آخرین اخبار

برجام مثل يک ابر است که مي بارد و سرزمين ما را پر آب مي‌کند!/ در انتخابات نبايد رو در روي هم بايستيم سياسي

برجام مثل يک ابر است که مي بارد و سرزمين ما را پر آب مي‌کند!/ در انتخابات نبايد رو در روي هم بايستيم

  بزرگنمايي:

چه خبر - روحاني در مراسم روز ملي فناوري هسته‌اي

فناوري هسته‌اي براي کشور ما يک ضرورت استبه گزارش خبرنگار دولت گروه سياسي باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور صبح امروز يکشنبه در مراسم بهره‌برداري از چند دستاور هسته‌اي که به مناسبت يازدهمين سالروز ملي فناوري هسته‌اي در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: همواره 20 فروردين روزهاي خوشحال‌کننده‌اي است چرا که جوانان پر تلاش کشورمان با مديريت انقلابي و جهادي، گام‌هايي در راستاي فناوري هسته‌اي برداشته‌اند، اما امسال با حرکتي عظيم مواجه شديم و 42 پروژه در طول سال 95 به ثمر نشست.

رئيس جمهور افزود: انرژي هسته اي در بخش‌هاي مختلف زندگي ما بروز و ظهور دارد از پمپي که در نيروگاه بوشهر استفاده مي‌شود تا سانتريفيوژي که براي صنعت نفت کاربرد دارد از دستاوردهاي فناوري هسته‌اي کشورمان شناخته مي‌شود.

وي ادامه داد: پروژه‌هايي که در استان يزد به افتتاح رسيد مي‌تواند سنگ‌هاي پرعيار را از کم عيار جدا کند، همچنين پروژه‌هاي استان البرز هم مي‌تواند راديو داروهاي لازم را توليد کند، البته سيستم شتاب دهنده که در استان قزوين به بهره‌برداري رسيد در علوم مختلف کاربرد دارد؛ همه اين مسائل نشان دهنده ان است که فناوري هسته‌اي ضرورتي براي کشورمان است.

رئيس قوه مجريه با يادآوري اينکه مقام معظم رهبري همواره به فناوري هسته‌اي تاکيد دارند خاطرنشان کرد: بيانات مقام معظم رهبري در زمينه فناوري هسته‌اي بسيار درست و حائز اهميت است از سوي ديگر ملت ايران نيز در طول سال‌‌ها با فرياد و عمل خود اعلام کردند "انرژي هسته‌اي حق مسلم ما است".

روحاني گفت: شعار مردم ايران در خصوص انرژي هسته‌اي آرمان درستي بود که همواره آن را دنبال مي‌کردند. اين شعار در خيابان توسط هنرمندان ديپلماسي به لوزان، ژنو، وين و نيويورک منتقل شد البته اين هنرمندي بزرگي است که شعار و خواست مردم در خيابان به لايحه‌اي بين‌المللي با ابعاد دقيق، فني، ديپلماسي و حقوقي تبديل شود.

رئيس جمهور با اشاره به شعار مردم مبني بر انرژي هسته اي حق مسلم ما است خاطرنشان کرد: اعلام اين شعار از سوي يک ملت بسيار حائز اهميت است، اما در کنار حضور، سخن و خواست مردم، متخصصين از لحاظ فني بايد اين آرمان‌ها را به عمل بنشانند.

وي با بيان اينکه روزهاي پرفراز و نشيبي در صنعت هسته‌اي کشورمان گذشت، اظهار داشت: نخستين باري که از فناوري‌هاي هسته‌اي بازديد و ساعت‌ها با کارشناسان اين حوزه گفتگو مي‌کردم مربوط به سال 61 است همچنين براي اولين بار در سال 66 با آيت‌الله هاشمي تصميم گرفتيم غني‌سازي در ايران را شروع کنيم.

رئيس قوه مجريه با اشاره به اينکه نخستين بار در سال 67 سانتريفيوژ‌هايي فناوري هسته اي به کشورمان وارد شد تصريح کرد: در سال 81 احساس کرديم مي‌توانيم با تلاش‌هاي جوانان کشورمان به غني‌سازي اورانيوم بپردازيم اما دنيا مي‌خواست به بهانه‌هاي واهي مختلف استفاده از فناوري هسته‌اي را از کشورمان سلب کند.

روحاني تاکيد کرد: برخي کشورها قصد داشتند پرونده کشورمان را به واسطه انجام فعاليت‌هاي هسته‌اي به شوراي امنيت سازمان ملل منتقل کنند؛ اما تلاش دولت و متخصصين در سال 82 باعث شد اين پرونده از وين به نيويورک ارسال نشود.

رئيس جمهور اضافه کرد: خوشبختانه تلاش‌هاي بسياري صورت گرفت و توانستيم در برابر قدرت هاي جهاني مقاومت کنيم. مي‌توان گفت سال 82 اولين پيروزي ايران دربرابر آمريکا و کشورهاي قدرتمند بود که سدي مستحکم ميان وين و نيويورک ساخت و اجازه نداد پرونده هسته‌اي کشورمان به نيويورک و سازمان ملل منتقل شود.

وي اظهار داشت: در سال 82 جوانان کشورمان UFC اصفهان را به ثمر نشاندند و در فروردين سال 83 اين دستاورد به افتتاح و بهره‌برداري رسيد در پاييز همان سال هم به طور کامل به UF4 و UF6 دست يافتيم.

رئيس قوه مجريه افزود: سازمان انرژي اتمي کميته‌اي به نام MNA تشکيل داد و با جمع‌آوري 18 کشور در اين کميته قصد داشت ايران را از فناوري هسته‌اي محروم کند، رئيس جمهور وقت آمريکا هم در مصاحبه‌اي اعلام کرد به هيچ عنوان کشوري که در حوزه هسته‌اي تخلفي مرتکب شده نمي‌تواند در اين کميته عضويت داشته باشد.

روحاني ادامه داد: خوشبختانه ايران به عضويت کميته MNA درآمد اين موضوع يکي از پيروزي‌هاي کشورمان است بر اساس يکي از گزارش هاي اين کميته، ايران يکي از کشورهاي دارنده فناوري غني‌سازي شناخته و توطئه‌هاي دشمنان خنثي شد.

رئيس جمهور تاکيد کرد: MNA صراحتا در گزارشي اعلام کرد تنها چند کشور با نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اقدام به غني‌سازي مي‌کنند و کشورهاي ژاپن، آژانتين، آلمان، برزيل و ايران در اين گروه قرار دارند، اما کشورهايي همچون فرانسه، روسيه، امريکا، هند و پاکستان بدون نظارت آژانس اقدام به غني‌سازي مي‌کنند.

روحاني تصريح کرد: آنچه که امروز در قزوين و البرز و يزد ديده شد نتيجه تلاش‌هاي جوانان کشورمان و زحمات دو سال اخير سازمان انرژي اتمي است.

رئيس قوه مجريه ادامه داد: برخي تصور مي‌کنند فناوري هسته‌اي ايران و خون شهدا را فروختيم و در قبال آن زنجيره تحريم را شکسته‌ايم به هر حال با بيان ساده اعلام کرديم پيشبرد اهداف هسته‌اي در کشورمان نتيجه تلاش بزرگ‌مردان ايران است و آنها با بصيرت و آگاهي مسير پيش روي خود را مي‌پيمايند.

روحاني گفت: برخي دلواپس مي‌شدند اما ما در اين مسئله مقصر نبوديم، دلواپسان که نگران غني‌سازي، تاسيسات هسته‌اي از جمله فردو و نظنز بودند، تصور مي‌کردند حتي راکتور تهران قادر به توليد سوخت نخواهد بود و از توليدات آب سنگين چيزي عايد کشورمان نمي‌شود، خوشبختانه شاهديم مسير پيشرو مسيري درست بوده و بهترين و کم هزينه‌ترين راه را براي تثبيت حقوق هسته‌اي کشور انتخاب کرده‌ايم.

رئيس قوه مجريه اظهار داشت: خوشبختانه شاهديم که گاز UF6 به ماشين IR8 تزريق شده و اين ماشين فعاليت خود را آغاز کرده استt اين تلاش‌ها و کوشش‌ها نشان داد حقوق ملت ايران از کف خيابان به لوزان، ژنو و وين و از انجا به سازمان ملل منتقل شد.

وي با بيان اينکه ايستادگي و مقاومتي ايران اهداف فعاليت‌هاي هسته‌اي در کشورمان را محقق کرد افزود: با تکيه بر رهنمودهاي مقام معظم رهبري و هنرمندي ديپلمات‌هاي کشورمان و زحمات انديشمندان هسته‌اي توانستيم حقوق ملت ايران را تثبيت کنيم.

رئيس قوه مجريه تاکيد کرد: برجام همچون ابري است که اگر قصد بارش داشته باشد درخت‌ها، جنگل‌ها و مراتع آن را وادار به بارش باران مي‌کنند، لذا اگر گل، سبزه يا درختي وجود نداشته باشد ابر قادر به بارش نخواهد بود، خوشبختانه همگان وارد صحنه شدند و از ابر برجام استفاده کردند.

روحاني ادامه داد: برخي معتقدند صداي رعد و برق ابر برجام را نشنيدند شايد اين موضوع مربوط به امر ديگري است اما بايد بدانيم حتي اگر صداي رعد و برقي شنيده نشود باران اين ابر قابل رويت است.

رئيس قوه مجريه گفت: امروز باران برجام بر مردم نازل شده و بسياري از پروژه‌هايي که امروز به افتتاح و بهره‌برداري رسيد حاصل توافق برجام است؛ برخي پروژه‌ها با همکاري شرکت‌هاي خارجي به ثمر نشست و اين يعني باران برجام.

وي متذکر شد: آنچه در فناوري هسته‌اي توليد مي‌شود در بازار تجاري عرضه مي‌کنيم و تجاري‌شدن صنعت هسته اي مربوط به باران رحمت برجام است، اگر اين باران رحمت نبود آب سنگين در کشورمان به توليد نمي‌رسيد.

رئيس قوه مجريه خاطرنشان کرد: اولين محموله آب سنگين ايران به کشورهاي آمريکا و روسيه دو قدرت جهاني فروخته شد؛ امروز مي‌توانيم کيک زرد را به کشورمان وارد کنيم مسئله‌اي که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تا سال گذشته با مشکل مواجه بود و نمي‌توانستيم در طول سال‌هاي گذشته کيک زرد وارد کنيم.

روحاني با اشاره به اينکه در سال گذشته 360 کيک زرد وارد کشور شد تصريح کرد: اين موضوع بدان معنا است که در بازار جهاني وارد معاملات صنعت هسته اي شديم و در زمينه‌هاي مختلف اين صنعت اقدام به خريد و فروش مي‌کنيم به طوري که راديو داروهاي توليد شده کشورمان به ده‌ها کشور دنيا صادر مي‌شود.

رئيس قوه مجريه اضافه کرد: اگر همگان در کنار يکديگر اختلافات موجود را کنار بگذارند مي‌توانيم کشورمان را به خوبي اداره کنيم؛ با حفظ وحدت و انسجام توانستيم در برابر تحريم و فشارهاي وارد شده مقاومت کنيم.

وي با تاکيد بر اينکه متاسفانه دنياي امروز دنياي قانون نيست اظهار داشت: اگر استانداردهاي دو گانه وجود نداشت، قانون بين‌الملل مخصوص ضعفا نبود و همگان از قوانين تبعيت مي‌کردند مشکلي وجود نداشت؛ چطور در دنياي امروز بدون تشکيل شوراي امنيت سازمان ملل و بدون مصوبه کنگره آمريکا، رئيس جمهور آمريکا، کشوري مستقل در منطقه حساس خاورميانه را مورد هدف موشک قرار مي‌دهد؟

رئيس قوه مجريه گفت: آيا کسي رهبري دنيا را به آمريکا واگذار کرده و اين کشور را به عنوان پليس جهاني مي‌شناسد و آيا رئيس جمهور آمريکا دادستان محکمه بين‌المللي است که به کشوري مستقل همچون سوريه تجاوز مي‌کند متاسفانه بايد گفت دنياي امروز دنياي قانون و مقررات نيست.

روحاني افزود: متاسفانه برخي کشورهاي منطقه آمريکا را به واسطه تجاوز انجام شده تشويق مي‌کنند و براي او کف مي‌زنند. آنها نبايد عجله کنند زيرا روزي نوبت آنها خواهد رسيد، به هر حال نبايد ظلم و تجاوز مورد تشويق قرار داد.

رئيس قوه مجريه بيان داشت: امروز بايد بيش از گذشته وحدت و اتحاد را حفظ کرد و در سايه انتخابات پيشرو قدرت خود را به جهانيان نشان دهيم، نبايد رو در روي يکديگر بايستيم چرا که داراي هدفي واحد هستيم و هدف همه ما در انتخابات تبلور مردمسالاري ديني است و قصد داريم جمهوريت را به منصه ظهور برسانيم.

وي خاطرنشان کرد: قصد داريم اسلام و اخلاق اسلامي را نمايش دهيم و نبايد شاهد انتخاباتي همچون انتخابات آمريکا در کشورمان باشيم چرا که ايران سرزمين اسلام، پيامبر اکرم (ص) و اميرالمومنين علي (ع) است.

رئيس قوه مجريه تصريح کرد: رقابت آزاد دواطلبان و رعايت قانون با حضور حداکثري مردم قابل قبول و آرزوي همه ما است، طبق فرمايشات مقام معظم رهبري بايد مر قانون را در انتخابات رعايت کرد لذا اگر افتخاراتي حاصل شود در سايه وحدت، انسجام و اخلاق اسلامي خواهد بود.

روحاني اضافه کرد: بايد در سايه وحدت و انسجام انتخابات را با مشارکت حداکثري مردم برگزار کنيم و بار ديگر اخلاق، درک سياسي و انسجام ملت ايران را به جهانيان نشان دهيم و در همه زمينه‌ها داوطلب ايثار و فداکاري باشيم.

منبع: باشگاه خبرنگاران



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد