهانگيري، صداي ديگر اعتدال

سه کانديداي ديگر نيز در اين رقابت ها حضور دارند که روشن نيست هيچ يک از آنها در اين رقابت ها تا انتها باقي بمانند.

خروج از رقابت هاي انتخاباتي به نفع کانديداي ديگر تاکتيک مشترکي در انتخابات هاي ايران است. اسحاق جهانگيري اصلاح طلب معاون کنوني رئيس جمهور نيز يکي از اين کانديداها است. بسياري از ناظران بر اين باور هستند وي در اين رقابت ها حضور پيدا کرده است تا از رئيسش حمايت کند و صداي اعتدال گراي ديگري را به ويژه در مناظره هاي تلويزيوني بلند کند.

مصطفي ميرسليم، شهرت به دليل تعطيلي رسانه هاي اصلاح طلب

ميرسليم يک شخصيت فرااصولگراست که مورد حمايت بسياري از اصولگرايان سنتي در ايران است.وي در اواسط دهه 90 وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود و به دليل بستن بسياري از رسانه هاي اصلاح طلب معروف است.

هاشمي طبا، نامزد کمتر شناخته شده

هاشمي طبا يکي ديگر از شخصيت هاي حاضر در اين انتخابات است که کمتر شناخته شده است. وي وزير صنعت و معدن در سال 1980 است و پس از آن به سمت رياست کميته ملي المپيک ايران انتخاب شد. وي در سال 2001 شانس خود براي رياست جمهوري را امتحان کرد اما از ميان 10 نامزد ثبت نام کننده دهم شد و تنها 28 هزار راي از 28 ميليون راي کسب کرد.

منبع: نامه نيوز



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد